Gå till innehåll

Ledartavla

  1. LurK

    LurK

    Major


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      3 167


  2. Johannes

    Johannes

    Major


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      1 198


  3. gnisten83

    gnisten83

    Korpral


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      19


  4. H.Hansen

    H.Hansen

    Administrators


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      5 623


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-07-19 på alla områden

  1. Hej på er medlemmar, Nu vart det lite dåligt med samvetet. har ägnat allt för lite tid här och med fordonen. Ja mina fordon då, andras har jag lagt mer tid i och på. Ser dock ut som jag kört fast lite i utbildningen. Tiden på kurs hos Bilkåren Lär nog minska framöver. De förarbevis jag behöver har jag. och om valet på en lång utbildning är sluta frivilligt och skriv på det dem dikterat ihop eller avskiljning och de skriver i hop något jag ej har kollat på så var valet lättare. Men jag får en massa tid över. kanske skall vara tacksam för det. Och jag vart tvungen att inskaffa en ny dator till den utbildningen, Det positiva med det förutom priset var nog att det blev en speldator, så jag får något som hänger med några år 6-7 år hängde den förra med men då var det externa hårddiskar som fixade att den rullade på sista tiden. Håller på med el på en 2 st TGB här hemma, en 1112 och en 1314. Så har jag börjat med hundbenen på M6an, samt lite annat på den, Fixat med ett radio släp jag råkade bli med, har bytt golv mm på den, så det är dags för den vana årliga kontrollen. Jag körde igenom senast uppdateringen av forumet i dag, Hoppas det flyter på och ej buggar för någon, Just lett Me know MVH H.Hansen
    2 poäng
  2. Alltid trevligt med en 401, alla hade nog tornet bredvid när dom såldes sen har det nog försvunnit många på försvarets skjutmål har precis svetsat igen en 401 och monterat orginal luckor, va bara 36meter jag svetsade
    2 poäng
  3. En sån här måste man ju ha?: Efter 15 års väntan kom så äntligen rätt tillfälle! Vagnen är av 1979 års modell tillverkad i Bulgarien, precis som alla andra Pbv 401 vi hade i försvaret. Just denna har gått på I19 inredd för robottgrupp där skytten ställde sig knästående på motorluckan på en speciell dyna. I bästa av drömvärldar hade jag fått tag i en vagn från I5, men alla de vagnarna gick till tuggen... Med min vanliga tur så fick jag tag i ett exemplar av det tidigare utförandet, dvs ingen lucka ovanför föraren utan en fast kupol. Till och med Ryssarna fattade att det var kasst och tillförde senare lucka till förarplats, samtidigt med denna mod vände man även på luckan i mitten mellan förare och skytt/vagnchef. Tack och lov kapade den förra ägaren bort "bulan", annars hade jag nog gjort det själv. Blir att turista i nåt trevligt östland framöver med vinkelkapen Nåt annat jag observerat är att min vagn även har den första varianten av förvärmare till motorn, något som inte ens ryssarna har reservdelar till längre... Förra ägaren gjorde ett föredömligt jobb med att klä på bakdelen med tak och luckor. Tyvärr har det stått vatten i vagnen, typ en decimeter. Förmodligen när den stod utan tak och luckor efter avmilitäriseringen. Naturligtvis hade jag inte samma tur som flera andra svenska pebbor jag sett på nätet som har väldigt intakta vagnar från avmilitäriseringen, några har till och med vapenhuven kvar(!). Nåväl, man kan inte få allt Tanken var att vara extra fyndig och lägga upp det här inlägget den 1a april, men jag hade varken tiden eller orken till det. Jag tänkte även försöka beskriva mina strapatser på ett lite annorlunda sätt jämfört med bandvagns-tråden; nämligen att skriva från början till slut om ett delprojekt/fix, så allt händer inte nödvändigtvis i kronologisk ordning jämfört med andra inlägg (hoppas det var tillräckligt otydligt). Målbild: uppfräschad pebba man törs visa sig på byn med utan att mamma skäms för hur illa det ser ut på insidan
