Gravander Postad 6 November , 2016 Rapport Share Postad 6 November , 2016 Vanlig röd atf olja är samma sak förgasarolja/dämpolja!;-) Om du har de hemma så Häll i å kör! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 6 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 6 November , 2016 Vanlig röd atf olja är samma sak förgasarolja/dämpolja!;-) Häll i å kör! Exempelvis denna? http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/automatvaxelladsolja-624011/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 6 November , 2016 Rapport Share Postad 6 November , 2016 Exempelvis denna? http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/automatvaxelladsolja-624011/ Ja absolut.. Fungerar alldeles utmärkt. De enda oljan ska göra är att dämpa kolven från å fladdra upp å ner vilket skulle medföra orolig tomgång osv.. Strombergförgasaren har en vakuumstyrd trottel där gummimembranet tätar runt trotteln och en dämpkolv ger trotteln lugna rörelser. Det är inte extremt noga med ojenivån för dämpkolven i dessa förgasare. Lossa locket och dra upp kolven några centimeter . Tryck därefter ner den snabbt igen. Om du har tillräckligt med olja ska du känna en tydlig dämpning av rörelsen precis innan lockets gängor når ner till hålets gängor. Annars fyller du på med en ATF-olja. Under drift ligger oljenivån en bra bit över dämpkolvens överkant. Man har alltså en oljereserv ovanför kolven. Så länge det finns olja under kolven så fungerar dämpningen som den ska. Vi använder vanlig atf olja på markverkstäderna. Å vi fyller många förgasare varje år:-) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 9 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 9 November , 2016 Någon som vet om det skall ligga en packning i botten på temperaturkompensatorn? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 10 November , 2016 Rapport Share Postad 10 November , 2016 Det ska finnas en o-ring. Antingen om den sitter kvar i förgasaren eller om den följt med Temperarurkomensator ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 10 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2016 Det satt ingen där varken i förgasaren eller på kompensation på någon av förgasarna men fick med lite olika i repsatsen jag sätter i en av lämplig storlek tack för din kunskap gravander Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 10 November , 2016 Rapport Share Postad 10 November , 2016 Vid närmare titt i boken så ser det ut att vara två faktiskt.. Men jag minns bara en. Men minne kanske sviker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 10 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2016 Då blir det till att sätta dit två på varje, den större packningen hade jag koll på men inte den inre Blir till att montera förgasarna på bilen igen i helgen, förhoppningsvis blir det skillnad och bättring. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 12 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 12 November , 2016 Fick ikväll monterat förgasarna Dock samma bekymmer, startar inte. Inte ens startgas gör att den tänder..Så är väl något fel med tändningen..Provat att byta bränsle så vatten i tanken kan det ju inte vara denna gången.. Stort nöje i blå-hallen över tiden.Men skam den som ger sig. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 13 November , 2016 Rapport Share Postad 13 November , 2016 Nu har du ju bra ordning på förgasarna iaf, blankt o fint! Tändproblem finns det många erfarenheter av här på forumet, så förhoppningsvis har du inte nåt nytta fel utan det som sök funktionen hittar borde hjälpa... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 15 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 15 November , 2016 Äntligen lever motorn! http://vid624.photobucket.com/albums/tt330/MikaelDate/video-1479142376.mp4 Bekymret var att motorn inte fick någon gnista, det var kablarna till tändspolen som sett sina bättre dagar. Hade från början bekymret med att motorn gick för fett, det rann bränsle ur luftburken ner på grenröret och den gick fruktansvärt dåligt.Skruvade ur skruven från Filterkingen tills dess att motorn var nära på att dö och skruvade sen i skruven litegranna tills motorn tände igen.Nu är filterkingen halvfull när motorn går vilket får anses vara normalt? Eller skall den vara helt fylld? Nu är det bara förgasarinställningen kvar, det