Gå till innehåll

Den här gruppen kan användas till absolut allt som inte passar andra platser


Andreas.E

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/journalister-begick-overtramp-i-trollhattan/

 

Sveriges mest förtroendeingivande yrkeskår, eller hur var det igen?

Här kan jag erkänna att jag tycker att de har så pass mycket bagage sen tidigare att jag har dömt dem på förhand. Jag litar inte på journalister rakt av.

Tråkigaste är ju när de av en nästintill reflex börjar pipa i "fria ordets väktare" så fort någon öppet ifrågasätter dem. :(

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från aftonbladet idag, driftskostnder på på superbilar..... undrar vad de har för olja i VW-bugatti Veyron?


 


 Enligt sajtenSecretentourage ligger den årliga servicen för en Veyron på 178 000 kronor, vilket är ett måste om man vill att bilen inte ska tappa allt för mycket i värde. Bara ett fullt oljebyte kostar 170 000 kronor.


 


Och när du använder den ska du veta detta: en uppsättning däck kostar 280 000 kronor, alltså bara däcken.


Bugatti rekommenderar att man byter dessa var 400:e mil och var fjärde byte bör även innehålla nya fälgar â€“ vilket skjuter upp kostnaden rejält.


Magnesuimfälgarna till bilen (lite beroende på vilken version det gäller) kostar runt 600 000 kronor. Så efter 1 500 mil kostar â€däckbytet†alltså nästan 900 000 kronor! Skälet till att man måste köpa nya fälgar är att däcken limmas på för att klara de extrema krafterna och att byta däck sliter alltså oerhört.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från aftonbladet idag, driftskostnder på på superbilar..... undrar vad de har för olja i VW-bugatti Veyron?

 

 Enligt sajtenSecretentourage ligger den årliga servicen för en Veyron på 178 000 kronor, vilket är ett måste om man vill att bilen inte ska tappa allt för mycket i värde. Bara ett fullt oljebyte kostar 170 000 kronor.

 

Och när du använder den ska du veta detta: en uppsättning däck kostar 280 000 kronor, alltså bara däcken.

Bugatti rekommenderar att man byter dessa var 400:e mil och var fjärde byte bör även innehålla nya fälgar â€“ vilket skjuter upp kostnaden rejält.

Magnesuimfälgarna till bilen (lite beroende på vilken version det gäller) kostar runt 600 000 kronor. Så efter 1 500 mil kostar â€däckbytet†alltså nästan 900 000 kronor! Skälet till att man måste köpa nya fälgar är att däcken limmas på för att klara de extrema krafterna och att byta däck sliter alltså oerhört.

Känns riktigt bra att handla delar till 13 bilen efter att ha läst det här. Känns nästan gratis nu.
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fusk.

 

 

Ja vad skall man tro om folkvagn nuförtiden... vissa är villiga att göra allt för att tjäna pengar och skaffa sig en kommersiell fördel mot sina konkurrenter.

 

Om VW:s bilar skulle visat korrekta effektsiffror och utsläppssiffror, skulle de då sålt så många bilar att de under årets första 6 månader var världens största biltillverkare?

Svaret är nog nej....  hur många har valt en Passat-tjänstebil för att de fått flest hästkrafter i sin "miljöbil"? 

 

Igår pratas det om om motsvarande fusk med V6-motorer och idag CO2-fusk med både bensin och dieselmotorer, jag kan ge mig tusan på att det fuskas med krocktester, mutade "biltestprogram", eller varför inte medvetet låg kvalité eller extra kort livslängd på delar som gör att man tjänar massor av pengar på sikt?

 

VW har nog fusk som en del i sin företagskultur, så det kanske flyter upp mer skit till ytan efterhand...

 

 

 

 

Det finns ett företag i annan bransch som har fusk som företagskultur...

 

En konkurrent till min arbetsgivare visade exempel på ett raffinerat fusk på ett frys-skåp, i det fallet deklarerade man en viss energiförbrukning klass A++ och som oxå visade sig stämma i EU:s tester.

 

Men efter ca 6 månader hade man börjat tillverka samma modell med annat innehåll som gjorde att produkten inte alls klarade EU:s energigränser utan tvärtom drog så mycket mer energi att den inte klarade lagens lägsta gräns, den var marknadens överlägset sämsta produkt.

Trist för deras del så visade det sig att något nitiskt testcenter hade gjort om testerna igen på gamla modeller och de åkte dit med böter och fick saluförbud på produkten i hela EU. De fick fysiskt åk runt hela EU och hämta in alla produkter av denna modell från lager och butiker. Kunderna som köpt produkterna är dock lyckligt ovetande.

 

Jag kan inte tro att det var en slump utan snarare en strategi, gör en bra produkt, sälj den under tillverkningskostnaden och när alla tester är klara byt ut innehållet mot billiga komponenter så att man tjänar pengar på dem... kan tilläggas att de fick en marknadsandel i Sverige på produkten som gick från 0 % till 25% på två år. 

 

Själv litar jag inte på några produkter från det varumärket, de ljuger i många produktkategorier så man vet att tv:ns kontrastvärde, telefonernas batteritid mm inte stämmer med verkligheten och att man använder internationellt förbjudna kemikalier i tillverkningen men kunderna verkar inte bry sig det minsta utan pengarna rullar in allt snabbare... Fusk är omoraliskt men väldigt lönsamt.

 

 

Vet ni om nåt annat fusk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilket företag du talar om men det är inte så många som gör både mobiler och kylskåp.

 

Däremot vet jag ett företag (som gör både och, plus mycket annat) som har den kulturen men som också är väldigt populärt bland många i allmänheten som inte vill lyssna på såna argument.

 

De har bevisat gång på gång att de inte har några skrupler.

Jag skyr dem som pesten numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få "bättre utsläpp" är svårare ju större motor man gör, o VW har fuskat med dom små....

 

Snacka om strategiskt beslut, men nu kostar de, även om de gjorde en rejäl avskrining men kosta kommer det att göra. Kommer drabba många bonusar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jobbade som tekniker på en konferens, där en forskare menade att om man sopar gatorna på "rätt dag" har det mycket större betydelse för antalet farliga partiklar i luften än dubbdäck.

Jag gissar att "rätt dag" är en dag när det regnar lagom. Och att man inte väntar för länge med att sopa.

 

Tyvärr är många politiker otroligt okunniga vad det gäller teknik och miljö  :angry:

 

(vi har aldrig kastat så mycket papper som efter miljöpartiets kongress.... :angry:  :angry: )

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...