    1 poäng
  4. Fann även nån broschyr som jag inte vet var jag fått den ifrån
    1 poäng
  5. Den lilla röda dunken är för vatteninsprutet i Mirus arr och slangarna är returer av överflödet av vatten. Bilden under har vi pumpen för vatteninsprutet till höger om vacumventilen och längst till höger är cirkpumpen för värmen Och på undre bilden luftdonen o längst till vänster reglagen för värme o kylan
    1 poäng
  6. Hälsade på hos Carspect i Karlskoga idag. "Bad-Ass" blev godkänd utan anmärkning. "Nästkommande besiktning 2099-12-31". Yes!!!
    1 poäng
  7. Hurra Grattis till Lasse! Nu får Gotlänningarna njuta av att se din 11:a på vägarna igen!
    1 poäng
  8. CO-Halt Justering av luftmängd vid tomgång och CO-halten Ta bort plastlocket, Känn på bi -(4) metallfjäder att den kan röra sig lätt, Se även sid 23:10 punkt 3. Eventuellt justera rörelsen med nr 9, justeringsmutter – ge mera luft på tomgång Enligt uppgift påverkas bara luftmängd vid tomgång men inte vid körning. Kan det vara så att, många bilar har en ”ihopkladdad” ventil i temperaturkompensator? Min bil mättes . År 2019 3,5, 2021 4,5 och nu 2023 6,2 i CO. Det har inte blivit så många mil mellan besiktningar och kanske ventilen i temperaturkompensator har kladdat samman mer och mer. Öppna plastlocket och lyft lite på bimetallfjäder några gånger, är kanske vad som behövs… även det en enkel och snabb åtgärd. Citat Svana ”BRÄNNNA UR” Kanske ett högt varvtal under en stund rensar ur kanaler? Se även Forumet Övrigt -Everything else rubrik ”vad har ni gjort i dag då?” Johannes lösning med justering av bränslenålar. Började med 6,2 – sänkte tomgång + nya stift = 5,5, pill med temperaturkompensator = 0,7. Tyvärr måste man nog ha tillgång till en CO mätare. Enligt VeHb skall CO ligga på 2,5 vid 800 rpm.
    1 poäng
  9. Håller tummarna för dig kompis! Blankt papper denna gång !
    1 poäng
  10. Verkar som de hittats av Goooggle nu: PL billigast, 300kr (frakt??) https://filterland.pl/pl/p/Filtr-kabinowy-KOMATSU%2C-ROTTNE%2C-SENNEBOGEN-zam-ROTTNE-0770066%2C-MANN-C3997-BALDWIN-PA7709-VALTRA-5038393-/2246 https://filterland.pl/pl/p/Filtr-kabinowy-KOMATSU%2C-ROTTNE%2C-SENNEBOGEN-zam-ROTTNE-0770066%2C-MANN-C3997-BALDWIN-PA7709-VALTRA-5038393-/2246 500 spänn styck va ju som hittat: https://allafilter.se/mann-hummel/C3997/71BE-327/22516 Sitter tydligen i Rottne o Komatsu skogsmaskiner: https://euroequip.se/shop/product/luftfilter-ufi-077-0066?tm=&sm=filter/ovriga-filter
    1 poäng
  11. Jo jag hickade till när jag såg priset. Jag vill köra terräng, inte ta ett huslån...
    1 poäng
  12. Är det någon som äger eller känner till några svenska Flytsläpvagn 803 flytvagnar? Jag känner till två i privat ägo nu, Claes och och Emil. Jag undrade om någon annan ägde en. Det antyds att det fanns 6 av kustartilleriet för Amfibiebil 101. Tack #flytsläpvagn803 Does anyone own or know of any Swedish Flytsläpvagn 803 floating trailers? I know of two in private ownership now, Claes and and Emil. I wondered if anyone else owned one. It's suggested that there were 6 made by the Coastal Artillery for the Amfibiebil 101. Thanks #flytsläpvagn803
    1 poäng
  13. Jag har bilsport & mc, minns inte exakt men ca 1000-1500kr helförsäkring per år. Ej avställningsbar. Där valde man värde själv, samt laddar upp foton på fordonet. Bygger man om, nya däck osv så anmäler man det så ändrar dom försäkringen.
    1 poäng
  14. Mycket av de du beskriver är sånt som ligger på tändningsnyckel, så kolla att du har "utgående" på rätt plint på tändningslåset.
