Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Jo du Sten, jag skulle jun ta det lugnt, har påpekat det några gånger, men ja de hör liksom dåligt här, när det gäller just den biten,  och glömmer det så fort de vill ha ledigt själv,  samt att jag kan ju inte göra som lilldrängen, åka hem till mamma och stänga av telefonen. Får skaffa en sommarstuga/fiskestuga några mil bort där jag kan slå av telefonen :) Ja eller ett stort garage med värme och annat lyx i .

Var ju och kolla upp mej i förre veckan igen, EKG, cykla mm och det såg bra ut ,så ja det kanske är nyttigt till en viss, del,

Men i dag 12 timmar utan rast eller möjlighet att äta, fick en kopp kaffe på bygghandeln medans jag stog i kön, Ja det är nog en aningen för mycket egentligen,  Nja så skall det inte vara, så har jag ändå tagit sista ronden på gården och låst allt och sett över nu i kväll en halvtimme. tog bilen runt så det gick fortare :)

Finns inget folk att få tag på säger de, Jo men det är nog inte så lätt att hitta en om jag får säga det själv, mångsidig arbetare, som kan ta allt som råkar dyka upp,

Köra maskinerna samt serva och laga dem, sköta torken och k stallet , bygga/tillverka i både trä, metal och betong,  ja allt runt om att hålla fint på en gammal gård, med stor gammal trädgård, och  några hyreshus som behöver hållas fungerande, samt en del skogsarbete

Och senast i går frågade en om jobb här, men ja han har varit här tidigare, och vi har sonen här, och det gick siså där, tidigare, 

Men snart är det ju min tur att ha semester, och efter den ja då vet jag inte om jag kliver på igen. På 3-4 veckor, måste det väl gå att få tag i någon som kan och vill jobba, till lön enligt avtal.

Kanske där det klämmer, Jordbruksavtalet är inte så väldigt bra, så "storbönderna" runt om betalar nog en del över det lägsta man måste enligt avtalet, och då tar de de bästa arbetarna.

Men på fredag går byggarna hem, då har de annat jobb, och de är tillbaka från sin semester här på gården, så då skall jag varva ner lite, och göra sista förberedelserna inför resan,

Ja jag fick ju in M6an till däckfirman i dag, var tvungen att ha mitt släp som var fullt med däck här i gårdens tjänst, så det var legitimt att köra och lossa dem vid samma däckfirma, Hade ordnat så en körde efter med min bil och släpet så jag kunde åka vidare till byggfirman. 

 

Ja lära om från Iphone till Andriod, blir nog en utmaning , men det fixar du. Men du vet väl att det är när man blir pensionär, det riktiga arbetet börjar, det är ju nu alla tror du har tid :)

Och ja skönt att det flyter på så fint med forumet och nya plattformen, mycket enklare för mej i alla fall att hänga med och just Mail aviseringar på det som man behöver funkar kanon, 

Ser fram emot att börja trixa lite med "portalen" ett Rysslands reportage till att börja med kanske

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, förhoppningsvis får du ägna dig åt bara det du tycker är kul de veckorna. Är lite svårt för bonden att ringa in dig från andra sidan Östersjön ju. Ska bli jäkligt kul att följa den resan. Hoppas du hittar internetanslutning lite då och då och att du hinner skriva en snutt och skicka några bilder. Jag själv får trösta mig med ett par dagar i Beltring. Lite fusk dock, det blir Norwegian, hyrbil och civila kläder. Reser 24/7 och hem igen sent den 26'e. RA från Ljungby är med på resan, vi får väl se hur många mil vi orkar gå på området.

 

Ett rysslandsreportage vore fint! :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmen slog till igen. Ännu varmare på jobb. Men när man kom hem fällde man en stolt glädjetår. 

Sambon hade jobbat hårt, så nu slipper vi skämmas över den skabbiga svart valpen! 

:wub: 

Bästa sambon! :D

D853596B-4575-40A0-8DBB-95ABAC3DE05B.jpeg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har pulsen gått ner men igår gick den i taket - orsak DHL :ph34r:

 

Fick en avisering om ett paket som skulle levereras och bokade leverans 11-14 igår.

