Gå till innehåll

Någon som har inrett sambandshytten än?


Rekommendera Poster

Hytten är i stort sett färdig. 200 liter färskvattentank, 200 liter gråvatten och varmvattenberedare under dubbelsäng. Kök med kyl/frys och gasolspis i diskbänk. På flaket mellan hytten och framstammen en stor rostfri batteribox med 4 lastbilsbatterier kopplade till automatisk 80A laddare som kan köras både på markström och elverket. Finns också 2500W 240V inverter. Batterierna räcker c:a två dagar och laddas igen på 4 timmar med elverket

 

Stuvningsplats finns för 12st 30 lit plastboxar för mat, kläder och annat. Originalkaminen finns kvar, men vi har inte behövt använda den ännu. Längst in till höger finns en fast Thetford husvagnstoa som tömms med kassett i gamla batteriluckan.

 

I somras var vi 10 dagar i England, bl a på Beltring, Kapellet över dörrarna där bak var oumbärligt när det pissregnade på War & Piece. Allt funkade och vi gjorde väl av med c:a 30 liter bensin till elverket. 

 

Det återstår lite småpyssel innan allt är klart, tänkte ta det när det blir varmare ute.

 

Har nog slut på bildutrymme här så bilder får bli en annan gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag var rätt klar över att jag ville ha en riktig kyl/frys så vi klarar några dagar utan att handla mat och samtidigt kan man då ha de mesta i matväg i kylen, hygieniskt och bra. Men - en gasolkyldriven kyl/frys i hyfsad storlek kostar 12-14.000:- och en som går på 24V ännu mer! Så det blev en annan lösning. Jag köpte en 125cm hög kyl/frys på Tretti för 2.400:- och en begagnad 1kW 220V inverter på blocket för en tusenlapp. Invertern har även en ingång för 220V så kylen går på markström eller elverket när det är igång, annars på 24V. Hela kalaset kostade 3.400:- plus två haspar till dörrarna som håller dessa stängda när man kör. Är helt nöjd med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2x2 Biltema SMF lastbilsbatterier på 180 Ah vardera. Dessa räcker mer än två dygn till kyl/frys, radio, belysning, mobiltfnladdare, mm.  Invertern tar c:a 14 A när kompressorn på kyl/frysen går och c:a 150 mA när den vilar. Kompressorn drar bara 3-400 W i drift, men betydligt mer när den startar så invertern måste vara på minst 1.000 W för att klara startströmmen Obs att ovanstående gäller mina grejer, andra kombinationer kyl/frys - inverter kan vara annorlunda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bullorg,

är det original flakförlängarna du använder eller har du fixat nåt kraftigare?

 

Byggt egna längre som går längre in i flaket och samtidigt sticker ut mer.

Och en ny "högre" bak lem. Och en tvärbalk längst bak som låser in i flakförlängarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3m långa ramper å köra upp.

SCARY LIKE A MOTHER..... Kan man säga.

 

Så jag har slutat köra upp utan winschar mig upp.

Ska montera winsch på flaket.

För att inte sabba sambandshytts tråden.

Tänkte starta en egen tråd om Tgb40:n det blir ju lite omvandlare, gastuber och komradio installationer osv osv.

Någon kanske är intresserad.

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9661-40-bil-campingbiltransport/?p=106479

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...