Svana Postad 29 December , 2012 Rapport Share Postad 29 December , 2012 Några har frågat vad jag tycker är bra / dåligt med att montera Biltemas baklykta med dioder. Lyktan jag talar om är art.nr 42224, vattentät IP67, samma diameter (140mm) som orginal och dom är E-MÄRKT, tro det eller ej Jag är mycket nöjd med lamporna. Fördelen är låg strömförbrukning, vattentäta, snygga och med tydligt ljus, dom påstås vara pålitliga med lång livslängd och priset 219:-/styck är helt okej tycker jag. Länk Biltemas sida: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Belysning/Baklykta-rund-LED-42224/ Jag har använt fördelen med att man endast skruvar bort våra befintliga bakljusglas, och anväder orginal lykthusen. Skruvar loss samtliga kabelanslutningar och river ur hela lamphållarinsatsen. Monterar isolerade flata kabelsko-honor på ledarna som skall användas och isolerar ev.mörkerljuskablar, som inte kommer användas nu. Jag har endast 2 negativa punkter: 1 > Ingen inbyggd skyltbelysning. Antingen flyttar man reg.skylt och tillsätter nya reg.belysningar. Eller kanske det går att skära ur ett hål i botten av lykthuset, limma dit en genomskinnlig plastbit och lägga in en lämplig glödlampa där? Snabbt och enkelt. 2 > Jag har nu senare upptäckt att blinkersindikeringen inte fungerar på instrumentpanelen. Inte på Mickes tgb11 heller med likadana bakljus på. Jag gissar att det krävs ett visst "motstånd" tex blinkersglödlampan, för att indikeringen på instr.brädan vill fungera. Löses isf lätt genom att mäta en blinklampas resistans och löda dit ett liknande motstånd i lyktan på blinkers +kabeln? En såkallad resistor med samma ohm-tal som glödlampan. Det där skall jag lösa och återkommer hur, och var delar finns. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 29 December , 2012 Rapport Share Postad 29 December , 2012 Vad ska du med skyltbelysning till? UNDRADE OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 29 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 29 December , 2012 Vad ska du med skyltbelysning till? UNDRADE OBELIX Hahaha, ja..det undrar ju jag med.. vad är det för satans "skylt" alla snackar om?? Finns andra som behöver, därför tror jag min tanke borde fungera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 30 December , 2012 Rapport Share Postad 30 December , 2012 tängk på att ohmarna i en svart lampa är nåt helt annat än en som lyser.... Många bilar har problem med just blinkers o lampövervakning när det sätts in dioder istf glödlampor, lasten blir så låg att det inte märks, så fläska på med många lampor så.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2012 tängk på att ohmarna i en svart lampa är nåt helt annat än en som lyser.... Många bilar har roblem med just blinkers o lampövervakning när det sätts in dioder istf glödlampor, lasten blir så låg att det inte märs, så fläska på med många lampor så.... Tack, det tänkte jag inte ens på. Mätte resistansen igår. En släckt 24 voltslampa på 21 watt är iallafall cirka 3 - 3,5 ohm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 30 December , 2012 Rapport Share Postad 30 December , 2012 http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=43095 en sådan löser biffen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake Postad 30 December , 2012 Rapport Share Postad 30 December , 2012 Tack, det tänkte jag inte ens på. Mätte resistansen igår. En släckt 24 voltslampa på 21 watt är iallafall cirka 3 - 3,5 ohm. Tack, det tänkte jag inte ens på. Mätte resistansen igår. En släckt 24 voltslampa på 21 watt är iallafall cirka 3 - 3,5 ohm. Något som inte stämmer. 24 volt/3 ohm = 8 A. 8 A x 24 volt = 192 W för 21 watts lampan. Var ligger felet? Jo, motståndet i en kall glödtråd är jättelågt jämfört med vad det är när lampan glöder. Då är det 21 W/24 V = 0,875 A. Detta ger 24 V/0,875 A =ca 27 ohm. Hoppas jag räknat rätt nu. Detta är också förklaring till alla dessa brända reläer för extraljus t.ex. /Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2012 Något som inte stämmer. 24 volt/3 ohm = 8 A. 8 A x 24 volt = 192 W för 21 watts lampan. Var ligger felet? Jo, motståndet i en kall glödtråd är jättelågt jämfört med vad det är när lampan glöder. Då är det 21 W/24 V = 0,875 A. Detta ger 24 V/0,875 A =ca 27 ohm. Hoppas jag räknat rätt nu. Detta är också förklaring till alla dessa brända reläer för extraljus t.ex. /Åke Kan finnas en enkel förklaring, jag kanske skulle läst 30 ohm istället.