Gå till innehåll

Svagt Intresse.


mud boy

Rekommendera Poster

Andreas och Wingflyer,

nu kanske jag klampar in i blindo på dina ideer Wingflyer, men en co-location plats utan kostnad kan man nog ordna.

 

Då ser jag inte inbesparad Webhotellskostnad som det viktiga, utan att man kan ha obegränsad lagring.

 

/Stefan

 

Basis kostnader för webhotell är inte det stora utmaningen här, utan det är den platsen man eventuellt måste betala extra för när man ger frihet till att posta på med bilder. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara, "ideerna" gick ut på att öppna för nära nog obegränsat utrymme för bilder och att alla får "guldstatus" utan avgift eller mer reklam. Jag skickade för några dagar sedan ett förslag som kanske kan lösa detta, till Andreas och som jag förstått på Andreas svar kanske är genomförbart. Kul i så fall och förhoppningsvis kan hjälpa till att öka aktiviteten här. Ännu bättre förståss, med hosting utan kostnad!  :wub:

 

Vi är gott igång med den delen :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winflyer wrote:

> spp, vart tog din Stearman vägen?

 

SE-KFT/N-1723B såldes till Roy Karlsson i Borås.

Strax därefter gjorde han en ground-loop med den.

Resterna såldes sedan till någon i Eskilstuna som började renovera.

Sedan har jag inte hört mer.

 

/Stefan

 

post-7675-0-42601600-1385454549_thumb.jpg

post-7675-0-15487200-1385454383_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsätt så ligger VIP delen nu död, så skal jag se på en annan form för "frivillig" lösning.

Ja, kan gjerne betale litt for å holde terrangbil.net i gang. Alle monner drar, noen kroner her og noen kroner der gjør jo at du trenger å legge ut færre kroner fra din egen lommebok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den motorn är ett konstverk!

985 kubiktum ca 18 liter

9 cylindrar

450 hp vid 1800 varv

Kompressormatad, med en turbin som går med 10-dubbla motorvarvtalet.

35 liters oljetank

Alla tändstift (18 st) är av metall och tändkablarna går helt i metallslang och rör.

 

Propellern är 3 meter i diameter (ca 200 kg) och bladvinklarna styrs dels via oljetryck från ett reglage

hos piloten, och dels med inbyggd varvtalsreglering. Varvtalsregleringen fungerar även

efter oljetrycksbortfall.

Oljetrycket går från reglaget hos piloten via hål i vevaxeln genom propelleraxeln till hydraulcylindrarna i propellernavet.

Om man har flera motorer så synkroniseras varvtal och fas automatiskt via hydraulik så att propellerbladen

alltid ligger i samma fas när de roterar. Detta för att minska vibrationerna.

Om huvudmotorn stannar så tar en annan motor automatiskt över rollen som master för reglering av varvtal och fas.

Allt detta sker med hydraulik i en konstruktion från 1942.

 

Allt krom som syns på bilden är original från fabrik.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det slår mig ofta hur mycket "high tech" de hade redan på 20 - 30  talet. För att inte tala om 40-talet, men det är liksom givet   B)

 

När jag tänker efter så kan nog propellerkonstruktionen vara från 20/30-tal.

 

Mekanismen i propellernavet heter Governor på engelska, och jag har en kultig amerikansk militär

instruktionsbok från 20/30-talet som heter "Your governor talks" med en tecknad bild på en

mänsklig propeller i 20/30-talsstil på framsidan.

 

Hur många svenska armeböcker har ni sett som heter "Din terrängbil snackar med dig"?

Och med ögonfransar över strålkastarna.

 

Jag måste leta fram den.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker efter så kan nog propellerkonstruktionen vara från 20/30-tal.

 

Mekanismen i propellernavet heter Governor på engelska, och jag har en kultig amerikansk militär

instruktionsbok från 20/30-talet som heter "Your governor talks" med en tecknad bild på en

mänsklig propeller i 20/30-talsstil på framsidan.

 

Hur många svenska armeböcker har ni sett som heter "Din terrängbil snackar med dig"?

Och med ögonfransar över strålkastarna.

 

Jag måste leta fram den.

 

/Stefan

De har/hade en serie så sent som under gulfkriget som förklarade vikten av förebyggande underhåll. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...