bsvensso Postad 25 September , 2013 Rapport Share Postad 25 September , 2013 Än så länge verkar det inte ha kommit in några TGB 30/40 bilder till kalendern. Kolla igenom era gömmor eller spring ut i solnedgången och fota så det ryker (?). Det vore väl synd om det inte fanns några bidrag från storbils sektionen på forumet Jag behöver också ha något läckert att flukta på för att hålla mig igång över den kalla vintern Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 26 September , 2013 Rapport Share Postad 26 September , 2013 Återkommer med några bilder från Olerumskörningen. Kanske någon fotograferade mig när jag fastnade? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 26 September , 2013 Rapport Share Postad 26 September , 2013 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 26 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 26 September , 2013 Läckert, och verkligt fin bil också Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 2 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2013 Här kommer några TGB40-bilder från en motorkväll i Nostalgibyn mellan Fellingsbro och Frövi. Observera den vackra flexningen :-) Och Wild_Devil har fastnat på bild... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 2 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 2 Oktober , 2013 Tjusigt Vad hade ni winschen till på sista bilden? Stöldskydd? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wild_Devil Postad 2 December , 2013 Rapport Share Postad 2 December , 2013 Tyvärr syns det inte på första bilden då den är tagen innan jag klättrade upp i ett träd bakom och satte upp ena brytblocket i trädet... Inget jag gör om igen friviligt...blocket vägde rejält att hålla upp med en hand och koppla in stroppen med andra handen... Valde att sätta blocket högt för "show / syn" och säkrare så ingen snubblade över viren... /R Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 3 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 3 December , 2013 Jag har för mig att jag läste eller såg någonstans om att "flexningen" på 30/40 bilarna var en speciell design lösning för framkomlighet. Är det någon som vet mer om det? Vad innebär det i praktiken d.v.s alla diken ska korsas "super" diagonalt, för bilen är byggd för att tåla det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 3 December , 2013 Rapport Share Postad 3 December , 2013 Ja, ramen är lite vekare än en standard lastbil från tiden, och flaket är inte stumt bultat mot ramen utan sitter i rörliga fästen. Alla lastbilsramar vrider sig mer eller mindre, fast det syns ovanligt mycket på en TGB40 mellan flak och hytt. Tror inte att det påverkar framkomligheten just nåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 3 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 3 December , 2013 Det borde väl betyda mer "artikulering" dvs tillåter att fler hjul är i backen samtidigt? Kanske ger samma effekt som större fjädringsväg skulle ge annars? Hmm, varför är du indikerad som Silver VIP fortfarande istället för en "grad" som alla andra? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 5 December , 2013 Rapport Share Postad 5 December , 2013 Jag tror du tänker rätt där bsvensson. Flexande ram ger samma effekt som lång fjädringsväg. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 5 December , 2013 Rapport Share Postad 5 December , 2013 Inte utan anledning att vi med mek-utb kallade det för "spaghetti-chassie" i lumpen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 5 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 December , 2013 Jag har minne av att ha sett någonstans, på TV runt 70- eller 80-talet (?), där de speciellt visade detta beteende som en finess med de här bilarna. Undrade bara om det fanns beskrivet någonstans, kommer inte ihåg att jag läst något om det. Det vore kul att läsa lite mer om, speciellt just för dikes-korsning och liknade. Jag såg någon bild från War & Peace där en liknande (Engelsk) bil körde fast i ett (stort) dike fast han försökte köra rakt över det och fastnade med nosen. Där skulle det ju snarare köras över diagonalt, speciellt med en 30/40 bil och dra nytta av flexen, men hur mycket klarar den innan ramen "går av" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 5 December , 2013 Rapport Share Postad 5 December , 2013 I varje fall så här pass mycket med övriga tassar kvar i backen: Var inte det en förevisningsgrej man hade för sig på regementena? Hur hög klossen kan vara är oklart... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 5 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 December , 2013 Man kanske måste testa, se hur mycket som krävs innan ett bakhjul lyfter Rimligen så går väl inte ramen "av" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 5 December , 2013 Rapport Share Postad 5 December , 2013 Scania sier i videon sin at ramma tar 1/3 av vridningen og fjærene 2/3. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 5 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 December , 2013 Ah, vet du någon video länk? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 5 December , 2013 Rapport Share Postad 5 December , 2013 Torrenten er her. Det spørs hvor mange som fortsatt ligger å seeder. Jeg har begrenset månedskvote på nettet så jeg får ikke seedet alt. Filen er på 2.63GB. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 5 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 December , 2013 Ursäkta, men Torrent:ar blir jag aldrig klok på. Måste man ha en Torrent klient för att ladda ner dem, eller går det med en webb läsare? Fast när jag klickar på din länk får jag bara en lite fil, så det kanske är svaret på frågan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 5 December , 2013 Rapport Share Postad 5 December , 2013 Ja du må ha ett eller annet torrent program. Jeg bruker uTorrent 3.0 ettersom den er reklamefri. Hvis du har windows kan du få den av meg her. Etter at programmet er installert er det bare å dobbeltklikke på den andre fila du lastet ned for å komme igang. Eventuelle justeringer med brannmur osv kommer fram i uTorrent. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 5 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 December , 2013 Tack, jag provar nu Transmission så får vi se hur det går.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 5 December , 2013 Rapport Share Postad 5 December , 2013 Stadige strømbrudd idag men du har ihvertfall fått lastet over halvparten. Skal fortsette så snart stormaskinen er oppe og går igjen. Jeg måtte sperre av andre som ville laste ned pga begrenset datakvote så håper du har mulighet til å seede en stund etterpå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dick.Boström Postad 5 December , 2013 Rapport Share Postad 5 December , 2013 Så här ser min ut när den är hel och ren Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dick.Boström Postad 5 December , 2013 Rapport Share Postad 5 December , 2013 Ehhh....Behöver vist två chanser för att lägga upp en bild.//Med vänlig hälsning// Dick Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 5 December , 2013 Rapport Share Postad 5 December , 2013 Angående flexningen.. Tgb40 ska kunna flexa mycket mycket mer än med tidigare bilden med stubben. Kolla på youtube, terrängbärgaren TGB40 SBAT som byggts av assistancekåren kan flexa rejält har jag sett, tex här när den byggdes till Assistancebil.. http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=3199 Kanske youtube jag har sett, eller i min länk ovan, att dom kan flexa så det ser ut som ramen har brustit typ. Edit: Nu hittade jag bilderna. Sidan 13 i min länk ovan. Förövrigt snyggaste tgb40-bygget jag sett hittills, ruskigt dyr!! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.