Inget paket kom och jag ringde DHL. Efter att ha väntat 20 min i telefonkö

 

- Ni skulle ha levererat ett paket till mig mellan 11-14 men ingen har dykt upp. Vad har hänt?

- Vi ska se...Adressen är fel.

 

Då upptäcker jag att den som skickat paketet kastat om två bokstäver i slutet på vägnamnet

 

- Ok, när kan ni leverera paketet?

- Du måste ta kontakt med den som skickat paketet för att de ska rätta till adressen.

- Varför kan ni inte rätta till det direkt?

- Då kan paketet levereras till fel person.

- Men jag legitimerar mig när ni levererar paketet?

- Nej, leveransen är inte beställd med legitimationskontroll utan bara kvittens. Vi kan inte skicka ut paketet eftersom chauffören inte kan hitta till den adress som beställaren angivit.

- Men jag kunde boka utkörning till en adress som ni inte vet var den finns och nu väntat i tre timmar utan att ni hör av er?

- Ja, du kan hämta paketet hos oss men då måste du legitimera dig

- Så om jag hämtar det ställer ni krav på legitimation men ni kan inte leverera det eftersom det inte finns krav på legitimation :wacko:

- Ja

- Dra åt helvete

 

  • Like 1
  • Haha 6
  • Confused 3
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm ja jag letar efter ett paket jag skickat med Gamla mörkerbelysningar, men helt oanvända i Original kartong 

Skickade förra veckan och de har ej kommit fram än, Tog till och med Postens egna blå förbetalda porto kartonger, för att de har någon slags 2-3 dagars garanti på att de är framme.

Men nej Samlarsaker har ej fått det än :(

Som tur är har vi ju haft kontakt, han kan ej göra en anmälan om saknat paket, det ligger på mej, så jag skall gör allt jag kan så det kommer fram.

Tråkigt när det blir så.

 

Var en tur med M6an till Vadstena på Nostalgi afton där, kom lite sent men Melker och hans 13 var kvar så jag kunde parkera brevid den, 

Trevligt och se vad han samlat i hop i kuriosa och tillbehör till sin bil, Med full M59 mundering var både förare och passagerare riktigt stliga.

I övrigt så kan jag säga att M6an blev en helt annat bil med de nya däcken, mer lätt styrd, och det hoppade inte som det gjort med de gamla däcken första milen kändes faktisk som den rullade lättare och vart rappare med, 

 

Nu börjar det bli allvar, har lite småfix kvar, sedan bär det av,

Helgen går bort för familjen och Kolmården, samt camping med husbilen, som dotterns mor äger, Tänkte övnings fota djur där , måste öva med kameran lite mer,

Så får jag försöka, Nää jag skall fixa det sista nästa vecka.

Alla intyg från läkare och apotek, vart klar i går, inte för jag tror hjärtmediciner skall ställa till det i tullen, men bättre ta det säkra före det osäkra, 

 

 

Råkade ut för ett litet missöde i går, Stora hästen "saga" . tror det är Sveriges näst största häst ras, ja hur som stor och tung är hon, och fast jag går med kängor med stålhätta när jag gör något med dem, så hjälpte det inte fullt ut när jag råkade få foten under hennes hov i går, rejält svullen på sidan av foten där stålhättan ej hjälpte till,

Inge bra inför turen. men känns inte som något brutet, bara och hoppas det går över fort.

 

 "The Guise"  gör sin sista dag i dag. Men MMM Problem, var det sista jag hörde de säga i går, då köket och huset  och ritningarna inte riktigt stämmer överens med varandra, eller var det den som köpte köket som inte orkade gå ner och mäta och kolla själv så det blev rätt ??   Lådan under diskbänken går ej att montera, då avloppet kommer upp ca 35 cm in och lådan är ca 45 cm djup, rullskenor mm går ej att kapa, så ja hur vi löser det får bli min huvudvärk känns det som. Så går det ej att sätta handtag på luckor mot väggarna, då skåpen står dikt av mot väggen och luckorna måste öppnas helt för att lådorna skall gå att dra ut,  Det bli små handtag, max 15 mm får de vara :P

Undrar om IKEA har så små handtag i samma stil som de övriga ???, tror ej det.

