Gå till innehåll

Projekt AT-valpen


The royal

Rekommendera Poster

  • 3 weeks later...

Hej,

Ja nu var det dags att uppdatera lite igen, självklart har det hänt saker och jag börjar i den äldsta änden av repet icon_cool.gif

 

För att vinschen skall kunna styras korrekt behövs det vakuumventiler som styrs av el inifrån hytten, men när jag la mig under bilen blev jag lite fundersam, funkar dem verkligen ?

nja, man kan aldrig vara för säker så jag testade att skruva ner en utav tre stycken.

 

6412201265234516b.jpg

 

Efter en enkel operation så visade det sig att dessa ventiler är väldigt enkelt byggda och det var ju tur icon_biggrin.gif

 

8e122012700324a0c.jpg

 

0e12201275008e01e.jpg

 

Ja så ser den ut och arbetet med vinsch monteringen fortskrider och mer om det kommer snart.

 

Nu byter vi ämne och går över till hur du monterar motorvärmaren på en Volvo B20 motor.

 

1. Du tömmer vatten systemet genom att öppna den lägst belägna öppningen.

 

2. Du tar ett lämpligt borr och borrar upp frostpluggen som sitter ca 3cm snett över vattenkranen, använd ett lämpligt verktyg för att dra ut pluggen.

 

3. Montera fast motor/block värmaren i hålet och spänn fast den genom att använda dig av ett järn som du bultar fast i motorblocket, bulten som skall användas är en 9/16" UNC gängad bult.

 

4. Häll på nytt vatten och testa att inget läckage uppstår, montera fast matarkabeln till utrustningen och ha det gött i vinter 00tumme.gif

 

Så här gjorde jag i alla fall och resultatet blev bra och man känner skillnaden i start ögonblicket och att motorn går fortare upp i temperatur.

 

291220128135572a6.jpg

 

Ville bara se om det höll tätt icon_cool.gif

 

Nu sätter jag punkt för denna gång och ha det gött tills dess Mvh The royal 00occasion14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej,

Då var det dags för en ny uppdatering om vakuum styrningen, jag började med att demontera ner ventilerna från bilen,

 

2d3020123545880e1.jpg

 

Jag plockade isär dem och mot all glädje upptäckte jag att kabeln till en utav dem var av icon_sad.gif

 

9d30201235822d8a8.jpg

 

Rengöringen av dem gick lätt och smidigt men det var inte roligt att den var sönder, som turen var att en av dem gick att rädda.

 

6530201240557fae3.jpg

 

1. Går det att ta isär och laga den befintliga ventilen ?

2. Är det någon som säljer begagnade ?

3. Finns det någon ersättning till dem gamla vakuum ventilerna mot nya elektriska ventiler?

 

Alla svar och funderingar är välkomna Mvh The royal 00poke.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På skärmaskinerna på jobbet sitter det en satans massa magnetventiler för att styra, stänga av och blanda propan och oxygen. Dessa är byggda för tryck upp till 12 bar. Dom drivs at 12 volt och fungerar klockrent i en massa år utan bekymmer. Är det inte något som skulle funka istället för dom som sitter där? Nu vet jag att det är vacuum dom jobbar med, men i min lilla hjärna så borde det bara att koppla på vacuumet efter ventilen istället för att koppla trycket före ventilen som i normala fall. Men det kanske inte funkar så enkelt.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du söker lite på tex Elektropneumatiska ventiler eller bara pneumatik, allternativt vakuumventil så får du upp massor av firmor som säljer delar och det borde gå att hitta en ventil med samma anslutningar och volt, möjligt att du får dra slangar lite annorlunda. :ph34r:

 

tror du får problem att öppna den där och byta kabeln ända inne från :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag har tittat runt lite men jag fick mig en funderare, går det inte att använda sig av tgb 11:as vakuum kontroller framme i hytten ?

Där ventilerna sitter nu är inget bra ställe, när jag tog isär dem var de fyllda med vatten, sand och jord, sammanfattat så sitter dem väldigt oskyddat där under.

Så då täcker jag, varför inte flytta upp dem ?

Så hur fungerar tgb 11:s vakuum kontroller med spakarna inne i hytten ?

 

Alla svar och funderingar är välkomna Mvh The royal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja där öppnar och styr du ju vakuumet manuellt, i stället för med el.

Hittar du en 11a med 12 v system, har du ventiler som funkar, du får bara ändra på anslutningarna lite.

 

Men visst skulle du kunna sätta manuella vred i ställer för de elektriska. och ja du skulle kunna använda dej av 11-13-20 bils vred om du vill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej,

Ja nu är det dags för en uppdatering, tyvärr har jag inte kommit längre på vakuum ventilerna på grund av att jag fick ett jobbigt hinder på vägen.

Allt började med att jag var ute och rullande som vanligt, det var ungefär 6 + grader och det små duggade, då jag skulle sätta på vindrutetorkaren gick den inte igång, konstigt tänkte jag och stängde av igen och satte på den igen, inget hände.

Då provade jag att stänga av fläkten då gick vindrutetorkaren igång och jag kunde sätta på fläkten igen, sedan krånglade det inte igen så jag tänkte inte på det mera.

Ett par dagar senare var jag ute och körde igen då jag hörde att den elektriska bensinpumpen inte lät, va fan tänkte jag då, varför skall du jävlas med mig nu ? 00cussing.gif

Så jag vred på igen med tändningsnyckeln och det funkade inte ändå icon_mad.gif så jag körde ca 2 km och höll koll på temperatur mätaren, (eftersom jag har elektriska kylfläktar uppe vid flaket så får de signalström från tändningen, även pumpen) så jag fick stanna och vänta tills motorn låg på ca 60 grader, då kunde jag köra resten av vägen hem.

