Wingflyer Postad 25 Januari , 2012 Rapport Share Postad 25 Januari , 2012 Hej! Någon som möjligen har kopplingsschema eller, ännu bättre, en verkstadshandbok på lastkran 5911? Mvh Sten i Eslöv Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 Januari , 2012 Rapport Share Postad 25 Januari , 2012 Förlåt min okunskap, är det Hiab kranen på 30 bilen du menar ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 25 Januari , 2012 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2012 Hej Hasse! Ja, den mindre el-hydrauliska kranen som sitter bak på flaket. //Sten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 Januari , 2012 Rapport Share Postad 25 Januari , 2012 Ok jag har kopplings schemat för hur man kopplar kablarna när man skall bygga/ sätta i hop en styrenhet. är du behjälpt av den ? Där får du ju fram vilka kablar som går till de olika funktionerna vid kontakten i alla fall. Skall se om jag får ut det här Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 Januari , 2012 Rapport Share Postad 25 Januari , 2012 Kan detta hjälpa ? Skall se vad jag kan göra åt storleken Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 25 Januari , 2012 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2012 Perfekt! Fullt tillräckligt läsbar! Stort tack för hjälpen! //Sten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 31 Juli , 2013 Rapport Share Postad 31 Juli , 2013 (redigerade) Om ingen misstycker så kidnappar jag tråden och lägger upp bilder på min lilla lastkran. Jag studerade och tog lite mått på den för ett senare syfte och tog därmed även ett gäng bilder, här är några av dem: Hiab mtc 1600 En danfoss hydraulmotor, ett inte direkt okänt märke i gröna sammanhang. Kranen sitter fastskruvad med 4 st M12 (troligast) skruvar, oklart ifall det är något ytterligare i mitten som man inte ser. Vilket passar mina planer utmärkt då jag hade föredragit en lite kortare "pelare" och då kan jag konstruera en egen utan att behöva förstöra den egentliga, jag befarade att den var svetsad i vridhuset. Som ni ser saknar jag ett låshandtag som jag antar är till för att hålla kvar kedjan i det läge man har valt, ett litet problem. Låsanordningen till kroken tycker jag är förjäkla fyndig. Sen påminner den ju också om en...en...eh...ja, en rauk Redigerad 7 April , 2014 av Vinkon 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 15 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2013 (redigerade) Jag har ett mindre huvudbry kring hur kranen är uppmärkt vad gäller dess lyftkapacitet: Mellan hålet i själva kranarmen och dess vridpunkt får jag avståndet till 1,3 meter, vilket stämmer väl överens med märkskylten då vridpunkten är en decimeter bakom vridhusets rotationsaxel. Så i praktiken kommer ju hålet 1,2 meter ut från kranpelarens mitt. Och så till huvudbryt; från redan nämnda hål så är det 5 centimeter till första hålet på utskjutet och därtill är det en stoppklack som förhindrar att man kan skjuta in den längre i kranarmen. Så rimligen är lyftkapaciteten lägre än den angivna på skylten. Någon som håller med? Någon som vill kontrollmäta? Redigerad 15 Augusti , 2013 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 26 Mars , 2016 Rapport Share Postad 26 Mars , 2016 Om du antingen sänker eller lyfter kranbommer mer så blir c-c avståndet korrekt. Det står inget om att kranen skall vara vinklad 90° vid aktuellt lyftvärde. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 26 Mars , 2016 Rapport Share Postad 26 Mars , 2016 Lyftdiagrammen brukar vara lite glädjesiffror, så man måste ha marginal. I regel lyfter man saker mellan mark/lastkaj och flak och det kräver att man passerar 90grader "på vägen" Med hydrauliska utskjut/jibb kan man trixa, men på fast utskjut är det svårare. Uppgivna vikter är ibland inte praktiskt användbara. Å andra sidan borde de angivna vikterna på denna kran motsvara hålen i utskjutet, även om man räknar momentarm från krancentrum eller kranens kant? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 27 Mars , 2016 Rapport Share Postad 27 Mars , 2016 Om du antingen sänker eller lyfter kranbommer mer så blir c-c avståndet korrekt. Det står inget om att kranen skall vara vinklad 90° vid aktuellt lyftvärde.Man måste väl ändå räkna på största belastningsfallet? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 27 Mars , 2016 Rapport Share Postad 27 Mars , 2016 Jag förstår hur du tänker, men nej. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 27 Mars , 2016 Rapport Share Postad 27 Mars , 2016 Jag förstår hur du tänker, men nej. Vaj? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 28 Mars , 2016 Rapport Share Postad 28 Mars , 2016 Vaj? Jag är nog böjd att hålla med Vinkon trots att lyftdiagrammet på sidan 115 i Instruktinsboken antyder samma kapacitet inom hela lyftområdet. Så länge ingen upphävt tyngdlagen måste vi förlita oss på grundläggande mekanik och då är 90gradersfallet det som är begränsande 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 28 Mars , 2016 Rapport Share Postad 28 Mars , 2016 Vad ska man provlyfta med? Nåt som väger 1250 kg och inte är större än att det går fritt från flakkanten. När jag ställde in lyftkraftsbegränsare på telfrar i ett tidigare sekel så hade vi tvåstegs järnvikter, första steget var märklast och lyfte man en decimeter till så kom en extra vikt på 10% med också. Då skulle lastbegränsaren slå till var det meningen. Det gjorde den alltsomoftast. Kunde gå åt några försök innan rutan kunde kryssas i. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 28 Mars , 2016 Rapport Share Postad 28 Mars , 2016 Jag vill åxå ha en Lastkran 5911 Va kostar dom ungefär? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 28 Mars , 2016 Rapport Share Postad 28 Mars , 2016 Om man jämför en gammal HIAB kran med en Palfinger kran på samma Tonm, så kommer Palfingern o klara att lyfta tyngre vikter än HIAB. att lyfta små blyvikter är enklaren än godtyckligt gods. Sen ska man inte pressa 100%, när skiten viker sig/lossnar från fästet har man bekymmer även om man bara 1245kg hängandes i kroken... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fredriksture Postad 28 Mars , 2016 Rapport Share Postad 28 Mars , 2016 Jag vill åxå ha en Lastkran 5911 Va kostar dom ungefär? Sök på blocket, div delar scania så finns det såna i skaraborg 6000 plus moms. köpte min där finns fler 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 28 Mars , 2016 Rapport Share Postad 28 Mars , 2016 Jag vill åxå ha en Lastkran 5911 Va kostar dom ungefär? Denna : http://www.blocket.se/skaraborg/Div_delar_Scania_tgb_30__40_37365892.htm?ca=12&w=3 eller dennahär : http://www.blocket.se/lund/Kran_till_Tgb30_40_65744543.htm?ca=12&w=3 Dessa borde dock utgöra någon sorts "takpris" då de säljs av företag 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 28 Mars , 2016 Rapport Share Postad 28 Mars , 2016 Jag är egentligen för dåligt påläst för att uttala mig, men... Det borde inte spela någon roll vilken vinkel bommen har, det intressanta borde vara att man drar ett sträck genom infästningen till bommen till den övre infästningen av lyftkolven. När detta streck är vågrätt så borde största belastningen inträffa. Tror jag... Jag är öppen för fler teorier Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 28 Mars , 2016 Rapport Share Postad 28 Mars , 2016 Jag är egentligen för dåligt påläst för att uttala mig, men... Det borde inte spela någon roll vilken vinkel bommen har, det intressanta borde vara att man drar ett sträck genom infästningen till bommen till den övre infästningen av lyftkolven. När detta streck är vågrätt så borde största belastningen inträffa. Tror jag... Jag är öppen för fler teorier Ahh, fan va dum jag är... Måste ju vara när sträckan mellan infästningen för armen i kranpelaren till lyftpunkten är vågrät och inte när själva armen är det. Eftersom den sträckan är längre än armens vågräta = störst belastningsfall strax under 90 grader på armen... Visst fasen måste det vara så? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 29 Mars , 2016 Rapport Share Postad 29 Mars , 2016 Dom här kranarna.....är dom typ "plug and play" direkt i "Nato" kontakten?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 29 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 29 Mars , 2016 Ahh, fan va dum jag är... Måste ju vara när sträckan mellan infästningen för armen i kranpelaren till lyftpunkten är vågrät och inte när själva armen är det. Eftersom den sträckan är längre än armens vågräta = störst belastningsfall strax under 90 grader på armen... Visst fan måste det vara så? Som trådskapare tillåter jag mig en synpunkt. Visserligen 40 år sedan jag läste maskinteknik men lite sitter väl kvar. Lyftkraften begränsas av hydraultrycket i lyftcylindern, men kolvstångens infästning i bommen är inte på linjen pivåpunkt - krok, därför stämmer inte en beräkning enbart på armarnas längd, i alla fall teoretiskt, i praktiken kvittar det kanske? Då är väl riktig beräkningsmodell att använda momentet kring bommens pivåpunkt för att överföra kraften från kroken till lyftcylindern eller tvärt om? Övertrycksventilens maxtryck gånger kolvens yta = max kraft. Kraft gånger arm = moment. Moment genom arm = kraft. Kompensera först för lyftcylinderns infästningsvinkel om inte vektorn är vinkelrät mot armen. Hälsningar från Pensionärakademien 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fredriksture Postad 29 Mars , 2016 Rapport Share Postad 29 Mars , 2016 Dom här kranarna.....är dom typ "plug and play" direkt i "Nato" kontakten?? Jäss å fem skruv 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 29 Mars , 2016 Rapport Share Postad 29 Mars , 2016 Den stora upplevelsen kom när jag skulle prova ut var stoppet för kranens vridrörelse blev nånstans. Jag visste inte att det sitter en hydraulsvivel inuti kranfoten, så det finns inget stopp. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.