Gå till innehåll

Problem att 4wd inte kopplas i


Audi Quattro

Rekommendera Poster

Var ute idag o körde lite med kompisar på väg ut i skogen för att umgås i en stuga och ha trevligt under dagen.

Min fars granne hade bett mig att dra fram 2 flaggstångsämnen ur skogen, då dom låg efter vår färdväg så sa jag att det inte var något problem. Samt att diket han var fundersam över om jag skulle kunna komma över inte var nått problem, försäkrade jag självsäkert honom om.....

 

Vi kom fram där vi skulle köra över diket i med lågväxel och ner i diket bara men inte kom vi upp inte, hjulen bara slirade trodde jag förvånad först. Visade sig att det inte drev något fram så det blev första "heta" testet med vinschen idag och den funkade fint. Fick vinscha mig upp ur diket o in i skogen och hämta granen samt upp ur diket och upp på vägen med en lång gran på släp gick fint med spärren i bakaxeln utan hjälp av framhjulen men det hade inte gått utan vinschen.

 

Nu blev ju stoltheten lite sårad kan jag säga så när dagen var över i skogen blev det in i verkstaden direkt och felsökning.

 

Visade sig att ett lätt "klickande" bara hördes samt ett lite lätt "hugg" i kardanaxeln ut till framaxeln när jag snurrade på bakre kardanaxeln. Så nått var fel med låsningen för drivningen för framaxeln.

(Kan nämna att man hörde vacumklockan jobba samt att lampan tändes som vanligt när man la i lågväxeln men det drev alltså inte nått på framhjulen.)

Vilket gjorde att jag fasade för att nått allvarligt hänt i fördelningslådan. Tömde ur oljan ur den och förväntade mig att få se massor av metallbitar o spån i oljan och på magneten i pluggen, vilket jag inte gjorde och oljan var hur fin som helst (jag bytte ju den för ca 100 mil sen :) )

 

Då började jag skrapa fram vacumklockan för att öppna den och kunna komma åt armen som kopplar in främre kardan.

 

När jag börja öppna dom 3 klämmorna som håller ihop den började det rinna olja vilket fick mig att ana oråd.

http://dl.dropbox.co...1%20%283%29.jpg

 

När jag lossade på det fjäderbelastade locket på vacumklockan så såg jag genast att det såg konstigt ut då axeln inte satt ihop med membranet. Utan muttern satt en bit ut och det glappade ca 5mm.

http://dl.dropbox.co...2%20%283%29.jpg

 

Visade sig att på andra sidan membranet så fanns en skruv till utan låsning och att denna troligen lossat o börjat snurra upp sig (eller om det är dåligt monterat någon gång i tiden) det glappade så pass att inkopplingen för framaxeln inte funkade i vart. (vilket sköts av en fjäder på insidan av locket som då trycker på membranet så att framaxelns kopplas in)

http://dl.dropbox.co...7%20%282%29.jpg

 

Skruvade ut muttern (efter att jag tryckt in axeln så framaxeln kopplats in) så den stack ut lite utanför huset så det skulle gå att skruva fast membranet igen och få det att sluta tätt så att ingen mera olja heller skulle kunna slippa genom.

 

Var även en liten skada i membranet som jag tätade med lite silikon (får byta det framöver)

http://dl.dropbox.co...6%20%282%29.jpg

 

Här ihop monterat o klart.

http://dl.dropbox.co...8%20%282%29.jpg

 

Fyllde på ny olja i fördelningslådan och var ut provkörde och nu funkar som det ska igen :) bara för att en liten mutter släppt, tur att det inte hände/ började någon annanstans ;)

Redigerad av Audi Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt konstigt att du hade problem att få in fyrhjulsdriften för att vakumklockan inte fungerade som den ska. Det borde vara precis tvärt om. Det behövs nämligen vakum för att kommla ut fyrhjulsdriften och inte tvärt om. En 11 bil som tappar vakum ska få fyrhjulsdriften inkopplad per atomatik.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt konstigt att du hade problem att få in fyrhjulsdriften för att vakumklockan inte fungerade som den ska. Det borde vara precis tvärt om. Det behövs nämligen vakum för att kommla ut fyrhjulsdriften och inte tvärt om. En 11 bil som tappar vakum ska få fyrhjulsdriften inkopplad per atomatik.