 

The Patrone kom hem i natt, så jag hoppas på lite avlastning i dag, och att han som köpt köket, tar och hittar lösningen på The Guises problem.

 

Fridens folks, ha det gott i värmen

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså Posten, eller Postnord, är inte alls att lita på. Men så verkar det vara rent allmänt. Sverige upa (utan personligt ansvar). Hästar ska man ha respekt för. Dom kan vara hur snälla som helst men kommer det 700 kilo eller mer på el ställe gör det förbannat ont. Hoppas foten blir fort. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hansen se till att alla småben ligger rätt i foten, virkade till min v fot rejält förra semestern inget brutet enl röntgen men foten blev aldrig bra nu i år efter div kiropraktor besök och övningar visade det sig att ben låg fel, lite övningar för att få tillbaka utrymmet i lederna som nu legat fel i nästan ett år och man kan börja gå utan att halta och få nya svullnader.  Använt mig lite av dessa övningar som är lätt att göra delvis själv för att få tillbaks rörlighet: 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-29 på 17:27, eile säger:

Hansen se till att alla småben ligger rätt i foten, virkade till min v fot rejält förra semestern inget brutet enl röntgen men foten blev aldrig bra nu i år efter div kiropraktor besök och övningar visade det sig att ben låg fel, lite övningar för att få tillbaka utrymmet i lederna som nu legat fel i nästan ett år och man kan börja gå utan att halta och få nya svullnader.  Använt mig lite av dessa övningar som är lätt att göra delvis själv för att få tillbaks rörlighet: 

 

 

 

Med vänster fot totalt krossad i en Mc olycka, rullstol och träna i över ett år för att kunna gå och framför allt åka snowboard igen, så har jag lite erfarenhet av fot rehab. 

Kan säga att skulle han göra detta med min vänstra fot, så skar jag nog av händerna på han ;). Det räcker med att dusch strålen träffar på fel ställe på ovansidan foten så får jag en jäkla smarta, dra så där i dem, ja då fick han den andra foten i trynet första draget, provade han igen, har jag nog fiskat fram kniven och sett till att han inte drog i några fötter igen :P "OBS lite Ironi, jag skär inte fingrarna av folk " :D Ja inte med flit i alla fall :ph34r:

Ca 1000 kg väger häst uslingen, men ja jag har tränat foten trots svullnad i nästan hela foten och blå/lila väldigt svullen Tå i helgen.

Gick några mil i går, och ca en i dag. 

När jag började träna förut efter MC olyckan. gick jag så långt jag kunde på 2 ben och hoppade på det friska hem. lite längre kom jag varje dag. , slutade med 6-8 timmar promenader med rygga varje dag en hel vinter, så fick jag foten skaplig, så detta skall nog fixa sej .

 

Mindre än en vecka kvar nu, Känns som jag har koll på det mesta, 2 dagar jag måste jobba, resterande till förberedelser, 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vart allt det kors i taket, äntligen provsov jag själv bilen. Haft endast en övernattning tidigare för så där 6-7 år sen i nya campern, ungar och frun däremot har trädgårdscampat några gånger.  Dagen gick sen åt till lite små service, 150 mil sen nya (begagnad) kammen och lyftarna åkte i och några vippor fick då poleras till lite så jag räknade med lite inslitning, alltid lite nervöst när delar plockas från olika motorer, men ventilavståndet var så perfekt det kunde bli någon enstaka gick att justera någon hundradel.        

Tröttnade på bladfjäder gnissel så biltemas multilub inhandlades, frilyfte bilen och sprajade men sprajen kändes knappt hal på fingrarna så efter ett varv med multiluben åkte färgsputan fram och i med den nu lagom svärtade begagnade inkörningsoljan som endast rullat 150 mil(den dyra classic extra zink 20-50)  spädd med lite blankdiesel, sen vart det knäpp tyst och bilen antog utvändigt en ljuvligt doft av maskinrum. 

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm det är brist på hö och halm här på slätten också, detta blir ingen kul vinter för djurägarnas plånböcker,  vi jagar massaved att elda halmpannan med, halmen kommer inte räcka till allt, strö halm och hö blir dyrt i år.