    1 poäng
  15. little update, engine is back in the volvo! While the flywheel was off i resufaced it on the late. To take the ballbearing in the cranckshaft i used bread that i punched in with an allan key. works realy well! Then i connected all hoses and started it up for the first time. Everything was fine! I also added a temp meter for the gearbox. It is a standard BBQ meter wich you can buy on amazone or ali express. ist comes with 4 probes. So i added one on the 5speed gearbox and one on the transfer box. The bbq meter comes with an app wich allows me to put in an alarm if the gearbox is getting to hot an also a nice graph. I glued the probes on with loctite 3463 2k steel. Then i also had a broken CV boot so it was time to inspect the front axle. I took everything apart en to get it sand blasted. then some fresh 2K paint. I found some blue silicone cv boots from asli4x4: https://www.asli4x4.com/products/volvo-c303-c304-c306-silicone-driveshaft-c-v-joint-cover-boot The leafsprings i put together wit some graphite grease in between the leafs. to check iff the carbs where tuned correct i also placed a AFR meter. With the new cam it does need more fuel! I also am thinking on trying a automatic adjusting of the choke valve to adjust the mixture on demand of the afr reading. just did my first test drive als all is looking fine. WhatsApp Video 2023-05-09 at 09.18.33.mp4 WhatsApp Video 2023-05-09 at 09.18.31 (1).mp4 WhatsApp Video 2023-05-09 at 09.18.31.mp4 WhatsApp Video 2023-05-09 at 12.09.53.mp4
    1 poäng
  16. 1 poäng
  17. Visst är de en riktig energiboost. Har fått liv i den mesta av elen och hade turen att min civilare var en 24V vilket enligt Claes på tatanka var lite ovanligt. Så de viset har jag kunnat plocka de som fattas på 11an därifrån, dock har jag inte löst att den ena blinkersen fram är totalt upprostad. Glas o yttre ram har jag , har någon resten över att sälja?
    1 poäng
  18. Jag som mindes fel,fann inget i boken Men är rätt säker på att det finns 2 bilder på Argentinska valpar där ute Den ena fotat på ett lastfartyg och den andra där man kör valpen över till kaj/annat fartyg på ramper
    1 poäng
  19. Volvo i usa har kopierat en bild från min blocket video till sin reklam.
    1 poäng
  20. Perhaps someone on here can point me in the right direction. I'm ex British Army, and drove the amphibious Alvis Stalwart in Germany for a couple of years. Sweden bought 32 or 33 Stalwart between 1961 and 1967. The first 2 were prototypes, and had the octagonal hatches like the Matchbox model. I've tried posting on a couple of Swedish Coastal defence and Swedish Military groups on Facebook, but no one is coming forward. I'm looking for people who used to drive or work with the Amfibiebil 101, or any photos and videos of them in service The 101s were stationed at: -KA1 Waxholm. -KA2 Karlskrona (about 15). -KA3 Fårrösund. -KA4 Göteborg (Gothenburg). -KA5 Härnosand. We have a group on Facebook https://www.facebook.com/groups/110456768992136 These are English vehicles, but I have attached all the Swedish pictures that I have . And they could fly Many thanks Amfibiebil-Amphibious-lorry-101.pdf
    1 poäng
  21. Upload an image into Google Disc. Right-click and select "Open With > Google Docs". The text (if any) in the image is then copied and pasted after the image automatically. https://business.tutsplus.com/tutorials/how-to-ocr-documents-for-free-in-google-drive--cms-20460
    1 poäng
  22. Hittat min gamla bil på div kineseska sidor även fått tips om att volvo handlare i usa använder mina bilder i sin reklam. https://auto.sina.cn/xcz/photo/2020-03-13/detail-iimxxstf8656433.d.html ser ut som de även satt sin copyright på mina bilder https://www.ytxfz.com/2317458.html https://m.weibo.cn/detail/4481963672932922
