SBAT111 Postad 21 Januari , 2016 Rapport Share Postad 21 Januari , 2016 Jag tror för min del att han kopplade in den ryskkonstruerade autopiloten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 22 Januari , 2016 Rapport Share Postad 22 Januari , 2016 Var tydligen inte hela historian: http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryskt-jaktplan-jagade-svenskt-flygplan/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 22 Januari , 2016 Rapport Share Postad 22 Januari , 2016 Tjuvar, borde brukas som biomassa kan man tycka ibland... http://www.dn.se/nyheter/varlden/kalsongman-stoppade-biltjuv-i-minus-17/ 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 23 Januari , 2016 Rapport Share Postad 23 Januari , 2016 American Gripen: The Solution To The F-35 Nightmare http://dailycaller.com/2016/01/22/american-gripen-the-solution-to-the-f-35-nightmare/ 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 23 Januari , 2016 Rapport Share Postad 23 Januari , 2016 Klik på linkene og du vil blive fascineret. Jeg kan tælle både op og ned: http://sv-dk.statsskuld.se/ Kan du følge med, her: http://www.statsskuld.com/ Knudsen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 23 Januari , 2016 Rapport Share Postad 23 Januari , 2016 Varför köra på ved när det finns kaffe? http://walyou.com/carpuchino-car-mod-coffee/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 29 Januari , 2016 Rapport Share Postad 29 Januari , 2016 Kan finns någon av det äldre sällskapet här som minns denna händelse? https://sv.wikipedia.org/wiki/Pierre_Brassau Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 29 Januari , 2016 Rapport Share Postad 29 Januari , 2016 Kan finns någon av det äldre sällskapet här som minns denna händelse? https://sv.wikipedia.org/wiki/Pierre_Brassau Jodå. Inga detaljer men jag kommer ihåg apan... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 29 Januari , 2016 Rapport Share Postad 29 Januari , 2016 Lilla gumman längtar efter våren.... Vinterhyddan består av en upp och ner vänd skottkärra ovanpå takräcket med en presenning över.... Primitivt förvisso men hon håller sig evigt ung och vacker skyddad från det eviga regnandet här i trakten. Med lite tur är våren här om ynka 5 veckor... :-) 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 3 Februari , 2016 Rapport Share Postad 3 Februari , 2016 Glädjens dag på A 9 http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/02/gladjens-dag-pa-a-9/ 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 3 Februari , 2016 Rapport Share Postad 3 Februari , 2016 Där jobbar Lill brorsan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 5 Februari , 2016 Rapport Share Postad 5 Februari , 2016 Endnu en 6X6 jeg kender til og ønsker mig. De to foreste aksler er mekanisk koblet til hinanden. Tredje aksel ophæng er lavet lige nøjagtig så dårligt det kan, hvilket er modsat af de to forreste aksler. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 6 Februari , 2016 Rapport Share Postad 6 Februari , 2016 Mere info hvorfor jeg mener at ophænget på de to forreste aksler er noget helt særligt på Bucher Duro. Læg mærke til Duro's speciale at holder kabinen meget oprejst selvom akslerne er på ujævnt tarrain. http://www.awdwiki.com/en/bucher/ http://www.offroadvehicle.ru/4x4History%204/Bucher%20AWD%20system/Bucher%20AWD%20system.html Cummins 5,9-l-6-Zylinder, Turbo-Diesel https://de.wikipedia.org/wiki/Mowag_Duro Transmitionen er noget at et mareridt at se på Men det er ikke det eneste køretøj der er lavet ud fra nogle mareridt af visioner. Ofte opnår man noget men taber noget andet. http://www.offroadvehicle.ru/Power%20Transmission%20For%20Wheels/Driven%20Wheel%20Design.html 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 6 Februari , 2016 Rapport Share Postad 6 Februari , 2016 Intressant bil, har aldrig sett ej sådan förut. Märklig framaxel utan klump, hur funkar det? Eller är axeln samma tjocklek som klumpen hela vägen? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 6 Februari , 2016 Rapport Share Postad 6 Februari , 2016 Slutväxeln sitter i ramen, och så går det drivaxlar ut till hjulen. Det verkar vara någon sorts "portal" lösning ute vid hjulen, eftersom det ser ut som att drivaxeln sitter högt upp i hjulet. röret som går mellan hjulen är bara till för att hålla ihop axeln/hjulen. Smart att ha bromsarna inne i slutväxeln också. Snarlik konstruktion har andvänts på personbilar, tex Volvo 360 hade en liknande konstruktion. Tror det kallas "De Dion". 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 7 Februari , 2016 Rapport Share Postad 7 Februari , 2016 Hej Jeg ved / forstår det er svært med mit Danske. Det Duro gør, ER nøjagtig det samme som TGB 13 og 20 gør, med vægten, på de to bagerste aksler. Men Duro gør det på de to forreste aksler !!!!!! Men jeg skal forsøge at skrive mig gennem det unikke ved Duro akselophæng af akslerne på en 4X4 Duro. Ang. mit sidste indlæg om Duro. Først kommer der en youtube, den ser vi bort fra her. Første billede viser et ægte Watt's link. Her noget der kan købes som på byg: Formålet med Wats er illustreret med skitserne. Der viste er et ægte Watt's link fordi akslen bevæger sig fuldstændig lodret op og ned. Altså IKKE i en ellipseform som med et panhard bar. Bevægelsen med panhart bar: (Havde det været et Uægte Wat's link vil det være to forskellige længder stag, og akslen bevæge sig i en ellipseform som med et panhard bar.) Hvis man ser på de to links med generalle billeder ser man at alle mål og vinkler er MEGET vigtige