 

Fy i går tog vi tag i 600 timmars servicen på tröskan, Vet att jag sa en gång efter en service på en annan tröska, att om någon frågar om jag kan serva en tröska igen så skulle jag säga Nää det kan jag inte och kan ej lära mej heller, 

Men i går stog man i 12 timmar , ja eller stog och stog. Mest kravlade under och klättrade runt på den. samt var förbannad på den som konstruerat eländet, med påfyllnings pluggar som ej gick att komma åt,. fick fylla genom nivå glasen. och att service boken var för en hjul tröska och ej band driven gjorde ju inte saken lättare.

Tills i dag har de "guld" bytet kvar till i dag, 60 liter hydraul olja som gått 300 timmar skall tappas ur, och det kommer ur en slang som man kan stoppa rätt ner i dunkarna. jag lyckades få i hop ca 20 liter ren fin hydrual olja i går,  så order om att de 60 litrarna skulle i rena dunkar i dag, 

Skall blanda den i den Svenska skräp dieseln så jag får lite ork i backarna upp till Happaranda. och kommer år finsk och sedan rysk diesel, fet och fin enligt hörsägen i alla fall.

Men jag behöver inte agera stopp kloss på E4an där uppe. så det var de samma.

 

Haha det muttrades lite när jag annonserade att jag kommer och fyller på faten jag betalat för då diesel priset var lågt, och ej hämtat, så nu när jag skall ha lastbilen full och 400 liter på fat.

Då räknade det snabbt ut att jag tjänat över 2 kr litern på att betala tidigare och hämta nu, ett bra drag kan jag tycka, men det kunde lika gärna varit åt andra hållet, och då hade jag ju inte fått mer diesel eller pengar tillbaka.

 

Borde vara hemma - ledig och greja, samt packa, men jag är ombedd att köra fler dagar än de två jag räknat med, vi får se hur det blir med det, 

I dag blir det lättare jobb i alla fall, köra och handla lister mm som skall till huset, vem som sågar till dem och spikar, ja det ger jag tusan i, det hinner jag inte, och det är ju faktiskt nästan en månad innan hyresgästen skall flytta in , så någon borde de ju hitta som fixar det.,  jaga rätt på en rörmokare mm,  ja inte lika tungt som att  släpa 20 liter dunkar runt på tröskan.

Helt sjukt, över 40 K för olja och filter till den :ph34r:

 

Nu nu mer kaffe, och läsa igenom vad jag missat i helgen på forumet,

Fridens folks ^_^

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hansendu får annonsera att du hämtar upp överbliven villaolja, här hos oss är annonser om detta rätt vanligt och de betalar inte många kr litern eller köp av villaolja av Tankdemonterarna.

 

Jag höll också på med lite  tankning igår,  första gången gamla originaltanken fulltankades sen den förstorats för ca 18 år sen, hade ca 20l liter i och tankade i ytterligare 61 liter blankdiesel, som tyvärr hade rätt mycket skum, hade man tankat lugnt hade nog lite extra gått i ,  så över 80 liter rymmer den. Förr fanns även en 200 liters extra tank invändigt och bildade golvförhöjningen i campern men den har tagits bort och gett plats för styvutrymmen,  nu när man inte kör i helt ociviliserade områden behövs inga jättetankar.  

P9113985.JPG.bbcc1865d2109d968802c5257b27fc28.JPG

   Fyllde även upp kökstanken, den som även är varmvatten för disk/dusch måttade upp den med några dunkar och den rymde ca 30 liter.  DSC03121.thumb.JPG.bfe5d11e6be26ba89dc89695a2ede730.JPG 

 

I den blå spannen sätts lösa avfallspåsar och fungerar då som Baja Maja eller ställs spannen innanför v-framhjul där köksspillvattnet rinner ut om man parkerar på känsligt område.  Även 2x5l dricksvatten dunkar fick plats under köksmodulen. Bilen är nu nyckelfärdig bara vrida om och åka, frugan har planerat in en liten test tur på ca 50-60 mil.   

 

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och hämtade olje fatet i går, tusan jag tror nästan jag skulle få bättre betalt för det o öppnat på auktion, än vad oljan skulle kosta mej i dag.

