Gå till innehåll

D24 motorn


H.Hansen

Rekommendera Poster

Hej ingen som gett sej på att stoppa i en D24 turbo i en 11-13-20 bil?

 

Jag har ju haft lite funderingar kring diesel motor i min 13 bil, Budget låg bygge skall tilläggas.

Nu har jag hittat på en fin komplett D24 Turbo. Som jag har satt en bra förhandlare på att få ett vettigt pris på.

Vad jag förstår är det en Volkswagen motor som även sattes i Volvo 200-700 och 900 serierna. passar alltså mot Svepet eller växel låde fästet rakt av. Ja eller dessa lådor då Volvo ZF, AW, M45, M46 (overdrive) or M47 and m47 II

Turbo diesel gav 109 hk.

Motorn väger 182 kg

 

Ja att det inte är bult on är jag ju medveten om, men den borde gå att få i med lite tålamod och hjälp av snälla kompisar och några väl valda svordomar

 

Vill gärna höra vad ni tror eller vet om just denna motor :)

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ingen som gett sej på att stoppa i en D24 turbo i en 11-13-20 bil?

 

Jag har ju haft lite funderingar kring diesel motor i min 13 bil, Budget låg bygge skall tilläggas.

Nu har jag hittat på en fin komplett D24 Turbo. Som jag har satt en bra förhandlare på att få ett vettigt pris på.

Vad jag förstår är det en Volkswagen motor som även sattes i Volvo 200-700 och 900 serierna. passar alltså mot Svepet eller växel låde fästet rakt av. Ja eller dessa lådor då Volvo ZF, AW, M45, M46 (overdrive) or M47 and m47 II

Turbo diesel gav 109 hk.

Motorn väger 182 kg

 

Ja att det inte är bult on är jag ju medveten om, men den borde gå att få i med lite tålamod och hjälp av snälla kompisar och några väl valda svordomar

 

Vill gärna höra vad ni tror eller vet om just denna motor :)

MVH H.Hansen

 

Det är enligt min mening en "trött och tung motor" har skruvat några gånger med den modellen för massor av år sedan på jobbet då både i volvo och volkswagen produkter.

Diskuterade den motorn med en arbetskamrat för ca ett år sedan (han lovordar i regel diesel och volvo i vanliga fall) men denna motor föll inte honom i smaken heller.

Men det ska tilläggas att det är mycket min egen uppfattning finns säkert andra som prisar motorn istället.

 

Själv går jag i tankarna på att konvertera till en audi 2,5tdi (den raka varianten ej v6) men det är troligen några veckor bort ;) Har en lämplig bil på jobbet som bara står, där motor och bilen i övrigt är helt ok lite småfel på den bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör en 3,5 ton tun bil med aerodynamik som en tegelsten så du behöver mer pulver än vad den ger. Läste även på nåt forum för länge sedan att det var något standardfel på den motorn men kommer inte ihåg vad det var. Har för mig att det var typ topplockspackningen eller nåt sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja att det inte är någon racermotor är jag ju medveten om :D .

Dock bara 8 hk mindre än vad B30 som jag kör med i dag har.

Kan jag sedan få lös en komplett motor med turbon för max 2-3 tusen, som är i bra skick och inte några taxi mil på. samt använda växellåderna jag har i dag.

Borde hela bytet med besiktning stanna på under 10 lax, för hur man än vrider och vänder sej är det en hel del till som tillkommer, med delar och jobb som jag kanske måste leja bort.

 

Är sugen att använda 13 bilen mer än vad jag gör i dag, och enda anledningen till att jag inte gör det, är de där 2,4-3 liter milen den vill ha med skåpet på, när man är ute och kör på landsväg. Ja den vill ha en hel del med bara flaket på också för den delen :rolleyes:

 

Att sedan marsfarten stannar vid max 80 kmh gör inte så mycket. Tung reggad får jag ju inte köra fortare än 90 kmh ändå och då bara på motorvägen.

Så funderade väl lite om vad bränsleförbrukningen stannar på med en sådan motor i en TGB, drar den 2,5 liter milen ändå är det hela liksom ingen ide.

 

Jag skulle gärna vilja ha den dra runt 1,5 liter milen och kanske lite mer B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Fredrik Jag han inte med att läsa vad du skrev innan jag postade min post.

Men det har du rätt i, Dock har jag suttit och funderat på någon vinge mellan bilens tak och skåpet, för att få ner luftmotståndet, men hela bilen är ju en rak vägg, och det är inte bara att klämma dit en vinge, brukar ligga lite tester bakom sådana innan de kommer på lastbilar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som man hört är ju D24:n ganska trött men å andra sidan finns det ynglingar häromkring som trimmar upp dem en aning och terroriserar grannskapet med svartrök och turbovissel om nätterna så det kanske går att få snurr på dem?

