Gå till innehåll

Nybliven TGB:are


Einhead

Rekommendera Poster

Du måste öppna Täcklock där kraftuttaget skall på.

För där innanför sitter en större mutter som du lär lossa på när du delar lådorna,

Jag glömde av att sätta tillbaka min när jag bytte lådor, turligt nog så kom jag på det innan jag han provköra, då jag stod med två sådana muttrar kvar när allt var på plats. bara att öppna locket och sätta bricka har jag för mej och stora muttern på plats så var det klart för testkörning för min del då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt jag fick för mej att den muttern låste drevet i fördelningslådan på axeln från växellådan, du menar alltså att det går att ta isär den med axeln från växellådan kvar i fördelningslådan ?

Provade inte, så det är väl helt möjligt att det funkar så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har de för funktion då, är det enbart till när man skall montera kraftuttags klon ?

 

Mener du mutteren? Den holder växellådan sammen, dvs utgående aksel med lager, shims, etc.

 

Kraftuttaket er kun boltet i den utvendige flensen, med et styrelager i drevet i FD-lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Angående bromsinkoppling av fwd så behövs inte mycket slitage för att det ska börja skrapa och väsnas. Men rensade slangar och rör från elventilen ner till membranet på lådan så luften inte bromsas nånstans för snabb inkoppling är en bra kontroll. Kontroll av justeringen av klokopplingen enligt verkstadshandboken är också bra.

 

Väljusterade och välavluftade bromsar är nästa medicin. Om en hjulbroms behöver väldigt lite vätska för att röra sig och börja ge verkan och övriga bromsar låter vänta på sig så får klokopplingen olika hastigheter på fram- och bakdel och krasar när de kopplas ihop. När jag fick till bromsarna hundra märktes inte kloinkopplingen annat än som ett litet klick.

 

Men så fina bromsar behöver justering OFTA för att hålla sig, de här grejorna är allt annat än automatiska och underhållsfria. Men det GÅR faktiskt att få personbilsbromsar tillochmed på en sexhjuling, jäkligt gött med lättrampat, kort pedalväg och bromsar som går absolut spikrakt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjahapp.. hemkommen i helgen från utlandet.. åkt genom 10 mil öken.. köat på flygplats i där det bara smyger omkring spökplumpar och män med rutiga dukar på huvudet, fasthållet med nån slags fläktrem.. kämpat mej igenom flygplatsen i Frankfurt som stängde på grund av strejk framför näsan, köat mej igenom hela fredagen och halva lördagen.. skramlat mej fram genom svea rike i SJ´s skruttiga tåg med andan i halsgropen.. kom jag så äntligen hem, slängde genast in väskan i hallen och gav mej på TGB'n igen..  :P  okej.. inte riktigt… men nästan..

 

Efter att ha hört mej för lite, lirkade jag med milt våld loss kraftuttaget till vinchen från fördelningslådan… en timma senare firade jag även ned fördelningslådan på en träpall och släpade in bytet..

 

Av med locket och tog en titt.. :o  Smurfar smurfen smurf??

 

Att skiten höll..

post-7280-0-96734500-1393281589_thumb.jpg

 

Nån kilometer till så.. totalras..

post-7280-0-65602200-1393281653_thumb.jpg

 

Kraftutaget ser ut så här i delar..

post-7280-0-67239200-1393281721_thumb.jpg

 

Detaljbild det lilla huset med membranet som drar in "klon" i växellådans dito..

post-7280-0-05265700-1393281856_thumb.jpg

 

 

Nu är det mest en fråga om att göra rent.. handla lite packboxar, membran å annat.. fixa packningar, på rulle, tub.. you name it.. bult mutter o brickor.. smått och gott som kan behövas.. Finns ju splitt nytt att handla allt.. 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.. man har väl fingertoppskänsla..  :wub:  Det är högväxeln som vid nått tillfälle åkt på kompanistryk.. med gammal motorolja i fördelningslådan så.. Bilen är ju en vattenfallare… och enligt dess smörjshema hade dessa bilar inte motorolja i lådan.. däremot kronans bilar.. så min gissning är att fördelningslådan jag skiftar in nu är minst låda nummer 3 i årdningen.. hmm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Med lådan väl bytt kan jag glatt kontatera att nu verkar drivlinan vara helt ok.. med nya fina bult till medbringare, muttrar, membran, tätbrickor, handbromsbackar o annat från Tatanka går det fint som snus.. skrikljudet från fördelningslådan helt borta. Det åkte i Castrol multigrade gear oil i (75-140) fördelningslåda, fram och bakdiff.. Statoil 80/90 i växellåda, kraftuttag och axelväxlar.. Borde duga för lite söndagskörning..

  

Nu blir det motorns tur.. faAan vad den suger i sej soppa.. Drar lite för lamt för å vara en sexa.. mycke oväsen för ingenting.. typ.. Nu åker toppen in på sotning, planing o mirafräsing.. the rubbet.. Sen får vi se om det räcker med att hona loppen å skifta kolvringar.. 

