Gå till innehåll

Svagt Intresse.


mud boy

Rekommendera Poster

Det jag har lagt märke till är att det värkar vara dåligt med forums aktivitet på många 4x4 forum,även här och tex på 4x4sweden.Har jag missat något eller är det på ut döende :unsure: Var är alla när dom snackar offroad eller bara kollar andras byggen.Tacksam för en diskution MVH Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På hösten går aktiviteten ner och det är väl normalt eftersom typ 90% av alla träffar ligger på sommaren.

Byggtrådarna borde iofs vara mer drag i under vintern men det förutsätter att man har ett garage att jobba i. Är det blå hallen som gäller händer inget vettigt med bilen under vintern.

 

Tgb.net tappade en hel del trafik när det gammla forumet packade ihop och många medlemmar valde att inte hänga med till det nya forumet. Skåne tex var en väldigt aktiv medlem som försvann helt i den övergången.

Å andra sidan har det kommit några nya medlemmar som bidrar väldigt mycket till diskussionerna :)

Sen har vi en betydligt snällare/lugnare attityd på tgb.net än tex 4x4sweden och det passar inte alla heller... -_-

 

 

Men det vore jättekul om det kunde ta fart igen men alla medlemmar ink admin/moderatorer måste hjälpa till genom att tex skapa byggtrådar, det är alltid kul att se hur andras byggen ser ut och eventuellt få nya ideér som man kan sno ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att det är på sommaren det är mer aktivitet MEN jag har sätt en nedgång även då.Och ja det är mycket bättre stäming här,inte en så hård attityd :) Tänkte om det finns ett forum man har missat där "alla" är??Kan ju också vara så att många sålt sina gröna bilar.Vilket vore synd eftersom det inte finns någon annan terrängbil där man slipper skruva efter varje körtillfälle :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog många faktorer som spelar in, men du har helt rätt att trafiken går ner på dom flesta forumen. Varför vet jag inte helt, kanske man tröttnat lite på den kommunikationsformen?

Trafiken in på Terrängbil.net ligger väldigt stabil genom hela året, men ganska mycket under våran storhetstid.

 

Jag hoppas att mitt företag går lättare i 2014 så att jag får mer tid till Terrängbil.net och min terrängbil.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är som Fredik skriver mycket som står i dvala för de som mekar i blå hallen, och mindre med träffar.

Då minskar naturligt aktiviteten, 

Har själv en massa roliga saker att göra på mina bilar, skall vara bättre på att dokumentera och skriva om dem, det har varit fokus på att bygga klart utbyggnaden på torpet jag bor i nu innan vintern, så har diverse saker inom Klubben "olerum offroad" krävt en del av mej.

Att jag pendlar nio mil enkel resa mellan torpet där jag bor och min dotter i Skänninge minst en gång i veckan slukar massor av tid, och det mesta inklusive data aktivitet blir ståendes när jag har dottern i Skänninge.

 

Men nu är det lugnt i verkstaden vad jag vet och jag kan börja med bilarna igen utan att vara i vägen för något trasigt redskap eller maskin.

 

Tycker det flyter på ganska bra här på terrängbil.net. visst bilar byter ägare och det är inte säkert att den nya ägaren varken har behov eller vilja att skriva här.

Men vi har många ny ansikten och väldigt många läsare tidvis, De flesta problem med bilarna har diskuterats flera gånger, men det är lättare att lyfta en ny tråd än att leta i gamla där det även kan saknas foton mm, och ofta kommer det nya knep och tipps om man drar i gång en ny tråd eller öppnar en gammal.

Bygg trådar kan vi inte få nog av, då de ger både inspiration och ideer till många, alla är på olika nivåer och har olika tillgång till maskiner och material så resultaten blir väldigt varierande. 

Tycker själv att det är lika roligt att se någon som gjort allt de kan för att fixa med något, även om det inte är utställnings skick på resultatet som att se de som verkligen har utrustning och kunskap att bygga så det ser fabriks gjort ut.

 

Hoppas också på att vi rullar på med ökad eller minst samma fart under 2014

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del så tittar jag in på "mina" forum nästan dagligen men då via mobilen,

det är för pilligt för en gammal gubbjävel att sitta och skriva på en sån manick :wacko:

 

Sen har jag bytt garage vilket inte var det smidigaste när man har så mycket bra o ha (läs 50ton skrot)

och nu hinner jag inte skriva för min inte så gode vän Mr Murphy är ständigt närvarande

 

Mitt husbilsprojekt har gått istå tillsvidare, då det för tillfället är roligare projekt på G.

