The royal Postad 17 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 April , 2014 Vart ute och geggat lite i skogen, blev lite djupt på några ställen men det löste vi med vinschen.Bilder både på när den sitter fast samt när den står på fast underlag redo för hemfärd även en bild från när den är helt nytvättad med vaxschampo, tvättad både insida/utsida samt undertill, + att däcken är blanka och fina även en rejäl rundsmörjning med fettsprutan i alla niplar 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 April , 2014 Rapport Share Postad 19 April , 2014 Ja vård efter körning är att uppmuntra, ser bra ut. är det svårt att komma åt vinschen när du sitter så den är helt under ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 20 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 20 April , 2014 Ne det var inga svårigheter att komma åt, desstutom så har jag än så länge inte haft vinchen i backen ännu som många andra påstod i andra trådar. Mvh The royal 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 8 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 8 Juli , 2014 Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade tråden om min kära terrängbil, under senaste tiden har jag gjort lite olika pyssel från att underhålla saker till att montera nya och tillverka egna.I tur ordningen börjades det med att under en längre tid har det läckt smått olja ur fördelningslådan för att sedan rinna in i handbromstrumman som är monterad precis bakom fd-lådan.Det som gjordes var att slå en signal till Altyco Parts och beställa en packbox som tätar runt utgående axel.Det som behövdes göras var att lossa de fyra muttrarna som håller kardanen och sedan trycka denne bakåt samt släppa ner den, nu kan du dra trumman bakåt och lägga undan denna, du lossar blecken och pinnarna som håller backarna på plats och helt "enkelt" lossar fjädrar och dylikt och lägger även ner backarna.Nu skall du lossa centrummuttern, det är fördelaktigt om du använder dig av en rejäl spärrnyckel så du vinner så mycket vridmoment som möjligt samt att en vän trycker på bromsen.När den är nermonterad är det dags att ta loss medbringaren och precis innanför sitter packboxen, det kan även vara fördelaktig att du tömmer oljan först.Packboxen tar du enklast ut med en liten mejsel eller liknande Obs var mycket försiktig när du gör detta om du skadar väggarna kanske det inte blir tätt.Eftersom jag fick olja på mina backar kan man med en gammal metod "driva" ut oljan med hjälp av gasolbrännare eller gassvets mm.När jag för ett tag sedan demonterade ner mina stötdämpare bak tog jag även ner fästena då ett av dem var i mycket dåligt skick, ett av dem målades och monterades tillbaka direkt men ett av dem gick inte att rädda.Så jag ritade en mall och mätte ut dem nya bitarna, pappa tog med bitarna och svetsade dem på sitt jobb och resultatet blev mycket bra samt så borrades nya hål för bultarna.Helt otroligt har jag åkt runt i nästan tre år utan radio, men nu har det blivit ändring på det, jag hade länge haft en medelmåttig bilstereo liggandes sen några år och hade länge tänkt att montera den.Det blev efter att jag hade monterat fast en förstärkningslist i aluminium som jag äntligen monterade den, resultatet är mycket bra och snygg installation med gömda högtalare samt en aktiv glasantenn från Biltema.Senast jag var ute och körde i skogen sänkte jag lufttrycket erforderligt men tyvärr måste man kompromissa mellan skogen samt när man skall åka hem på landsvägen, då inget av dem är tillräckligt bra alldeles för hårda i skogen samt för mjuka på vägen.Det var då jag kom på det, man skulle kunna montera en kompressor på bilen som man alltid har med sig även när man vill spontan köra Det blev en elektrisk kompressor som levererar 30L per minut och dra runt 20amp.När jag klockade den så hade jag sänkt trycket till 0.8kg och på 3-4min var den uppe på 3kg ganska hyfsat för en lite hobbykompressor, denna monterade jag framför fläkten på motorn just för kylningens skull, slagen var på 5 meter så jag kan nå alla hjul runt om.Samt det sista, jag har länge vart sugen på att ha ett eget designad dekal på bilen som fångar upp bilens ursprung som televerks bil och en del i det svenska försvaret/folkhemmet, jag gick in på dekal firma där man kunde designa direkt på hemsidan jag beställde fyra st som var 30x10 cm, så här får ni se resultatet:Ni får gärna ge respons så ha det gött alla Mvh The royal 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 9 Juli , 2014 Rapport Share Postad 9 Juli , 2014 Kompressor är guuuld! Hade gärna haft en i 11an, men inte hittat någon kandidat än.. Att bränna bort olja och fett från bromsbackR fungerar fruktansvärt bra, blev det tätt bak på lådan sen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 9 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 9 Juli , 2014 Ja en så länge håller det tätt men allt kan hända, speciellt om Murfy lurar bakom hörnet..