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake Postad 31 December , 2012 Rapport Share Postad 31 December , 2012 Kan finnas en enkel förklaring, jag kanske skulle läst 30 ohm istället.. Kan finnas en enkel förklaring, jag kanske skulle läst 30 ohm istället.. Motståndet i en kall glödtråd är ca 10 till 15 gånger lägre än motståndet för driftström. Beror på vilket material som glödtröden är gjord av. Sedan är det lite svårt att mäta låga ohmtal utan särskild lågohmsmätare. Om man mäter med en enkel digitalvoltmätare (som kanske har 200 ohm max på lägsta området), så kom ihåg att kortsluta testsladdarna före mätningen på lampan. Det kan röra sig om ca 1 ohm i mätsladdarna. Sedan mäter man på lampan,(direkt på lampan utan några extra trådar på den). tar det värdet minus ohmtalet för sladdarna så får man resistansen i lampan. Mer eller mindre omöjligt att mäta fram vettiga värden för motståndet i glödlampor. (Bara indirekt via ohms lag) /Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 Januari , 2013 Rapport Share Postad 1 Januari , 2013 tängk på att ohmarna i en svart lampa är nåt helt annat än en som lyser.... Många bilar har problem med just blinkers o lampövervakning när det sätts in dioder istf glödlampor, lasten blir så låg att det inte märks, så fläska på med många lampor så.... Borde med andra ord lätt gå att lösa med att sätta en sido blinkers vilket lite längre lastbilar kräver, och då märks det lilla som diod lampan tar där bak inte av av reläet . Är jag helt ute och cyklar nu Är som en humla i bland, vet jag inte att det inte skall fungera så brukar det göra det ändå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 1 Januari , 2013 Rapport Share Postad 1 Januari , 2013 Borde med andra ord lätt gå att lösa med att sätta en sido blinkers vilket lite längre lastbilar kräver, och då märks det lilla som diod lampan tar där bak inte av av reläet . Är jag helt ute och cyklar nu Är som en humla i bland, vet jag inte att det inte skall fungera så brukar det göra det ändå Nä, du åker väl TGB! "inteligensen" i relät är starkt begränsad, ligger i nivå med en dator eller järnspett. Den känner bara om nån ström matas iväg o tycker det är OK (inkl ev lamindikator). 1 diodlampa = nästan 0 = ingen last enligt relät 1 lampa + 1 diodlampa ca= en lampa, relät är nöjt 2 lampor= för litet motstånd, relät tror lampan är trasigt (därför bör man ha reläer som "splittar" i så fall). Sen kan humlor visst flyga, bara man räknar med rätt parametrar, den formel som duger åt en 747'a blir inte rätt på en humla (eller tvärt om), "Allting är relativt" som en kompis sade... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 1 Januari , 2013 Rapport Share Postad 1 Januari , 2013 Man kan ju montera ett modernt relä också, det går nog fortast... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 1 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 1 Januari , 2013 Ja, Fredde tipsade ju om det lite längre upp här..vi får se vad det blir. jag kör utan blinkindikator nu, men är lite smått irriterad OM jag skulle glömma blinkhelvetet på nån gång..tycker det är så pinsamt haha. Man blir ju lagom irriterad att ligga bakom nån annan som glömt slå av. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 24 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 24 Juli , 2013 Jag lyfter denna tråden lite. Kanske helt ointressant men jag löste detta på billigaste och enklaste vis, inte proffsigt dock.. Bästa hade nog varit som Fredde tipsat, att byta relä.. Men jag har nu gjort såhär: Det finns mycket utrymme i lamphuset när man tagit ur allt som inte behövs efter konverteringen. Jag har åter kopplat in orginal 21 watts lampa, genom att löda ett par kablar på lampsockeln och kopplat in dem på blinkersens + och den gemensamma minus på höger och vänster sida. Lampan ligger lös i baklyktorna och kan aldrig synas genom baklyktglaset, men jag isolerade den ordentligt med el-tejp och krympslang ändå bara för det kändes bra, och för att den inte skall kunna kortsluta om den rör sig där inne. Nu har jag indikering på instrumentlampan när blinkersen är igång. Som sagt, inte snyggast och bäst men fungerar iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 24 Juli , 2013 Rapport Share Postad 24 Juli , 2013 Jag funderar lite... Går det inte med två dioder? En från höger och en från vänster och upp till kontrollampan? /Jonny Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 29 Juli , 2013 Rapport Share Postad 29 Juli , 2013 Jag kopplade om mina lampor så den högra går till höger blink, istället för till släpet, och vänster till vänster blinkers, istället för båda kretsarna. Bytte i och för sig då tillbaka till glödljus bak, då diodlamporna aldrig höll mer än 2 månader.. men blir nog snart tillbaka med dioderna så ska bli intressant att se om det fungerar då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.