Svana Postad 1 April , 2015 Rapport Share Postad 1 April , 2015 Sålänge man har fart klarar sig fördelaren bra utan tätning..flodvågen håller bort vattnet från fördelaren. Men stannar man krävs tätning. Jag kör 123-ignition, sikaflex och plast och tejp Inte seriöst men har fungerat hittills. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 2 April , 2015 Rapport Share Postad 2 April , 2015 Hva er poenget med snorkel? Det er bare de med dieselkonverterte biler som kan kjøre i djupt vann, oss andre er begrensa av plasseringa av fordeleren. Når den er under vann stopper bilen. Da er det stadig langt opp til innsuget. Baseras frågan på spekulationer eller erfarenhet??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 2 April , 2015 Rapport Share Postad 2 April , 2015 Sök på "brandvalpen badar" på tuben så ser du när vi kör genom ett vattenhål som är över en meter djupt med våra valpar. Fördelaren och tändkablarna är tätade med fett och funkar bra. Största problemet tycker jag är att fläkten går konstant och skitar ner såt så fruktansvärt när den vispar upp lerigt vatten i motorrummet. Snorkelns största fördel är vid terrängkörning att man tar förbränningsluften från ett annat ställe än motorrummet där det ofta blir väldigt varmt i låga farter = dålig syremättnad i luften. Lite O.T. På mitt nya bygge har jag byggt bort problemet med fläkten, där sitter det elfläkt istället som går att stänga av med en "dykknapp" på instrumentpanelen. När man med den knappen stänger av elfläkten slås samtidigt en kompressor igång som matar axlarna och växellådorna med övertryck för att dom inte ska suga in vatten när dom hastigt kyls när man kör i djupt vatten. Efter "badet" är det bara att slå om till normalläget igen. SKREV OBELIX 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 2 April , 2015 Rapport Share Postad 2 April , 2015 Sålänge man har fart klarar sig fördelaren bra utan tätning..flodvågen håller bort vattnet från fördelaren. Men stannar man krävs tätning. Jag kör 123-ignition, sikaflex och plast och tejp Inte seriöst men har fungerat hittills. Ha ha, på en 4a har jag sett att de trätt en diskhanske över fördelaren med kablarna genom fingrarna o tätat skarvarna med vulktape frågan bara var man hittar 7 fingrade diskhandskar 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 2 April , 2015 Rapport Share Postad 2 April , 2015 Lite O.T. På mitt nya bygge har jag byggt bort problemet med fläkten, där sitter det elfläkt istället som går att stänga av med en "dykknapp" på instrumentpanelen. När man med den knappen stänger av elfläkten slås samtidigt en kompressor igång som matar axlarna och växellådorna med övertryck för att dom inte ska suga in vatten när dom hastigt kyls när man kör i djupt vatten. Efter "badet" är det bara att slå om till normalläget igen. SKREV OBELIX Coolt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 April , 2015 Rapport Share Postad 2 April , 2015 Obelix>> Trevligt att ses här på tgb.net ibland oxå hehe. Jo..varmluft i insuget är ett problem som jag ju får bukt med oxå..på köpet så att säga. Gillar iden med diskhandsken hehe. Faktum är att när vatten nivån ev.når min fördelare så är ju redan luftrören till insuget redan under ytan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 2 April , 2015 Rapport Share Postad 2 April , 2015 På gamla Saab 96 med 2-taktsmotor så var fördelaren placerad längst fram bakom grillen och kylen bakom motorn (1960-64). Detta medförde ofta problem med fukt i fördelaren. Saab löste det genom att trycksätta fördelaren med en lång slang från luftintaget till kupén rakt ned i fördelarlocket. Kanske kan principen vara användbar här också? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 2 April , 2015 Rapport Share Postad 2 April , 2015 Svana, Visst är det så! Ibland visar jag mej och kommer med mer eller mindre enteliggenta inlägg........ SKREV OBELIXEN 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 3 April , 2015 Rapport Share Postad 3 April , 2015 När ratten är under vatten hjälper det inte med snorkel, Talar av erfarenhet 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 April , 2015 Rapport Share Postad 3 April , 2015 När ratten är under vatten hjälper det inte med snorkel, Talar av erfarenhet Älskar den där bilden på dig och 13-bilen Hasse..den sitter i ryggmärgen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 3 April , 2015 Rapport Share Postad 3 April , 2015 Är det därför en del förare har en codriver som går före och kollar djupet på vattnet , he he 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 3 April , 2015 Rapport Share Postad 3 April , 2015 Broten, då kallas det codiver.... SKREV OBELIX 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 3 April , 2015 Rapport Share Postad 3 April , 2015 Har sällan någon som vill åka med på passager stolen som jag kan skicka ut tyvärr, Jag förstår inte varför 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 4 April , 2015 Rapport Share Postad 4 April , 2015 KAN ju var en orsak till att vissa behöver GPS- blått= kör inte där.... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 4 April , 2015 Rapport Share Postad 4 April , 2015 Snorkeltips, jag tycker inte det ser helt galet ut om man gör den fyrkantig. På en bil med vinsch fram kanske den "smälter" in bland alla andra grejor vid grillen? Man tjänar väl inte så mycket i höjd dock... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 4 April , 2015 Rapport Share Postad 4 April , 2015 Offtopic: Jag tycker Volvo´s designavdelning gjorde ett mycket bättre jobb än Österrikarna.. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Baua Postad 11 April , 2015 Rapport Share Postad 11 April , 2015 Finns det ingen risk att man kan få in vatten i motorn bakvägen via avgasröret? Hils Magnus Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 11 April , 2015 Rapport Share Postad 11 April , 2015 Nja, inte in i själva motorn. Men får man motorstopp i vattnet så fylls avgassystemet långsamt med vatten, och om det är fullt går det ruskigt tungt för motorn att trycka ut det igen. Är det helt tätt orkar inte startmotorn få fart på maskinen igen. Här hjälper det faktiskt med att ha ett läckande halvrassligt avgassystem med raggartrim. Been there, done that... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 April , 2015 Rapport Share Postad 11 April , 2015 Hur mycket måste man öka diametern på snorkeln per meter rör för att inte tappa effekt på motorn? Tycker alltid att snorklar ser så små ut... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Nja, inte in i själva motorn. Men får man motorstopp i vattnet så fylls avgassystemet långsamt med vatten, och om det är fullt går det ruskigt tungt för motorn att trycka ut det igen. Är det helt tätt orkar inte startmotorn få fart på maskinen igen. Här hjälper det faktiskt med att ha ett läckande halvrassligt avgassystem med raggartrim. Been there, done that... // Klas En Zuka som start hjälp funkar, bara den får rull på 13 bilen så trycker den snart ur vattnet igen när man petar i ett spett så motorn kan börja snurra lite Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 En Zuka som start hjälp funkar, bara den får rull på 13 bilen så trycker den snart ur vattnet igen när man petar i ett spett så motorn kan börja snurra lite Haha, ja du skulle ju kunna ha en bak på flaket som "jolle" 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Obelix, helt fel av mig klart det är codiver! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.