Gå till innehåll

TGB 30, framgångar och bakslag


Gäst Humlegaard

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...

Humlan (min kära hälft) är i Stockholm med denna bil (TGB 30) och det verkar som om relä mod B "bromsljus" och "varningsljus" är trasigt. Skjuter säkringar osv. finns här någon med TGB30 i Stockholm som har dessa reläer, eller som har en TGB 30/40 där vi kan "låna" för vidare felsökning.

 

Alt 2 finns det någon som har koll på någon som kan sälja reläer 24v idag 6 juni.

 

Symtomen på bilen är att den inte växlar upp till M3, det är förmodligen ett latent fel som vi inte identifierat tidigare men det känns logiskt eftersom bilen har tvångsväxlat ner tidigare vid körning på M3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är reläerna bytta, utan märkbar skillnad. Nu har jag lossat kontaktdonet på magnetventilen "M", där fanns ärg. Med den rengjord och sprayad med kontaktspray växlar den igenom alla växlarna. Eller snarare den gjorde det idag. Imorgon är en annan dag.

 

Men jag har rotat fram en magnetventil så det blir nästa operation. Bara det att den sitter väldigt illa till.

 

Tack för idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir ordentligt frustrerad på detta nu.

 

Idag, skriver IDAG, känns det inte som magnetventilen skulle vara boven. Kör hela dagen enbart på hydrauliska växlarna H1-H3, byter på eftermiddagen till Humlans box och den fungerar inte alls, byter då tillbaka till min box och den växlar H1 H1 H1, max 15 knyck alltså. Rotar lite till bland kablarna och vips Går den upp till H3 igen, men tvångsväxlar ner till H2, sedan fipplar den mellan H2 och H3 i några minuter till medtraffikanternas förtret och så helt plötsligt går den hur fint som helst hela vägen upp till M3.

 

Kanon, jag tar middagspaus och tittar på undersidan på flygplan en stund (norrländsk hamburgerkedja under inflygningen flygplats).

 

På plats i bilen igen får jag nöja mig med H3 i några mil tills jag svänger av motorvägen och provar mig igenom alla trick i boken och en drös till. Resultatet är att den dribblar mellan H1 - H2 - H3 i en salig röra. Då testar jag att sätta i Humlans box igen, lossa batteripolen och sedan fungerar alla växlarna precis som de ska... i 5 kilometer sedan plockar den inte i någon växel alls. Får byta tillbaka till min randombox och kör sista biten till uppställningsplats för natten.

 

Nu är det så att jag har ett alldeles enormt tålamod men helt slut på idéer, ett tips vore välkommet.

Redigerad av Humlegaard
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Humlegaard!

 

Lider med dig, intermittenta fel är det värsta som finns att felsöka.

 

Lite tips, för vad de nu kan vara värda. Felet ligger uppenbarligen i bilen, eftersom ingen av boxarna fungerar i din bil, men Humlans box går i hennes bil. Har du kört din box i hennes bil?

 

Systemspänningen.

Har du stabil c:a 28 volt när motorn går? Boxen är inte helt spänningsstabiliserad internt, bilens spänning går rakt in i utgångsstegen som driver magnetventilerna.

 

Frekvensgivaren.

Kommer inte ihåg vad utspänningen ska vara men det har jag på jobbet. Behövs en hyfsat avancerad voltmeter för att kolla, måste klara mV och ett par kHz. Minns jag rätt så finns det ett modifieringskit med en annan mer tillförlitlig frekvensgivare som ersätter den ursprungliga. Finns beskrivet i någon revision till servicemanualen har jag för mig. Där står också vilket spel det ska vara mellan kuggkransen och givaren, för stort spel = för låg utspänning.

 

övriga insignaler.

Växelväljarna, gaspedalbrytaren, och framför allt bromsljuskontakten, etc. Kolla att de ger full spänning, respektive jordar som de ska. Mät på ingångarna till boxen samtidigt som du manövererar brytarna, spänningen ska inte variera förrän brytaren klickar över.

 

Har du kopplingsschema på boxens anslutningar?

 

Hoppas det löser sig! Ring om du behöver schema, låna en box, eller något annat! Humlan har mitt nummer.

 

Lycka till!

 

//S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå,

 

jag satt i några timmar i natt i bilen. Jag körde hem de 30 milen i 45 km/h, drog ut handgasen så att motorn höll stadiga 1800 rpm. Nåväl, allt gick som det skulle och bilen går verkligen bra, ja förutom då att den inte växlar upp på sista växeln. En tanke som slog mig oh som jag sa testa tillsammans med dina idéer Wingflyer är att växellådan har (enligt mitt minne) alltid gått bäst kall, så det kan vara läge att förnya transmissionsoljan. Den ser fin ut och luktar som den ska, men det skulle vara trevligt att utesluta detta iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vi lånade några hjullastare i klubben för att flytta sand, bl a en gammal Volvo. Den tappade totalt orkan o smög sedan fram så fort oljan blev varm, men det var väl oljan o convertern som tappade sugen ( o gick igen när den svalnat), men är inte växellådan i TGB 30 "mekanisk" ?

