Gå till innehåll

Vinkons Bandvagn!


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

865201111011854f5.jpg

Här är en bild som illustrerar min oerhörda glädje att återse mitt fordon i fråga.

Bytte förgasare, men det räckte inte riktigt. För lite kräm i batterierna för att kunna dra nån slutsats.

Lite liv fanns det ju, så helt omöjligt kanske det inte är. Men motorn lät lite styggt (konstigt PDT_Armataz_02_01.gif )

Tog hem batterierna för laddning och ska prova imorrn igen.

 

Tack för kommentarerna.

:blink:^_^ wtf..men va gör du? :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite funderingar:

 

Tänkbar framtida lösning för säkringarna:

sekr.jpg

Tanken är att byta ut de säkringshållare som sitter där nu mot flatstiftsvariant.

Och då rent av sätta en permanent lysdiod vid varje säkring.

Visst finns det naturligtvis säkringar med inbyggda dioder, men det kommer garanterat sluta med att man inte orkar besvära sig med att anstränga sig extra för att skaffa dem, alt att man tar första bästa ändå.

Så det är mer av lathet egentligen.

 

Jag funderar även på om det är möjligt att bygga en enkel "signalkrets", som tänder en lampa/diod framför föraren.

Men jag har ingen solklar lösning på detta, tänkte ta det i "el-tråden".

 

***********

 

Någon annan som reflekterat över att det finns ett "gratis" utrymme på taket mellan luckorna/stöden för dessa?

Oklart till vad bara...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ett motstånd i serie med lysdioden, annars tar dioden över matningen till förbrukaren om säkringen går. Med t ex 10mA i dioden kan du sätta dit ett 2,7 kilo ohm, 0,5 watt.

Ja just.

Jag funderade på detta, men kunde inte komma ihåg att säkringarna hade ett motstånd, så jag utelämnade det.

 

Men om man kopplar det till inlägget i el-tråden, tror du att det skulle räcka med bara en kabel som "signal-krets" då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Efter lite grubblande har jag kommit fram till att ett trappsteg bak är mer än nog när jag bygger dörr där.

Utan trappsteget blir insteget typ 55 cm, vilket är som att kliva upp på en hög stol med ett kliv.

 

Och med ett mellansteg så klarar nog vilken tjock senil-dement antikrunde-tant som helst strapasten att kliva in i vagnen,

bara för att uppleva förmånen att studsa runt där inne sen...

 

Andra funderingar;

* Isoleringsmattor, fäster man dem lämpligst med en limpistol eller finns det bättre sätt?

 

* Någon som kan rekomendera en lämplig gummitätningslist till mitt dörrbygge?

De lister jag har tittat ser så rackarns ynkliga/klena ut, jag funderar på om jag måste peta i en mindre gummislang i dem för att kunna lägga på ett lagom tryck för att det ska täta ordentligt....

Funderar på att skaffa en BV och har med stor behållning läst din tråd.Bra jobbat!  Får se om det blir en egen tråd så småningom.

 

Behöver du gummilister så finns de hos http://www.kuntze.se/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra sida med listerna :wub:

Jag behöver nya lister till måsvingedörrarna på bandvagnen pga att vatten smiter in där.

Har du pysslat nått med dessa vinkon?

De mellan luckan och hytten?

Är inte det vanliga svampgummilister?

Borde väl finnas på swedol mfl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De mellan luckan och hytten?

Är inte det vanliga svampgummilister?

Borde väl finnas på swedol mfl?

Precis,mellan luckan o hytten,ja tror inte ja har nån list överhuvedtaget :mellow:

Ingen aning om vad det ska va för list,det verkar vara stora marginaler iaf.

Ska ut å bocka lite plåt o svetsa det sista snart tänkte jag så jag får kolla lite :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

 

 

Hej alla glada! smileys/PDT_Armataz_02_01.gif

 

Trots att man numer bor 65 mil från verkligheten och bandvagnen så är den inte helt bortglömd;

 

* Lite nya instrument har inhandlats, men inte hämtats än.

* Jag har även fått ett intresserant prisförslag på att göra mina däck solida med polyuretean smileys/PDT_Armataz_02_11.gif

 

Priset för det däcket i den dimensionen ser ut att gå på 384kr/st

Det kan vi ju jämföra med ett visst norskt företag som tar ca 1800kr/st (kompl, exkl yttre avgifter)

 

Sen finns det ju rabatter och extra avgift för hantering av däck osv.

