Gå till innehåll

24V til 12V elektrisk på TGB 11


tgblars

Rekommendera Poster

(Skulle stå 24V) ;) Hei... har akkurat kjøpt en 11c  fra Sverige og funnet ut at lagrene i dynamoen er ødelagt + at den lader dårlig på høye turtall... Så kommer spørsmålet... Er det noen som har bygget om det elektriske annlegget på en 11 eller 13 bil og har noen erfaringer rundt dette?? Kunne vært behagelig med 12v i bilen... Tenkte og bygge terreng camper av denne bilen... Hva annet enn starter, vinduspusser motorer, dynamo, vifter og pærer må evt. byttes/bygges om?   På forhånd takk.. :)      Mvh. Lars

post-7600-0-69132600-1377713473_thumb.jpg

post-7600-0-02944700-1377713489_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerer med ny bil! Den ser veldig fin ut! Har du kjøpt den privat?

 

Hvis du skal bytte til 12 volt er det ikke nok å bytte alt du har lista opp. Releene, coil og kondensator kommer i tillegg. Du må sannsynligvis bytte heile ledningsnettet også. 12 V krever større kvadrat (i tverrsnitt) enn 24 V.

 

Det er egentlig bare ulemper ved å bytte til 12 volt. Kjøp heller en liten 24 til 12 volt-omformer og legg opp ledninger dit du trenger 12 volt i bilen.

 

På Biltema har de en 24 volts dynamo som passer nokså bra til denne bilen. Mange andre her har bytta til den, en bonus er at den har høyere ladestrøm en originaldynamoen. Søk litt på forumet, så finner du flere beskrivelser på hva som må til for å sette inn Biltema-dynamoen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerer med ny bil! Den ser veldig fin ut! Har du kjøpt den privat?

 

Hvis du skal bytte til 12 volt er det ikke nok å bytte alt du har lista opp. Releene, coil og kondensator kommer i tillegg. Du må sannsynligvis bytte heile ledningsnettet også. 12 V krever større kvadrat (i tverrsnitt) enn 24 V.

 

Det er egentlig bare ulemper ved å bytte til 12 volt. Kjøp heller en liten 24 til 12 volt-omformer og legg opp ledninger dit du trenger 12 volt i bilen.

 

På Biltema har de en 24 volts dynamo som passer nokså bra til denne bilen. Mange andre her har bytta til den, en bonus er at den har høyere ladestrøm en originaldynamoen. Søk litt på forumet, så finner du flere beskrivelser på hva som må til for å sette inn Biltema-dynamoen.

Takker for svar... :) Må nok tenke litt på hva som er enklest... skal sjekke den Biltema dynamoen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod inte varför bilen behöver byggas om till 12 volt?

 

Själv är jag förundrar att vanliga personbilar fortfarande är 12 volt. Det är visserligen bättre än 6 volt, men fortfarande inte bra...

Tja... du sier noe... kanskje det enkleste er og beholde 24 volt anlegg.... :) Takk for svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt är original på 35A, radio varianten på 70A.

Tänk på att 55A skulle motsvara ungefär 110A i ett 12v system om man plockar ut samma effekt.

 

Till 12v utrustning kan man skaffa en omvandlare eller sätta dit en extra 12vgenerator och ett litet batteri.

Köper du Biltemas 24v dynamo så blir det ett remhjul över, då kan du köpa en sådan här

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/Dynamo/Dynamo-universal-63614/

 

Sedan montera som jag gjorde, från inlägg #35

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9185-ladufyndet-tgb11/page-2

 

Lite mera jobb än en omvandlare men många A för små pengar jämfört med en bra omvandlare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltemas 24 v generatorer i Sverige har 2 remskivor. Ja på den som sitter i min bil som är köpt där sitter det två och jag har sett andra som också kommer från biltema och har två remskivor.

Möjligt att dem inte har det i Norge.

 

Att byta till en sådan kräver inte mycket jobb, lösningarna är olika på hur de satt fast den,, men dom verkar då hålla och är prisvärda.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltemas 24 v generatorer i Sverige har 2 remskivor. Ja på den som sitter i min bil som är köpt där sitter det två och jag har sett andra som också kommer från biltema och har två remskivor.

Möjligt att dem inte har det i Norge.

 

Att byta till en sådan kräver inte mycket jobb, lösningarna är olika på hur de satt fast den,, men dom verkar då hålla och är prisvärda.

 

 Vad jag minns byter man remskivan och sätter på den från orginalgeneratorn på den nya istället..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...