finns ju ett antal justerskruvar, dels tomgången och sedan bredvid temperaturkompensatorn och den främre förgasaren har en justerskruv bredvid anslutningen för vaakumslangen.Tomgången är ju lätt att justera, skruvade tills jag tyckte att det låter normalt tomgångsvarv på båda förgasarna.Lossade lite på justerskruven bredvid vaakumanslutningen och tycker att motorn blev lite piggare.Men justerskruvarna bredvid temperaturkompensatorn gör mig lite förvirrad, skruvar dom i bott och sedan justerar jag dom långsamt utåt, men tycker inte att det blir någon direkt skillnad?Motorn känns pigg som aldrig förr, men det låter som att det bluddrar i förgasarna, det kan väl inte vara normalt? Jag har inte gjort slangtricket som Gravander tipsade om, det ligger väl näst på tur. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 16 November , 2016 Rapport Share Postad 16 November , 2016 Testa med å lägga in en slang i förgasarna å lyssna... Kan nästan lova dig att du inte lyckats få dom lika.. De är en väldigt individuellt för varje bil de där.. Men när du är klar ska de vara lika mycket sugande ljud i båda förgasarna och bilen ska gå på normalttomgångsvarv.. Lyssnar du så förstår du vad jag menar. Skruven bredvid Temperarurkomensator kallas volymskruv.. De man kan göra med den är att ge lite mera luft till förbränningen.. Å endast ett litet juster möjlighet för avgasförbränningen.. Är HC, Co osv mycket för högt/lågt så måste man justera munstycket till nålen .. Är de nära perfekt men man vill ändå påverka HC,co så kan man påverka med å öppna/stänga skruven.. Vilken skruv menar du på främre förgasaren? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 16 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 16 November , 2016 Skall köra slangtricket ikväll Lite dålig bild, men till vänster om anslutningen för vaakumslangen sitter skruven jag tänker på 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 22 November , 2016 Rapport Share Postad 22 November , 2016 Äntligen lever motorn! http://vid624.photobucket.com/albums/tt330/MikaelDate/video-1479142376.mp4 Bekymret var att motorn inte fick någon gnista, det var kablarna till tändspolen som sett sina bättre dagar. Hade från början bekymret med att motorn gick för fett, det rann bränsle ur luftburken ner på grenröret och den gick fruktansvärt dåligt. Skruvade ur skruven från Filterkingen tills dess att motorn var nära på att dö och skruvade sen i skruven litegranna tills motorn tände igen. Nu är filterkingen halvfull när motorn går vilket får anses vara normalt? Eller skall den vara helt fylld? Nu är det bara förgasarinställningen kvar, det finns ju ett antal justerskruvar, dels tomgången och sedan bredvid temperaturkompensatorn och den främre förgasaren har en justerskruv bredvid anslutningen för vaakumslangen. Tomgången är ju lätt att justera, skruvade tills jag tyckte att det låter normalt tomgångsvarv på båda förgasarna. Lossade lite på justerskruven bredvid vaakumanslutningen och tycker att motorn blev lite piggare. Men justerskruvarna bredvid temperaturkompensatorn gör mig lite förvirrad, skruvar dom i bott och sedan justerar jag dom långsamt utåt, men tycker inte att det blir någon direkt skillnad? Motorn känns pigg som aldrig förr, men det låter som att det bluddrar i förgasarna, det kan väl inte vara normalt? Jag har inte gjort slangtricket som Gravander tipsade om, det ligger väl näst på tur. När jag hade dåligt flöde (skit i tanken) var filterkingen halvfull men då dog motorn efter en stunds körning i högre fart. Motorn tömde nog flottörhusen gissar jag snabbare än inkommande flöde. Det syntes tydligt när man tittade ner genom luckan under körning att nivån sjönk till motorn dog. Vet inte om min bil är någon referens men som jag upplevt det skall glaskoppen vara full för att det skall funka 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 22 November , 2016 Rapport Share Postad 22 November , 2016 När jag hade dåligt flöde (skit i tanken) var filterkingen halvfull men då dog motorn efter en stunds körning i högre fart. Motorn tömde nog flottörhusen gissar jag snabbare än inkommande flöde. Det syntes tydligt när man tittade ner genom luckan under körning att nivån sjönk till motorn dog. Vet inte om min bil är någon referens men som jag upplevt det skall glaskoppen vara full för att det skall funka Jag har EXAKT samma