Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Fredrik:

 

Jag har hört att tomt é överskattat, tar bara en massa tid att sköta, så bygg du ett stort fetgarage.

 

Plats för grillen har du ju på altanen ;)

Jag håller med men det blir tufft att övertala chefen ;) jag får nog vara nöjd om det blir en carport i framtiden.

Stadsbyggnadskontoret har säkert invändningar mot en liten carport oxå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev tanken klar :) och den rymde ca 142-145 liter, svårt att veta exakt eftersom bilen stod på varmgång lite åsså drar det en skvätt till tappen oxå.

 

Enda smolket i bägaren är att det läcker från skruvarna till tankarmaturen. Rätt lätt ordnat men inte så kul i blå hallen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Grattis och snyggt jobbat, ny tank står högt upp på min önskelista med........

 

Efterlyser bilder på infästningar av baksätet.   Gjorde du nån sorts ramverk

utanför bilen med sätesfästen eller svetsade du fästena direkt i bilen??

Antar att besiktningen var OK med att fästa rullbältena i karossbågen....

i så fall kommer jag nog att göra likadant.

Provade du nåt större baksäte? 

Mvh Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Känns faktiskt riktigt gott med en ny fräsch tank :) åsså är det en bonus att volymen ökat med 70%

 

Jag har både regbesiktigat och gjort en vanlig besiktning med soffan och bältena monterade som på bild men helt ok besiktnigsmässigt är det säkert inte men jag tänker att klagar dom får jag väl ta jobbet med att skruva dit originalsoffan åsså går bilen i 2 år igen

 

Stolarna sitter i en ram som är bultad i karossen. Nedre infästningarna syns på sida 9 i denna tråden.

En grundligare inspektion får du göra när du hämtar filterhållaren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var bygget av en bakdörr med öppningsbara rutor klar :)

En rätt lätt operation som förbättrar komforten bak i bilen rejält!

 

 

post-5260-0-15009200-1359837922_thumb.jpg

post-5260-0-71026500-1359837907_thumb.jpg

 

Jag har fått låna ett garage så imorgon sätter jag dörröverdelen på plats och målar resten av färgerna.

 

Hmm skumt att bilderna hamnade upp och nerpå... Tar bättre bilder på dörren och tanken imorgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var bygget av en bakdörr med öppningsbara rutor klar :)

.

 

Hmm skumt att bilderna hamnade upp och nerpå...

Jodu..den där groggen igen Fredde.. haha.

Du måste lära dig, först meka - sen fota - OCH SEN kan du fira :D  men en helg är ju en helg.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotat med en Ipad?
Jepp.

Det knepigaste är att efter jag såg att de hamnade åt fel håll vände jag bilderna och sparade dem.. Ändå blev de åt fel håll i när jag laddade upp dom.

 

 

 

Jodu..den där groggen igen Fredde.. haha.

Du måste lära dig, först meka - sen fota - OCH SEN kan du fira :D  men en helg är ju en helg.. :P

Det blir roligare i omvänd ordning ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Min lista med saker jag vill/behöver fixa innan sommarens resa växer :angry:  så det är skönt att beta av lite och idag fick jag ett par timmar över till att grejja med blilen :)

 

Först tillverkade jag ett fäste till ett litet kyl som jag ska ha till en chargecooler. Alltihopa monterades sedan framför kylet.

Mer om detta kommer senare när jag bygger om insuget.

post-5260-0-24753800-1361037660_thumb.jpg

 

 

 

Ett bord man snabbt kan sätta upp när man bara ska stanna till och lag lite mat har jag lurat på en tid. Hittills har jag använt ett campingbord och det är iofs jättebra men det tar för lång tid att sätta upp om man bara ska stanna lite snabbt.

 

Min lösning blev en 5mm aluminiumskiva som jag fick klippt och bokat enl mina önskemål.

Bilderna föklarar resten.

 

post-5260-0-66478800-1361037863_thumb.jpg

post-5260-0-59603600-1361037934_thumb.jpg

post-5260-0-86234700-1361037961_thumb.jpg

Man kunde ju gjort en mer arbetad lösning än en bult rakt genom bordet men jag tyckte att det här duger och det går dessutom att justera lutningen på bordet om bilen inte står rakt.

 

När bordet inte används ligger det under madrassen och tar noll plats

post-5260-0-90596700-1361038321_thumb.jpg

 

 

Svana: Bordet fungerar alldeles utmärkt som bardisk oxå :D

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tackar :)  Alltid kul att få lite uppskattning.

 

Det mesta är gjort så nu är det bra lite slangdragning kvar på chargecoolerns vattensida och en insugsslangslang ska dras från filtret fram till fronten. Ja inte riktigt fronten utan den hamnar i ovankant bakom kylet precis som på original.

 

Bilen kommer förmodligen gå lite bättre med det nya filtret eftersom dieselspisen kräver väldigt mycket mer luft än vad b30´n gjorde.

Åsså kommer chargecoolern göra gott för att få ner temperaturen på insugningsluften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...