Gå till innehåll

styrdämpare pajj...igen


LurK

Rekommendera Poster

Kan nu avslöja att lagret är av konisk rullagertyp och med nummer 11520/11590 (AK-11520 CK-11590).

Ska kolla runt lite var jag kan hitta dom och vad dom kostar men någon kanske redan har lite koll?

 

är det samma lager uppe och nere?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I verkstadshandboken ser det ut som att tapparna är olika uppe och nere och det ser ut som att den nedre tappen saknar lager. Jag antar att det är bilden som är missvisande och att både tappana och lagrena är lika både uppe och nere. Har jag rätt?

 

452012111412A30f1.jpg

Redigerad av Toolman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det inte lika på valpen jämfört med en C202, för där är det likadant uppe som nere. Och speciellt där nere är det viktigt då hela bilens tyngd hänger på dom fyra skruvar som håller den nedre lagerhållaren.

 

Som det ser ut på skissen så har du ingen lagring alls undertill på spindeln.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att de inte ritat ut det undre lagret för att man ska se hur tappen sitter eller liknande? De kanske tänker att det skulle vara för rörigt annars. På en sprängskiss för en dana-axel såg jag att de ritat ur tappen och shimsen på det övre och lagret under, inget annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju en riktigt bra bild. Mycket bättre än den i verkstadsboken. Vad är det för format på bilderna? Jag skulle gärna scanna in dem och lägga upp här. Jag kan scanna den, men jag bor ju i Stockholm så det får bli via posten i så fall.

 

Skulle det vara ok för dig att låna ut dem till mig för scanning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bibel som jag gärna inte släpper ur sikte- som du säkert förstår. Men jag ska kolla om jag inte kan scanna in den själv så kan jag mejla bilderna till dej. Bilderna du ser ovan är tagna med min kamera och fokusen ligger på dom detaljer som diskuterades,utan förberedalser och med pappret kvar i plastmappen. Men jag kan göra ett seriöst försök och fota med rätt ljus och lägga ner lite energi på att få bra resultat så får vi se om inte det funkar. I så fall kan jag lägga ut alla sidor i min fotohink.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom där bilderna har jag inscannade, har för mig att dom fanns på nätet. Vet inte om det är alla men det är ett gäng. Skicka pm med mailadress så kan jag mejla. Eller går det att lägga upp på forumet direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det ser ju ut att vara samma- förutom att din version är till en nyare valp då den har dom "utanpåliggande" trummorna. Sen saknas bromssköldarna på "min" bild, men dom finns ju med i kapitlet som handlar om bromsarna.

 

Fråga en snäll moderator vart du ska lägga dom, Sen kan dom klistra fast en länk på lämpligt ställe i forumet för att hitta dit!

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bibel som jag gärna inte släpper ur sikte- som du säkert förstår. Men jag ska kolla om jag inte kan scanna in den själv så kan jag mejla bilderna till dej. Bilderna du ser ovan är tagna med min kamera och fokusen ligger på dom detaljer som diskuterades,utan förberedalser och med pappret kvar i plastmappen. Men jag kan göra ett seriöst försök och fota med rätt ljus och lägga ner lite energi på att få bra resultat så får vi se om inte det funkar. I så fall kan jag lägga ut alla sidor i min fotohink.

 

SKREV OBELIX

 

Fullt försteligt att du inte vill bli av med kataligen, nu verkar det som att det löser dig ändå. Om det är några andra delar du vet som skiljer sig från din äldre katalog till den nyare så är det ju intressant att kunna lägga upp båda varianterna.

Redigerad av Toolman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Efter att ha monterat nya lagertappar och lager så tog jag den på en rundtur. Det var mycket bättre men två gånger började den vobbla kraftigt... När jag drog åt tapparna maximalt så blev det ett visst glapp där shimsen ska ligga. Fyllde ut det med så få shims som möjligt. För att förtydliga, jag kunde inte dra åt tapparna hårder utan det fanns ett mellanrum där shimsen ska vara.

 

Angående hur hårt spindelhållaren satt när jag dragit åt maximalt så var det hårt. På vänster sida kunde jag visserligen dra runt den med en hand om jag hjälpte till med överkroppen men jag kunde som sagt inte dra åt tapparna mer.

