Gå till innehåll

Intresse koll på en TGB Och Militär bils träff i Olerum 20-22/9 2013


Rekommendera Poster

Hej alla fantastiska medlemmar och besökare på forumet.

Jag och markägaren samt klubben har lite funderingar kring att samla i hop en TGB Och Militär bils träff i Olerum i samband med våran två och en halvdagars träff i september.

 

Det blir alltså en separat camping för oss entusiaster där ni får ställa upp era tält och bilar mm, men ändå nära inpå den camping vi använder i normala fall. samt att vi har några ideer angående arrangemang som enbart kommer att gälla de med "rätt" fordon.

Ved i lämplig längd och storlek för kaminerna skulle kunna ordnas till en billig slant, så man slipper släpa på det bland annat

Både en längre skogstur ca en mil eller mer och körning på mindre vägar i omgivningen, med några del mål och roligheter efter vägen finns med i planerna

 

Naturligvis får ni även delta i all körning och det som händer för övrigt på träffen.

 

Slår detta ut väl så kan vi spika ett bättre datum för camping liv lite tidigare till nästa år och köra en ren träff för  TGBs och andra Militärfordon.

Förslag på önskade aktiviteter tas gärna emot

MVH H.Hansen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kommer ett par bilar från Stureplan offroaders och förhoppningsvis blir det premiärturen för kokvagnen efter ombygnad.

Naturluigtvis så ska filmduken med till en sådan träff.

Hur är det med avstånd till grannar mm med tanke på om det går att ta med vettig ljudanläggning?

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mandarin/stureplanarna

 

Ja där vi planerar militär campen är det inte allt för nära till grannar.några 100 m eller så lite beroende på vart ni själva tycker det är lämpligt att vara.

Ni får naturligtvis vara både där och intill, men är det blött så blir det kanske lite lerigt för att få till en mysig camp om alla bilar kör rakt igenom, vi har flera allternativ.

Den andra campen ligger exakt utanför markägarens far sitt hus, det är därför vi har kör stopp efter kl 23.00. men han är en tollernt man

Det ju som sagt lov att köra till kl 23:00 på kvällen, och spela musik går nog bra bara du inte kommer med tex  DJ BUDDAS gamla anläggning på massor av tusen watt och kör för fullt  :D

 

Svana det vore trevlig om ni kom ett gäng  :)

 

Fredrik, jo jag förstår om det blir tungt med två helgs träffar helgerna efter varandra. du blir säkert indragen i att rodda med något på Ärtsoppe träffen också  ;)

 

Mattias det är just på grund av att man skall kunna planera in det hela jag går ut med detta nu, sen kan det ju så vara att det inte går för jobbet skull ändå, men du är då välkommen.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jo det är spikat med markägaren att vi får ett område där det enbart blir camp och uppställning för militär fordon.

Jag har börjat reka för en lite längre grusvägs slinga och kika på vissa saker, den är för alla miltärfordon men skall vara anpassad för de som är lite rädd om sina bilar. Med stopp för fika vid Göta skans, en riktigt gammal försvars vall som skall ha sträckt sej från havet till Linköping överallt där det var möjligt att göra ett större anfall med hästar och fotsoldater.

Sedan är sen slingan som vi använde till våran vintersafari inplanerad, med vissa reservationer för att om det är för blött i markerna får vi gå ut och transportera oss kortare sträckor, på grusväg,

Men vi skall nog få i hop tillräckligt med offroad slingor som är speciellt för oss med militära fordon så att vi har att köra på i bra många timmar.

 

Skall ta med resten av styrelsen  hur vida klubben vill vara deltagande i detta. Det är då främst "safarin" som skulle kunna locka de andra deltagarna, då den egentligen enbart är planerad för militära fordon.

Men det spelar egentligen ingen roll om klubben vill delta eller ej, då det är upp till markägaren att ge sitt godkännande till detta. Och att jag driver detta ensam ja eller tillsammans med markägaren utan klubbens inblandning

Alla som betalar för träffen får ju komma,och har samma möjligheter som övriga. vill man sedan deltaga i de extra "militära" aktiviteterna med fordon eller som passagerare i något fordon. så kommer det inte att kosta något extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ja jag håller redan på med en del förberedelse för den militära biten.

