Gå till innehåll

Island 2013


Rekommendera Poster

Härligt, och tur med vädret verkar ni ha.

 

Vad var det som stoppade Norrmannen? Ser inte så djupt ut på bilden.

Var inte så djupt heller men kör m bil med elektron8k överallt så behövs det inte så mycket vatten för att stoppa den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh går fortfarande inte att lägga in bilder!!  Jaja det blir mer för er när jag kommer hem.

För de som undrar så har vi och Kjell gått skild vägar pga de åker hem en vecka tidigare än vi.

 

Det innebär att vi i år har i år har tid att utforska vestfjodarna. Å det ska bli spännande!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En brevbärare som fått syn på bilen din :) Han skriver att den är nog riktigt bra i snö ;)

 

 

http://holmavik.123.is/blog/2013/07/26/669632/

 

Han skriver også at "dette er en ordentlig terrengbil" og at han ikke veit hva slags merke det er. Han har fått et svar som forklarer at det er en Volvo C304. Det er kanskje du som skreiv svaret, Pvpjtgb1111?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik:

Kjell och Olga här;

Vi vill tacka för den tiden vi hade tillsamans på Island, våra sista 2 dagar tillbringar vi egilstadir, inte världens roligaste stad kanske, men man kan sitta ner, ta en öl och fundera på vad vi upplevt här på vår andra resa till detta spännande och natursköna land.

Den riktiga spänningen började under vår tripp på väg 821 söder ut från akureyri, längst upp på toppen av berget bland molnen upptäckte vi att en av de bakre dämparna gått rakt av, vid fästet, bara att plocka bort skiten, lite surt, då jag nyligen bytt alla 4 där bak, och dessutom valt en bättre sort.

Nåväl 3 dagar senare när vi precis skulle svänga av väg 26 in på den södra rutten av väg 910 (närmast glaciären)15 mil lång, slutar vid askja, upptäckte vi att 2 till av dämparna gått av, på samma sätt, så de va lika bra att plocka bort den 4:e bak, så den inte skulle skada däck eller annat.

Jobbet tog fler timmar, inte bara för man fick plocka bort däcket och passa på att kolla alla oljor och sånt samtidigt, utan alla människor som stannade och frågade om vi ville ha hjälp;

bl.a. Ett äldre par från Holland i en mycket välutrustad civil c202 från -84, "vanliga" jeepar som undrade om dom kunde köra över floden vi just passerat(40cm vatten)cyklister som fick bära cykel och utrustning 3-4 gånger över vattnet, fjällräddningen med sina enorma bilar( Ford 3500 någonting)rangers som tyckte det va dumt av oss att försöka köra till askja utan dämpare (dom kan ju inte veta att man "fuskat" lite med terrängkörning i borås)och sen så klart trevliga!! Tyskar som också ville hjälpa.

Så framför oss stod 9 timmars riktigt spännande körning, utan dämpare bak, dessutom va vägen nyöppnad samma morgon(norra rutten va fortfarande stängd pga för mycket snö!)

Den tuffaste "väg" vi någonsin kört, med stenformationer av lavastenar 30 cm höga, som skulle klättras över, samt en fors med 40-60 cm vatten, inte så djupt, men klockan 8 på kvällen va det mycket Strömt och tom korkat att åka över, men man lever ju bara en gång-:)

( säkerhetsbälte av Mao)

Mitt i turen kom ett delta med smältvatten, ca 3 mil långt 5 km brett och bara 2 dm djupt, men väldigt spännande då man knappt såg pinnarna som markerade "vägen" (kl 2 på natten=bara halvmörkt)

Dom sista milen innan askja va det aska som är väldigt motigt och lurigt att köra i(speciellt utan dämpare) så kl 4 på morgonen kom vi i säng.

Lite av våra upplevelser här på ön

Kan rekommenderas för den äventyrslystne, men vi får hoppas att dom uppgraderar campingarna lite, för en del är sunkiga, tycker iaf vi

Sen får man inte vara frösen, i natt har dom "lovat" 4 grader plus-:) (gött med webasto då)

Hälsningar: Kjell Olga i en tgb 13 helkaross(131)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bollebygdarn>> Fasiken vad roligt att läsa, dem där resorna verkar vara något utöver det vanliga, riktigt kul att höra era berättelser. Jag lurar lite på dina dämparproblem.

. Jag misstänker att dom bottnar åt något håll, kanske i +rörelsen utdragna..varför skulle dem annars brista när dem är nya?

 

Eller har du nån annan förklaring, för hårda för våra 131:ors hastiga, tunga rörelser?? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej svana:

Dämparna är anpassade för våra bilar, har exakt samma fram, men 2 år gammla typ och dom har hållit perfekt, va lite orolig förståss, utan dämpare fram blir det ju svårare

Jag tror som Fredrik sa, att det är en dålig batch.

Skall försöka klämma in bilder, om jag lyckas!

Hälsningar:Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...