Vinkon Postad 29 December , 2017 Rapport Share Postad 29 December , 2017 Generatorn ger 28V. Kom på en ytterligare faktor som jag glömde bort igår, jag tar ju ut strömmen till 12V-startmotorn mellan batterierna. Det lär ju bidra till konstiga symtom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 29 December , 2017 Rapport Share Postad 29 December , 2017 Haha, detta har tidigare diskuterats utförligt och i detalj här på Terrängbil. Jag hävdar med en dåres envishet att det saknar betydelse så länge det asymmetriska strömuttaget är litet över tiden. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 29 December , 2017 Rapport Share Postad 29 December , 2017 Haha, detta har tidigare diskuterats utförligt och i detalj här på Terrängbil. Jag hävdar med en dåres envishet att det saknar betydelse så länge det asymmetriska strömuttaget är litet över tiden. Ja fast nåt är det ju. Batterierna kan ju inte vara hur värdelösa som helst heller om det funkade utan problem hela sommarn. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 29 December , 2017 Rapport Share Postad 29 December , 2017 Hänger inte med riktigt. Varför stannade motorn, ingen ström? Om generatorn laddar (och det gör den om du har 28V) så kan du ha stendöda batterier, motorn går ändå så länge generatorn laddar. Motorns tändsystem går dessutom rätt länge på batterierna om generatorn lägger av förutsatt att du inte har en massa lyse och annat på. Räserfolket kör en hel tävling utan generator i bilen i vissa klasser. Låter mera som du har en intermittent dålig förbindelse någonstans. Batteriernas kapacitet kan mätas med särskild mätare, dyr sådan! Men du kan få en uppfattning om kapaciteten om du belastar med känd effekt, t ex strålkastare. 100W på 24V drar 4A. 6 timmar gånger 4A blir 24Ah, det ska ett någorlunda friskt batteri lätt klara. Obs, ungefärliga siffror. Vid 23V är batteriet helt urladdat, övningen avbryts! Om det inte är svinkallt, vid minus 20 har blybatterier bara kvar halva kapaciteten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 29 December , 2017 Rapport Share Postad 29 December , 2017 Motorn stannade pga tomgången, relaterat till förgasaren. Och sen gick den inte att starta, orkade knappt dra startmotorn och då var vagn och batterier varma. Enda förbrukaren torde bara vara tändsystemet. Starta kall (-10) gick ju och då har jag inte rört batterierna sen i somras. Det är nog som du säger att det är glapp någonstans. Får ta uppskatta batteriernas kapacitet framöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 29 December , 2017 Rapport Share Postad 29 December , 2017 Aha! Då var det inte låg spänning som stannade motorn. Om generatorn laddar ok men startmotorn inte orkar starta motorn trots att du har kört en stund, blir kedjan batteriplus -> kablage -> startrelä -> startmotor, respektive batteriminus -> kablage -> motorblocket, misstänkt. Givetvis också den korta kabeln mellan batterierna. Ladda batterierna och kolla kapaciteten. Lossa någon kabel på fördelaren eller tändspolen så motorn inte kan starta. Kör startmotorn och mät, med minus på motorblocket, spänningen på den korta stumpen mellan startreläet och startmotorn, ska vara minst 19-20V. Är det det så är startmotorn boven. Är det inte det så, mät dig bakåt i kedjan så ser du var spänningsfallet är. Sista mätpunkten är minuspolen på batteriet med minusanslutningen till jord. Har du mer än -1V där när du mäter, fortfarande med voltmeterns minus på motorblocket, så har du en dålig jordning mellan batterierna och motorn... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 29 December , 2017 Rapport Share Postad 29 December , 2017 Batteriets (-) pol, det är den punkt som ska ha "0" i systemet, så fäst voltmeterns COM sladd där. Mät batterispänningen med riggningen som WF beskrev, och fortsätt mät före/efter varje komponent, "allt" spänningsfall ska vara över startmotorn. Mät båda polerna på startmotorn, har du "spänning på nollan" så är spänningsfallet i stomanslutnings (-) kretsen.... Tänk även på att dåliga kabelskor kan ge spänningsfall om de är dåligt klämda eller dålig kontakt i skruvytorna, så mät gärna i kabeln, på kabelsko, på skruv/stift. Får du olika värden har du felet där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 29 December , 2017 Rapport Share Postad 29 December , 2017 Jaha du JDW. Och skillnaden är? Jo, att mäter du med voltmeterns minus på motorns gods och plus på startmotorn så ser du direkt om det är startmotorn som krånglar... Men alla sätt är bra! För övrigt bra tips om kabelskorna! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 30 December , 2017 Rapport Share Postad 30 December , 2017 Felsökning kan göras på många mer eller mindre krångliga sätt, men låt säga att felet är nära batteriets - pol, exempelvis 10V spänningsfall i "jordflätan" till batteriet, då har du typ drygt 10V mellan startmotorns + och motorblocket (liksom över +/- på startmotorn). Utgår man från batteriets "nolla" med COM så kan man dyka runt med mätproben o se vart spänningen tar vägen Ökade spänningen på startmotorn med flera V på JDW fö: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 30 December , 2017 Rapport Share Postad 30 December , 2017 Går orkar starten knappt runt och ströming finns är det nog dags för byte av kol, kolen kan se bra ut men ledande kabel av oxiderad eller kontaktglapp. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 30 December , 2017 Rapport Share Postad 30 December , 2017 Kolla også elektrolyt-nivået på batteriene. Det ene går trolig å koker. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 30 December , 2017 Rapport Share Postad 30 December , 2017 Går orkar starten knappt runt och ströming finns är det nog dags för byte av kol, kolen kan se bra ut men ledande kabel av oxiderad eller kontaktglapp. Den var orkeslös pga klent med ström. Var kanske otydligt skrivet. Kolla også elektrolyt-nivået på batteriene. Det ene går trolig å koker. Kollade i somras och då var det inga konstigheter, kan kolla igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 3 Januari , 2018 Rapport Share Postad 3 Januari , 2018 I mellandagarna kom tydligen min brytare jag köpt på ebay som skulle komma i början på december. Tanken är att den ska reglera värmepaketet jag skaffade, tydliga distinkta lägen och tillverkad av äkta kinesium. Naturligtvis var jag tvungen att se hur den såg ut på insidan, så efter att ha jagat en liten fjäder i lägenheten en stund satt den ihop igen. Förmodligen blev märkningen fel nu, men räds icke! Mycket användbara och tydliga instruktioner medföljde på kinesiska... Ser typ ut som ett mekaniskt reglerat relä typ. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 25 Mars , 2018 Rapport Share Postad 25 Mars , 2018 Jahapp.... Hemma i Jämtland en sväng över påsk. "Värsta vintern jag sett sen 80-talet" sa farsan. Snö i det oändliga, 0.5 - 1.0 meter på lägdorna. Så med andra ord måste jag ju åka bandvagn när jag kan, eller hur? Tyvärr får inte allt gå bra: Tog med brorsdöttrarna och for en sväng. Efter att allt kraftigare rök utvecklades och stigande temp var det bara att svänga in på gårn igen med "ångloket"... Motorn kokade och vattenpumpen hade gått. Antingen en packning eller större fel då vattnet skvalade ur den. Så nu orkar jag banne mig inte lägga mer energi på det här härket. Blir att stoppa ner dieseln så fort jag kan istället. 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 25 Mars , 2018 Rapport Share Postad 25 Mars , 2018 Det är rätt Vikon! Det är aldrig för sent att ge upp... <_> 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 26 Mars , 2018 Rapport Share Postad 26 Mars , 2018 (redigerade) Foto på vattenpumpens förehavanden: ********************* I brist på annat så demonterade jag bakre fjäderröret på min spörschal-bakvagn så jag har något att göra en ritning efter till mitt hemmabygge, utöver det ser det tillräckligt intressant ut i dokumentationen för att demonteras. Huvudsaken är att det ser tillräckligt livsfarligt ut när man jobbar (mätning för montering, har ju inget verktyg avsett för det här) Inne i röret låg det "skärvor" från torsionsstavens beläggning. Verkar vara nåt mellanting mellan plast och nåt mjukare, bäck? Av nån anledning har det lossnat och sen fastnat i röret. Direkt sprött att hantera. Blir nog att hammarlacka innan jag monterar allt igen. Var ett jäkla pill att få ur röret. Vänster sida, flänsen är en del av röret. Höger sida, som bara består av en fläns med packning, inga splines. Nån skum fiberpackning (kork/gummi?) på typ 1.5 mm jag måste nyfabricera om inte olav teigen har. Åsså ut med schabraket på vänster sida. (notera min special edition-huggmejsel á la stämjärn) Själva tunneln där röret bor plockade jag ut ett kilo jord. Måste ju ha kommit in som lera från insidan vagnen, väl? Typiskt bättre **** Lite bonusbilder på röret, kan ju va skoj för andra att se också. Splineshyslan i mitten sitter fastsvetsad med 8 par punkter hela vägen runt röret. Anledningen till att det såg tillräckligt intressant i dokumentationen är att jag kunde se varken splines/spår på högra flänsen eller runt mittenhylsan, för inte kan väl hela fjädringskraften tas upp på vänster sida? Jo tydligen. Är ju ingen slump att vänster sida sitter med två extra skruvar + 3 stift. Nu kan man ju även argumentera huruvida högra sidans fläns tillför annat än stöd, men det vore att utgå ifrån att högra flänsen alltid har perfekt friktionspassning och det tror jag inte att BMs ingenjörer gjorde, de antog nog det "värsta" att vänster sida tar upp allt moment och såg höger sida som fri. Sen är ju frågan varför man inte la rören omlott för att sprida momentet, men å andra sidan verkar det ju inte ha varit ett problem heller. ******* Skulle kolla ett hjul som satt konstigt, naturligtvis. go