Gå till innehåll

Vinkons Bandvagn!


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

Glasfiber??

Nått Norskt eller??  :rolleyes:

Vet ej. Gjordes väl ett antal inför upphandlingen på 1970 talet som Hägglunds vann. Kan säkert ha sålts på export. Gediget bygge, går säkert att ha ett par hundra kg på taket om man vill.  Saknar dock 3 st dörrhandtag, låset öppnas genom att man trycker rakt in på mekanismen. Nån som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygga kan man ju göra ändå.  Håller på med en carport som mera blev en maskinhall 8x8,5m när bandvagnen behövde komma under  tak.  Undviker dock glasfiber när det gäller att kladda med det själv så där kan jag hålla med.

Just

 

Jag undviker det nog mest just för att jag känner mig osäker med det materialet och plåt är rätt så simpelt att syssla med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plåt er enkelt fordi du kan det frå før Vinkon ;)  er ikkje så komfortabel med glasfiber sjølv, men det går med litt kladding og masse puss&slip.

Rimeleg sikker på at glasfibertoppen der er eit prøveprosjekt, norsk eller svensk.. har ikkje sett det på nokon vogner i Norge..

men korleis er framgang med motorbytte?? :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ah

Jo det händer ju att jag har en del ledig tid, men det är inte alltid det passar med ekonomin tyvärr...

 

Om du står ut till dagarna efter jul så kommer lite mer bilder på saker som går sönder :)

Jag tänkte filma lite också, oklart om jag hinner filma allt jag behöver...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övre fästet till bakrebågen på framvagnen. Till bakvagnen finns det kapellplast att köpa. Den är hyfsat hållbar.

Jag har det till rutorna på min 1111a. 
Den håller även vid minusgrader. 
 
MVH Palme 

Nu äntligen fattar jag vad Portalpalme menade.

När jag slöläste den Svenska reservdelskatalogen såg jag den, hur tydligt som helst!

Sidan 250, pos 39 :)

Jag skyller på att den Norska har mindre bilder  :P

 

 

Fö en mycket intressant läsning, mycket skumma extraprylar de hittade på...

 

 

********

 

Annars kanske man skulle bygga sig ett "SVO 3240 spännverktyg för band", verkar händigt.

Syns bla på sidan 305 i den svenska verkstadshandboken, samt nyttjande längre upp.

(finns ej med i den norska boken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menade verktyget?

svo3240.jpg

Förhoppningsvis var den rak från fabrik :)

 

svo3240-2.jpg

Jag tror att den här bilden var mest talande.

Förutsätter att man har en domkraft (vilket ingick i vagnens utr.) eller att man kan palla upp vagnen också.

 

(notera att en bullätande prao-are har glömt att montera skruven för minst ena expandertappen i midjan innan fototillfället i Eskilstuna   :) )

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde även funka med spännband att dra bandet på samma vis,om man nu finner bra fästpunkter

på tex bakvagnen då förståss :)

Blev just påmind om dexxas rekomendation att ha några spännband liggandes i bandvagnen,så

det ska ordnas snarast

 

Hoppas inte den prao-eleven fick anställning senare ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde även funka med spännband att dra bandet på samma vis,om man nu finner bra fästpunkter

på tex bakvagnen då förståss :)

Blev just påmind om dexxas rekomendation att ha några spännband liggandes i bandvagnen,så

det ska ordnas snarast

 

Hoppas inte den prao-eleven fick anställning senare ^_^

Jovisst, men då behöver man helst flera spännband för att få isär bandet lika smäckert.

(och den lägsta dragpunkten blir nog svår att få till med dem)

Å andra sidan skulle verktyget lika gärna kunna bestå av ett spett med ett gäng spännband och kätting på, ända tills man behöver ett spett...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

img-3520.JPG

Experiment-fläkten monterad, med äkta ståltråd dessutom.

Inget fusk här inte...

 

Blir att kopplas in och testas vid annat tillfälle.

 

I övrigt tog jag lite mått och funderade lite kring utblåset i övrigt:

img-3519-2.jpg

Såhär funderar jag nu:

Jag vill ju dra avgassystemet bakåt. 

En rörstump som blir fastsvetsad på diagonalen i schakt-väggen, sen anslutningar på det då.

Inte på det klara med var jag ska placera ljuddämparen(-rna), bakom fördelningslådan eller kanske ovanför höger bränsletank.

 

Allra enklast vore ju att dra det på vänster sida, men jag vill ju kunna titta ut där när jag backar också.

 

Om mina tester faller väl ut med fläkten bla så kanske jag breddar kylluftschaktet som sitter i hytten för bättre flöde.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tror jag fimpar med att modifera in en fläkt i kylluftschaktet,den enkla modiferingen jag gjorde

i huven gjorde en hel del,håller man handen vid ventilerna när motorn går

känner man av luft-växlingen bra :)

 

Kan det finnas möjlighet att dra avgassystemet i hela kylluftschaktet istället för att

gå ut med på väggen bak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...