Jag har tex börjat klyva och kapa ved i 5-15 cm bitar så de hinner torka, de kommer att kunna köpas till förmånligt pris till de som vill ha till kaminerna där ved på säck från macken oftast blir för lång.

Rek för "safari "slingan på söndagen är nästan klar, jag håller på att kolla om jag kan få den lite längre. den blir lite speciell, men inte för tuff så man riskerar att plåga sönder bilen dagen då de flesta åker hem.

En "fin tur" på lördagen där det i stort sätt blir grusvägs körning håller jag på att slingra i hop, så vi kan köra runt och komma tillbaka utan att behöva köra samma väg tillbaka. 

De har både hjort och vildsvins hängn i området som jag skall/håller på försöka få tillstånd att åka igenom på vägarna där. den slingan är inte klar men det är något som jag jobbar på med folk som är mer känd i omgivningarna runt om Olerum än vad jag är, så jag kanske hittar något mer spännande under mina irrfärder i området.

Så jag hoppas verkligen att det dyker upp lite militära bilar.

 

Jag har inte riktigt gått ut med militära biten någon annanstans än här än, men det kommer.

 

Annars så har lite förändringar skett på själva körområdet, vi har tappat en del, mest hyggen som planterats igen, men fått lite okörd mark att "öva" på i stället och det sitter i hop med det vanliga området, ett berg till att klättra på och väldigt varierande körning, jag har inte hunnit köra över det hela själv än, bara bit vis, och det ser lovande ut.

Safari slingan för alla är lite längre, och kan vara tuff om det är blött och man kör en typ original zuka eller king cab med vanliga däck. men den kan vi variera svårighets graden på beroende på åt vilket håll vi kör den, Ingen blir då lämnad i skogen i alla fall.

 

Nytt för i år blir att vi bjudit in ett par, forums medlemmar, som jag ej nämner vid namn här utan det får de göra själv om de vill, men de kommer att stå för maten en dag så det kommer inte enbart säljas hamburgare hela helgen, matsedeln har jag inte heller än eller vet om vi ens får förrän det är dags  ^_^ .

 

Ja fler uppdateringar kommer vart efter 

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Den 20-22:e September kör vi den stora höstträffen i Olerum.

Kostnad: 300 Kr för hela helgen, medlemmar betalar 200 Kr.

Upplägg:

Kom och slå upp erat läger på fältet när som helst under fredagen, grillen tänds runt på eftermiddagen för gemensamt mat och ljug. Klockan 18.00 hålls första förarmöte kl 18.00- därefter fri åkning fram till kl 23.00

Lördag: Förarmöte kl 10.00, därefter fri åkning fram till 13.00. Lunchen kommer under dagen att serveras från militär kokvagn där kokgruppen serverar en för oss i nuläget okänd meny med tillhörande kaffe o kaka. Efter lunchen fortsätter körningen fram till kl 23.00 Grillen kommer att tändas under eftermiddagen då det kommer att finnas möjlighet att grilla medhavd mat. 

Söndag: Förarmöte kl 10.00, därefter fri åkning fram till kl 15.00, vid middagstid kommer grillen att tändas för att äta lunch. 

Kiosken kommer att vara öppen hela tiden så kaffe, läsk, kaka och lite godis kommer att kunna köpas i princip under hela träffen- dock inte mellan kl 23.00 och 09.00.

Jessicas omtalade hamburgare kan avnjutas fredag, i samband med förarmötet. Lördag eftermiddag och kväll samt under lunchen på söndagen.

Bekvämligheterna är som vanligt dass, vatten och tryckluft samt 
högtryckstvätt (om den funkar fortfarande)

El till husvagnarna kommer att finnas i begränsad utsträckning, först till kvarn gäller och ta med egen skarvsladd. Dom som använder el betalar en 50 lapp till markägaren.

Kiosken är handikappvänlig med ramp, och på altanen utanför finns bord och bänkar att äta på samtidigt som man har fin utsikt över fältet. Vid regn hjälps vi alla åt att bära in bord o bänkar på logen för att kunna äta under tak. OBS i logen är det absolut rökförbud.

Begränsningar: i stort sett inga! alla fordon är välkomna vad det gäller vikt, antal axlar eller om det är hjul eller band som driver dom framåt. förare skall ha behörighet för fordonet. Ungdomar kör under överinseende tillsammans med person som har rätt behörighet. 