 

Facebook är något som också tar tid ifrån forum då jag tycker det är enklare och ta en bild och lägga den den där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart FB är lättare på många sätt, men helt omöjlig att bygga struktur i....

 

Vi som arbetar med sajten (dom flesta mer än mig) :D får bara fortsätta den goda jobben. Jag är ganska så säker på att 2014 kommer att bjuda på mycket mer än det vi har sett

dom sista åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra kommentar, FB kanske tar tid för många. Jag använder också FB (för annat) men är inte förtjust i formatet. Det är för svårt att förstå vad f-n som händer i det systemet. Men det är ju ingen tvekan om att FB är bra på att skapa kontakter.

 

För min del används FB nästan uteslutande för att hålla lite kontakt med släkt och vänner och av någon anledning känns det inte nödvändigt att blanda ihop ned något som är lite mer special intresse, som militära terrängbilar.

 

Jag tycker forumet funkar bra men liksom som FB så vore det kanske bra att ha en funktion för att lägga till bilder som vore lättare att använda. En problem som de flesta forum verkar lida av faktiskt. Forum brukar kräva viss HTML förståelse och/eller att original bilderna läggs på någon annan sajt, vilket inte underlättar.

 

Kanske "Like" funktionen också kan förbättras med lite mer variationer eller lite mer FB liknande kross-pollinering. Fast då kanske det blir För FB likt, och oförståeligt?  :blink:

 

Hur vore det med bättre Tapatalk support kanske  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det i utgångspunkt inte svårt eller krångligt att lägga in bilder här. Faktiskt inte så mycket svårare än FB. 

 

Men... vi lider av det samma som andra forum... Finansiering vs Lagringsplats! 

 

Skulle jag släppa lös att alla har fri lagringsplats för bilder så måste detta finansieras

på något sätt. Den delen är inte enkel... för viljan att betala är nästan obefintlig.

 

Så då blir det med engång lite jobbigare när man använt sina 5mb som följer med :( :( :(

 

Skall se om man kan göra det enklare att koppla och dela poster!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas, om viljan att betala är "nästan obefintlig", är kanske lösningen med VIP-medlemskap inte den optimala? Jag har i stort sett slutat skriva om mina projekt efter att jag gick i 5mb-taket. Ett inlägg blir ju rätt tunt utan bilder. Har inget emot finansiering med mer reklam och skulle gärna pytsa in några hundra på ett donationskonto då och då. Men vill av princip inte betala en avgift för nöjet att underhålla gratismedlemmarna (sådana som jag själv). Däremot skickar jag alltså gärna en slant frivilligt för det anser jag definitivt det är värt att få ta del av all klokskap som skrivs här och alla fina bilder! Respekterar givetvis andra uppfattningar. Bara mina två cent...

Redigerad av Wingflyer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan se den delen. Men jag har absolut ingen tro på att folk betalar något som helst frivilligt, den kulturen är döende tack vare att allt annat är "gratis" på internet. Så andra alternativt

är att avsluta hela kalaset med Terrängbil.net, för reklamen ger inte det våldsamma heller.

 

Här menar jag personers eventuella principer mot betalning bör sättas till sidan för att stödja något man är nöjd med. Det är inte hutlöst med pengar det är prat om! Om jag hade några principer i temat så hade sajten varit död för flera år sedan efter jag sponsrat hela leken från min egna plånbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är många tidigare så välkända "namn" man saknar. Själv har jag tvingats ligga lågt med valp-mekandet pga brist på lokal med tillräcklig takhöjd.

Tyvärr försvann mycket av den familjära och lite "mysiga" andan från forumet i samband med den stora "REMO:n" (REnoveringMOdifiering). Det har ju lagts ner ett jättejobb på att skapa det nya, så jag vill inte vara kritisk, men man kan ju bara konstatera att det blivit större och mer opersonligt.

Vi får hoppas att 2014 bjuder på ett större engagemang från oss alla forummedlemmar och att de förlorade sönerna återvänder hit.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan se den delen. Men jag har absolut ingen tro på att folk betalar något som helst frivilligt, den kulturen är döende tack vare att allt annat är "gratis" på internet. Så andra alternativt

är att avsluta hela kalaset med Terrängbil.net, för reklamen ger inte det våldsamma heller.

 

Här menar jag personers eventuella principer mot betalning bör sättas till sidan för att stödja något man är nöjd med. Det är inte hutlöst med pengar det är prat om! Om jag hade några principer i temat så hade sajten varit död för flera år sedan efter jag sponsrat hela leken från min egna plånbok.

 

Vad cirka kostar serverplatsen / år? (Är ok om du inte vill svara öppet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vilken fart det blev i den här tråden vilket är bra.

