Gå till innehåll

Den här gruppen kan användas till absolut allt som inte passar andra platser


Andreas.E

Rekommendera Poster

post-6558-0-09726200-1454111426_thumb.jpeg

 

Lilla gumman längtar efter våren.... Vinterhyddan består av en upp och ner vänd skottkärra ovanpå takräcket med en presenning över.... Primitivt förvisso men hon håller sig evigt ung och vacker skyddad från det eviga regnandet här i trakten.

 

Med lite tur är våren här om ynka 5 veckor... :-)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mere info hvorfor jeg mener at ophænget på de to forreste aksler er noget helt særligt på Bucher Duro.

Læg mærke til Duro's speciale at holder kabinen meget oprejst selvom akslerne er på ujævnt tarrain.

 

http://www.awdwiki.com/en/bucher/

post-7050-0-47081900-1454737808_thumb.jpg

post-7050-0-13780300-1454737931.jpg

post-7050-0-56841800-1454738049_thumb.jpg

http://www.offroadvehicle.ru/4x4History%204/Bucher%20AWD%20system/Bucher%20AWD%20system.html

 

Cummins 5,9-l-6-Zylinder, Turbo-Diesel

https://de.wikipedia.org/wiki/Mowag_Duro

 

Transmitionen er noget at et mareridt at se på

 

Men det er ikke det eneste køretøj der er lavet ud fra nogle mareridt af visioner. Ofte opnår man noget men taber noget andet.

http://www.offroadvehicle.ru/Power%20Transmission%20For%20Wheels/Driven%20Wheel%20Design.html

post-7050-0-43560100-1454737048.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutväxeln sitter i ramen, och så går det drivaxlar ut till hjulen. Det verkar vara någon sorts "portal" lösning ute vid hjulen, eftersom det ser ut som att drivaxeln sitter högt upp i hjulet. röret som går mellan hjulen är bara till för att hålla ihop axeln/hjulen. Smart att ha bromsarna inne i slutväxeln också.

 

Snarlik konstruktion har andvänts på personbilar, tex Volvo 360 hade en liknande konstruktion. Tror det kallas "De Dion".

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jeg ved / forstår det er svært med mit Danske.

 

Det Duro gør, ER nøjagtig det samme som TGB 13 og 20 gør, med vægten, på de to bagerste aksler. 

Men Duro gør det på de to forreste aksler !!!!!!

 

 

Men jeg skal forsøge at skrive mig gennem det unikke ved Duro akselophæng af akslerne på en 4X4 Duro.

 

Ang. mit sidste indlæg om Duro.

Først kommer der en youtube, den ser vi bort fra her.

 

Første billede viser et ægte Watt's link.

 

 

Her noget der kan købes som på byg: post-7050-0-01010600-1454813484.jpg

 

Formålet med Wats er illustreret med skitserne.

Der viste er et ægte Watt's link fordi akslen bevæger sig fuldstændig lodret op og ned. Altså IKKE i en ellipseform som med et panhard bar.

 

 

Bevægelsen med panhart bar: post-7050-0-82117300-1454814775_thumb.jpg

 

(Havde det været et Uægte Wat's link vil det være to forskellige længder stag, og akslen bevæge sig i en ellipseform som med et panhard bar.) post-7050-0-08272000-1454814185_thumb.jpg

 

 

Hvis man ser på de to links med generalle billeder ser man at alle mål og vinkler er MEGET vigtige hvis man vil have nogle nøje styrede bevægelser.

 

Generelt billeder af Watt's link: https://www.google.se/search?q=Watt+link&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwikjbiP0uTKAhXDIQ8KHRCPB4wQsAQIHQ&biw=1366&bih=608#imgrc=qP56gp4AXqsT1M%3A

Generelt billeder af panhart bar: https://www.google.se/search?q=panhard+bar&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj_re2R1uTKAhUDdQ8KHUkFCt8QsAQIHQ&biw=1366&bih=608#imgrc=moaiWHl4uJb4MM%3A

 

 

 

NU til billede to.

Det er et link som OGSÅ er et `Watt's link´. (Det link der står PATENT DUCHER)

 

Nu bliver det en anelser svære men meget sjovere.

DET `Wat's link´ er bedre navngivet ved at kalde det et Seesaw link. Men det er der ikke noget der hedder.

 

Seesaw: post-7050-0-76886300-1454815700.jpg

Altså det samme, vægt fordelings systen som på det to bagerste aksler, på TGB 13 og 20 og MANGE andre 6 hjulede kørtøjer. 

 

Det Duro gør, ER nøjagtig det samme som TGB 13 og 20 gør, med vægten, på de to bagerste aksler.

Men Duro gør det på de to forreste aksler.

 

Det havde været let at bare skrive den sidste sætning. Men svært for nogle at forstå at det er muligt. Og jeg vil godt forklare det grundigt så der også kommer navne på tingene.

 

 

MEN HVORDAN:

På en 6 hjulet lastbil med Seesaw ophæng (TBG13 og 20 osv), der står ophænget / fjedrene direkte på akslerne.

Det er ikke muligt med den store afstand mellem forreste og bagerste aksle på Duro'en.

 

Det har konstruktørerne løst ved at der er TRE rammer på en Duro !!!

 

1.) Det traditionelle chassis som holder alt ting sammen, førerhus, fjedre, motor, gear osv.

2 og 3.) hver aksel (4X4) har sit eget chassis.

 

Det er de to `aksel´ chassiser der kan ses, mødes på midten af det traditionelle chassis, med det før omtalte seesaw link.

Det er de aksel chassis der se på så mange billeder at Duro'ens undervogn. (youtube film 1, billede 1 - 3 og youtube 2 (foregående indlæg))

 

Det hele bliver til at det (et på hver side) seesaw link sikre at det traditionelle chassis holdes mekanisk så vandret som muligt mellem de to aksler (4X4). Det er altså ikke fjedrene og belastningen det bestemmer hvordan det traditionelle chassis er vinklet i forhold til akslerne (4X4).

 

 

 

Med dette håber jeg at have forklaret HVORFOR jeg mener, og lige siden lanceringen, har ment at en Duro har et helt Unikt ophæng på de to forreste aksler.

 

 

Kommentar til min udtalelse om ophænget på den bagerste aksle (6X6) er lige så ringe (dårligt) det to forreste akslers ophæng er genialt og helt unikt.

På en Duro 6X6 er den bagerste aksle ligesom bare monteret uden tanke for vægt fordeling.

 

HVIS man havde brugt en seesaw ophæng ala TBG 13 og 20 osv så havde det være nøjagtig lige så godt til at fordele vægten. Som de to forreste aksler på Duro.

Den eneste ændring der skulle være til TGB 13 og 20 ophænget skal være at bagerste aksels, sideværks bevægelse, skulle være lavet som på Duro'en. Altså med et Watt's link.

 

Der her i mit drømme chassis, ang. ophæng. HVIS jeg en dag køber mig en Duro så vil jeg klart bygge den om så den får de egenskaber jeg beskriver her til sidst.

 

Mvh

Knudsen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bekant kille med bilintresse här i Nynäs.. Tom.. har släppt sin låt om sin cancersjuka pappa som gick bort för exakt tre år sedan nu.

Han är igentligen en lokal HouseDJ här från Nynäshamn, som plötsligt tog steget in i Rap-världen..
Jag tycker han gör den bra. Dessutom ska han med låten samla in pengar till cancerfonder.

 

Lyssna här:   

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...