 

// Jonas

 

Jo det är helt rätt att utan vakum så blir en tgb fyrhjulsdriven. I detta fall så var det så att membranet som kopplar in (med hjälp av en fjäder) och ur fyrhjulsdriften med hjälp av vakum inte var fastskruvat riktigt mot själva armen som kopplar i och ur framaxeln. Tog ingen bild på fjädern som trycker in membranet skulle nog gjort det så beskrivningen blev tydligare på hur det funkar och på vad som inte funkade som det skulle igår för mig :). Skulle nog även inflikat det i texten för tydlighetens skull, blev lite sent igår.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är ju riktigt att man kopplar UR framhjulsdriften, men har mothållsjusteringen släppt på det du beskriver så kommer den ju mekaniskt inte att ligga i oavsett vakuum eller inte. Bra att det var ett enkelt fel och tur att det inte bara gängat ur sig så att det fortfarande varit LITE ingrepp som kunnat tugga i och ur på klorna och nött delarna i funktionen under belastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Var ute idag o körde lite med kompisar på väg ut i skogen för att umgås i en stuga och ha trevligt under dagen.

Min fars granne hade bett mig att dra fram 2 flaggstångsämnen ur skogen, då dom låg efter vår färdväg så sa jag att det inte var något problem. Samt att diket han var fundersam över om jag skulle kunna komma över inte var nått problem, försäkrade jag självsäkert honom om.....

 

Vi kom fram där vi skulle köra över diket i med lågväxel och ner i diket bara men inte kom vi upp inte, hjulen bara slirade trodde jag förvånad först. Visade sig att det inte drev något fram så det blev första "heta" testet med vinschen idag och den funkade fint. Fick vinscha mig upp ur diket o in i skogen och hämta granen samt upp ur diket och upp på vägen med en lång gran på släp gick fint med spärren i bakaxeln utan hjälp av framhjulen men det hade inte gått utan vinschen.

 

Nu blev ju stoltheten lite sårad kan jag säga så när dagen var över i skogen blev det in i verkstaden direkt och felsökning.

 

Visade sig att ett lätt "klickande" bara hördes samt ett lite lätt "hugg" i kardanaxeln ut till framaxeln när jag snurrade på bakre kardanaxeln. Så nått var fel med låsningen för drivningen för framaxeln.

(Kan nämna att man hörde vacumklockan jobba samt att lampan tändes som vanligt när man la i lågväxeln men det drev alltså inte nått på framhjulen.)

Vilket gjorde att jag fasade för att nått allvarligt hänt i fördelningslådan. Tömde ur oljan ur den och förväntade mig att få se massor av metallbitar o spån i oljan och på magneten i pluggen, vilket jag inte gjorde och oljan var hur fin som helst (jag bytte ju den för ca 100 mil sen :) )

 

Då började jag skrapa fram vacumklockan för att öppna den och kunna komma åt armen som kopplar in främre kardan.

 

När jag börja öppna dom 3 klämmorna som håller ihop den började det rinna olja vilket fick mig att ana oråd.

http://dl.dropbox.co...1%20%283%29.jpg

 

När jag lossade på det fjäderbelastade locket på vacumklockan så såg jag genast att det såg konstigt ut då axeln inte satt ihop med membranet. Utan muttern satt en bit ut och det glappade ca 5mm.

http://dl.dropbox.co...2%20%283%29.jpg

 

Visade sig att på andra sidan membranet så fanns en skruv till utan låsning och att denna troligen lossat o börjat snurra upp sig (eller om det är dåligt monterat någon gång i tiden) det glappade så pass att inkopplingen för framaxeln inte funkade i vart. (vilket sköts av en fjäder på insidan av locket som då trycker på membranet så att framaxelns kopplas in)

http://dl.dropbox.co...7%20%282%29.jpg

 

Skruvade ut muttern (efter att jag tryckt in axeln så framaxeln kopplats in) så den stack ut lite utanför huset så det skulle gå att skruva fast membranet igen och få det att sluta tätt så att ingen mera olja heller skulle kunna slippa genom.

