Johan Postad 29 Januari , 2016 Rapport Share Postad 29 Januari , 2016 Det borde varit en RÖD skarvhylsa till de kablarna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 29 Januari , 2016 Rapport Share Postad 29 Januari , 2016 Och vad säger sakkunskapen om lödning av kablage?? Detta kan bli en långt inlägg...... Vad jag hitintills har sett så är pressning helt överlägset lödning idag.....En lödskarv är bra,rent resistivt sett men ömtålig för vibrationer/böjning då trådarna i kabeln har en tendens att gå av intill lödskarven.... Vad anser forats medlemmar??Mvh/Dexx 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 29 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 29 Januari , 2016 Trodde inte man ens skulle haft en tanke på att skarva matningen till en soppa pump på ett flygplan. Skarvklämmor undviker man väl i största allmänhet, hellre löda eller sockerbit men inte sätta kablarna från varit hål utan in från samma sida och dubbelt låsta med skruvarna eller ta en toppklämma men då blir det bara enkel skruvlåsning. Pumpen ifråga har s.k. Flying Lead. Namnet har inte med flyg att göra utan betyder att det kommer ut en kabel ur pumphuset som då måste skarvas med matningskabeln. Sockerbit eller toppklämma får inte användas. Klämd (Crimped) eller lödd kabelsko av något slag accepteras. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 29 Januari , 2016 Rapport Share Postad 29 Januari , 2016 Även lödningar kan man misslyckas med... Lödning används väl bara i elektronik o inte i "högström". Lödning tar lite längre tid och värmen är en risk, och gör man fel så blir det fel.... Sitter man vid en arbetsbänk så är en lödstation möjligtvis ett alternativ men inte annars. Eller som ÖP skrev när de gjorde reportage i Krokströmmen när man bytte statorlindning (G3, 55MW), "På bilden kall löder man.." 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 29 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 29 Januari , 2016 Och vad säger sakkunskapen om lödning av kablage?? Detta kan bli en långt inlägg...... Vad jag hitintills har sett så är pressning helt överlägset lödning idag..... En lödskarv är bra,rent resistivt sett men ömtålig för vibrationer/böjning då trådarna i kabeln har en tendens att gå av intill lödskarven.... Vad anser forats medlemmar?? Mvh/Dexx Nyckelordet är "gastät förbindning". Det betyder i praktiken att ledaren ska ha så bra kontakt med kabelskon att ytorna är gastäta mot varandra = syre kommer inte emellan och korroderar förbindningen. Det kan åstadkommas antingen kemiskt (lödning) eller med hårt kontakttryck (pressning/crimpning). Mjuk- eller hårdlödning har en nackdel i att lodet sugs in i kabeln och bildar en mekanisk brottsanvisning utanför kabelskon. Kabeln måste då vibrationssäkras mekaniskt för att förhindra utmattningsbrott inne i kabeln. En korrekt pressad kabelsko, med korrekt pressad plasthylsa avlastar kabel med kardeler där den är mjuk och eliminerar det mesta av problemet ovan. Dessutom går det betydligt fortare att kontaktpressa än att löda... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 29 Januari , 2016 Rapport Share Postad 29 Januari , 2016 På en bil jag har, ej militär, töms batteriet efter att den har varit ståendes orörd i 14 dagar och går ej att starta. Efter batteriladdning går den att starta. Finns det något sätt att mäta om det är en strömtjuv som förbrukar ström när bilen står parkerad? Batteriet är mindre än två år gammalt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 29 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 29 Januari , 2016 På en bil jag har, ej militär, töms batteriet efter att den har varit ståendes orörd i 14 dagar och går ej att starta. Efter batteriladdning går den att starta. Finns det något sätt att mäta om det är en strömtjuv som förbrukar ström när bilen står parkerad? Batteriet är mindre än två år gammalt. Lossa minuskabeln på batteriet. Koppla en multimeter inställd för att mäta ampere mellan den kabeln och batteripolen. Kolla ev ström på mätaren. minska mätområdet steg för steg tills du får utslag på mätaren, gissningsvis kring 100 mA. Ta bort en säkring i taget på bilen och kolla mätaren. När den går till noll har du hittat förbrukaren, kolla vad säkringen är till, där är felet. Felkällor jag har varit med om är t ex korroderad släpvagnskontakt (med batteri + ansluten till 54G för att ladda husvagnsbatteriet), elektronikmodulen till värmefläkten, trasig kontakt till belysningen i handskfacket, mm. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 29 Januari , 2016 Rapport Share Postad 29 Januari , 2016 Apropå löda eller inte; hur är det med risken för oxidering i kabeln vid kabelskon? Kan man "skydda sig" på annat sätt än att löda? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 29 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 29 Januari , 2016 Apropå löda eller inte; hur är det med risken för oxidering i kabeln vid kabelskon? Kan man "skydda sig" på annat sätt än att löda? Regel ett är att använda tenn med harts-flussmedel, kallas också resin. Tenn med syraflussmedel är bara till plåt och sådant, och totalförbjudet i el och elektronik... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 30 Januari , 2016 Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 För ett antal år sedan när "Eftermarknadsalarmen" var jättepopulära att snabbinstallera i diverse bilar var det ganska vanligt med startproblematik efter att bilen stått en tid,larmen drog helt enkelt för mycket ström.Har själv haft bekymmer med ett sånt larm,det åkte ur och ligger o skräpar på en hylla idag. Likaså med bilar som har gått som husvagnsdragare,en släpvagnskontakt med konstantström för laddning av vagnsbatteriet som är full i saltsörja kan tömma ett bra batteri på en vecka. Ett felaktigt laddrelä kan tömma batteriet på några dygn..En rejält skitig startsolenoid/startmotor gör likadant och där sitter inga säkringar... .Har hittat en motordator som varit delvis vattenfylld trots att den fungerat som gjorde samma sak.. Stora slutsteg till billjud är ofta direktkopplade mot batteriet,men drar några mA även om stereon är avstängd. Finns många källor så det är