Gå till innehåll

Projekt AT-valpen


The royal

Rekommendera Poster

  • 1 month later...
Hej,
Nu när vintern närmar sig med stormsteg så är det viktigt med bra belysning, jag fick syn på en lampa som väckte mitt intresse.

dscn0565.JPG

Det blev två LED lampor av den senaste generationen med 1400 lumen ljusstyrka samt hus i aluminium och rostfria monterings detaljer.

dscn0578.JPG

Jag valde att köpa mer lampor på grund av att jag hade ett ingenmansland mellan det vanliga halvljuset och den gamla halogen belysningen.

ljus-betackning-valpen.png

Om det gula ljuset representerar det ljus som redan finns alltså halv/hel framåt och den gamla halogen bakåt fanns ju detta ingenmansland som är markerat blått, med den nya belysningen täcker man det.
Jag är mycket nöjd hittills och kommer nog bara att köpa LED i framtiden.

dscn0580.JPG

Nu bjuder jag på en morgon bild 00tumme.gif

dscn0577.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JULA och Biltema har kopior, glasen är det enda synliga som skiljer dem enligt min uppfattning.

Biltemas är blankare och man ser släckta dioderna tydligare, medans JULAS variant från "Hamron" är minst 100kr dyrare och med mer räfflor / knottrar på glasen.

 

 Jag har nu 10st. från JULA runt min tgb131 sedan ett år tillbaka, och jag det är ett riktigt bra ljus nära bilen, lyser nog inte mer än 10 meter, men det är inte meningen dom skall lysa långt utan jag vill ha ett nära och brett ljus just vid skogskörningar.

 

 Jag rekommenderar dessa iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JULA och Biltema har kopior, glasen är det enda synliga som skiljer dem enligt min uppfattning.

Biltemas är blankare och man ser släckta dioderna tydligare, medans JULAS variant från "Hamron" är minst 100kr dyrare och med mer räfflor / knottrar på glasen.

 

 Jag har nu 10st. från JULA runt min tgb131 sedan ett år tillbaka, och jag det är ett riktigt bra ljus nära bilen, lyser nog inte mer än 10 meter, men det är inte meningen dom skall lysa långt utan jag vill ha ett nära och brett ljus just vid skogskörningar.

 

 Jag rekommenderar dessa iaf.

 

Var röda priser på jula, men lite svårt att få grepp när de ibland bara anger Watt'en o inte Lumen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte mina så handlade jag hos Bilupplysningen.se jag kan varmt rekomendera er att kolla med dem när ni behöver era lampor!

 

http://www.bilupplysningen.se/w-l-0118-led-arbetsbelysning-1380-lumen/428-0

 

Mvh The Royal :P

 

 Okej???

 

     Glöm allt jag skrev i tidigare inlägget.. dessa lampor är bara lika till utseendet isåfall, för enligt din länk stämmer inte en enda siffra med dom jag jämförde..

  JULAS modell som jag köpte är på 27W och 1700 lumen. Samma med Biltemas, som sagt bara glaset som verkar skilja dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stiligt, jag skall byta ut mina Volvo Grävmaskin arbets lampor vad det lider, visst de är tåliga och helt vatten täta, och lyser bra.

men jag harv 8 st X 70 watt nu, och skulle behöva få ner strömförbrukningen lite.

Kompisen har lite koll på Ebay åt mej då jag inte har tid att bevaka där själv,han har köpt liknade fast 27 Watt hur många Lumen vet jag ej men de lyser som tusan, 

Med frakten har han köpt 3 st åt gången för 450 kr totalt, Så har man tid över så lönar det sej att skanna av tex E bay och även tradera i bland.

 

Vet ej vad Volvo lamporna kostar nya men de är säkert säljbara då det garanterat finns fler som vill att det skall stå VOLVO på glaset  :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall höra efter. tror han kommer på skruvar/fika kväll i klubbens lokaler i dag. jag har inte brytt mej om vem han köper av då jag inte sitter och kollar en kronas auktionerna själv

Han kör lastbil och jag har provat två gånger att ringa utan resultat i dag, så jag har inte fått tag i han, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min handbroms har tagit allt sämre under hösten och jag tror att det beror på smått oljeläckage in i handbromstrumman, därför har jag beslutat mig att plocka ner trumman med tillhörande backar och fjädrar och göra rent samt smörja upp grejorna.

 

Är det något speciellt jag behöver tänka på?

Hur gör man på enklaste sättet när jag demonterar?

Hur gjorde ni?

Fel/rätt som ni gjorde?