natt *TILLÄGG* Kollade på mina nya torsionsstavar idag och belägget på dem var alldeles mjukt, som om det vore nån sorts tjära. Redigerad 28 Mars , 2018 av Vinkon 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 11 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 11 Oktober , 2018 Pga skogsbränderna i somras bestämde jag mig för att fixa vattenpumpen så jag skulle kunna frakta runt vatten ifall det skulle skita sig på riktigt i närområdet. Först oljebyte på enklaste vis, upp på två lastpallar. Jag störde mig så hårt på att jag inte kan använda min rejäla hägglundsfläkt innanför fläktringen att jag lejde gubben med svarv i byn att svarva ner en volvo 240-fläkt till 350 mm i diameter och borra nya hål i flänsen för att passa mot B20n: Egentligen borde de nya hålen vara frästa spår, lätt att vara efterklok. Det blev en lösning med pinnskruvar och det råkar vara samma storlek som till insug/grenrör på vattenpumpen, behövdes bara kortas något. Blev hur bra som helst! Hur vital är fjädern/(grejen) som saknas i hålet? Dock så kokande motorn med min tur när jag skulle testa allt när jag var klar. Första gången jag varit med om att en termostat hängt sig. kan förklara en hel del såhär i efterhand... Kontroll-kokade den bara för att: Fungerade som annonserat, dock hade min äkta väst-tyska termostat bedragit mig för sista gången. En biltema-termostat fick sätta livet till och utgöra min nya öppna lösning: Är väl inte så optimalt, men hur länge är en bv-motor kall egentligen? Plus att en diesel ska ner ändå... Svårt att se men diset låg i luften. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 11 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 11 Oktober , 2018 Tack Viktor! Behövde lite inspiration för att ta tag i min 202... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 11 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 11 Oktober , 2018 Jag har sett en annan tråd angående Kylproblem på en 202 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 29 December , 2019 Rapport Share Postad 29 December , 2019 Så här i hjultider passade jag på att bygga en däckkrängare åt bandvagnen och byta slang på några däck: Första bytet med nya armen till domkraften En del slangar var riktigt trötta... Såhär blev hållaren i slutändan. Nedre klacken är till för att förhindra att den vrider sig i skruvstädet och tvingen så den sitter kvar i sidled. Verktygets ena ände, visade sig vara mer blötjärn än vad jag trodde och böjde sig lättare än vad jag räknat med. Och verktygets andra ände. Just den här vinklade järnbiten bytte jag mot en smalare och tunnare. Däcket i bakgrunden är från -64 och fick kasseras, det höll inte för nåt och bara föll isär. Tanken var att ta en av de fräscha jag hade köpt från Olav teigen, men det var så "tajt" att jag gav upp. Får be nån däckfirma lägga på dem. Ursäkta den suddiga bilden. Svetstången är tänkt att ersättas med en rörbit och på så sätt förhindra att verktyget trycks bort från fälgen vid montering. Det tog cirka 30 minuter utan panik att byta en slang. Ventilerna sparades från de gamla slangarna. "Bra-ha" går ju alltid löda fast på nåt livsfarligt som behöver tryckluft... Trots den rillade designen på ena ventilen hade samtliga sprickor/brott i början på halsen. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 30 December , 2019 Rapport Share Postad 30 December , 2019 Ge inte upp! Det går att kränga på själv Har du några däckjärn liggandes? Mina befinner sig hos vagnen 10 mil nordväst så blir lite långt att svänga förbi och assistera. Men annars kanske jag kan kosta på en utflykt söderut i dagarna om du har verktyg och nån form av smörjning liggandes Jag brukar använda typ Wd40 på vintern när däcksmörjan är frusen. God fortsättning! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 2 Januari , 2020 Rapport Share Postad 2 Januari , 2020 På 2019-12-30 på 09:41, Panks säger: Ge inte upp! Det går att kränga på själv Har du några däckjärn liggandes? Mina befinner sig hos vagnen 10 mil nordväst så blir lite långt att svänga förbi och assistera. Men annars kanske jag kan kosta på en utflykt söderut i dagarna om du har verktyg och nån form av smörjning liggandes Jag brukar använda typ Wd40 på vintern när däcksmörjan är frusen. God fortsättning! Tack för erbjudandet men jag har krängt klart de hjul som behövdes fixas. Men du är naturligtvis välkommen att komma förbi för det! wd40 ska jag prova nästa gång! Jag har haft såpavatten så jag har varit tvungen att dona inne värmen där det är mindre plats att veva runt med verktyget, annars frös det gärna ute i hallen. Tanken är att beställa vaselin, det borde rimligen klara minusgrader. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 2 December , 2020 Rapport Share Postad 2 December , 2020 (redigerade) Hmm... Redigerad 3 December , 2020 av Vinkon 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.