 

Ska forska lite mer innan jag "offentliggör" detta, då i en ny tråd tänkte jag.

Finns det intresse av denna information då?

(yttra i så fall intresse, så jag vet om jag ska publicera informationen eller inte.

Känns ju meningslöst att anstränga sig om folk inte ens vill ha info)

 

 

Vinkon2011-09-28 15:07:23

Kom du fram till något angående PU fyllning. Vart frågade du? Pm om du inte kan/vill offentliggöra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom du fram till något angående PU fyllning. Vart frågade du? Pm om du inte kan/vill offentliggöra

 

 

Det är väl denna firma som gäller för PU fyllning http://www.lastab.se/pu_massiv.html

 

Jo precis, dock har jag nämnt detta någonstans förut....

Hittar inte bara...

 

Ska rota i mejl-inkorgen.

 

Tillägg:

(friserat mejl, från 2011)

 

Kostnaden att PU-massivfylla de aktuella däcken är 384kr/st. Vi 10st eller fler kan vi dra av 10% d.v.s. 345kr/st.

Kravet vi har på däcken är att de ska vara hela, d.v.s. hålla luften. Med eller utan slang går bra vilket som.

Priserna är per styck i SEK. Moms och lagstadgad återvinningsavgift tillkommer. Ev. övriga arbeten såsom skiftning, montering, reparation, rengöring o.s.v. debiteras separat. Offerten gäller tillsvidare. Leveransvillkor: Fritt vårt lager (Galgbacken 2 i Kallhäll). Bet.villkor: 30 dagar netto från fakturadatum. Dröjsmålsränta enl. räntelagen.

Med vänliga hälsningar,

Rickard Wedin

VSM LASTAB

Galgbacken 2

176 77 JÄRFÄLLA

08-583 53165 (arb)

070-6016652 (mobil)

08-583 51590 (fax)

www.lastab.se

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rota på Vinkon,jag är intresserad omgående.I en perfekt värld skulle alla bärhjul/spännhjul vara PU fyllda......
Konstigt som fan att det alltid är spännhjulen man ska jävvlas med....inte nått av dom lättåtkomliga boggihjulen,enbart spännhjulen... :blink:  :blink:  :blink:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VSM LASTAB är den firma jag har haft kontakt med, finns säker andra också.

http://www.lastab.se/

(PU-massiv)

rickard.wedin@lastab.se

 

När jag frågade för två år sedan fick jag ut följande information:

Däcken är 4.00 * 8 tum.

 

Quote

Kostnaden att PU-massivfylla de aktuella däcken är 384kr/st. Vi 10st eller fler kan vi dra av 10% d.v.s. 345kr/st.

 

Kravet vi har på däcken är att de ska vara hela, d.v.s. hålla luften. Med eller utan slang går bra vilket som.

 

Priserna är per styck i SEK. Moms och lagstadgad återvinningsavgift tillkommer. Ev. övriga arbeten såsom skiftning, montering, reparation, rengöring o.s.v. debiteras separat. Offerten gäller tillsvidare. Leveransvillkor: Fritt vårt lager (Galgbacken 2 i Kallhäll). Bet.villkor: 30 dagar netto från fakturadatum. Dröjsmålsränta enl. räntelagen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Här har inte hänt särskilt mycket faktiskt....

 

****

 

Jag visste sen förut att det stod ett riktigt gammalt åbäke till jordbruksredskap som man spridde ut konstgödsel med en gång i tiden.

Buskar mm hade vuxit igenom den.

Hur gammal? Tja, det enda som var kvar av hjulen var den stora järnringen på utsidan...

 

Så, dit med vagnen och koppla på. Vägen dit gick i okänd terräng längs åker-kanten pga att den är nysådd.

Väl vid grusvägen så var det nog bäst att kolla lasten innan man drar ut en massa skrot i trafiken.

 

"mhm? Var fan är resterande 90% egentligen?...."

 

Bara att backa tillbaka och försöka få grepp om den igen.

Hela sträckan fram till vägen var utströdd med kvarlevor från det gamla åbäket, den sönderföll helt enkelt.

Det klart, består vitala delar av konstruktionen av trä som hålls ihop av färgen så...

 

Till sist var eländet i den stora magiska skrothögen och bara en av byns mest nyfikna hann bevittna det hela...

Passageraren, en liten pojk åt sommargästerna fick nog ett någorlunda ballt minne iaf också :)

 

***

 

En annan viktig grej är att jag har hängt upp brytare i taket, till sist :)

 

img-3365.JPG

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...