 

Själv har jag funderat på en dieselfyra med omkring 120hk för att få plats med M47-låda. En Peugeot kanske skulle funka, eller varför inte en Saab 2.2Tdi?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja utan turbo är det bara att glömma, då har den bara 82 hk, jämfört mot turbomotorns 109 hk.

 

Klart billigt är ju inte bäst så ofta. men vad tusan skall man hitta på om man inte har 20 till 25 tusen och mer att lägga på motorbyte <_>

Ja åka vidare med bensin är ju ett alternativ ;)

Men har man inga drömmar eller funderingar så blir det inte mycket gjort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För någon månad sedan låg det en 603 med SMT sats på Blocket. Har för mig att det var Vallin här på forumet som var säljare. Du kan ju höra med honom om han fick sålt sakerna.

 

Ingen aning om vad du kan hamna på med en D24 men eftersom du lär få pina den rejält om du ska hålla 80 utan att titta över utväxlingen så tror jag att det inte gör så mycket som du vill/hoppas på förbrukningen. Du får tänka på att dieslar inte är gjorda för höga varv oxå. Har inte räknat på det men jag gissar att du ligger på runt 4000 varv med en orörd 13 drivlina om du ligger i 80.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet om en som har satt i en Izuzudiesel. Minns inte säkert men jag vill minnas det är en 2,5l fyra. Funkar kanon åtminstone på väg. Jag har själv kört den och skulle klart kunna tänka mig en sån maskin. Kanske saknas det rätta "rappet" i en brant backe i terrängen men på väg och i lättare terräng går det utmärkt. Liten och smidig är den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse och övriga moderatorer:

Det kommer ju titt som tätt frågor om vilka motorer som går att stoppa i TGB 11-20 så det vore väl inte fel att sammanställa vilka motorer vi vet är monterade och lite info om dem i en klistrad tråd?

 

Ja det är ingen dum ide.

Jag skall ta och fixa en separat tråd om det med diesel motorer och vilka som är monterade samt eventuella utprovningar av dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag är medveten om det, men lådorna passar på både på sprängkåpan och mot lamellerna och lagret i vevaxeln, får ett "svep"/sprängkåpa med

 

Det kanske är jag som är ute och snurrar, men jag är tveksam till att kopplingskåpan ifrån en Volvo med D24 skulle passa imot 13 bilens växellåda utan modifiering. För det sitter väl ZF låda i 13 bilarna? D24 kåpan passar såklart imot m45-m47.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt uppgift skall den passa mot dessa lådor lådor då Volvo ZF, AW, M45, M46 (overdrive) or M47 and m47 II .Samma man som har den d24 jag är spekulant på har sålt några till volvo ägare, och de har plockat ur sina B23 or och stoppat i D24 i stället. Där har han inte skickat med kopplingskåpor. det har de löst själva, och han hade inte hört något om adaptrar eller annat för att de skulle få i hop lådor och motor, har samma motor fungerat i hop med både 200,700 och 900 serien, borde det finnas gott om adaptrar, om det krävs sådana

Några av de motorer han haft har gått till EPA traktor byggen, där har inte turbo agregaten varit behövliga.

Så den jag funderar på har just turbo och den speciella bränslepumpen som de kräver.

 

Jag skall ta med en 13 bils låda när jag åker och kollar på det hela, så ser jag ju direkt om det fungerar, Råkar nämligen ha tillgång att låna en sådan som ligger som reservlåda där jag inhyser min 13 då jag skruvar eller gör service på den :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

de tidiga id24 i volvon slets helt enkelt ut innan de nåde 20k mil och det ska ha varit filterproblem för volvo men en 6 burkar på 2,4 liter blir rätt små burkar och vitsen med en diesel är ju att ha bra volym i varje burk. Även pumpar som läcker samt knöligt att byta kamdrivningen. Välj en rappare diesel så slipper du ångra dig.

 

ang soppa förbrukning så väger ju min max vikten en bit över 2500kg dvs som en 11 bil. Jag har kört en hel del denna sommar och provade även att mäta lite på förbrukningen, åkte 35 mil på 40 liter där de först 10 mil var ren stadskörning sen lite landsväg med en eftermiddags skogsturer samt åter lite blandat totalt 35 mil enl mätaren som visar ca 10-15% för lite pga av fel mätardrev så resultatet blev strax över litern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...