 

Var även en liten skada i membranet som jag tätade med lite silikon (får byta det framöver)

http://dl.dropbox.co...6%20%282%29.jpg

 

Här ihop monterat o klart.

http://dl.dropbox.co...8%20%282%29.jpg

 

Fyllde på ny olja i fördelningslådan och var ut provkörde och nu funkar som det ska igen :) bara för att en liten mutter släppt, tur att det inte hände/ började någon annanstans ;)

Har på sista tiden fått problem med att tgbn "hugger till" när man kör på vanlig väg och vid lättare uppförsbackar, oftast då man svänger lite samtidigt. Det känns ungefär som att drivlinan spänts på nått vis och sen släpper med en lättare dunk och ett aningen till ryck ibland. Har jag konstant 4wd inkopplad så försvinner problemet och likaså så märks inget fel om jag har lågväxeln inkopplad utan det är bara vid körning på vanlig väg med högväxeln och bara uppför.

 

Funderar på om membranet till spärren i fördelningslådan gått sönder mera sen jag lagade det med lite lim när jag var isär med det senast. (enligt posten jag gjort tidigare ovan)

 

Borde det inte kunna vara det som är problemet ? Om det läcker och det försvinner vacum så ska ju framaxeln kopplas in och nu ligger det o läcker lite så just när jag åker i uppförsbackar så försvinner så pass mycket vacum (då man gasar på uppför) så att framaxeln "nästan" kopplas in för att släppa och hoppa ur ibland.....

 

Gissar att problemet är där.... Eller någon som ha ett annat förslag? :)

Är det samma damasker/mebran till alla 3 vacumklockorna för spärrarna fram/bakaxel och fördelningslådan?

Funderar på att köpa så man har hemma ifall det är det som är fel då jag river isär o kikar framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Har på sista tiden fått problem med att tgbn "hugger till" när man kör på vanlig väg och vid lättare uppförsbackar, oftast då man svänger lite samtidigt. Det känns ungefär som att drivlinan spänts på nått vis och sen släpper med en lättare dunk och ett aningen till ryck ibland. Har jag konstant 4wd inkopplad så försvinner problemet och likaså så märks inget fel om jag har lågväxeln inkopplad utan det är bara vid körning på vanlig väg med högväxeln och bara uppför.

 

Funderar på om membranet till spärren i fördelningslådan gått sönder mera sen jag lagade det med lite lim när jag var isär med det senast. (enligt posten jag gjort tidigare ovan)

 

Borde det inte kunna vara det som är problemet ? Om det läcker och det försvinner vacum så ska ju framaxeln kopplas in och nu ligger det o läcker lite så just när jag åker i uppförsbackar så försvinner så pass mycket vacum (då man gasar på uppför) så att framaxeln "nästan" kopplas in för att släppa och hoppa ur ibland.....

 

Gissar att problemet är där.... Eller någon som ha ett annat förslag? :)

Är det samma damasker/mebran till alla 3 vacumklockorna för spärrarna fram/bakaxel och fördelningslådan?

Funderar på att köpa så man har hemma ifall det är det som är fel då jag river isär o kikar framöver.

 

Det tog en stund men det blev ju vinter och då kör jag i alla fall med framaxeln inkopplad jämt även på högväxeln och då hade jag ju inget problem med att det "ryckte" i transmissionen.

 

Men nu är det på väg att bli sommar och då duger det inte att köra med 4 hjulsdriften inkopplad hela tiden, så idag rev jag isär vacumklockan på fördelningslådan och bytte membranet som mycket riktigt hade spruckigt upp där jag limmade det samt att det var nya hål på det också.

