Gå till innehåll

Äntligen en 13 även för mej


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Tack för infon Hasse :wub: Du är aldrig snål när det ska skrivas

Vad jag förstår så ska jag iaf ha en blåsande fläkt då.

Sen ska det naturligtvis vara 24 volts spänning.

 

Här fann jag lite alternativ,verkade vara billigare här än andra weshoppar jag hittade

http://www.ga1.se/elflaktar-spal/24-volt-elflakt

 

Vilken diameter på fläkten bör man minst köpa tro? :)

 

Tilläg

Fann följande info "Välj mellan sugande (placeras bakom kylaren) eller blåsande (placeras framför kylaren"

:huh:

Visst "blåser" väl orginalfläkten på tgb?eller har ja fått nått om bakfoten tro :)

Det finns elfläktar som monteras väldigt slimmat mot kylaren med en tillhörande krans runt. Dessa är gjorda för att trycka luft genomkylaren och kan eftermonteras där inget annat får plats.

Det kan vara en poäng att kolla rotationsriktningen innan montage!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns elfläktar som monteras väldigt slimmat mot kylaren med en tillhörande krans runt. Dessa är gjorda för att trycka luft genomkylaren och kan eftermonteras där inget annat får plats.

Det kan vara en poäng att kolla rotationsriktningen innan montage!

Ok,men kan det finnas risk för att få för låg drifs-tempratur om ja monterar en blåsande,kan ju lösas enkelt med att

täcka innanför grillen isåfall :)

 

Tilläg

Ska ju naturligtvis termostat-styras kom ja på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon Hasse :wub: Du är aldrig snål när det ska skrivas

Vad jag förstår så ska jag iaf ha en blåsande fläkt då.

Sen ska det naturligtvis vara 24 volts spänning.

 

Här fann jag lite alternativ,verkade vara billigare här än andra weshoppar jag hittade

http://www.ga1.se/elflaktar-spal/24-volt-elflakt

 

Vilken diameter på fläkten bör man minst köpa tro? :)

 

Tilläg

Fann följande info "Välj mellan sugande (placeras bakom kylaren) eller blåsande (placeras framför kylaren"

:huh:

Visst "blåser" väl orginalfläkten på tgb?eller har ja fått nått om bakfoten tro :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Nä originalfläkten suger  :D

 

Ser ut som en 95 mm är det jag har, skall kolla diametern, Jo monterar du den som jag har så hamnar den bakom kylaren men även innanför  strumpan, men man då behöver en blåsade, för man monterar den bak å fram som jag gjorde, detta på grund av utformningen på original fästet, då blir den blåsande en sugande om du hänger med.

Visst det går säkert att sätta distanser eller bygga om fästet helt, men det vart stabilt och gick fort och var enkelt att göra som jag gjorde.

Och man kan genom att enbart lossa en bult på fästet & strumpan runt ringen vara klar att sätta tillbaka original fläkten om el fläkten skulle rasa och man fort måste få fart på bilen igen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju alltid motorns egen termostat att förlita dig på! Den lösningen har ju fungerat sedan tidernas begynnelse oavsett om själva fläkten termostatstyrs ;)

Att termostatstyra en elfläkt har fördelen att kylvätskan (utanför motorn) snabbare kommer upp i temperatur och att man sparar drifttid för fläktens elmotor. Den påverkar inte motorns arbetstemperatur (om man inte kör utan termostat :rolleyes: ).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju foton 2 sidor bak i denna tråden

post-4958-0-67110900-1402043581_thumb.jp

post-4958-0-76136400-1402043822_thumb.jp

Som du ser blir det dåligt med plats på grund av lagerfästet som även har fästet ner till ramen sittandes där bak. om man skall sätta den på baksidan där axeln från motorn gick in genom fästet, Därför satte jag den innanför framför den skall dra luften igenom kylaren och bak över motorn, annans blir det ett luft lock vid kylaren och när man kör så får man ingen kylning alls.nästan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en sugande flät i ett lätt modifierat originalfästet, likt Hasses. Fläkten har aldrig startat vid körning utanför skogen, med undantag för rödljus å liknande.. Man skulle kunna montera fläkten så det suger från motorrummet, det enda skillnaden är väl att det är något varmare luft där, men kanske bra att få ner tempen runt motorn? Innan jag värmeisolerade motorluckan bak, så blev den gött varm.. ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,nu vet jag hur jag ska gå tillväga :wub:

Va det varmt i soffan?? :wacko:

 

Det finns elfläktar för eftermontering som fästes med långa klena skruvar rakt igenom kylarpaketet med mutter på andra sidan. Låter kanske drastiskt/riskabelt men det finns ganska gott om plats mellan kylarens kylande flänsar och de rör som leder kylarvatten. Dessutom är orginal Volvokylare oerhört robusta så hållfastighetsmässigt är det riskfritt. :ph34r:

 

se BILTEMA "Kylfläkt, universal".

 

Köp 2st 12V sätt en på varderasidan av kylaren och koppla dem i serie. :lol:  Med extra mycket glykol och förstärkta motorfästen bör du kunna udvika såväl isproppar som bortblåst motor :lol: :lol: :lol: !

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade i tanken att sätta det direkt mot kylaren, men jag är övertygad att med åren ruskar det loss lite och börjar nöta på kylflänsarna, med trasig kylare som resultat.