som WF skriver bara att försöka leta på var strömtjuven sitter.Huvudbrytare is da shit om man vill vara säker.... men då ska den sitta i en ren,torr miljö.......Mvh/Dexx 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yoda Postad 30 Januari , 2016 Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 går o hitta såna tänger billigare på aliexpress.com vet inte hur man länkar men finns från 40$ 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 30 Januari , 2016 Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 ang mätning av tjuvström: Har du ingen multimeter räcker det att lossa en pol och lägga en lampa i serie lyser den har du något som drar. I annat fall är det nog cellerna som är ojämna och den svagare drar ut de övriga dvs kass batteri 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 30 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 ang mätning av tjuvström: Har du ingen multimeter räcker det att lossa en pol och lägga en lampa i serie lyser den har du något som drar. I annat fall är det nog cellerna som är ojämna och den svagare drar ut de övriga dvs kass batteri Fast ojämna celler drar inte ut varandra förrän de är i en sluten krets med förbrukare inkopplad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 30 Januari , 2016 Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 teoretisk måhända men i av någon anledning brukade syrevikten på batterier jämna ut sig även om de inte stod i någon sluten krets, en kass cell drog ut de övriga. Numera är de ju förslutna men tidigare var det oftast cellerna närmst plus som först tappade kapasiteten, räckte oftas att mäta siste cellen för att se om batterier var kassa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 30 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 teoretisk måhända men i av någon anledning brukade syrevikten på batterier jämna ut sig även om de inte stod i någon sluten krets, en kass cell drog ut de övriga. Numera är de ju förslutna men tidigare var det oftast cellerna närmst plus som först tappade kapaciteten, räckte oftast att mäta siste cellen för att se om batterier var kassa. Intressant! Nu blir jag nyfiken. Ingenting är ju omöjligt men det vore kul att veta vad som händer i batteriet då. Kemiskt läckage över mellanväggarna? Äldre batterityper hade ju förbindningen mellan polerna på utsidan uppe på batteriet, kanske smuts och fukt bildar ledare emellan polerna som drar ut strömen, ungefär som DEX beskriver med släpvagnskontakter ovan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 30 Januari , 2016 Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 Tror det har med att göra att självurladdningen. Men det är bara mina empiriska erfarenheter. Sen är det ju så att har man inte batteribrytare i ett fordons system så finns alltid lite läck via dvs komponenter för var det ju bara klockan på instrument panelen men i nyare fordon med styrboxar mm så finns det fler källor. Finns nog hur lååååånga trådar som helst om detta på båtforumen. ang spänning och strömming så finns det även trådar hur man löser 24/12 voltssystem utan dubbla generatorer mm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 30 Januari , 2016 Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 Det finns en inre läckström i alla batterier, men är det under 50 år gammalt så ska de inte dra ur det på så korta tider.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 30 Januari , 2016 Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 Styr tillbaka tråden lite... Är det så att man jobbat i en branch där man dels periodvis minskar personalen, in- o outsorcar och är livrädda för verksamhetsövergångar, så är det nyttigt att kika i skrotcontainern ibland.... 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 30 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 Styr tillbaka tråden lite... Är det så att man jobbat i en branch där man dels periodvis minskar personalen, in- o outsorcar och är livrädda för verksamhetsövergångar, så är det nyttigt att kika i skrotcontainern ibland.... IMG_3807.JPG Hmm Tången med gula handtag längst till höger hör nog hemma någon annanstans... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 30 Januari , 2016 Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 Ha ha ! Såna 19:- tänger hänger 2 st på min tavla. Trots det frilansade jag med buss el under många år. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 30 Januari , 2016 Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 Dom funkade bra att klämma oisolerade kabelskor med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 30 Januari , 2016 Rapport Share Postad 30 Januari , 2016 Jag menade rullpressade , såklart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 1 Februari , 2016 Rapport Share Postad 1 Februari , 2016 Angående omvandlare 12/24>230. Om man snålar och köper en med modifierad sinusvåg, vad är det som INTE funkar? Kan man ladda en laptop men inte driva den? Kan man ladda en modern skruvdragare med smart laddare men inte köra en mikrovågsugn? Vad är risken om man ansluter en apparat som egentligen kräver ren sinus, kan den pajja eller är risken "bara" att den inte fungerar som avsett? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 1 Februari , 2016 Rapport Share Postad 1 Februari , 2016 A) Kan va va som helst, eftersom det mesta går på likström så beror det på hur maskinens nätaggregat/likriktare missuppfattar den spänning som den får in. En roterande maskin sväljer det mesta, allt annat är mer eller mindre känsligt Se ovan (Laptopen vet inte om den går på yttre eller inre spänning), går det så går det, annars brinner den upp - måste testas på DIN pc (dvs notera risk att neg utfall blir negativt utfall) C), se A o B, men en övervikt för att elkapseln spricker o röken sipprar ut, och då är det som bekant återvinning som gäller... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KristianEriksson Postad 6 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2016 Hade itu generatorn på min sugga och böter lager.Är det normalt att det gnisslar lite från kolen innan det har slitit till sig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.