 

Har testkört 12 mil idag och inga problem längre :)

 

tgb%20skogtur%20001.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bråkat lite med min inkoppling av framhjulsdriften också, 

där är det tvärt om den vill inte kliva i direkt även om jag står still, får stänga av bilen och starta igen för att det skall fungera i bland, eller backa lite och sedan köra framåt.

Det konstiga är att det var lika på förra fördelningslådan jag krökte utgående axel på, trodde jag blivit av med det när jag bytte lådorna, men kom på att jag flyttade nog över membranet, det är lite sprucket i kanterna, 

Jag har provat att justera in det enligt handboken , men i bland vill det inte ändå. 

rev bland min delar i veckan och hittade några frächa membran på de tomma axelrören jag har liggandes. 

Skall ta och byta innan Maj körningen.

Funderade bara om du hade bekymmer att justera in det riktigt igen när du var klar ? känns lite som jag inte fick det rätt, då det fungerar i bland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bråkat lite med min inkoppling av framhjulsdriften också, 

där är det tvärt om den vill inte kliva i direkt även om jag står still, får stänga av bilen och starta igen för att det skall fungera i bland, eller backa lite och sedan köra framåt.

Det konstiga är att det var lika på förra fördelningslådan jag krökte utgående axel på, trodde jag blivit av med det när jag bytte lådorna, men kom på att jag flyttade nog över membranet, det är lite sprucket i kanterna, 

Jag har provat att justera in det enligt handboken , men i bland vill det inte ändå. 

rev bland min delar i veckan och hittade några frächa membran på de tomma axelrören jag har liggandes. 

Skall ta och byta innan Maj körningen.

Funderade bara om du hade bekymmer att justera in det riktigt igen när du var klar ? känns lite som jag inte fick det rätt, då det fungerar i bland.

 

Det har funkat klockrent för mig, jag har justerat så att när axeln är fullt inskjuten (dvs att spärren är inkopplad) så har jag haft ca 1-2mm kvar innan den stora plåt plattan tar emot godset i huset på vacumklockan.

 

Sen vet jag inte om det finns något speciellt mått man ska ha och försöka uppnå utan jag har bara gjort så och det har funkat fint.

Båda gångerna jag haft isär den :)

 

Annars kanske din mutter på baksidan av membranet har lossnat så det glappar (på min satt det en vanlig mutter där utan låsfunktion) som det gjorde åt mig första gången när jag plötsligt blev utan framhjulsdriften när jag skulle korsa ett dike.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har även syndromet ibland att man får backa o köra fram lite när driften på framaxeln

ska in,inge ja stör mig på direkt men en översyn/kontroll bör göras frampå

Jag anser inte att det är något fel att du får backa några meter för at få i 4x4. Jag hade en Jeep Wrangler 1989 och där stod det i instruktionsboken tydligt och klart att före iläggning av 4x4 måste man backa några meter. Kugghjulen i växellådan kommer i spänn och vill inte släppa är förklaringen. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skall kolla det innan körningen i maj, jobbigt att behöva stänga av och starta i fel tillfälle, alltså när man ej kan backa och ta om framåt,

Ja när man sitter fast redan i klarspråk  :)

det blir ju lite körning på högväxeln då och stanna å börja backa när man skall korsa ett dike Blir lite konstiga signaler om man ligger först i en kolon körning.

 

Nä det är möjligt Beau, men det har inte alltid varit så, då känns det som något inte står rätt till. 

Man kan ju planera lite och koppla in framhjuls driften redan när man vet att det är dags att korsa något halv lätt dike/surhålpå högväxeln i och försej

Har en vän som körde hem bilen åt mej på senaste arbetsdagen och när jag låg bakom så ser det ju lite konstigt ut när bilen bara stannar och spinner på två bakhjul utan att det är något större hinder där den är, de blir ju lite lätt i baken med enbart ett flak som väger ca 100-150 kg på bak  :P

Han stannade till då han skulle ratta in den på min dåliga uppfart, så var det stopp ett tag innan diffen eller om det var framhjuls driften hoppade i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...