Gå till innehåll

Island 2013


Rekommendera Poster

Då var det dags för en ny omgång bilder :)

 

Dom här två bilderna är tagna med nån timmes mellanrum, Hyffsad kontrast

IMG_6711.jpg

IMG_6719.jpg

 

Västfjordarna körde vi förbi förra resan men med en extra vecka semester tog vi en tur runt fjordarna. Vädret var kalas under den här tiden!

IMG_6738.jpg

IMG_6777-1.jpg

IMG_6783.jpg

 

 

Islands äldsta stålbåt.

IMG_6785.jpg

IMG_6787.jpg

 

Mer av västfjordarna. Otroligt vackert där uppe!

IMG_6799.jpg

IMG_6804.jpg

IMG_6806.jpg

IMG_6813.jpg

IMG_6829.jpg

 

Dynjandi

IMG_6830.jpg

 

Mille badar i en varm källa.

IMG_6827.jpg

 

Islänningar gillar att smycka deras tomter. En del lyckas bättre än andra

IMG_6858.jpg

 

Mille badar i en pool uppvärmd av en varm källa

IMG_6774.jpg

 

Vi körde en dag genom kraftig dimma och letade efter någonstans att vildcampa. Vägen gick efter ett tag uppför en dalsida och vi kom ut ovanför dimman.

Det var klart häftigt med den molnfria himlen och solsken ovanför täcket av tjock dimma.

Efter en halvtimma rullade dimman in mot oss jättesnabbt och täckte bilen i dimma. Efter 5 minuter rullade det tillbaka och vi kunde njuta av solnedgången.

På första bilden ser man hur dimman kommer rullande

IMG_6862.jpg

Solnedgången

IMG_6874.jpg

 

Sälmuseum

IMG_6881.jpg

IMG_6883.jpg

Lova ritar en leopardsäl

IMG_6895.jpg

Fredde är trött på sälmuseumet

IMG_6889.jpg

Fredde blir gladare när han blir lovad lite gottigottgott efter att barnen somnat :)

IMG_6890.jpg

 

Islänningarna är inte rädda för att ta ut svängarna när de bygger nya kyrkor

IMG_6897.jpg

 

Vildcamping någonstans runt Kinnafjall

IMG_6901.jpg

IMG_6904-kopia.jpg

 

Det var allt för idag

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båtmotorn som är på bilden på båten från säl museumet är exakt samma som jag har i min båt  :)

Nu råkar det ju faktiskt också vara just en säl fångst båt, som tillhört Polstjerna. Den ända norska säl/valfångst skutan som finns bevarad i dag, den står inglasad i Tromsö på ett museum där, helt komplett förutom just min båt den ena fångst båten  :P

Kul att se att de använde även den motorn där uppe  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igjen masse flotte bilder!

 

Åssen så det ut inne i bilen når dere var på tur? Stapp full av utstyr? Sov heile familien baki?

 

tack!

 

Hela familjen sover bak i bilen. Innan man kan lägga sig är det några väskor med kläder som måste flyttas fram till framsätena men det är inget större jobb. Campingstolarna och bordet ställde vi antingen ut eller placerade i framsätena beroende på vädret.

I princip tar det under 5 min från det att man stannat tills att man kan gå och lägga sig.

 

Sen kan man ligga och titta på alla som sliter med sina tält :lol: Det är extra roligt när det regnar!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags för den sista bildserien.

Ska försöka få ihop nåt vettigt av alla filmsnuttar också men jag varken kan eller vill lägga så mycket tid på det.

 

Många islänska gårdar är lite skabbiga och det kan stå gamla bilvrak m.m runt husen.

Åsså finns det jättefina gårdar som denna

IMG_6921.jpg

 

Mille rattar en elbil i Akyreri. Kommer ni ihåg att det var uppe på nyheterna för nåt år sedan att en pappa satte sig bakom sitt barn, på nåt svenskt sommarland, och fick hela stången upp i röven!

