Gå till innehåll

Nybliven TGB:are


Einhead

Rekommendera Poster

Umeå Offroad säljer 16 tons block.

Skulle beställa där förut, men frakten vart enormt dyr då så jag gav upp det, möjligt att han har löst fraktfrågan bättre nu.

 

 

EDIT: kollade nu och ett 16 tons block kostar 399 kr + 99 kr i frakt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Funderar på att släppa min C303.... Jag vill ha tag på en riktig krigare..

 

5 Sommardäck... skitfina.. 5 vinterdäck med dubb.. jättefina de med.. och 4 herrejössekedjor..  Rost ? Yes..

 

Winchen servas just nu.. fixar linguiden och linbroms.

 

Inte billig.. inte jätte, jättedyr heller...  -_-

 

Intresse?

 

Ventilerar min säljångest här först.... innan jag eventuellt släpper min bäbis på riktig försäljning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste följa sitt intresse, börjar det peka om sig på nåt annat och man saknar tid och /eller pengar är det ju rimligt att sälja. Själv har jag alltid velat ha travevis med fordon av olika storlek och prestanda, men har insett att tiden inte räcker för mer än en uppmärksamhet i taget. Hoppas du blir kvar här och förgyller de forumkategorier som inte är så välpostade som C3-delen ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. jodå.. det handlar mest om en liten omprioritering i vagnparken..

 

Jag vil helst av allt ha en TP21:a.. helt i orginal förståss.. möjligen andra däck... möjligen.. eller en TGB11 i radioutförande.. så ditåt drar det... vill även kunna lägga tid på att se över vår egen 3315 vad berträffande de lite värre rostangreppen...

 

Jag kommer nog aldrig i livet att äga bara ett fordon.. kan inte se det framför mej lixom... omöjligt.. som att bränna fast fett i en teflonpanna.. typ.. har även min trogna Buick från 48, Jaggan och frugans Volvo... host..  men variation skadar ju inte.. så både Jaggan och Buicken hänger lite löst de med... :-)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lite höststämning.. har plockat ihop linguiden igen med lite fräsh färg... delade på allt och stoppade dit nya smörjnipplar.. Sedan åkte de BV202 blinkers jag hittade på ebay på samt höga bromsljus bak... Gömde två stycken röda LED strippar för båtar, hittade på Bauhaus innanför takkanden bak.. :-)

 

post-7280-0-33301000-1445093775_thumb.jpg

 

Linguiden, bara att rulla upp lina igen vid tillfälle.. linbromsen äntligen lagad.. :-)

post-7280-0-35871800-1445093818_thumb.jpg

 

Blinkers

post-7280-0-46718100-1445093845_thumb.jpg

 

Högt bromsljus

post-7280-0-51136400-1445093877_thumb.jpg

 

Gömt bakom relingen, satte även dit en bit proffsig reflextejp från Svedol för att få lite mer kick i det röda vid dålig sikt..

post-7280-0-04192100-1445093902_thumb.jpg

 

Mer Höst

post-7280-0-05359700-1445093973_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Tjahapp.. nu har det runnit lite vatten under broarna igen... kört rätt mycket med TGB:n.. fick bli mitt huvudsakliga transportfordon efter det att min Jagga i höstas blev påknuffad av en tjingtjongbil i där bak :unsure: .. Jaggan fick kofångaren losskrockad och några småbulor.. och tjingtjongbilen förvandlade sej till en grogg av plastbitar och kylarvatten. :wub:

 

..Var på väg med TGB:n till skroten i Norrköping för att inhandla en bit till avgassystemet när hela bilen ruskade till som om ett hjul lossnat.. jisses.. så in till vägkanten.. Det som hade hänt var att damasken till främre kardanen till sist hade gett upp.. tyckte väl att det varit lite väl mycket vibrationer i fram, tyvärr hade jag inte ens orkat ta en titt tidigare. -_-

 

Fixade det hela häromkvällen... bort med kardanen och all gammal damask.. upptäkte att det satt någon sorts plastbricka inuti damasken, så det blev till att bläddra i manualen lite.. tydligen skall det sitta två stycken plastbrickor "inre stödringar" inuti damasken och några yttre stödringar utanpå.. detta för att inte damasken skall börja tumla runt kardanstången eller svälla upp till en balong vid högre varvtal..  Så det fick bli till att krångla in brickorna i damasken enligt manual, lite färg på kardanen och nya slangklammer så blev det som nytt. :)

Jag passade även på att plocka ned inkopplingsmodulen för framhjulsdriften, tänkte att det var lika bra att se över membranet i vaccumdosan och justera in det hela igen.. Detta samt ny olja i fördelningslådan..

Nu lär det förhoppningsvis dröja innan det knasar någonstans igen..

 

Ny damask och klammer.. den ena stödringen redan monterad inuti damasken. (det är olika storlekar på hålen i dessa)

post-7280-0-18246100-1456007259_thumb.jpg

 

post-7280-0-95411300-1456007399_thumb.jpg

 

Snyggt och prydligt..

post-7280-0-16868300-1456007478_thumb.jpg

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Bytte du lagret på fördelningslådan samtidigt ? ser ut som du plockat ner den delen på fördelningslådan.

Har nya delar liggandes, sedan förra sommaren men de skall dit nu snart, funderar om det var mycket jobb att byta eller om man reder det på ett ligg underlag och bara skruva ner hållaren för lagret till främre kardanen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nix, bytte inte lager, hade ett lagerhus liggandes som kändes en smula bättre och tajtare.. så det blev monterat i stället. Har tänkt att skaffa ett nytt lager till den "gamla" och montera och lägga på hyllan som reserv igen..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hej! Kanske en oförskämd fråga att ställa som första fråga här på forumet: Men, törs man fråga hur soppa-törstig den är?

Lite nyfiken på vad just den här drar, då det tidigare i tråden nämndes att den var törstig, och även vad den allmänna uppfattningen är att en TGB11 generellt drar i snitt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen cid228

 

Några dumma frågor har vi inte ... 

 

Skulle nog säga allt är beroende på terrängen ....    :P

 

På väg så skulle jag nog säga allt mellan 1,5 - 2,5 l/mil ,  är nog mycket beroende på hur bra allt är justerat och vilka däck och dess tryck  och hur gasglad man är ...

Har för mej jag läst att någon hade en som drog runt 4-5L/mil ... men det var innan justering av förgasare mm.

Har för mej att min 1111:a ligger på 1,6-1,7 L/mil på vägen, då ligger man och puttrar runt 60 km/h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...