Gå till innehåll

Max effekt TGB11/13/20 ?


Pebl

Rekommendera Poster

Hur är det med max effekt och max vridmoment på TGB:erna?

 

Förr var man lite påläst när det gällde ombyggnad av bilar, men vad gäller nu för tiden?

Har för mig att det finns en generell siffra på max effektökning vid motorbyte?

Alternativ 2 om tillverkaren angivit en max effekt eventuellt med vissa modifieringar (Vovlo Amazon fick väl ha mer effekt om man hade skivbromsar etc.Vill minnas att SFRO hade siffror på vissa bilmodeller i SFRO bygghandbok?)

Alternativ 3 om man kunde få Intyg utskrivet av fordonstillverkaren om effektökning vid motorbyte var ok?

 

Finns det några sådana siffror för TGB 11/13/20, jag antar att bilprovningen går i taket om man stoppar i en BMW M5-motor? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10% ökning av vrid/och/eller hk tror jag gäller generellt.

I vårt fall ber vi volvo skriva ut ett intyg på att axlar och bromsar klarar mer kräm.

 

Jag har efter ett par samtal fått intyg på 177hk /330mn så min bil är reggade med de siffrorna.

Tror att det är svårt att få intyg på så mycket mer med tanke på de diskussioner jag hade med volvo för att få mitt intyg. Tidigare hade volvo bara skrivit ut som högst 150hk / 300nm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går väl att piffa B30'n om man vill men några lätta genvägar finns nog inte. Du får vara beredd på att det är mycket arbete och kommer att kosta en hel del pengar om du ska trimma. Å då är väl frågan om det inte är bättre att byta ut den 35 år gamla motorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går väl att piffa B30'n om man vill men några lätta genvägar finns nog inte. Du får vara beredd på att det är mycket arbete och kommer att kosta en hel del pengar om du ska trimma. å då är väl frågan om det inte är bättre att byta ut den 35 år gamla motorn?

 

Har trimmat sugmotorer ett flertal gånger och den karaktär man då får är nog inte lämplig i en "skogsbil" man brukar ju i regel tappa kraften i dom lägre varvtalen för att få en desto högre topp i högre varvtalsregistret. Däremot kan man i regel få en turbo/kompressormatad motor att bli väldigt "körbar" i ett brett register, och då till en väldigt prisvärd peng.

 

En fundering som jag har är varför tgb b30 motorn endast har 117Hk då volvo 164 b30 motorn har 130 eller 140 Hk ?

Den senare 140Hk motorn är väll en insprutare men vad är 130Hk motorn för nått? Sen har jag även sett b30 marina varianter på 170Hk har jag för mig eller minns jag fel? :)

är det någon som vet vad som skiljer motorerna åt och vad dom har för vridmomentskurvor?

Kan ju vara så att TGB motorn har en väldigt "flack" vridmomentskurva med mera vrid i början och därmed en sämre toppeffekt någon som vet hur det ligger till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har trimmat sugmotorer ett flertal gånger och den karaktär man då får är nog inte lämplig i en "skogsbil" man brukar ju i regel tappa kraften i dom lägre varvtalen för att få en desto högre topp i högre varvtalsregistret. Däremot kan man i regel få en turbo/kompressormatad motor att bli väldigt "körbar" i ett brett register, och då till en väldigt prisvärd peng.

 

En fundering som jag har är varför tgb b30 motorn endast har 117Hk då volvo 164 b30 motorn har 130 eller 140 Hk ?

Den senare 140Hk motorn är väll en insprutare men vad är 130Hk motorn för nått? Sen har jag även sett b30 marina varianter på 170Hk har jag för mig eller minns jag fel? :)

är det någon som vet vad som skiljer motorerna åt och vad dom har för vridmomentskurvor?

Kan ju vara så att TGB motorn har en väldigt "flack" vridmomentskurva med mera vrid i början och därmed en sämre toppeffekt någon som vet hur det ligger till?