Jag höll mig på behörigt avstånd :)

IMG_69302.jpg

 

Bild från väg F821 på väg mot Laugafell

IMG_6934.jpg

 

Jag och kiddsen badar i en varm källa i Laugafell. Den här källan var inte så varm och höll väl knappt 30 grader.

IMG_6976.jpg

 

F910 på väg mot Askja

IMG_6960.jpg

IMG_6978.jpg

IMG_6979.jpg

 

Vid lunchtid stannade vi på ett strategiskt ställe och lagade lite lunch. Då kom 2 bilar från Mountain rescue och stannade bredvid oss.

Jag tänkte att nu får vi säkert skäll för att vi kört av vägen (vilket är strängeligen förbjudet) lite nervöst lommade jag bort till dem men det var lugnt de ville bara prata om bilen :)

IMG_6977.jpg

 

Där vägen svänger till norr om Trölladyngja (kul namn) stod den här skylten. Det var bara till att ta den gamla F910 som löper söder om Trölladyngja.

Den vägen underhålls inte och går över ganska tyff terräng med många vattenhinder.

Tyvärr var det dimmigt denna dagen så det blev inte så mycket bilder.

IMG_6981.jpg

 

Några blev det. Ser ni vägen? var riktigt svårt att hitta rätt i bland.

IMG_6991.jpg

 

Det är ju ofta ödsligt i inlandet men känslan blir mer påtaglig när man kör en hel dag utan att träffa någon och det är noll täckning på mobilen.

IMG_6994-1.jpg

 

Godafoss

IMG_6953.jpg

 

Lova ser nåt konstigt

IMG_7094.jpg

 

Vår vildcamping näst sista natten på ön

IMG_7118.jpg

 

Stilstudie på Milian

IMG_6730.jpg

 

Åsså dom ständigt närvarande fåren.

IMG_6809.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt fina bilder, jag gillade speciellt den med dimman. Jag får svår ångest över att min tgb är ur drift, och har varit så hela sommaren :-(

 

Den timmen vi spenderade ovan dimman innan solen gick ner är helt klart med på top 5 minnena från resan!

Det var helt overkligt när dimman snabbt fyllde hela bilen genom den öppna bakluckan och sedan försvann igen lika snabbt som den kom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss skåningar kan man lasta bilen i Helsingborg och flyga över, går en båt i veckan minst. Tidigare kunde man köpa ett fåtal hyttplatser, vet inte om det fortfarande går. Ska fråga nästa gång jag är på rederiet,

Med tanke på att det tappas över 2000 containrar i havet varje år, och det bara inom EU, så vet i f-n om skulle våga skicka pärlan till Island i en låda på däck... Nu kan man ju pröjsa extra för en containerplats under däck, men det tror jag mest gäller 40 fots containrar, och då en 11a' klara sig med en 20" så blir det ju säkert ganska mycket dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske baxa in en till kortare terrängbil i kontainern åxå, då får man ju en resekamrat åxå!

 

Jag har planer på en liknande resa fast med en IH scout samt min fru men hon vill ju inte bo i bilen så det blir väl hotell kan jag tro.

 

men det finns ju fördelar med hotell åxå tex frukost utan att man behöver tilllaga den själv!

 

Vi har farit runt på västra och norra ön med hyrbil -08 det blidde ca 180mil. Men vad gör väl det på en sådan fin/mytomspunnen ö.

 

Förresten, var ni i husavik å tittade på The international phallus museum of iceland (penismuseum) åxå? Väl värt ett besök tyckte vi, humoristiska avdelningen var helt klart kul. kanske inte helt lömpligt med småbarn kanske.

 

Nästa resa blir alltså med egen terrangbil och på östra och södra delen av ön, frågan är inte om utan när!!!

 

Mvh.Arvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi var i Husavik men dongmuseumet har stängt för gott verkar det som. Vi var även där 2010 och då var vi inne i museumet och kollade på dongar i alla former och storlekar!

Hotell är ju trevligt men man missar en hel del eftersom det inte finns hotell överallt och i synnerhet inte i inlandet. Några av det bästa upplevelserna hade vi när vi vildcampade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...