 

Alla svar och funderingar är välkommna mvh The Royal :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo några saker kommer  jag att tänka på.

Det kommer nästan alltid en skvätt olja om du lossar på själva medbringaren, och den skall du inte behöva ta bort, bara skruvarna som håller kardarnen och trumman,Tänk på att justera de två mothållen längst ner så de blir rätt annars sliter du backarna snett,

Man kan justera dem utan att lossa på trumman genom två små hål på handbroms skölden, ses framifrån i underkant.

Jag brukar använda en svetstång, modell med lång flat näbb då jag skall sätta tillbaka brickorna som är fjäderbelastade och håller bromsbanden på plats.

Den får man bra grepp och kan både pressa och vrida dem det kvarts varv som behövs när man lossar eller sätter tillbaka dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej,
Nu är min handbroms renovering färdig vill visa hur jag gjorde och hur det blev.
Jag började med att skruva av de muttrar som håller fast kardanen samt trumman, innanför hittade jag två backar en stor fjäder & en liten fjäder.
På vänster sida sätt bakifrån satt backarna fast i justeraren, på den högra sidan satt den delen som vajern drar i så backarna lägger an trumman vid användning av handbromsen.
Problemet jag hade var att olja hade tagit sig in i trumman så ingen friktion fanns, jag började med att torka av trumman.
Jag fick ett bra tips för ett par år sedan att när backarna har blivit utsatta för olja skall man elda på dem med gasol eller liknande uppvärmnings alternativ för att oljan kryper ut ordentligt.
När det var klart var det dags för åter montering, sedan var det dags för justering av backarna detta gjorde jag genom de två hål på baksidan av skölden, i dessa två hål finns det så kallade kugghjul som jag tyckte var enklast att skruva på med en vanlig skruvmejsel.
Det kugghjulet som är överst/till höger skall skruvas moturs för att justera backen utåt, det nedre/vänstra hålet där skall kugghjulet också justeras moturs fast ser man det framifrån bakåt skall det snurras uppåt.
Jag gjorde som jag bruka göra, justerar ut en back i taget till den anlägger mot trumman sedan justerar jag in den till det inte skrapar i mot längre.
Jag provade allt ihop och nu tar den grymt bra!

Mvh Theroyal 00tumme.gif

dsc-0042.jpg

dsc-0046.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Hej,
Ja det var ett tag sedan som jag uppdaterade men nu skall det bli ändring, jag börjar med min modifiering av kylningen.
Eftersom mitt originalkyl framför motorn är borttaget och att det nu befinner sig bak på hytt väggen kan vara lite problematiskt just under sommarhalvåret därför att när jag kör så blir luften bakom väggen stillastående så fläktarna får inte tillräckligt med luft, alltså blir kylningen inte tillfredsställande.
Därför köpte jag en original järnfläkt från närmsta skrot för den extra kylningen, men nu under den kallare delen av året så blir motorn för kall därför har jag alltid demonterat av fläkten fram på motorn lagom innan vintern men då måste man släppa av på rem spänningen och remhjulet till vattenpumpen.
Jag funderade en stund på någon enklare lösning så kom jag på att jag kunde använda mig av gäng stång som jag fäste med locktight i medbringaren till vattenpumpen.
Själva iden bygger på att jag sätter fast remhjulet först med lås muttrar och sedan helt enkelt bara trär på fläkten utanpå med egna muttrar alltså slipper jag släppa efter på generatorn varje gång.

dscn0678.JPG

Mitt andra pyssel är hänglås skydd av gummi, föregående vinter blev det många gånger man la av sig några svordomar när hänglåsen till mina aluminium låder fryst ihop.
Även om jag smörjer dem friskt så kommer det alltid in vatten på något sätt som sedan fryser, jag funderade lite över detta men det blev så att jag använde mig av gummi duk samt nitar & fyra stycken magneter.

dscn0679.JPG

Jag fäster helt enkelt en magnet på gummi duken och sedan en st på lådan som då attraheras av varandra. Jag är mycket nöjd över resultatet inga frösna lås 00woot.gif samt att de passar in på bilen!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elegant med "snabbfäste" till fläkten

Men..

En liten fundering...

Gängstång är ofta av sämre kvalisort än vanliga skruv 8.8 och det skulle kännas lite obehagligt att ha en järnfläkt snurrandes på 3500rpm upphängt endast i, och centrerat endast på dessa gängstänger. Blir det obalans och utmattning i skruvarna kan ju fläkten segla iväg och skjuta genom golvplåt och annat i dess väg.