erfarenhet. Skit i bränslesystemet gjorde att glaskoppen inte blev full, vilket gjorde att motorn dog efter ett tag. Rensat system gav full glaskopp och inga problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 22 November , 2016 Rapport Share Postad 22 November , 2016 Seriekoppla? Undrar hur känsliga led lampor för ökad spänning? Brukar man inte på kärror som ska gå på både 12 och 24 utnyttja att de är tåliga för ökad spänning?Rena emitter är EXTREMT känsliga för spänningsskillander, eftersom de är ickelinjära. Därför styr man dem på vilken ström de får, inte vilken spänning, om man gör det ordentligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 28 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 November , 2016 Har ikväll fortsatt med arbetet att få ordning på 11an. Antingen läcker pumpen eller termostathuset men misstänker pumpen. Är det pumpen hoppas jag att den har klarat sig, det är lite missljud från den tycker jag och den blir väldigt varm.Såg även att det läckte i slangen bredvid locket på kylaren så har nog svaret på vart kylarvätskan har tagit vägen.Försökte även få upp locket till kylaren men blir till att ta till rörtången i morgon 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 28 November , 2016 Rapport Share Postad 28 November , 2016 Är det inte stort glapp i pumpen så kör med öppet system ett tag och troligen tätar den mekaniska tätning till sig räcker ett litet rostflag och den läcker, andra trix är lite olja i vattnet. Men ev har du kört med toppfyllt system och sen kärvande lock så övertrycket har tryckts ut genom pumpen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 28 November , 2016 Rapport Share Postad 28 November , 2016 Tätningen i vattenpumpen brukar hänga med rätt länge, trots ganska slitna lager i pumpen. Tar man av fläktremmarna och känner om vattenpumpsaxeln glappar så får man iaf en indikation om man ska jaga läcka där eller på andra ställen. Axeltätningen på vattenpumpen brukar vanligtvis läcka när motorn står still, och mindre (eller inte alls) när motorn är igång. Har haft radialglapp på ca 1 mm ute på remskivan, och ändå har tätningen hållt tätt... Annars brukar dom rörformade gummitätningarna uppåt mellan pump och topp kunna ge upp, oftast pga lite snedmonterad pump (ganska mycket glapp i skruvhålen, samt att man ska spänna pumpen uppåt när man drar åt...) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 29 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 29 December , 2016 Igårkväll fick jag loss pumpen efter lite jobb och funderande.Packningarna till rören var inte direkt följsamma så fick demontera även dom och ta bort dom från pumpen efter att paketet var ute från motorn.Det är nog mycket riktigt packningarna på ovansidan som läckt då dom var torra och spruckna. Efter mycket Bräkleen och tandborstande, inget glapp i pumpen alls. Såg ett mörkt parti på pumphjulet jag skrapade lätt på med skruvmejseln... Ett rosthål...Blir nog att köpa en ny pump från Tatanka om det inte går att laga detta eller om någon har en begagnad pump som är hel?. Kul nästan jämt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 31 December , 2016 Rapport Share Postad 31 December , 2016 Är det bara det lilla som syns på bilden hade jag ignorerat det. såvida det inte sitter så til att risk för vidare sprickor eller liknande finns. Gott nytt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 1 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 1 Januari , 2017 Det är "bara" det på bilden plus lite korrision där packningen skall sitta, men misstänker att det kommer sluta tätt ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 1 Januari , 2017 Rapport Share Postad 1 Januari , 2017 Jag ser ingenstans på bilden där det är risk för läck men tror du inte blå silcon tätar så dra den några gånger mot något plant med ett sandpapper på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 13 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 13 Januari , 2017 Är det någon som har erfarenhet av tatankas packningssats för vattenpumpen? Hur jag än gör så läcker pumpen på de utgående rören. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 13 Januari , 2017 Rapport Share Postad 13 Januari , 2017 Är väl standard B30 så motoroldies.se har för 100:- tror även volvo har varan om man vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.