IMG_20180705_200123_8.jpg

Vet inte men det känn som Lubricant 115 är Det viktiga i sammanhanget. Ej de undre bokstäverna

S-B-I-SS-AA. 

IMG_20180705_200148_0.jpg

Vad jag hittat om det är att det är en jäkligt tjock mineral olja, för maskiner . en motor olja alternativt växelådsolja, Mineral naturligtvis.

 

Vore kul om någon som är bättre på att googla än mej hittade på mer info om den :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hansen lukta på den tror den innehåller svavel.  ep =extrem pressure  hade inte kört motorn på den. 

 

En liten test tur: Gotland

 

DSC03136.thumb.jpg.e4939e4cc12c8d0722f10619dd70e4ea.jpg

 

 

 

DSC03139.thumb.jpg.b1b7d30859cd5ea792284dbedf8ad89e.jpg

Ankom med nattfärjan och trött som man var valdes ett lite knasigt nattställe såg ut att var helt öde vid första militära avspärrningen vid Visby men när vi vaknade upp visade de sig att vi kört in på någon allmänning för nybyggnation av villor så det var inte direkt obefolkat.

 

 

IMG_4956.thumb.JPG.125652d95a212b9802fc5e260b7e3bcf.JPG

Så kvickt iväg och vidare ut till klinten norr om Blåhäll där första frukosten togs.

 

 

 

 

Körde runt en del och letade bra fricamping ställen med enkla badmöjligheter att återvända till för natten. När man väl hittat det perfekta stället och sen plockar fram gamla medhavda kartor upptäcker man att 20 år tidigare har man markerat upp samma ställe. 

IMG_5026.thumb.JPG.05a0e7db4e4c101cf66c56b02f6c1628.JPG

Som bortskämd smålänning var vädret lite väl kallt så även vattnet, vi har ju haft flera veckor med 30 graders värme och helt ljummet vatten i sjöarna  så efter kallbadet fick det bli varm dusch vid bilen.   

 

DSC03159.thumb.jpg.3e2d32b813d4c978597d82359a6e98e4.jpg

Lunchen fick bli en traditionell bilsoppa, div grönsaker kaffe och ostmacka.

DSC03147.thumb.jpg.f55e8b9876c826c94d1314bf67541cbb.jpg

 

Åkte sen vidare för att hitta någon trevlig restaurang för kvällsmiddagen.  

DSC03165.thumb.jpg.ef7e8b8e2e0ad06f199cb28f3aff4624.jpg

Kom ända till något som på småländsk blir Världens ände. 

DSC03171.thumb.jpg.ca15c0e80ccf30e4f3340b4ddec12388.jpg

Återvände sen efter kvällsmiddagen och tog ett kvälls dopp med lite vin i solnedgången, nästa morgon panelmöte /Almedalen och kvällsfärjan hem. 

 

Ända missödet när bilen kollades nu morgonen efter hemkomst var en avgasupphängning/gummiring som byttes innan färd och så klart hoppat loss vid terrängkörningen.

Enl mätaren blev det 47 mil men den går lite långsamt och visar mindre än gps'n  så lite över 50 mil verkliga mil,  tankade i 61 liter och då tangerade mätarnålen vit reserv strecket nu väl hemma låg den på kvarts strecket så under 50 liter förbrukade, får väl anses ok 36 mil landsväg vmo- oskarshamn x2  i 85km/ och ca 14 mil  terrängkörning och stads körning.

 

 

 

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ eile. Ser ut som du har en fin tur.  Jag använder nog den i lådor och axlar för säkerhets skull, det går åt. 

 

 

Vi fick ett kompletterande mail om tull passagen precis före helgen. 

Inget mejeriprodukter, inget kött, inget fisk och inget ägg, inte ens bröd med ägg i. Kan ändras innan vi har överfart ?? 

Är det embargot från EU som bråkar tro 

Tur jag dragit ut på storhandling inför resan, lite diffust med mejeriprodukter, men ingen Mjölk,  Ja nu hade jag tänkt mjöklpulver till matlagning och "kaffe vitt" till kaffe

Inget kött-fisk eller ägg, ej ens bröd med ägg i, Fan vad de skall få lusläsa ingredienser när alla expeditions fordon som skall trängas med oss kör in fulla med mat.

