Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Kompade ett par timmar och fick färdigt insuget och chargecoolern. Gött att kunna pricka av detta från listan :)

Elen till pumpen är iofs kvar men det väntar jag med tills jag ska plocka ur kylskåpet, kommer åt bättre då.

 

post-5260-0-41517400-1363883387_thumb.jpg

 

Så bidde det.

Det tog lite tid att få till allt så det fick plats under motorkåpan.

 

post-5260-0-54432900-1363883614_thumb.jpg

Den lilla behållaren är till servon och den stora är volymtank/expansionskärl till chargecoolern

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon. Nu blir det tyvärr inte XZL för jag har bara hittat dem regummerade och även då är de inte speciellt billiga :(

 

Har i princip bestämt mig för att köra med Hankook Dynapro MT 315/75. Det är långt ifrån ett sexigt däck men det har fått bra recensioner och priset ligger bra.

Får hem 7 sådana från UK för strax under 12 000. Cooper STT, som jag egentligen hellre vill ha, ligger på över 17 000.

STT har inte fått så mycket bättre recensioner men är klart snyggare än Hankook. Frågan är om det är värt 5 papp :angry:

Lækker tråd.

 

Jeg køre på Dynapro MT 315/75-16 på min Overlander og er rigtig gidt tilfreds. Jeg har dog fået dem sipet for at stå bedre fast. Til mig er de glatte som standart. Min to akslede Overlanders vægt er på mellem 3.200 - 3.500 kg. Når jeg køre med TUNG trailer KAN jeg raspe bagbækne af. Men jeg har ca 200 hk og ca 450 - 500 nm tilrådighed. 

alt i alt er jeg godt tilfreds med den, støjen er passende, i skover er jeg også godt tilfreds.

 

Jeg købte mine ved ´Camskill Performance & Tyre´. Jeg gav 593 £ d.02/06-2010 til levering i Danmark, det var billigere. 

 

Knudsen built

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog tgb'n till jobbet idag och för en stund sedan såg jag att det droppade från påfyllningsröret.

Visade sig att det droppade från luftningsledningen, nyfiken som man är oppnade jag tanklocket lite och då "sprutade" det ut en skvätt diesel på mig.

 

Bilen är relativt nytankad men det bör vara ca 5 liter från full tank.

Tankade när det var minusgrader och nu har vi 6 plus och solen ligger på bilen. Känns ändå konstigt att dieseln kan expandera så men det kan ju inte finnas någon annan förklaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byggde ju om insuget för att motorn skulle andas lättare och det gjorde faktiskt stor skillnad på prestandan men insugningsljuden ökade typ i kvadrat.

Bästa vore väl att få upp insuget på taket men det skulle bli en utmaning att ta sig upp på ett snyggt smidigt sätt. Har ett kylskåp på vänstersidan och lådhurtsar på högersidan.

 

Några bra förslag på hur jag löser detta utan att strypa luftflödet igen?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på att dra ett snorkelrör från motorrummet, in i förvaringslådan bakom passagerarstolen,sedan bak genom väggen och sedan upp på taket. Kanske kunde du dra röret på liknande sätt men direkt upp bakom stolen genom taket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte för mig för jag har redan 3 slangar som går ut där.

Ska ta bort kylskåpet och se om jag kan tråckla upp ett rör där. Då slipper jag ta hål i taket oxå utan kan ta ut röret genom aluminium plåten jag ersatt den läckande takluckan med..

 

Frågan är om det blir bra... Får kolla påt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är oxå ett bra alternativ :) Helst vill jag behålla insuget på originalplatsen och fixa till någon ljuddämpning till insugsljudet.

 

Softtrailen är jag lite tveksam till, tror jag lägger tiden på att meka istället.... Tycker det har varit dålig uppslutning på kvällarna de senaste träffarna :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade igår att göra en insugsljuddämpare och när jag provkörde bilen idag så är ljudet i bilen helt ok :)

 

Blir till att dra fram slangen till fronten igen och göra en mer proffsig ljuddämpare än den jag gjorde i går kväll av 2 ihoptejpade glassbyttor :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I helgen fick jag betat av lite på listan över saker jag vill få klart innan sommaren. Känns riktigt gott att listan krymper :)

 

Det här blev gjort:

Min ic installation blev helt klar efter att jag kopplade in pumpen.

