Gå till innehåll

Fördelningslåda i valp läcker olja.


jokk

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en valp från 63 i vilken fördelningsväxellådan läcker olja. Denna olja rinner via kardanen till handbromstrumman, vilket gör att handbromsen tar dåligt.

Vet någon om man kan byta packning i fördelningslådan utan att riva allt, och var man kan få tag på en ny packning (packbox)?

Mvh

Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altyco parts har packboxen, 

Och ja du kan byta den på plats, du får lossa på kardarnen, medbringaren och handbroms trumman.

Innan du lossar på medbringaren och handbroms trumman, se till att dra loss muttern till medbringarn först, har du fyrhjulsdriften i kan någon bromsa bilen och du får själva axeln att stå still, det underlättar en hel del.

När du fått bort medbringaren och handbroms trumman är det inga större bekymmer att dra ut den gamla tätningsringen/packboxen med rätt verktyg,

krisar det så funkar ofta en stor skruvmejsel och en hammare och knacka sönder samt bryta ut den gamla tätningen, men se till att du har rätt sorts ny  innan  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag med mina medelmåttiga kunskaper i meckandets konst hade inga som helst problem att byta packboxen. Altycofolket sa att man tar sönder den gamla för att få ut den (som beskrivet ovan). Sedan knackar du bara dit den nya. Märkte också att parkeringsbromsen inte verkade och att det var fullt med skit på insidan av trumman. Var försiktig bara då du ska dit med den nya och som sagt, tappa ur oljan innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torka av trumma med tex T-Röd om du inte har bromrengörning, Men det finns "bomsrengöring" på spray flaska, bara att spraya och låta rinna av och torka med torr trasa, det funkar kanon, var lite försiktig på själva backarna, rugga sedan upp ytan lite med fint sand papper, så borde handbromsen ta fint när du är klar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej Valpvänner!

Väcker liv i denna gamla tråd. Packboxen nämnd i mitt inlägg ovan började läcka och problemet återkom. Har nu tagit bort den "gamla" packboxen men ännu inte satt i den nya. Kollade med den borttagna om den blivit isatt felaktigt men icke. Hörde om ett tips att täta splinesen med passande silikon för att förhindra framtida läkage. Vet inte om det är bra egentligen.

Vad gör jag för fel för efter bytet (med packboxen som numer är sönder och urtagen) återkom problemet med olja och skit i handbromstrumman?

Det tog ett tag att få bort packboxen så jag ville kolla innan om det behövs något förarbete innan montering.

Bilen är en 903:a. Tack på förhand! /Ola

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Axeln mot packboxen är slät, har inte upptäckt några jack då jag kännde på den med fingrarna.

 

*Ok, tänkte själv i efterhand på ev ättikas inverkan på metall. Men går det bra med hjullager fett? Gubben som yrade om att täta med silikon nämnde att det måste tåla en del temperatur.

 

Vad som är mysko är att tiden mellan mitt första packbox byte och till nu så stod kärran stilla. Trodde först jag fått en tätning som var alltför generös och därför läckte.

Ett av de första felen jag upptäckte efter att bilen hamnat i min ägo var att det var fullt med skit i handbromstrumman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...