tgblars Postad 28 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 (Skulle stå 24V) Hei... har akkurat kjøpt en 11c fra Sverige og funnet ut at lagrene i dynamoen er ødelagt + at den lader dårlig på høye turtall... Så kommer spørsmålet... Er det noen som har bygget om det elektriske annlegget på en 11 eller 13 bil og har noen erfaringer rundt dette?? Kunne vært behagelig med 12v i bilen... Tenkte og bygge terreng camper av denne bilen... Hva annet enn starter, vinduspusser motorer, dynamo, vifter og pærer må evt. byttes/bygges om? På forhånd takk.. Mvh. Lars 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 28 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 Gratulerer med ny bil! Den ser veldig fin ut! Har du kjøpt den privat? Hvis du skal bytte til 12 volt er det ikke nok å bytte alt du har lista opp. Releene, coil og kondensator kommer i tillegg. Du må sannsynligvis bytte heile ledningsnettet også. 12 V krever større kvadrat (i tverrsnitt) enn 24 V. Det er egentlig bare ulemper ved å bytte til 12 volt. Kjøp heller en liten 24 til 12 volt-omformer og legg opp ledninger dit du trenger 12 volt i bilen. På Biltema har de en 24 volts dynamo som passer nokså bra til denne bilen. Mange andre her har bytta til den, en bonus er at den har høyere ladestrøm en originaldynamoen. Søk litt på forumet, så finner du flere beskrivelser på hva som må til for å sette inn Biltema-dynamoen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 28 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 Njae, trådarna är nog tillräckligt grova i de flesta fallen, men allt med spolar/förbrukning i måste du byta. Eller köp en Elverks C303, så får du 12V från start! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tgblars Postad 28 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 Gratulerer med ny bil! Den ser veldig fin ut! Har du kjøpt den privat? Hvis du skal bytte til 12 volt er det ikke nok å bytte alt du har lista opp. Releene, coil og kondensator kommer i tillegg. Du må sannsynligvis bytte heile ledningsnettet også. 12 V krever større kvadrat (i tverrsnitt) enn 24 V. Det er egentlig bare ulemper ved å bytte til 12 volt. Kjøp heller en liten 24 til 12 volt-omformer og legg opp ledninger dit du trenger 12 volt i bilen. På Biltema har de en 24 volts dynamo som passer nokså bra til denne bilen. Mange andre her har bytta til den, en bonus er at den har høyere ladestrøm en originaldynamoen. Søk litt på forumet, så finner du flere beskrivelser på hva som må til for å sette inn Biltema-dynamoen. Takker for svar... Må nok tenke litt på hva som er enklest... skal sjekke den Biltema dynamoen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tgblars Postad 28 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 Njae, trådarna är nog tillräckligt grova i de flesta fallen, men allt med spolar/förbrukning i måste du byta. Eller köp en Elverks C303, så får du 12V från start! Ok... Bra ledningene kan brukes i så fall Takk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 28 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 Jag förstod inte varför bilen behöver byggas om till 12 volt? Själv är jag förundrar att vanliga personbilar fortfarande är 12 volt. Det är visserligen bättre än 6 volt, men fortfarande inte bra... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tgblars Postad 28 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 Takker for svar... Må nok tenke litt på hva som er enklest... skal sjekke den Biltema dynamoen.. Har kjøpt den privat men han har aldrig registrert den sivilt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tgblars Postad 28 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 Jag förstod inte varför bilen behöver byggas om till 12 volt? Själv är jag förundrar att vanliga personbilar fortfarande är 12 volt. Det är visserligen bättre än 6 volt, men fortfarande inte bra... Tja... du sier noe... kanskje det enkleste er og beholde 24 volt anlegg.... Takk for svar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 28 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 Her er dynamoen: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/Dynamo/Dynamo-24-V-55-A-63615/ 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tgblars Postad 28 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 Her er dynamoen: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/Dynamo/Dynamo-24-V-55-A-63615/ Vet du hvor mange amp den orginale dynamoen er på? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 28 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 35 A. Radiovognene har 70 A, men de er ikke så vanlige. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 28 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 Om jag minns rätt är original på 35A, radio varianten på 70A. Tänk på att 55A skulle motsvara ungefär 110A i ett 12v system om man plockar ut samma effekt. Till 12v utrustning kan man skaffa en omvandlare eller sätta dit en extra 12vgenerator och ett litet batteri. Köper du Biltemas 24v dynamo så blir det ett remhjul över, då kan du köpa en sådan här http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/Dynamo/Dynamo-universal-63614/ Sedan montera som jag gjorde, från inlägg #35 http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9185-ladufyndet-tgb11/page-2 Lite mera jobb än en omvandlare men många A för små pengar jämfört med en bra omvandlare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tgblars Postad 28 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 Om jag minns rätt är original på 35A, radio varianten på 70A. Tänk på att 55A skulle motsvara ungefär 110A i ett 12v system om man plockar ut samma effekt. Da er jo Biltema varianten perfekt...Takk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tgblars Postad 28 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2013 35 A. Radiovognene har 70 A, men de er ikke så vanlige. Takk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 29 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2013 Biltemas 24 v generatorer i Sverige har 2 remskivor. Ja på den som sitter i min bil som är köpt där sitter det två och jag har sett andra som också kommer från biltema och har två remskivor. Möjligt att dem inte har det i Norge. Att byta till en sådan kräver inte mycket jobb, lösningarna är olika på hur de satt fast den,, men dom verkar då hålla och är prisvärda. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 29 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2013 Biltemas 24 v generatorer i Sverige har 2 remskivor. Ja på den som sitter i min bil som är köpt där sitter det två och jag har sett andra som också kommer från biltema och har två remskivor. Möjligt att dem inte har det i Norge. Att byta till en sådan kräver inte mycket jobb, lösningarna är olika på hur de satt fast den,, men dom verkar då hålla och är prisvärda. Vad jag minns byter man remskivan och sätter på den från orginalgeneratorn på den nya istället.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tgblars Postad 29 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 29 Augusti , 2013 Vad jag minns byter man remskivan och sätter på den från orginalgeneratorn på den nya istället.. Takk.... skal prøve det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.