 

 Jag är inne på denna sajten, 4x4sweden och garaget.org varje kväll eller minst en gång/dag. Det är det enda jag har att komma hem till efter jobbet, och det enda man ser fram mot efter en lång arbetsdag.

 

Jag tillhör "den nya skaran" sedan typ 2010 tror jag, och märker på er äldre forumiter, att det sprätter till lite extra när någon annan av äldre "stammen" kikar in och skriver några rader. Det är kul om fler gamla medlemmar kommer tillbaks igen, men inget man kan tvinga..

 

 Jag gillar stämningen och kamratandan vi har här, och den skall så förbli även i fortsättning om jag fick bestämma :) .

Även jag märker av att intresset svalnar i alla offroadforum denna årstid, och som andra redan skrivit så är det naturligt att man söker sig till andra intressen när mörkret faller och man inte har nånstans att skruva.

 Detsamma gäller för mig.

 

 Men det är nu man sitter och planerar projekten, tillverkar på vintern, monterar på våren och lägger upp projekttråden här under sommaren.. :lol: 

 

 När ämnet FB är uppe, så har jag inget konto där och tänker heller inte skaffa. Anledningen är att jag blir beroende av dessa forum / sajter, och fastnar jag där kommer jag aldrig få något annat gjort, inte ens åka till arbetet på morgonen..

 

 Vi ska tacka Hasse, Andreas och Fredde mfl. för det vi har idag. Mycket kan göras bättre, men utan er hade vi inte kunnat skriva här och nu.

 

 Denna sajt betyder oändligt mycket för mig idag, igår och imorgon. :) 

 

 /mvh svana

 

(edit: fan vad tokig texten blev. Funkar ju iaf.)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var väldigt vilket drag det blev. Andreas startade nyss en ny tråd, att VIP försvinner, mm. Försökte svara på den men en ruta poppade upp som sade att jag inte har behörighet att svara. Hmm, jag som är silver VIP och allt nu! :-) Och nu ser jag att tråden försvann igen...

 

Här är i alla fall vad jag skrev:

 

Andreas, Kanske  en öppen och förutsättningslös diskussion här kan hitta nya öppningar? Jag tror till skillnad mot dig att det absolut inte är ointresse för sajten som är anledning till att VIP inte blev någon hit. Snarare i så fall att folk drar sig för att teckna "autogiro". Eventuellt har jag en idé men behöver veta vad domän och server kostar per år. Mvh Sten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg alltid VIP kostnaden som ett sätt att bidra till driften av sajten, som ju gynnar mig direkt eftersom det är ett ämne man vill stödja. Det blir kanske lite bakvänt om man bara ser det som att man betalar för andras förnöjelse.

 

Hur som...

 

Måste erkänna att jag inte har koll på detaljerna om en massa saker på forumet och dess regler. Som Andreas säger så går det ju att lägga till bilder, men om gränsen är 5 MB så är det i praktiken opraktiskt. Själv lägger jag alla bilder på någon bild sajt och länkar in de hit och det blir genast en lite tröskel som kanske gör att man håller igen lite grann.

För att inte tala om att såna bilder försvinner så fort bild sajten strukturerar om/byte ägare eller liknande, som händer stup i kvarten i den här branschen. Kvar blir en massa äldre inlägg utan bilder vilket ser tråkigt ut och minskar forumets "arkiv" värde och kanske dess "pålitlighet" som i sin tur minskar känslan av engagemang.

 

Det är knepigt att uttala sig om hur en sajt drivs när man inte gör det själv och inte har någon insikt i ekonomin. Personligen tror jag det är viktigt att tillhandahålla en hel del plats för bilder så att det inte bromsar medlemmars engagemang. Men dagens priser på hård diskar kan man ju tro att det är ett relativt billigt att hänga på mer, men det beror ju förstås fullständigt på hur sajten drivs så det är ju lätt att säga när man inte vet ;)

 

En tanke, en 500 GB HD får man ju nästan i flingpaketen nuförtiden och skulle på egen hand betyda en dramatisk ökning av plats för bilder. Visst, det är inte så enkelt (backuper, redundans, avtal, underhåll etc....) men det är svårt att inte tänka åt det hållet... :/

 

För mig är det i huvudsak ett socialt forum som verkar frekventeras av den sortens personer som jag gillar att umgås med och med ett ämne av gemensamt intresse och eftersom det inte finns många sådana forum så är det värt att uppmuntra.

 

Provat gärna nya idéer, det kanske är dags att skippa VIP systemet. Jag tror det kanske var lite för finkornigt med för många nivåer som var knepiga att se skillnaden på för många. Kör Apple filosofi och förenkla så gott det går så att det är enkelt att förstå.