 

Bättre med rejäla fel så man kan följa röken, men tur det finns fler bilar på gården så du kan flytta felet mellan bilarna, "mekanisk elektronik" kan ju blite wild and crazy när den blir gammal o olika egenskaper ger att summan (=utspänningen) varierar över tiden.

 

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JDW.

 

Växellådan är både hydraulisk och mekanisk. 3 hydrauliska växlar och 3 mekaniska. I normala fall körs den uppväxling H1 - H2 - H3 - M3 och sedan nedväxling M3 - M2 - M1 - H2 (tror jag) - H1. Så drivlinan är elektronik- hydraulik- pneumatik- styrd. Men som sagt felsökning pågår och jag har gott tålamod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä originalkänslan försvinner ju men vinner man driftsäkerhet istället så kanske det är värt det?

Det känns som var och varannan tråd om 30/40 bilarna handlar om problem med växellådan så några längre turer, typ äventyr, verkar mer eller mindre uteslutna pga bristen på tillförlitlighet.

 

Får väl tillägga att jag inte är någon orginalare och ser inga som helst problem med att förbättra/utveckla våra bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är inte originalstuket som sådant som jag eftersträvar. Dock har den ett antal funktioner, terrängbroms, vinsch mm som försvinner. Jag har sagt det förut och kommer att säga det i framtiden att växellådan i sig inte är problemet, den fungerar precis som den ska det är styrningen som havererar. När jag väl löst det så kommer jag inte ha några andra dubier än bränslekostnaden att ta hänsyn till när resvägen ska planeras.

 

Jag har inte hunnit felsöka så noggrant, men igår kväll provkörde jag med kall växellåda och faktum kvarstod, ingen M3, så det kan jag iom. detta utesluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har jag försökt att vila bilen i form, dvs den har fått stå still i 5 veckor. Men inte heller det gjorde susen, att det ska vara så hopplöst ont om tid under sommaren bara...

 

Nåja, jag har 3 dagar semester i September inplanerade, kanske även någon ledig helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta ett "känt" bekymmer från militören/milo verkstäder när bilarna var i fullt bruk, eller är det ett rent "åldersfenomen"??

Även på brigadtiden så var ju en stor del av vagnparken i förråd, men kördes ibland vid nån repövning/uner nåt utbildningsår. Av de TGB30 som finns här verkar mysko växling/fel i styrboxen vara relativt vanligt, och såvitt jag förstår så är den lite elektromekanisk och då kan åldingen definitvt vara ett bekymmer.

 

Finns nåt sätt att kolla hur "växelspaken" pekar på lådan? Kanske går att mäta nån utsignal på olika ställen o se om styrningen vill växla o lådan låter bli eller om lådan vägrar??

Det finns väl olika "tvångslägen", är ingen sån signal som ligger och blockerar??

 

(Mitt förarbevis på TGB30 gällde bara "från befintligt läge tills alla 4 hjulen står på fast mark", så jag fick inte köra så långa sträckor, men ganska ofta :D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida det är ett känt bekymmer från MILO verkstäderna vet jag inte. Jag tror att det i högsta grad är ett ålderstecken. Transmissionen är elektro-mekanisk-hydraulisk-pneumatisk om du förstår. Men mitt största bekymmer är att hinna med. Jag tror egentligen inte att det är svårt att hitta felet, men det kommer att ta tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Felsökning i dagarna 3, jag har just fått en ny tanke. Och som vanligt känns det som att nu har jag kommit på det...

 

Växellådan växlar upp 3 gånger, Känns som -H2-H3-M3. Men hastigheten blir inte mer än ca 55 km/h.

 

Ahaa, fördelningsväxellådan växlar inte mellan V och T. Kan någon verifiera att T ger ca 55 km/h på M3 och maxvarv.

Jag kan dock konstatera att framhjulsdriften och terrängväxeln kopplas i och ur när jag rör vredet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog vara så att du har konstant terrängväxel. Fungerar DF? Kan du komma till DF men inte T eller V så är gaspedalsswitchen "på sannolika skäl" misstänkt.

 

Det är ju några steg på vägen till växling i fördelningslådan. Själva lådan styrs av en treläges tryckluftcylinder som får luft några sekunder för att gå till V eller T. Kolla sida 44:15 i VHB. För att få DF lägger man på luft hela tiden. Kommer det luft när du växlar till V eller T? Kommer det styrsignal till magnetventilerna? Det kan vara fel på styrbox, ventiler eller själva Cylindern. Inne cylindern finns låsringar som kan brista.

 

Dessutom, min stora käpphäst, gaspedalsswitchen!! Om den är sluten hela tiden blir det ingen växling i fördelningslådan till T eller V bara till DF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer tråden med spänning!!

Otroligt vilket kunnade du har Lars. A

Har samma problem ibland.

Ibland vill vxl gå till T utan att lägga i framhjulsdriften.