Vid detta tillfälle var det bara startmotorn, tändningen, och halvljuset som fungerade icon_evil.gif

Så nästa dag blev det till att gräva i skiten, antagligen jordfel tänkte vi då icon_mad.gif

 

b421201250313c20d.jpg

 

Alla jordpunkter gjordes i ordning, och alla kontaktstycken smörjdes, den nedre delen av tändnings låset byttes mot ett ganska nytt + kontaktdomen.

Då testade vi om det fungerade 00blob10.gif men nej inget liv, precis som förut icon_evil.gif

+ att det nu bara blivit värre, halvljus och helljuset hade försvunnit, så det blev till att leta vidare.

Eftersom jag senast i sommar gjorde i ordning säkrings dosan så skulle inte det behövas men men, konstigare saker har ju hänt, så jag tog säkring för säkring och putsade upp dem och smörjde, när jag kom till säkring 6 & 12 så blev jag mindre glad, dessa var ganska brända och ihop smälta.

Så jag bytte dessa mot nya och nu mina vänner hände det saker icon_mrgreen.gif när jag slog på tändningen och testade fläkten och vindrutetorkare så gick dem som aldrig förr 00woot.gif

Och felet med halv/hel ljuset berodde på en utdragen kabel ur knappen (antagligen mitt fel)

Så det som är kvar att göra nu är att koppla extralamporna på taket via en separat svitch-knapp så de inte ligger direkt på det vanliga hel-ljuset.

Så nu funkar allt som det ska igen icon_biggrin.gif

Frågan är bara, hur kommer nästa fel se ut eller när kommer det att komma icon_mad.gif

 

Som Murphy skulle sagt, "Kan något gå fel så kommer det att gå fel, frågan är bara när"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att löda på en bit kabel på ventilen som hade kabelbrott, det ser ju inte omöjligt ut att få på en kabelbit tycker jag?

Annars så består väl en sådan ventil bara av en spole i princip så med lite våld borde man kunna få isär den, troligen är det någon form av lödpunkt innanför höljet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang elfel så blir det nog fler med tiden :) taklysen drar du väl direkt ner på den säkringen som blir aktiverad när park eller halv eller heljus går på.

ang vacumventiler så nämnde du tidigare att du inte tänkte aktivera den till 4x4 så ta den till winchen istället. annars finns det plats på c202 att sätta minst en balofix ventil mellan växelkspak och handbroms, har själv en där på min till värmen. vad tar de betalt för friska waccumventiler tror jag har några reservare på hyllan.

ang ditt schema så är det ganska rätt ritat denna gång men backventilen ligger så att även bromservona har tankvaccum utan att motorn är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej,

Ja nu i tisdags så var jag ute och körde och tempraturen låg runt -9 grader, när jag kom fram till ett fartgupp & hade rullat över startade ett konstigt ljud uppenbara sig, jag personligen tyckte att det lät från framaxeln och stannade på närmsta lämpliga ställe och inspekterade bilen, inget syntes till.

Själv tänkte jag, "F*n också, ja nu har väll framaxeln gått åt helvete" ljudet lät precis som om du har en pinne som har fastnat i knutkorset och det håller på att banka på underredet ungefär.

Men jag pinade hemåt och när jag väl var hemma så bad jag min mamma titta om hon såg något när jag körde lite försiktigt fram och tillbaka. Hon såg då att vänstra bakre stötdämparen hade lossnat från övre fästet & då blir resultatet att den ligger och skrapar mot däcket och det smäller ifrån den.

Antagligen har stötdämparen frusit och belastningen gjorde då att festet gav vika :(

 

Min fråga till er då, är det någon som har ett sådant fäste liggande för någon peng ?

 

Mvh The royal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyblästrade och lackade såna liggande. Här även stötdämpare om den är skadad.

 

SKREV OBELIX

 

Har du någon bild på dessa fästen så att jag vet om det är samma ?

Jag kommer även att byta ut alla stötdämpare till nya.

 

I så fall vad tar du för ett st fäste ? B)

 

Jag har även letat runt i gamla trådar och sett att dämpare från pajero används!

Vad är det bästa alternativet på dämpare man skall satsa på ?

 

Mvh The royal ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tackar ^_^  Jag gör så gott jag kan, i princip är den helt rostfri, självklart finns det ytrost på några få ställen men det går att fixa med en pensel till våren. Vad jag har förstått finns det inte många "fina" 202 kvar :(  annars är det goa bilar att köra.

 

Mvh the royal :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej,
Nu är det dags för en uppdatering igen, eftersom bilen har fungerat felfritt sedan senaste har jag ju inget att komma med, inte idag heller är det någon fel med den.

Utan jag skall återkomma med min vinsch renovering som jag snart skall åter upp ta när temperaturerna blir behagliga ute, min fråga handlar om vad det är som bromsar trumman både när man drar ut linan och när man vinschar in den ?

hpim4128.JPG


Alla svar och funderingar är välkomna Mvh The Royal 00tumme.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar noga på bilden kan man se att det sitter en pinne med en bromskloss på men den är utböjd, jag fick tipset att shimsa/justera in den mot trumman så den ligger an mot trumman.
Så det verkar som att det skall vara denna som sköter det jobbet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Okej då har jag bara ett frågetecken kvar angående installeringen av min vinsch, när jag vinschar in linan på trumman så är det ej något som styr linan rätt på trumman!

Hur skall man lösa det problemet ?

Och hur funkade det förr när man använde dessa vinschar utan linstyrning ?

Alla svar och funderingar är välkomna Mvh the royal ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...