 

Jag har inte någon fundamental lösning på problemet men hoppas verkligen att det går att fortsätta att driva den. Det är sajten värd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var väldigt vilket drag det blev. Andreas startade nyss en ny tråd, att VIP försvinner, mm. Försökte svara på den men en ruta poppade upp som sade att jag inte har behörighet att svara. Hmm, jag som är silver VIP och allt nu! :-) Och nu ser jag att tråden försvann igen...

 

Här är i alla fall vad jag skrev:

 

Andreas, Kanske  en öppen och förutsättningslös diskussion här kan hitta nya öppningar? Jag tror till skillnad mot dig att det absolut inte är ointresse för sajten som är anledning till att VIP inte blev någon hit. Snarare i så fall att folk drar sig för att teckna "autogiro". Eventuellt har jag en idé men behöver veta vad domän och server kostar per år. Mvh Sten

 

Domänen kostar ca Kr 150,- per år

Webhotell ca Kr 1.500,- per år

Programvara ca Kr 950,- per år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är knepigt att uttala sig om hur en sajt drivs när man inte gör det själv och inte har någon insikt i ekonomin. Personligen tror jag det är viktigt att tillhandahålla en hel del plats för bilder så att det inte bromsar medlemmars engagemang. Men dagens priser på hård diskar kan man ju tro att det är ett relativt billigt att hänga på mer, men det beror ju förstås fullständigt på hur sajten drivs så det är ju lätt att säga när man inte vet ;)

 

En tanke, en 500 GB HD får man ju nästan i flingpaketen nuförtiden och skulle på egen hand betyda en dramatisk ökning av plats för bilder. Visst, det är inte så enkelt (backuper, redundans, avtal, underhåll etc....) men det är svårt att inte tänka åt det hållet... :/

 

Provat gärna nya idéer, det kanske är dags att skippa VIP systemet. Jag tror det kanske var lite för finkornigt med för många nivåer som var knepiga att se skillnaden på för många. Kör Apple filosofi och förenkla så gott det går så att det är enkelt att förstå.

 

 

Bilderna är absolut bland det viktigaste idag, och på alla sociala medier. Hade man haft en lösning där man ganska fritt kan pösa på med bilder hade forumet sett ganska annorlunda ut.

 

Problemet är inte hårdvaran, den får man tag på till en bra peng. Saken är att webhotellen givetvis tar bra betalt för platsen och bandbrädden, och det har vi inte råd till.

 

Oavsätt så ligger VIP delen nu död, så skal jag se på en annan form för "frivillig" lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var väldigt vilket drag det blev. Andreas startade nyss en ny tråd, att VIP försvinner, mm. Försökte svara på den men en ruta poppade upp som sade att jag inte har behörighet att svara. Hmm, jag som är silver VIP och allt nu! :-) Och nu ser jag att tråden försvann igen...

 

 

Jag har temporärt stängt den delen av forumet för att skriva. Skall rensa bland trådarna först, så inte personligt menat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Andreas och Wingflyer,

nu kanske jag klampar in i blindo på dina ideer Wingflyer, men en co-location plats utan kostnad kan man nog ordna.

 

Då ser jag inte inbesparad Webhotellskostnad som det viktiga, utan att man kan ha obegränsad lagring.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering jag får angående den minskande trafiken borde ju vara folks ekonomi och kanske lite framtids oro? Tycker man märker skillnad på blocket med när det gäller terrängfordon, bilar som för ett par årsedan skulle försvunnit på några dagar ligger kvar i veckor eller annonstiden ut, folk har kanske inte pengar o spendera på leksaker?

 

En liten fundering bara.

 

Men nu ska jag själv till garaget i pilla med min tgb, blir ev lite bilder så trafiken ökar lite ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas och Wingflyer,

nu kanske jag klampar in i blindo på dina ideer Wingflyer, men en co-location plats utan kostnad kan man nog ordna.

 

Då ser jag inte inbesparad Webhotellskostnad som det viktiga, utan att man kan ha obegränsad lagring.

 

/Stefan

 

Ingen fara, "ideerna" gick ut på att öppna för nära nog obegränsat utrymme för bilder och att alla får "guldstatus" utan avgift eller mer reklam. Jag skickade för några dagar sedan ett förslag som kanske kan lösa detta, till Andreas och som jag förstått på Andreas svar kanske är genomförbart. Kul i så fall och förhoppningsvis kan hjälpa till att öka aktiviteten här. Ännu bättre förståss, med hosting utan kostnad!  :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...