ALL parkering sker på stora fältet till höger innan körområdet i vanlig ordning. Endast deltagande offroadfordon tillåts att passera kiosken och där är det krypfart som gäller.

30 km/h gäller överallt- utom på andra sidan bäcken som rinner mitt på fältet, där är det okej att under ansvar ta rejäl sats för att försöka komma genom den bottenlösa lera som utgör underlaget!

Kl 23.00 stänger ni av bilen av respekt för boende i närområdet, endast arrangörs fordon som jobbar med bärgning eller dyl får köra efter det klockslaget.

Kasta ej fimpar och skräp i naturen och respektera avspärrningarna då dom sitter där av en anledning (nyplanterad skog) 

Stora mekinsatser som kan resultera i oljespill ska ske på presenning.

Klubbens styrelse tillsammans med markägaren KAN skicka hem besökare som inte följer regler och uppmaningar vid dåligt uppträdande. 

Välkomna att ha kul!

Speciella önskemål kan i dom flesta fall tillgodoses, har ni såna ring: Hasse Hansen på 07sex8 293401
eller OBELIX på 07noll6 919193

SKREV OBELIX

Och Länkades hit av H.Hansen som snodde det mesta av texten,

Vi kommer även ha ett försök till en miltärfordons träff i samband med detta.

Kommer du med ett militärfordon så kommer det finnas ett eget camping område för er om ni vill, och någon liten extra tur kommer att ordnas för dem som önskar se andra delar av Olerum med omnejd. En möjlighet för alla militärfordons intresserade att komma och visa upp sina bilar, tält och annat samt köra tillsammans.

Till lade H.Hansen

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

App app app inte balla ur nu Svana :)

Vad är långt? jag har 35 mil och Rune 40 typ. Dvs runt hörnet :)

Ibland känns även en ynka kilometer väldigt långt när man inte åker lagligt.. :(

 

Vi får se, jag vågar inte hoppas för mycket.

Vilja finns iaf. :)

 

 Det är maskinflak och växlarbil som gäller isf..kostar ju en slant. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland känns även en ynka kilometer väldigt långt när man inte åker lagligt.. :(

 

Vi får se, jag vågar inte hoppas för mycket.

Vilja finns iaf. :)

 

 Det är maskinflak och växlarbil som gäller isf..kostar ju en slant. :(

 

Jo den biten är ju givetvis inte kul.

Jag hoppas att du löser det och att det kommer många medlemmar härifrån forumet för det skulle vara kul att träffas irl :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall ta och köra med "mina spår" på google maps på telen genom området i veckan, så den nu väldigt ej aktuella kartan vi har kan bytas ut mot en ny.

Skall tydligen fungera att föra över spåren jag kör till fastighetskartan som markägaren har. 

Något som varit vi varit i stort behov av länge nu.

 

Kan ju vara trevligt för de som kommer för första gången, ja även för alla andra också.

 

Jag funderar lite över behoven för de som vill eller har räknat med att campa på den "militära campen" som går att ordna på ett fält mitt emot den ordinarie campen. 

Det som kan vara lite svårt är att få ström dit, då vi inte har kabel för att dra dit varken ett 16 A eller ens en vanlig 220 v kabel, så om det måste finnas ström där, plocka med er att av skarvsladdar ni har, själv kan jag uppbringa ca 80 m, men det räcker nog inte från den närmsta central vi sätter på "el campingens " platser.

 

Ved ? jag skulle behöva veta om och i vilken mängd samt längd jag skall kapa upp den i. Jag har torr ved i 30 cm längder, men är rädd att den blir för lång för eventuella kaminer.

Har ingen lust att stå i timmar och ta fram 15-20 cm ved om ingen är i behov av det.

 

Vatten finns ju vid ladan/kiosken att fylla, även dass, ca 200 m att gå från tänkta militär camp område eller så tar man bilen  :)

NATURLIGTVIS går det utmärkt att campa på den ordinarie campen, där gäller först till kvarn och egen skarvsladd för el, och 50 kr för el hela helgen.

 

Några andra önskemål som inte är orimliga ?

 

Vore bra om jag fick veta de i förhand då jag har en tid hos kirurgen nu på fredag och inte vet om det skall operera mej i ljumsken/magen eller ej förrän efter jag varit där  :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...