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 8 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 8 Augusti , 2014 Detta är ett budskap till alla er som är precis som mig som tycker att handskar oftast bara är i vägen när man skruvar det jag skulle göra var att trycka in den nya stötdämparen på sin plats och jag då som sitter och tar i allt vad jag har slinter med vänster näven och bokstavligt talat kör in toppen av tummen rätt på kanten av bladfjädern och den övre delen av skinnet fläks av nu mina damer och herrar börjar blodet och forsa och man blir helt vimmelkantig på gränsen att svimma av smärta, med lite sprittvätt och plåster trycktes skinnet tillbaka och jag väntar nu på en ny hud på tummens överkant Så en läxa jag lärt mig är att "nästan" alltid ha på handskarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 8 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 8 Augusti , 2014 Ja nu har jag äntligen fått monterat dit alla fyra dämpare på bilen, Optimal gas stötdämpare från skruvat.se.Ja i det förra inlägget fick ni se att jag tillverkat ett eget fäste då det gamla var dags för kassering, i framvagnen hade jag stött på ett problem då en av de tidigare ägarna hade vart på och modifierat genom att tagit bort dem gamla fästena och byggt egna med kortare stötdämpare som tog i bott samt hängde bilen I ja det var ju ingen smart ide.Så jag eftersökte begagnade original fästen och jag fick napp, jag får tacka åter igen för den snabba responsen av Rookien och av överlämnandet Jag kan säga att det inte är samma bil att köra längre det blev något helt annat hur den beter sig över ojämnheter och kurvor, ett extremt bra resultat Det andra jag pysslat med är att byta packningarna runt skyddskåpan på axeln, allt jag gjorde var att slå en signal till Altyco och med mycket snabb leverans låg dem i brevlådan dagen därpå, tömma, byta och så i med ny olja.Mvh The royal 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 8 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2014 Intressant, det är så mina ungar lär sig också. Dvs, det gör Ont, gör inte igen. Snabb återkoppling Krya på dig, vet hur ont det kan göra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 8 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 8 Augusti , 2014 Tack för det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 12 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2014 Trevlig läsning, du gör i ordning bilen ordentligt. Fanns det material kvar i fästena så det räckte? Hoppas det såg värre ut än det var. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 12 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 12 Augusti , 2014 Ja det var inte något problem med dessa, helt friska så fanns mycket att jobba med efter ordentlig avrostning och målning med rödrostskydds färg i två lager.Jag får tacka dig igen Rookien för att du fixade fram dem så snabbt Desutom så tog jag mitt B-körkort idag 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 12 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2014 Btw, grattis till B-kortet Kungen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 12 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 12 Augusti , 2014 Tackar för det Svana Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 13 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2014 Grattis. Blir det bilbyte nu? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 13 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2014 Grattis, nu är det väl bara att ta bort spärrarna i lådan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 18 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 18 September , 2014 Hej,Nu har jag äntligen tagit tag i ett problem som bekymrat mig i flera år, har alltid trott att det skulle åtgärdas när jag skulle inhandla nya sulor.Som bekant kanske ni känner till det berömda hjul vobblet när man råkar köra i någon ojämnhet med de gamla pil-däcken, enda åtgärden är att sänka farten bestämt med färdbromsen.Jag har sedan ett tag forskat och läst på mig kunskaper om hur man åtgärdar detta fel, man skulle helt enkelt lossa de rektangulära gjutjärnsbitarna ovan och under varje framhjuls nav och ta bort det antal shims eller distansbrickor så man tajtar till det glapp som blivit under årens slitage.Enda problemet jag kommer att tänka på är hur skall man gå till väga nästa gång man skall justera då jag behövde ta bort alla shims?När detta var gjort blev det en ny bil, inga som helst tendenser till att vobbla När detta var gjort gick jag direkt på nästa problem som jag redan hade svaret på sedan tidigare men jag hade inte insett det för en nu, jag har frihjulsnav på bilen då hjulen inte har mekanisk kontakt med drivlinan, men jag har aldrig kunnat stänga av framhjulsdriften i fördelningslådan då motorn fortfarande driver framaxeln.Efter lite forskning plockade jag isär den vakuum klocka som sitter vid utgående kardan, denna var full med smuts, efter lite rengöring var membranet till min fasa trasigt och läckte som ett såll.Efter ett samtal till Altyco kom en ny på posten och efter bytet är det tätt och den tredje magnetventilen lagades med lite lödning och ny tråd så kan jag nu stänga av och på i växellådan från hytten.Men jag måste fortfarande vrida på & av på frihjulsnaven och vara lite förutseende när det skall användas.(Tyvärr funkar ej forumbilder för mig just nu, bilder kommer senare.) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.