Nu är det länge sedan jag jobbade med dessa 160-modellerna men om inte jag minns fel så är det så här. B30B (förgasar motorn), har 130 - 140 hk beroende på årsmodell, B30E, (insprutningsmotorn), hade 170 hk. Om jag inte mins fel så läste jag någon stans i historian om TGB-modellerna att man hade orginal motorn i 13 och 20-bilarna, (B20 i 11-bilarna), från början men den var inte bra vid terrängkörning. Man valde då att trimma ner den för att få en bättre anpassad momentkurva med maximalt vridmoment redan från 1000-1200 rpm upp till 4400-4500 rpm. 11-bilarna fick också B30-motorn eftersom B20- motorn var för svag.

Som sagts tidigare det är ju vridmomentet som man är ute efter när man skall köra långsamt på låga motorvarv.

 

Mvh Håkan

Skene

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har jag även sett b30 marina varianter på 170Hk har jag för mig eller minns jag fel? :)

Helt rätt, Volvo Penta AQ165 och AQ170. AQ165 kom först och fanns bara ett par år och efterträddes av AQ170. De har en marinkam som jag inte kommer ihåg vad den heter och dessutom har de trippelförgasare, 165:an har 3 X Stromberg och 170:an har 3 X Solex 44PAI.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett på den där gula 13-hytt-bilen som byggts om till offroadtävlingsbil på youtube ett par gånger och den går nåt helt förjävligt med turbovissla. Jag läste nånstans att det var B30:n de gett sig på, men den kan ha bytts till nåt annat senare förstås. Nån som vet? Den vispar iväg grus med alla sex som om vore det en jordfräs, så nog går det få fart på de gamla tröskorna om det nu är originalaren som sitter kvar.

 

Så turbobygge borde som ovan sagts vara ett bra alternativ för att få bättre ork till en bra peng. Rent tekniskt ser jag två bekymmer att börja med och det är motorrumsvärmen och plats för aggregat, rördragning och annat. Men det är ju en synnerligen beprövad motor och det borde finnas en del grejor liggandes både här och där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, "den gula" verkar ha en B30E som de utgått ifrån och laddat med turbo. åtminstone vad man kan se av de youtubeklipp som ligger ute. De verkar ha kompletterat med kylare bakom hytten och elektronisk tändning med mera. Frågan är hur mycket de gjort med grundmotorn med kolvar osv.

Här i krokarna runt Lidköping-Vara är det en kille som satt i både turbo och skruvkompressor i en 164 så den gamla raksexan går nog ladda på ganska mycket ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För många år sen körde jag en 242 med b20 som hade s-kam, bra vrid, riktigt trevlig jämfört med original, men vet inte hur den hade gått i terrängen.

 

http://www.kgtrimning.com har en del men som sagts ovan så är det vrid på låga varv man vill ha. Inte dragracing...

Redigerad av dieselpower
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, "den gula" verkar ha en B30E som de utgått ifrån och laddat med turbo. åtminstone vad man kan se av de youtubeklipp som ligger ute. De verkar ha kompletterat med kylare bakom hytten och elektronisk tändning med mera. Frågan är hur mycket de gjort med grundmotorn med kolvar osv.

Här i krokarna runt Lidköping-Vara är det en kille som satt i både turbo och skruvkompressor i en 164 så den gamla raksexan går nog ladda på ganska mycket ändå.

 

En kompressor matad b30 vore ju som en våt dröm :) om man vill behålla "orginalmotorn" men få bättre ork. Kommer nog för min del att bli lite renovering av orginal motorn och brytarlöst tändsystem framöver och hoppas på att få lite mera ork kring tomgången genom det ingreppet. I framtiden någon gång om jag ska göra något mera avancerat så blir det att konvertera till en Audi tdi 115 eller 140hk variant då det är i det märket som jag är arbetsskadad :) Samt att ljudet av audi 5or är sååå mysigt :)

Redigerad av Audi Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...