Gå till innehåll

Har det svenske forsvaret TGB11 i drift pr. 2012?


kristaga

Rekommendera Poster

  • 4 weeks later...

Jag hörde detta från en kompis som är aktiv hemvärnet att både armen och hv har gott om tgb11 i bruk. Dessa lär finnas i tjänst ett par år till.

 

Sedan berättade han precis som ni skrev att skall det bli sprinter med något förbättrad markfrigång istället, min naturliga fråga var ju givetvis om det finns någon taklucka att montera ksp:n vid med så var tydligen inte fallet. Mao måste man stanna och kliva ur bilen för att kunna avge eld.

 

Då tror jag soldaterna redan lika gärna kan åka spårvagn med tanke på sprinterns usla framkomlighet och eldgivningsförmåga. Fienden lär ha skjutit bort hela bilen innan soldaterna hunnit ut om de inte fastnat med sprintern på oasfalterade vägar.

 

Fm skall alltså ha geländewagen (ganska medioker suv) eller sprinterbussar istället för riktiga stridsdugliga fordon med portalaxlar och takmonterade ksp. Någon på Mercedes har mutat in reviret hos fm....

 

Det kanske är dags att starta om produktionen på Volvo Lundby med en ny tgb kanske med dieselmotor och skivbromsar? Det lär väl finnas en och annan köpare på terrangbil.net åtminstone?

 

Låt färdtjänsten behålla sina Sprinter, de passar bäst för passagerare över 80 år....

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:wacko: Mycket sämre bil än skåpbilen Mercedes Sprint kunde Svenska försvaret inte välja. Hur tänker dom? Suggan, Valpen, tgb 11 &13 är ju helt överlägsna. Ja, även bilarna från WW II, Dodge, GMC, Jeep och Kubelvagen kör ju med lätthet ifrån en MB Sprint inte bara i terrängen utan även på dåliga skogsvägar. Man får nog gå tillbaka till första världskriget för att hitta en så dålig bil. :wacko:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklaringen är dessvärre ganska enkel:

 

Tidigare var Svenska FM's huvuduppgift att verka som invasionsförsvar. Som känt så har FM mer eller mindre avvecklats efter 'det kalla krigets' slut. Nu tänker man inte längre än näsan räcker och köper in det material man TROR fungerar i ett tänkbart konflikt-scenario d.v.s strid i bebyggelse. Eftersom de flesta som sitter och avgör dessa saker inte har mer erfarenhet av strid än han fått hemma hos kärringen eller på vintern som liten grabb så blir beslut om materialinköp baserat på vad dem TROR funkar.

 

Att 'strid i bebyggelse' inte nödvändigtvis betyder att vägar och annan infrastruktur fram till nämnd bebyggelse är intakt eller att man kan råka ut för oförutsedda hinder på vägen det tages det ingen hänsyn till. Den som lyckas hålla sig inom budgetramar kan räkna med befordran, lönebonus och kanske en medalj att stoltsera med när han pensioneras. Att dessa kufar potentiellt sätter liv i fara genom att tilldela det sista vi har av stridsdugliga förband med material som inte funkar det bryr dem sig inte om och om vi har väldig tur så slipper vi få reda på det genom att liv går till spillo.

 

 

Det finnes således två alternativa förklaringar till dessa beslut:

 

1. Beslutsfattare är fullständigt inkompetenta och inser inte att de sätter liv i fara genom dåliga beslut.

 

2. Beslutsfattare är fullständigt hänsynslösa och bryr sig inte om att de sätter liv i fara så länge de får en klapp på axeln.

 

Oavsett så är min uppfattning klar: Dem som kommer dragande med sånt här skräp borde sparkas så hårt i arslet att dem studsar tillbaka till Karlberg (om de nu varit där någon gång).

 

 

Att det inte finns ekonomiskt grundlag för att starta en nyproduktion av egna stridsfordon det torde vara ganska uppenbart för de flesta men med de få förband vi har så borde det väl gå an att skaffa ordentligt materiel? Jag undrar om beslutsgrundlaget är offentligt tillgängligt och i så fall vad som står i det. Att en sprinter inte duger som stridsfordon oavsett om man bygger in aldrig så många förvaringsfack och barskåp till ledningsgruppen borde väl vara helt uppenbart för vem som helst med körkort?

 

Hur mycket mer hade det kostat att skaffa något som i alla fall klarar att ta sig fram när det är halka eller genom en medelsvensk trädgård eller stadspark? Kanske jag ställer för stora krav nu? Soldaterna kanske kan gå om bilen fastnar??

När man sedan ser på vad det kostar samhället att infiltrera sig själv blir i alla fall jag rosenrasande!