    1 poäng
  23. update: I removed the engine and gave it a fresh layer of paint. because the 5speed gearbox is 63mm longer i had to make new engine mounts. I used the original ones and extended them. also the gearstick had to be adjusted. While the engine was out i also did a conversion to electric fan. i bought this one: https://www.spal-vertrieb.de/en/product/va33-bp91-ll-65a/ I didn't want a on/off switch so therefore i needed a pwm regulator: https://www.kemo-electronic.de/en/Transformer-Dimmer/Controller/Modules/M195-PWM-Power-control-9-28-V-DC-max-20-A.php this also as the option to put in a 0-5V regulation signal. I added a PT100 in one of the connection tubes from the radiator. I'm currently working on the PID regulator . The advantage is that the fan wil only run when its needed on the correct amount of rpm. Because the engine is going 63mm forward i had to relocate the brake booster and fuel filter. because i had the engine out I also added a K-cam wich i hope will give me a little more power to encounter the 5th gear. If ist not worging i can always switch back to the old A-cam. bacause i also had an steel distribution gearset i also added it in place of the fiber one.
    1 poäng
  24. Kopiering är en sorts smicker sägs det. Välkommen till Zombie-tråden-de luxe! Jag talade med några arbetskamrater idag, på lunchen, om att jag en gång i tiden för länge sedan skrev en manual i hur man hanterar sitt samlande kontra sin flickvän. Och att det på nätet utvecklades en rad varianter på den (för länge sedan) - traktorer, stereoanläggningar, bilar, datorer, vapen, etc. men även handväskor och skor (skrivet av kvinnor får man väl anta). Tydligen för motorsågar också... Nu ikväll kom jag på att jag måste googla - and lo and behold - jag hittade den här gamla tråden! Självklart måste jag registrera mig för att ändra det som är fel på Internet... ;-) De inlägg jag citerar är lite roliga i det att en person säger att han har skrivit det. Det må så vara att han skrev det för sitt intresse men det är jag som är upphovsman. Jag skrev den ursprungliga texten och den handlade om cyklar. Sedan skrev jag den för mopeder och slutligen för klockor. Är fortfarande lyckligt gift - utifall att någon undrar. Alla de gamla samlingarna är kvar och får väl erkänna att det tillkommit nya - gamla Ambassadeur: er, kulörta glasfiberspön och ABU Hi-Lo wobblers också... Så nu är det ett fel mindre på Internet. Jag och min väpnare Sancho Panza drar nu vidare för att upprätthålla Internets moral. PS. I mitt dagliga blocket-svep kan jag inte låta bli att klicka mig in på annonser för TGB 903. Minnen av en sådan i Marma eller Kungsfors, tidigt 1980-tal, på övning sitter hårt i bakhuvudet. Varm (i jämförelse med utanför) bekväm (i jämförelse med ett traktorsläp) och snabb (i jämförelse med att gå)! Egentligen vill jag nog helst ha en 2062. Hur många sådana kan man ha? Den fjärde är den som är svårast att få till… Vänligen Upphovsman
    1 poäng
  25. ALDRIG mer Trygg Hansa på fordon. Aldrig. Jag höll på att ta självmord efter ett bilinbrott för tre år sedan. Hade dolt bilstereobygge som dom inte fick loss, så högg tjuvsvinet sönder grejerna ist. Blev av med väskor med kläder och alla fiskegrejer jag ägde, skulle precis iväg på resa. Räknade till ca 17 000kr i värde för mig, trots att grejerna var både nya och gamla. Fick 1100kr.. pga avsaknad kvitton på väskor med kläder, hygiengrejer, alla hundratals cd-skivor i fodral, fiskedragen mm.. JÄVLA SVIIN! Jag överklagade men ingen skillnad. ALDRIG MER TRYGG HANSA!!!
    0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...