Kött vakuumförpackat om det fans speciell veterinär på plats, så en chansning jag hoppar, får handla det på plats, även om det tydligen var en bristvara där.

Fisk tar upp själv, 

Men ost och pålägg vart ju bara att avbocka.

Alkohol, max 3 Liter inklusive öl :(   Jag har ju ett flak med favorit ölen med, och tänkte en liter fin whisky.  Men det går troligen att tulla in det och betala extra, 

Muta sej in är det slut på, stränga straff för att försöka det.

Dock borde de ha det mesta i Kandalasksha, det är ju inget fångläger längre, Fast det var fångar som byggde upp den åt sej själva från början. 

Utan nu en skaplig stad för att ligga där uppe om jag fattat rätt..

 

Gick ut i natt och kollade, hörde ett ljud jag inte hört på länge, det var vindsnurrorna som ökat hastigheten, såg inga stjärnor, så dra för kapellet bak vart en ingivelse, och ja regnet kom, så nu slipper jag sätta bygg torken där dygnet innan avfärd, 

 

Ledig, ja inga order om jobb direkt, Men The Guise som skulle jobba några dagar till fick ej tag i ägaren, så ja lite har jag fått fixa åt dem, Begriper inte varför man hyr in byggfolk och inte ens går och låser upp eller kollar om de behöver något på morgonen då de kommer, eller visar vad de skall göra och prioritera på 2 dagar.

 

Ja jag packar på. och grejar 

Fridens folks

 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@H.Hansen Önskar dig en trevlig och spännande tur! Man har blivit riktigt bortskämd utan att behöva bry sig om "tull" restriktioner, nu störs man bara man ser några krav. Men tur att det "bara" var mat. Tänk om de hade sagt samma om olja, diesel osv som du förberett. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Hansen Jo det var en fin tur bara lite kort pga av 3 barn som behövde barnvakt.  c202 fick äntligen rulla på några timmar non stop vilket grejerna  ibland behöver även jag själv behövde känna efter i kroppen om man orkar åka längre sträckor sittande ovan framaxel utan att diskarna ger sig till känna för mycket och det gick bättre än väntat trots att det går lite stötigt med gamla hårda däck där regummeringarna är gjorda för över 30 år sen. Men en hel del tid har lagts till att ändra om stolarna fram så de stöder upp exakt där man vill i ryggen,  stolarna är betydligt gynnsammare än i den lyxigare santa fen. 

 

Ägg produkter har är väl inget problem, har jag barn med ägg allergi och allt går att laga utan ägg förutom just kokta/stekta ägg,  grabben har tom i hemkunskapen visast läraren hur man lagar perfekta pannkakor/plättar utan ägg, man ersätter ägg med lite bakpulver.  Tittat på din färdväg på google och i byarna kan du säkert handla det du behöver.   Buljongtärningar, sötpotatis, knäckebröd, pasta klarar sig hur länge som helst finns alltid liggande i båten om man får för sig att stanna på sjön några dagar.  

 

Alkohol brukar utlands tullar bara bry sig om ej öppnad flaskor, öppnade flaskor man behöver för färden brukar de strunta i.  Kolla även hemtullen kan tänka mig att det fortfarande finns drivmedel restriktioner, har tidigare genom åren sett hur dikena innan tullstationerna från öst flöt av diesel från tappade tankar.  

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-06 på 08:08, H.Hansen säger:

Var och hämtade olje fatet i går, tusan jag tror nästan jag skulle få bättre betalt för det o öppnat på auktion, än vad oljan skulle kosta mej i dag.

IMG_20180705_200123_8.jpg

Vet inte men det känn som Lubricant 115 är Det viktiga i sammanhanget. Ej de undre bokstäverna

S-B-I-SS-AA. 

IMG_20180705_200148_0.jpg

Vad jag hittat om det är att det är en jäkligt tjock mineral olja, för maskiner . en motor olja alternativt växelådsolja, Mineral naturligtvis.