 

Jag har noterat att när jag står still och vrider ratten fram och tillbaka så rör sig själva karossen, karossen börjar gunga innan hjulen rör på sig nästan. noterade att de bakre bladfjäderfästena på de främre blanden glappar, själva bladfjädern kan röra sig lite i sidled längst bak. Kan det vara så att de är utslitna eller ska det finnas lite glapp?

 

Jag vet knappt vad jag ska göra nu... Ska väl börja med att ta loss något shim för att se om jag kan dra åt tapparna mer. Annars har jag funderat på om jag på något sätt kan staga upp framaxeln och bladfjädrarna så att de inte kan röra sig i sidled, eller spelar det ingen roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart håller du hus ?

Skulle underlätta en hel del om man fick komma och se och uppleva det IRL

Nästa steg brukar ju vara P-ändar och andra styrleder,

Möjligt att dina fjädrar är så i hopsjunkna att det påverkar styrningen lite och ett par spiraler skulle kunna hjälpa, men att de är glapp i sidled tror jag inte är orsaken, de måste nästan kunna röra sej lite annars skulle de brytas sönder ganska fort. då måste nästan axel sitta lös mot fjäderpaketet om det är för mycket glapp.

Hur är stötdämparna, ja i vilket skick är de, och framför allt sitter det dubbelverkande stötdämpare ? det skall helst sitta sådana som går "tungt" åt båda hållen, många är det bara vid i hoptryckning det är dämpning på dem, och ut går de lätt, ja om det inte är original alltså

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter i Stockholm.

Styrlederna tycker jag har känts helt okej, vilka fel är det jag ska leta efter?

Bladfjädrarna är som sagt väldigt trötta men jag har spiraler på dom så nu är den ganska så hög.

Jag ska kolla upp styr- och stötdämparna så snart jag får lite tid till övers. Jag kan även försöka lägga upp en film på när jag kör och hur vobblet sedan kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att höja en valp fram är lite omständigt, Mest på grund av två skäl: Dels styrsystemets konstruktion och sen kardanvinklarna.

 

Styrsystemet består ju av en centralt placerad "hjälparm" som det går ut ett styrstag till varje hjul ifrån. Och det ena styrstaget lutar utåt/nedåt ganska mycket original, det ger en kraftigt vridning utåt av det hjulet vid infjädring. Skulle du höja nosen på valpen så bler denna effekt mycket större och skulle ge bilen väldigt konstiga egenskaper påväg.

 

Lösning: Finns ingen "perfekt" lösning, men den minst dåliga är att sätta ett parallellstag mellan hjulen, och sen koppla ett styrstag från hjälparmen till detta parallellstag. Det ger inga förändringar av hjulvinklarna på varje enskilt hjul vid fjädring- dock kommer båda framhjulem att vridas lite vid fjädring.

 

Kardanvinkeln till framaxeln är acceptabel, då den kardanen är längre än bakditon, så den klarar en höjning. Men var observant på längden då en höjd valp kräver större rörelsemån i splinesdelen. Så det är noga att man mäter in kardanen så den räcker till i längd och inte heller bottnar fid full infjädring.

 

Bak har kardanen en ganska stressad vinkel original på grund av att den är kortare än främre kardanen. En höjning där kommer ge riktigt elaka vinklar som ställer stora krav på knutarna så dom inte går i ändlägena. Bak finns inte problemen med splinesen då dom fasta hänkena sitter framåt så bakaxeln följer så att säga med på ett annat sätt än fram.

 

Dock finns det en lösning på det- men den är inte optimal. när du höjer den, (sänker själva axeln) se till att du vinklar upp klumpen så den pekar rakt mot FD-lådan, då får du nära noll-vinkel på knuten vid axeln, sen monterar du en så kallad dubbelknut vid FD-lådan. Dom snurrar konstant och har inte den pulserande cirkulära rörelsen som en vanlig knut har.

 

Nackdelen med den lösningen är att då kommer bakkanten på klumpen att sänkas och markfrigången blir lidande. Sen måste man överfylla bakaxeln rejält för att pinjongen ska få rätt smörjning.

 

Så det finns lite att fundera på om man ska höja upp den mer än vad friska fjädrar kan åstadkomma.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest om mina spiralfjädrar lyckas pressa ner axeln mer än vad den gör original och på så sätt ger sådana symptom du beskriver ovan. Skulle detta på något sätt kunna vara orsaken till att min valp vobblar som bara den ibland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...