Detta händer när jag kört bilen varm och stänger av några min då står lådan i T.

Aldrig kall eller stått still ett längre tag.

Jag har kopplat en lampa över gaspedalswitchen enl Lars A;s instruktioner, och ..........ja nu när man har koll .....den hänger sig faktiskt ibland.

Då "gaskontakten" (kortare namn) har hängt sig så räcker det med att gasa till (stampa) på gaspedalen.

Då vxl. har gått till T av sig själv,så räcker det hittills att stanna,lägga vredet i N och växla fördl. V-T-V igen ,självklart kollar man då så att lampan till "gaskontakten INTE, lyser så har jag klarat mig än så länge .Det står still i huvet Vad F*N är DF????? Mvh//Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DF, drivhjulsfrånkoppling, detta fungerar bra. Jag kopplar samman mina tidigare tvångsnedväxlingar (tidigare i min tråd) som att lådan kopplar ner till T vid körning i 70 km/h. Detta ska ju logiskt sett inte vara möjligt men kan det vara så att en signal smyger sig fram till styrningen för V/T?

 

Detta torde inte vara kopplat till gaspedalswitchen. Jag undersöker vidare och återkommer med resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nerväxling i fördelningslådan till T i 70 km/h måste bli ett väldigt brak.

 

>> Detta torde inte vara kopplat till gaspedalswitchen. Det kan man hålla med om! Kan du komma bort från DF så är inte det problemet.

 

Inte riktigt klar över om du kan växla V ->T och tillbaka vid stillastående?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en saftig inbromsning är resultatet. Men om det är V till T eller om det är M3 till H registret vet jag inte. (extra otäckt på större väg med bilar liggandes tätt bakom)

 

Jag kan höra hur det pyser och att framhjulsdrivningen kopplas in (konstaterat i brant backe där det spinner om bara bakaxeln driver) jag kan inte konstatera (i varje fall inte varje gång) att utväxlingen ändras.

 

Dagens vedermödor kan beskrivas som "blandade framgångar och bakslag".

 

Efter att lite kärlek ägnats åt gaslägesgivaren och kontaktytorna på V och T trycklufts ventiler var det dags för första provturen för dagen:

Jag konstaterar att växel V H1 är i, men ingen uppväxling till högre växlar sker. Stanna lägg i backen och backa några meter, och sedan växlar den sig igenom alla växlar ända till V M3. Kanon, vad var felet hinner jag tänka innan jag bromsar in för att släppa ut en bil. Sedan är det V H1 som gäller för hela slanten. Jag provar allsköns tricks men uppväxlingarna uteblir. Det blir att linka hem i läge S, V H2. Det blir att klia sig lite i huvudet, åter en titt på gaslägesgivaren och en fundering åt frekvensgivarens håll. Men allt ser ju så fint ut där.

 

En provtur till, och allt fungerar perfekt. Blir någon mil med ständiga accelerationer genom hela växellådans register, som sagt klockrent. Sedan hemma igen skruvar vi lite på andra fordon och så en liten tur för att parkera bilen. Men då är det lögn att få i något annat än V H1 eller T H1 i läge D och i Läge S gär det bara V h2 som fungerar.

 

Så nu är jag klar för i dag, efter att ha felsökt i 4 dagar så kan jag nog konstatera att det nu är sämre än innan, men med små glimtar av hopp när allt fungerar...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en saftig inbromsning är resultatet. Men om det är V till T eller om det är M3 till H registret vet jag inte. (extra otäckt på större väg med bilar liggandes tätt bakom)

Skulle gissa att det är M3 -> H1 du upplever här. Det blir en saftig tvärnit. Typ 5 m svarta spår.

Däremot V till T under hög fart borde kuggrassla nåt fruktansvärt.

 

Jag kan höra hur det pyser och att framhjulsdrivningen kopplas in (konstaterat i brant backe där det spinner om bara bakaxeln driver) jag kan inte konstatera (i varje fall inte varje gång) att utväxlingen ändras.

Framhjulsdriften kopplas ju in av själva T-V vredet inte styrboxen. Kan det vara fel i strömbrytaren...

 

Att du får H2 i läge S men bara H1 i läge D tyder ju på att magnetventiler och låda inte är problemet.

Styrboxen skulle ju kunna lägga i H2 om den bara ville! Den gör det ju i läge S.

Frekvensgivaren som du ju funderar på ...

Kontaktdon och kablar från frekvensgivare till styrbox...

Eller den frekvensmätande kretsen i styrboxen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan stryka den nedersta tesen då även frugans styrbox ger samma problem.

 

Det lustiga är att så länge V/T vredet (eller vad det nu var) inte fungerade så växlade växellådan exemplariskt, hela sommaren i varierade förhållanden. Men bara i terrängvägelutförande oavsett vad vredet stod i. Så fort jag lyckades på i V läget återgick växellådan att fungera som tidigare, låst H1...

 

Men tålamod, frekvänsräknarkretsen ska dissekeras in i minsta detalj nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...