 

Förresten.. är det vanligt att en bromstrumma blir oval?  Bromspedalen tenderar att "hoppa" vid inbromsning… oljetrycket pulserar och framhjulsinkopplingen blev hysterisk.. fick koppla ur spektaklet..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Skulle ta en sväng med TGB:n i helgen… men var svårstartad som faaaaasiken… gjorde slut på alla mina batterier inklusive det i bruksbilen  :wacko:  Grannen fick hjälpa mej igång… total antiklimax..

 

När den väl startat hade dessutom mina två "stål-deg" reparationer av det spruckna grenröret lossnat så den lät som en gammal traktor igen.. fasiken! Bara att handla mer ståldeg på Biltema..

Väl ditknådat och härdat startade jag TGB:n igen och ålade in under för att checka att det blev tätt… Såg då till min stora fasa att det läckte rejält med soppa från bakre förgasarens botenplugg och droppade rakt ned på avgasröret… fasikens! Bottenplugg i plast på förgasaren.. suck.. vilken jäkla ide´. 

 

Pillade med pluggarna.. gullade torkade på och pratade snällt med dem.. då jag inte har några delar att laga med.. bytte plats på dem etc.. man vet ju aldrig..

 

Startade för att kolla om det blev tätt… och det blev det.. men.. vafasen.. det droppar ju från en vattenslang.. makade lite på den för att se bättre.. varpå fanskapet går av! FASIKENS!

 

Glykolvatten överallt.. hämta hink.. slabba slabba… fan, rakt på den nylagda asfalten.. och då jag inte hade en centimeter slang hemma..och bruksbilen på pallbockar ivägen för veteranbilen förståss.. var det bara att få hjälp av grannen igen… köpa slang på Biltema.. suck..

 

Väl hemma, slangbyte.. skära, kapa, svära skrika…  o på med nya klammer etc..

 

Startade då för att se om det blev tätt… stod o blängde in genom höger bakdörr… varpå jag fick se att det bokstavligen FORSASDE ut bensin ur luftburken och det trasiga ventilmecket längst bak på luftburken MENdetvardåvälSJÄlvajävulenvadFÖRbannatsvårtdetkanvaraochjagsomförBÖVelenbaraskulletaenåktur.. ju

 

Öppnade luftburken och fick skura ur bensinen samt göra en lite vettigare by-passoperation av ventilmecket.. förresten.. vad är denna vansinneskopling av slangar mellan förgasarna inuti luftburken till för??

 

Nåja, nu går den fint igen.. startar på ett kick.. på riktigt altså… på ett KICK!  ;)

 

Inser dock… hade den startat direkt då jag först skulle ha åkt på en liten tur.. hade den förmodligen brunnit upp!  :o

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen förgasarehaveriet, min gjorde samma efter att ha stått en vinter med trasig kardan. Som tur var så startade jag bilen med alla luckor öppna. Jag gav snabbt upp och bytte till weber förgasare. Ibland får man något för sin paranoia, tex en obrunnen bil :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska vanligt syndrom att förgasarna flödar över om bilen stått ett tag och är nästan helt säkert problem med flottörventilerna, de har en tendens att få beläggningar så de blir otäta. Kassa flottörventiler läcker oftare . Att bensinen sprutar ut i luftburken beror ju på att överflödande bensin inte har någon annanstans att ta vägen, att då koppla om slangarna innebär ju att bensinen måste tryckas ut någon annanstans. -Förmodligen in i motorn som då kommer gå fett.

 

Byt flottörventilerna som ett första steg, hjälper inte detta så montera en tryckregulator som sitter på nästan alla militära C303, finns lite trådar om det i forumet.

Flottörventiler kostar inte många kronor och en tryckregulator med filter borde gå att finna på något överskottsbolag. Koppla slangarna i luftburken som det var tänkt från början, det funkar ju bevisligen på alla andra C303 med friska flottörventiler och tryckregulator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som by-passades var nåt slags ventilelände i bakkant på luftburken som var kopplad till nämnda bränsleslangar i luftburken.. dess exakta funktion och nödvändighet har jag ännu inte utforskat än.. helt klart är att TB:n går som en klocka även utan dem..

 

Nya flottörventiler, packningssatser och membran blir till att sätta upp på inköpslistan rätt så omgående.. Såg att Tantanka hade rätt komplett med grejor..

 

Vet någon om nål och nålsäte till trottlen brukar vara nåt man behöver byta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte svårt står precis hur man gör i verkstadsboken som finns här på forumet men  det behöver du antagligen inte byta, börja med nålventiler och membram om de är trasiga, soppa som rinner ut på undersidan så sitter det oringar på pluggarna som man brukar få byta, de pluggarna används när man justerar hur fett de ska gå med just dessa verktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du skulle behöva ett nytt luftfilter också då, jag köpte 4 st för 200 kr + frakt, Volvo original, har nyligen använt mitt första. för en hundring kan jag ta med ett när jag kommer förbi med de andra delarna, 2 st O ringar till förgasarna kan du få med på köpet så slipper du oroa dej för dem ett tag.

Rotade bland mina saker och hittade en filter king med regulator jag köpte som reserv för nått år sedan, kan väl släppa på den också så du kan ta dej hit och köra lite i maj  ^_^  

Helt grenrör finns och lite annat om det är kris 

Jag ringer på torsdag som jag skrev om inte annat  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...