 

Jag skulle nog överväga att få dit en grövre axel som centrering i  mitten på fläkten (är det inte så original?) så riken minimerades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man ser i mitten av remhjulet är själva medbringaren, innan jag monterade fast gängstängerna så satt fläkten med låsbrickor samt vanliga M8 bultar.

Vet inte något om hållfastheten men gängstängerna sitter med locktigt i medbringaren samt på framsidan så sitter det med låsmuttrar som är ordentligt åtdragna ;)

Man får ta ett litet test i helgen då för att försäkra sig om att risken är liten!

 

Mvh The royal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej, Nu har det hänt lite saker med valpen då jag har gjort lite modifieringar samt fräschat upp elen.
Det var i början av vintern som startmotorn började dumma sig genom att den klickade ett flertal gånger innan den startade motorn,detta kunde skilja sig från dag till dag.
Men en dag när jag skulle åka ifrån jobbet när jag skulle vrida på nyckeln tändes instrumenteringen och pumpen gick igång på andra läget men på tredje läget slocknade allt och ingenting hände f*n också tänkte jag, som tur var så hade farsan ledigt och kunde dra igång mig så bilen startade.
Så jag lämnade in den på närmsta bilelektriska verkstad och fick tillbaka den dagen där på, felet var en utsliten solenoid.

Jag monterade fast startmotorn igen och skulle prova den, samma sak ingenting hände 00cussing.gif jag demonterade ner den och provade den i bänken, den fungerade klockrent.
Så jag funderade efter varför, till och börja med bytte jag kabel ifrån batteriet till startmotorn samt att jag monterade fast en jordplint i batteri hållaren.
Nu går det en kabel i mellan batteriet och denna jordplint, från jordplinten går det en ny kabel som sitter fast i en av startmotorns bultar i och med det har den alltid direkt kontakt med batteriets minuspol och den går bättre än någonsin.

Från den plinten drog jag även en 35 kvadrats kabel fram till mitten av instrumentbrädan där jag satte ännu en jordplint, från den plinten drog jag kablar till varje sida av instrumentbrädan för att binda upp ALLA jordsladdar det blev totalt 8 stycken nya jordförbindningar till kaross samt att ALLA förbrukare har direkt kontakt med batteriets minuspol.
Alltså har ingen förbrukare behov av att karossen skall fungera som ledare, själv märker jag en extremt stor skillnad alla lampor fläktar mm går i en betydligt högre fart samt lyser bättre.
Det tycker jag var en mycket bra investering för att motverka spänningsfall och jordfel.
Jag passade även på att byta ut två gamla drag strömbrytare till två nya för vindrutetorkarna.

dscn0873.JPG

dscn0875.JPG

dscn0867.JPG

dscn0871.JPG

dscn0876.JPG

dscn0877.JPG

dscn0878.JPG

Mvh The Royal

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag vill även visa lite roligare saker än kablar under dem senaste helgerna har det varit gott väder under en helg var runt 14-16 grader varmt jag passade då på att måla lite på saker som jag tyckte behövdes lite upp uppfräschning så som mina bakmonterade schackel, dragkroken och min vinschkrok från Gunnebo industrier i Gunnebo gult.
Det blev mycket vackert enligt min mening då den färgen är min favorit, jag beställde även för ett tag sedan ett block ifrån FMV4x4 på "8ton" jag är mycket nöjd med det än så länge, det ända jag är lite missnöjd med är att det inte finns någon typskylt.

En av mina lin ledare under bilen sitter väldigt dumt innanför framhjulet då man skall fetta den, men då slog det mig att på andra maskiner eller liknande finns det förlängda smörjnipplar som är framflyttade för en bättre service åtkomlighet, jag tog en luftningsnippel slang och fäste denna på en gammal urborrad nippel på hjulet och drog sedan fram slangen till ett mer lättåtkomligt ställe.

Jag skrev tidigare i ett inlägg om gummiskydden med magneter, tyvärr fungerade inte det så jag fixade i ordning det med en annan typ av fastsättning på lådan.

En dag för någon vecka sedan kom farsan hem med en sliten blixtlampa som hade varit monterad på en lastbil på hans jobb som de ändå skulle slänga när dem bytte till nytt då en av dem gick sönder, men jag tog hand om den och gjorde i ordning den samt målade den som ny och monterade den bak på bilen samt kopplade den på backljusen.
Eftersom bilen egentligen är en lätt lastbil så är ju det ganska nära en vanlig lastbil och på en lastbil är det ju lag på att ha blixtljus bakåt 00tumme.gif

dscn0872.JPG

dscn0879.JPG

dscn0866.JPG

dscn0880.JPG

dscn0865.JPG

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...