hvis man vil have nogle nøje styrede bevægelser. Generelt billeder af Watt's link: https://www.google.se/search?q=Watt+link&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwikjbiP0uTKAhXDIQ8KHRCPB4wQsAQIHQ&biw=1366&bih=608#imgrc=qP56gp4AXqsT1M%3A Generelt billeder af panhart bar: https://www.google.se/search?q=panhard+bar&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj_re2R1uTKAhUDdQ8KHUkFCt8QsAQIHQ&biw=1366&bih=608#imgrc=moaiWHl4uJb4MM%3A NU til billede to. Det er et link som OGSÅ er et `Watt's link´. (Det link der står PATENT DUCHER) Nu bliver det en anelser svære men meget sjovere. DET `Wat's link´ er bedre navngivet ved at kalde det et Seesaw link. Men det er der ikke noget der hedder. Seesaw: Altså det samme, vægt fordelings systen som på det to bagerste aksler, på TGB 13 og 20 og MANGE andre 6 hjulede kørtøjer. Det Duro gør, ER nøjagtig det samme som TGB 13 og 20 gør, med vægten, på de to bagerste aksler. Men Duro gør det på de to forreste aksler. Det havde været let at bare skrive den sidste sætning. Men svært for nogle at forstå at det er muligt. Og jeg vil godt forklare det grundigt så der også kommer navne på tingene. MEN HVORDAN: På en 6 hjulet lastbil med Seesaw ophæng (TBG13 og 20 osv), der står ophænget / fjedrene direkte på akslerne. Det er ikke muligt med den store afstand mellem forreste og bagerste aksle på Duro'en. Det har konstruktørerne løst ved at der er TRE rammer på en Duro !!! 1.) Det traditionelle chassis som holder alt ting sammen, førerhus, fjedre, motor, gear osv. 2 og 3.) hver aksel (4X4) har sit eget chassis. Det er de to `aksel´ chassiser der kan ses, mødes på midten af det traditionelle chassis, med det før omtalte seesaw link. Det er de aksel chassis der se på så mange billeder at Duro'ens undervogn. (youtube film 1, billede 1 - 3 og youtube 2 (foregående indlæg)) Det hele bliver til at det (et på hver side) seesaw link sikre at det traditionelle chassis holdes mekanisk så vandret som muligt mellem de to aksler (4X4). Det er altså ikke fjedrene og belastningen det bestemmer hvordan det traditionelle chassis er vinklet i forhold til akslerne (4X4). Med dette håber jeg at have forklaret HVORFOR jeg mener, og lige siden lanceringen, har ment at en Duro har et helt Unikt ophæng på de to forreste aksler. Kommentar til min udtalelse om ophænget på den bagerste aksle (6X6) er lige så ringe (dårligt) det to forreste akslers ophæng er genialt og helt unikt. På en Duro 6X6 er den bagerste aksle ligesom bare monteret uden tanke for vægt fordeling. HVIS man havde brugt en seesaw ophæng ala TBG 13 og 20 osv så havde det være nøjagtig lige så godt til at fordele vægten. Som de to forreste aksler på Duro. Den eneste ændring der skulle være til TGB 13 og 20 ophænget skal være at bagerste aksels, sideværks bevægelse, skulle være lavet som på Duro'en. Altså med et Watt's link. Der her i mit drømme chassis, ang. ophæng. HVIS jeg en dag køber mig en Duro så vil jeg klart bygge den om så den får de egenskaber jeg beskriver her til sidst. Mvh Knudsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 10 Februari , 2016 Rapport Share Postad 10 Februari , 2016 http://www.op.se/allmant/jamtland/elin-olofsson-norrlandska-en-dialekt-for-imbecilla http://asikt.dn.se/asikt/debatt/ar-det-av-okunskap-som-man-anvander-begreppet-norrland/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 11 Februari , 2016 Rapport Share Postad 11 Februari , 2016 3 st stridsbåt 90 förmodligen på väg tillbaka till östkusten efter service eller motsvarande. Foto från i gbg. De ser betydligt större ut på en trailer än i vattnet... 😄 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 17 Februari , 2016 Rapport Share Postad 17 Februari , 2016 http://www.dn.se/nyheter/sverige/mp-politiker-fick-kommunfullmaktige-att-dansa-regndans/ Kan avslöja att jag sympatiserar med de som sitter ner... 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 17 Februari , 2016 Rapport Share Postad 17 Februari , 2016 Film for dem der vil underholdes og lære: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 23 Februari , 2016 Rapport Share Postad 23 Februari , 2016 En bekant kille med bilintresse här i Nynäs.. Tom.. har släppt sin låt om sin cancersjuka pappa som gick bort för exakt tre år sedan nu. Han är igentligen en lokal HouseDJ här från Nynäshamn, som plötsligt tog steget in i Rap-världen..Jag tycker han gör den bra. Dessutom ska han med låten samla in pengar till cancerfonder. Lyssna här: 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 26 Februari , 2016 Rapport Share Postad 26 Februari , 2016 Tullverket är ute och kör med en märklig lastbil, misstänker att det är någon slags mobil ledningscentral. Någon som vet? Foto från RV40 mellan Borås och Uhamn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 26 Februari , 2016 Rapport Share Postad 26 Februari , 2016 image.jpeg Tullverket är ute och kör med en märklig lastbil, misstänker att det är någon slags mobil ledningscentral. Någon som vet? Foto från RV40 mellan Borås och Uhamn. Det kanske är festsugna jämtar på turné? (Tull på jamska = dumheter/fuffens) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TuveB Postad 26 Februari , 2016 Rapport Share Postad 26 Februari , 2016 Den där tullbilen är av deras nya mobila fordonsröntgenmaskiner, roligare än så är det inte...... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 26 Februari , 2016 Rapport Share Postad 26 Februari , 2016 Tycker mobil fordonsröntgen e mycket roligare 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.