Bytte till 2 bladigt fjäderpaket bak.

Plockade bort ett av parabolbladen fram så nu har jag 3 st igen

 

Fjädringen ändrade jag för att bilen var väl stötig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

År det stor skillnad på de 3 och 4 bladiga paketen bak när man kör utan last ?

Jag har fått för mej att det fjärde bladet bara hjälper till just vid tunga laster, så den inte blir så vinglig.

Det sitter 3 blad på min bil sen när jag köpte den, men jag har två fyr bladiga paket liggandes, och funderar på att byta till dem för att få en stadigare bil i terrängen när jag kör med skåpet på, 

Men om det även gör bilen mer stum vid tom körning med flaket på, hoppar jag nog över att byta, för jag vill ju att det skall röra sej lite där bak i skogen även med flaket på och olastat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja jag går från 3 till 2 pga jag anser fjädringen vara för hård på en olastad 131 och jag lär aldrig lasta så mycket så jag behöver 3 blad.

 

För din del tycker jag du ska behålla 3 blad så har du en kompromiss mellan stabilitet med hyddan på och någorlunda rörelse när du kör ramrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som hängt med vet att jag köpte en inredning till XC90 för ett år sedan.

Baksätet sitter på plats men framstolarna har stått och samlat damm pga de var elektriska och jag tycker det var för jobbigt och omständigt att använda dem.

 

Idag bytte jag mina elstolar mot manuella så snart har de hittat in i bilen :) å som LG sa så sitter de äntligen i en riktig XC :)

 

Passagerarstolen kommer att montas utan glidskenorna för att få ner stolen maximalt, höj och sänkfunktionen fram å bak kommer fortfarande att fungera. Sparar 4,5 cm på höjden med den monteringen.

 

Förarstolen får jag fundera lite på hur jag vill göra med.

 

post-5260-0-55545100-1366749973_thumb.jpg

 

Ang mitt problem med oljud från insuget så har jag tills vidare gett upp och tar in luften bakom motorn där oljudet inte hörs.

Får se om inspiration infinner sig på den fronten igen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har helt oblygt stulit konceptet av ErikC304 :) och att dela med sig av sina lösningar är ju en stor del poängen med den gemenskap vi har här ;)

 

Det blir bra varmt för passagerarna bak sommartid så de här få timmarna det tar att bygga om dörrarna kommer att öka komforten rejält för dem.

 

Tackar för credden, kul att iden kommit fler till nytta!

 

Jag tror att öppningsbar ruta hade funnits original om det inte vore för avgaspipans mynning så långt fram på karossen. Jag har för mig jag sett nån text nånstans om hur långt bakom öppningsbar ruta avgaserna måste släppas. Det klarar du ju galant med omdraget system Fredrik, vi får väl se om besiktningsmannen lägger märke till den detaljen nästa gång jag är inne med min.

 

Komforthöjningen är markant. Ventilationen känns inte precis överdimensionerad och i krypfart är det ju allt annat än svalt när solen gassar, så öppningsbara rutor gör gott.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå erik!

 

Klar du ska ha cred när du kommer på såna här fiffiga lösningar!

 

Satte det öppningsbara fönstret på högersidan, där avgaserna går ut, så jag har byggt om dörren lite och satt den på vänstersidan istället för att vara säker på att avgaser inte letar sig in.

Är man dum får man bygga om :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har man lite långledigt så jag hoppas få gjort lite på bilen :)

Planen är att få fixat till följande:

 

Montera in XC90 stolarna

Sätta genomgående bult på tankens mittfäste. är inte nöjd med att det är gängat upp i ramen, är ju några kilo som hänger på de bultarna.

Göra färdigt kompressorbygget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...