 

Vore kul om någon som är bättre på att googla än mej hittade på mer info om den :)

 

Verkar vara en gammal smörjolja från slutet på 70-talet - böran på 80-talet. Ska du ha den som bränsle??? Verkar vara litet högriskprojekt, snålheten bedrar ofta visheten så mitt råd är att inte ha den som bränsle. Sälj det till någon, finns säkert några som tycker det är kult och coolt med gamla oljor.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till gulf EP: http://www.hansenkatalogen.se/files/filer/Gulf/Gulf Produktdatablad/Allt/2608 - 2614 Gulf EP Lubricant HD.pdf

Ger inga råd om olja vet ej om den uppfyller krav för hypoid ifall du tänkt använda den i axelutväxlingarna. 

 

 

Ang köksutrustning så glöm inte att ta med en ånginsats ikea 39:- , kokar en kastrull med potatis på 10-12 minuter och i bara max 2 cm vatten i botten (du kan få bättra på med lite extra vatten under ångningen) du slipper att saker kokar över vilket inte är så roligt med gaskök som då kan resultera i  halvmeter höga lågor som följd, funkar även perfekt för ägg kok eftersom äggen inte kan spricka då även grönsaker blir mycket godare mm.  Potatis blir bäst skivad med extra mycket grovsalt. 

 

En skvätt riktigt bra matolja är också bra att ha med, som överkokningskydd en tunn olje hinna tex över pastakoket eller soppan gör att det inte kan koka över.

Förutom att överkok på gaskök kan innebära våldsamma lågor så kan det även släcka brännaren och står då något varmt på kokning så tar det ett tag innan tändsäkringen löser ut, gas i en bil är inte så farligt kan ju vädras ut men i botten på en båt kan det bli riktigt spännande med explosiva gaser. 

 

Imodium var något jag alltid hade med på resorna för att inte riskera uttorkning vid diareer / magsjuka vilket kan vara riktigt farligt i torra öken områden men också bra om man var tvungen att dyka trots opålitlig mage. 

 

stabil-anginsats__74612_PE191864_S4.JPG

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Puppe säger:

 

Verkar vara en gammal smörjolja från slutet på 70-talet - böran på 80-talet. Ska du ha den som bränsle??? Verkar vara litet högriskprojekt, snålheten bedrar ofta visheten så mitt råd är att inte ha den som bränsle. Sälj det till någon, finns säkert några som tycker det är kult och coolt med gamla oljor.

Hm kanske bäst att lämna det fatet hemma så länge, Ja det var växel låda och axlar jag tänkt ha det till, men jag tror inte jag måste byta olja efter vägen, i så fall får jag väl öppna lädret och köpa olja på plats. 

Spar ju in en del på att ha 600 liter diesel med redan från start, borde ju ha tankat stor del av min "kvot" när de är tomma

 

Det börjar bli fullt där bak även utan 2 st 200 l fat med diesel, Tur jag skall ställa av det första så fort det är tomt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du behöva byta olja i lådor och axlar längst vägen? Ser allt friskt ut och inkörningspånen är borta ska oljan klara många tusen mil, tror mycket spån i lådor kommer från att folk inte låter synkringarna hinna greppa/bromsa upp när de växlar.   

 

Ang hur kletig och hur bra vidhäftningen det är på vissa oljor så blev jag riktigt förvånad när jag drog olje stickan på bilen efter den stått ett dygn och stickan var fortfarande olje blöt av skvätt längst hela stickan , vanliga oljor rinner av och nivån syns tydligt men nu fick man torka rent innan nivån syntes. Detta innebär att kam, lyftare och vippor som annars får dropp och skvätt smörjning nu med kletig olja startar väl smorda och klabbar oljan fast undviks rostangrepp som annars kan synas i motorer på slitytor/kamnockar mm  när de stått en längre tid.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp då var allt klart.

Drar om en timme, 

IMG_20180707_225244_1CS.jpg

Ha det gott

Vi skall no'g få det fint, sol varje dag på 10 dygns prognosen Umba , Murmansk,  Ryssland  Ute efter "withe Sea"

 

Jag kikar in vid tillfälle , om det ges något :wub:

Over and out

 

Fridens Folks ^_^

 

  • Like 8
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...