Gå till innehåll

Snorkelbygge ?


Pajjen

Rekommendera Poster

Sålänge man har fart klarar sig fördelaren bra utan tätning..flodvågen håller bort vattnet från fördelaren. Men stannar man krävs tätning.

 Jag kör 123-ignition, sikaflex och plast och tejp :lol:

 Inte seriöst men har fungerat hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hva er poenget med snorkel? Det er bare de med dieselkonverterte biler som kan kjøre i djupt vann, oss andre er begrensa av plasseringa av fordeleren. Når den er under vann stopper bilen. Da er det stadig langt opp til innsuget.

 

Baseras frågan på spekulationer eller erfarenhet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på "brandvalpen badar" på tuben så ser du när vi kör genom ett vattenhål som är över en meter djupt med våra valpar. Fördelaren och tändkablarna är tätade med fett och funkar bra. Största problemet tycker jag är att fläkten går konstant och skitar ner såt så fruktansvärt när den vispar upp lerigt vatten i motorrummet. Snorkelns största fördel är vid terrängkörning att man tar förbränningsluften från ett annat ställe än motorrummet där det ofta blir väldigt varmt i låga farter = dålig syremättnad i luften.

 

Lite O.T. På mitt nya bygge har jag byggt bort problemet med fläkten, där sitter det elfläkt istället som går att stänga av med en "dykknapp" på instrumentpanelen. När man med den knappen stänger av elfläkten slås samtidigt en kompressor igång som matar axlarna och växellådorna med övertryck för att dom inte ska suga in vatten när dom hastigt kyls när man kör i djupt vatten. Efter "badet" är det bara att slå om till normalläget igen.

 

SKREV OBELIX

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sålänge man har fart klarar sig fördelaren bra utan tätning..flodvågen håller bort vattnet från fördelaren. Men stannar man krävs tätning.

Jag kör 123-ignition, sikaflex och plast och tejp :lol:

Inte seriöst men har fungerat hittills.

Ha ha, på en 4a har jag sett att de trätt en diskhanske över fördelaren med kablarna genom fingrarna o tätat skarvarna med vulktape :) frågan bara var man hittar 7 fingrade diskhandskar :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite O.T. På mitt nya bygge har jag byggt bort problemet med fläkten, där sitter det elfläkt istället som går att stänga av med en "dykknapp" på instrumentpanelen. När man med den knappen stänger av elfläkten slås samtidigt en kompressor igång som matar axlarna och växellådorna med övertryck för att dom inte ska suga in vatten när dom hastigt kyls när man kör i djupt vatten. Efter "badet" är det bara att slå om till normalläget igen.

 

SKREV OBELIX

Coolt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obelix>> Trevligt att ses här på tgb.net ibland oxå hehe.

 

Jo..varmluft i insuget är ett problem som jag ju får bukt med oxå..på köpet så att säga.

 

Gillar iden med diskhandsken hehe. Faktum är att när vatten nivån ev.når min fördelare så är ju redan luftrören till insuget redan under ytan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På gamla Saab 96 med 2-taktsmotor så var fördelaren placerad längst fram bakom grillen och kylen bakom motorn (1960-64). Detta medförde ofta problem med fukt i fördelaren. Saab löste det genom att trycksätta fördelaren med en lång slang från luftintaget till kupén rakt ned i fördelarlocket. Kanske kan principen vara användbar här också?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte in i själva motorn. Men får man motorstopp i vattnet så fylls avgassystemet långsamt med vatten, och om det är fullt går det ruskigt tungt för motorn att trycka ut det igen. Är det helt tätt orkar inte startmotorn få fart på maskinen igen. Här hjälper det faktiskt med att ha ett läckande halvrassligt avgassystem med raggartrim. Been there, done that...

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte in i själva motorn. Men får man motorstopp i vattnet så fylls avgassystemet långsamt med vatten, och om det är fullt går det ruskigt tungt för motorn att trycka ut det igen. Är det helt tätt orkar inte startmotorn få fart på maskinen igen. Här hjälper det faktiskt med att ha ett läckande halvrassligt avgassystem med raggartrim. Been there, done that...

 

// Klas

 En Zuka som start hjälp funkar, bara den får rull på 13 bilen så trycker den snart ur vattnet igen  när man petar i ett spett så motorn kan börja snurra lite  :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...