 

Nej, skaffa hellre en begagnad Caspir per skyttekompani och en mountainbike till varje skyttesoldat och inför cykeltolkning igen, då kommer de i alla fall fram och har en chans att göra sitt jobb!!!

 

 

 

Ärbördigast.

 

///M5

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kloka ord från ovanstående.... En kommentar från en vän som under många år jobbat med försäljning av MB bland annat just dessa sprinter.

 

MB brottas med många kvalitetsbrister på personbilar och mindre transportbilar, även på dyrare och förnämligare modeller och dessutom kanske branschens sämsta rostskydd. Det är inte ovanligt att spillrans sprinter är genomrostad i dörrar, skärmar inom två tre år. Förmodligen är det branschens sämsta produkt kontra prislapp. Polaren med insikt brukar rekommendera bekanta att hellre köpa Ford/Opel/Renault/VW eller nästan vad som helst istället för just Sprinter just av dessa skäl.

 

Ibland är det så att man får en SÄMRE produkt för mer pengar och i detta fall förefaller det som om försvaret valt just detta.

 

Läste en intressant kommentar på HV hemsida; förläggningsmtrl skall transporteras på Släpvagn efter sprintern då det inte finns plats inne i bussen, dessa sprintrar kommer fastna på vanliga grusvägar, snövallar, vattenpölar och annat, skulle gissa att man får spara några Tgb till övningarna som kan bogsera fordonståg av fastkörda/defekta sprintrar.

 

En enkel men viktig detalj man lärde sig som Pansarpionjär för många år sedan är att eldgivning är det enda försvar man har från fordon i en potentiell farlig situation. Med tung eldgivning från ksp:n som skydd kan man backa sig ur en farlig situation eller pressa sig genom en vägspärr alternativt avge skyddande eld medan soldaterna sitter av och besätter eldställningar utanför fordonet. En skåpbil är en dödsfälla som varken kan avge eld, fastnar i alla ojämnheter och inte tål att köra över eller pressa undan hinder (brinnande bilvrak) från vägen.

 

Stackar soldater som får åka färdtjänstbussar till slagfältet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å ni har inte genomlistat den (ny)gamla startegin för nya brigader???

 

Med dagens cykelboom så är det ju så att Sprinern ersätter traktor med tolklina o när det drar ihop sig till strid så kommer naturligtvis en ny LTGACMT (LättTerrängGåendeAttackCykelModellTyngre) att plockas av cykelhållaren bak som används sista biten fram i eldställningarna... :D :D :D

 

man måste ju ha miljötänk även i krig!

 

Allt detta för att frisksportarna skall få gå på utrangeringsauktioner i framtiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan går man över till luftgevär och kinesiska fyrverkeripjäser, träningoverall (grön), foppa-tofflor (oxo gröna), 3-mannatält från Biltema (599,-), och korvkioskmat. Samband fixar man med iPhone och iCloud, spaning med Google Earth. Så blir det pengar över till nya leksaksplan och helikoptrarna som kanske levereras nästa år, eller nästnästa, eller aldrig...

 

Låter jag ironisk? Helt rätt! Är gammal reservare och värnplutonchef som tillbringat hela mitt liv i FBU och HV, mer än 40 år. Har nu gett upp och lämnat in.Tror på fullaste allvar att det kvittar nu, vi har inte längre en krigsmakt som duger till annat än patrullering i Afganistan och luftspaning i Libyen. IKFN är ett dokument med historiskt intresse, inte mer. Tur vi har NATO i vår närhet!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storebror i NATO börjar bli fattig så jag vet inte om jag tycker att man skall förlita sig helt på andra i ett krisläge.

Om Sverige bara tänker leka krig på bortaplan i framtiden så OK. Nere i Angola kan man ju alltid krypa ner i ett hål i marken, ringa hem och beställa en ny kärra för leverans med C130 om det händer något, men det är inte alltid man bestämmer spelreglerna och kan behöva något som funkar HÄR och NU.. PRONTO...

 

Tråkigt om det brinner till på hemmaplan och det lilla vi har av stridsdugliga förband blir skjutna i småbitar, fångade i färdtjänstbussar bara för att någon grönklädd granne till Mercedesimportören har fått en fet kick-back...

 

Undrar om dessa beslutsfattare har en aning om hur det såg ut i Bosnia eller Serbia, Nord Irland eller andra platser där det varit 'oroligheter' en stund? Skulle dem rekommenderat en Sprinter dit oxå?

 

Var har förresten pengarna som försvaret sparat tagit vägen? Någon som sett dem? Jag kunde behövt låna några spänn...

 

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...