Det fungerar säkert på en "vanlig bil"

Men för oss som kör där det är lite andra förhållanden än på vägarna så tycker jag det är en chansning. man får nog sätta något mjukt emmelan som man har lite koll på så det inte nöter mot kylaren.

Provade montera en biltema universal på seglarns 1314, med den monterings satts de säljer, tillsammans med en omvandlare 24-12 v, men den var lite för stor så det blev inget bra, utan skulle ligga mot kanten lite oavsett från vilket håll man monterade den

Dels kom vi inte underfund med hur man vände på fläktbladen och få det att fungera, då det skulle vara vändbara, Såg inte ut som den var gjord för att polvända så den vände drag håll. sen var den banne mej inte rätt centrerad och gav skapliga vibrationer bara av sej själv.'.

Så han lämnade tillbaka den, och har skaffat en annan, "spal" som skall monteras, Han har lånat min orignal fläkt och kör med nu tills det blir tid och väder att fixa det ute hos han.

 

Finns massor av märken förutom spal, men de har visat sej dugliga och passar på bilarna, många kör med just dem.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för all info :excl:

Jag ska senare demontera axeln mellan vattenpump och fläkt för kontrollera så att oväsnet verkligen är från lagret/kylfläktområdet och inte nån annan komponent närmare motorn.

Antagligen del nr 19 på bild som börjar ge sig.

Frågan är om det är försvarbart att montera en spalfläkt om felet är så enkelt,

men å andra sidan vill man ha ner ljudnivån i hytten :)

 

http://www.tatanka.nu/lager-kylflakt/39-0

 

 

 

post-6465-0-48826400-1419160842_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ofta en massa olika råd och åsikter när man ska göra något men i slutänden måsta man ju bestämma själv hu man vill ha det.

 

När man väl färdigställt projektet brukar det dessutom dyka upp ett antal förståsigpåare och fråga varför man inte gjorde på ett helt annat sätt, ofta på grund av att lösningen inte fungerar helt perfekt (vilket man kanske inte kunde se i förväg). Var var dessa "Besserwissrar" när man behövde dem :huh:

 

H.H har rätt i att ifågasätta montering av fläkt med genomgående bult, det är en något tveksam lösning men å andra sidan är orginalfästet "overkill" för en elfläkt :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet lokaliserat... :)
Behövde inte ens ta isär .
Glappet i bulten har blivit enormt större än i höstas,finns nästan inga gummi bussningar kvar.

Fanns inga glapp i fläkten,inte heller vid kopplingen framför remskivan.

Det är delen nr 15 ska ska bytas ut

 

post-6465-0-23406300-1419170182_thumb.jpg

post-6465-0-14972400-1419170214_thumb.jpg

post-6465-0-56642500-1419170736_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då är det snabbt åtgärdat.

Är båda gummina lika dåliga ?

Jepp,de har verkligen gjort sitt :ph34r:

Har mejlat Tatanka och Ale,återstår att se om de har nån del.

Det är ju inga problem att använda bilen så det är ju inge akut,

dessutom kan ju inget gå sönder direkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger priserna kvar på runt 500 kr st för den gummi knuten så har du snart en fläkt

Monterar du den lika som min så blir det väl en blåsande du behöver, eftersom jag polvänt min för att få den att dra åt rätt håll.

Dåfinns den här

1.037,00 kr
 

Ett snäpp värre finns i både sugande och blåsande  

VA13BP51C35S_2267.jpg
1.500,00 kr
 
24V SPAL Axial-fläkt 330/62 mm Blåsande

art.nr. VA13-BP51/C-35S

 

 

 

VA13BP51C35A_2266.jpg
1.500,00 kr
 
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kostar den 500 för den där gummiflärpen kankse det är lika bra att inhandla spal ist :)

Kalaset slutar väl på ca 1500-2000,och jag ska väl inte gnälla på en sån investering

om man köpt in reservdelar till bandvagnen för 4-5 tusen som bara ligger :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratis fläktar hittar man på lokala lastbils/kran verkstan..med grym kvalitet!! 

 

 Speciellt Palfingers kranbyggen. Där monteras en kylarfläkt med svart 4-kantig sarg och blått fläkthjul..minns inte märket.

 

När hydrauloljekylarna pajjar byts hela enheterna, och fläktarna kastas fungerande även i nyskick.

 

Fläktarnas lösa pris var runt 4000kr nånting..jag och micke har 3st varav den första sitter monterad på hans bil..fungerar tokbra.

 

 Man använder då lösa lilla stålramen som håller dessa fläktar mot hydrauloljekylaren, och ståra ramen som sitter runt våra kylare orginal (..den som "orginal fläktstrumpan" sitter fast i) .

 

Sedan klär man ihop dessa ramar med en tunn plåt i form av en huv och syr med svetsen, som en ny strumpa. Tänk er formen av en spisfläkt typ..

 Skruva fast allt bakom orginalkylaren igen.. klart.

 

 Ingen fartvind passerar nu medvetet förbi fläkten, och fläkten missar inte heller hörnen av kylaren utan suger verkligen genom hela kylet pga den 4-kantiga huven.

 (trött..förklarar som en apa men hoppas ni fattar..)

 

 Resultatet ser riktigt orginal och probert ut. Tyvärr inga bilder men som jag nämnt innan..Micke har nog kört ett par år med sin utan problem. :)  :)  :) 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...