Gå till innehåll

Upprop, det behövs TGB30/40 bilder till kalendern!


Rekommendera Poster

Än så länge verkar det inte ha kommit in några TGB 30/40 bilder till kalendern. Kolla igenom era gömmor eller spring ut i solnedgången och fota så det ryker (?). Det vore väl synd om det inte fanns några bidrag från storbils sektionen på forumet   :wub:  B)

 

Jag behöver också ha något läckert att flukta på för att hålla mig igång över den kalla vintern  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tyvärr syns det inte på första bilden då den är tagen innan jag klättrade upp i ett träd bakom och satte

upp ena brytblocket i trädet...

 

Inget jag gör om igen friviligt...blocket vägde rejält att hålla upp med en hand och koppla in stroppen med

andra handen...

 

Valde att sätta blocket högt för "show / syn" och säkrare så ingen snubblade över viren...

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag läste eller såg någonstans om att "flexningen" på 30/40 bilarna var en speciell design lösning för framkomlighet. Är det någon som vet mer om det?

 

Vad innebär det i praktiken d.v.s alla diken ska korsas "super" diagonalt, för bilen är byggd för att tåla det?  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,

ramen är lite vekare än en standard lastbil från tiden, och flaket är inte stumt bultat mot ramen utan sitter i rörliga fästen.

Alla lastbilsramar vrider sig mer eller mindre, fast det syns ovanligt mycket på en TGB40 mellan flak och hytt. Tror inte att det påverkar framkomligheten just nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde väl betyda mer "artikulering" dvs tillåter att fler hjul är i backen samtidigt?

Kanske ger samma effekt som större fjädringsväg skulle ge annars?

 

 

Hmm, varför är du indikerad som Silver VIP fortfarande istället för en "grad" som alla andra?  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har minne av att ha sett någonstans, på TV runt 70- eller 80-talet (?), där de speciellt visade detta beteende som en finess med de här bilarna. Undrade bara om det fanns beskrivet någonstans, kommer inte ihåg att jag läst något om det.

 

Det vore kul att läsa lite mer om, speciellt just för dikes-korsning och liknade. Jag såg någon bild från War & Peace där en liknande (Engelsk) bil körde fast i ett (stort) dike fast han försökte köra rakt över det och fastnade med nosen. Där skulle det ju snarare köras över diagonalt, speciellt med en 30/40 bil och dra nytta av flexen, men hur mycket klarar den innan ramen "går av"  :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du må ha ett eller annet torrent program. Jeg bruker uTorrent 3.0 ettersom den er reklamefri. Hvis du har windows kan du få den av meg her.

Etter at programmet er installert er det bare å dobbeltklikke på den andre fila du lastet ned for å komme igang.

Eventuelle justeringer med brannmur osv kommer fram i uTorrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stadige strømbrudd idag men du har ihvertfall fått lastet over halvparten. Skal fortsette så snart stormaskinen er oppe og går igjen.

Jeg måtte sperre av andre som ville laste ned pga begrenset datakvote så håper du har mulighet til å seede en stund etterpå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående flexningen..

 

 Tgb40 ska kunna flexa mycket mycket mer än med tidigare bilden med stubben.

Kolla på youtube, terrängbärgaren TGB40 SBAT som byggts av assistancekåren kan flexa rejält har jag sett, tex här när den byggdes till Assistancebil..

 

http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=3199

 

 Kanske youtube jag har sett, eller i min länk ovan, att dom kan flexa så det ser ut som ramen har brustit typ.

 

 

Edit:

Nu hittade jag bilderna. Sidan 13 i min länk ovan. Förövrigt snyggaste tgb40-bygget jag sett hittills, ruskigt dyr!!

 

106.jpg

 

:P

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...