Gå till innehåll

Bilelektriskt


Wingflyer

Rekommendera Poster

Kan man använda en sån här:

http://fmv4x4.com/web/?wpsc-product=rela-kontaktor-450a-24v

...som renodlad batterifrånskiljare?

(den är väl egentligen gjord för att vara vinsch-relä?)

Eller finns det uppenbara nackdelar?

 

Är ju en rejäl prisskillnad och Amp mellan denna och "riktiga" batterifrånskiljare, så nåt måste väl skilja?

 

Jag har planerat för extra batterier i min bil men inte monterat ännu. :(

 

Skyllermarks gör skiljereläsatser och jag kollade upp att de använder Bosch 0332002255 som klarar mindre ström än det du tittar på, 50A, men som gick att hitta för ca 500 SEK. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har planerat för extra batterier i min bil men inte monterat ännu. :(

 

Skyllermarks gör skiljereläsatser och jag kollade upp att de använder Bosch 0332002255 som klarar mindre ström än det du tittar på, 50A, men som gick att hitta för ca 500 SEK. :)

 

50A räcker gott för ett skiljerelä. Det ska ju "bara" separera startbatteriet från förbrukningsbatteriet när motorn står stilla, så att man alltid har startström. När motorn sedan startats och generatorn laddar drar skiljereläet så att förbrukningsbatteriet laddas. Då är det laddningsströmmen som är dimensionerande för reläet. Köp bara reläet och koppla reläspolen mellan D+ på generatorn och jord, så drar det när generatorn laddar. Billigare än en hel skiljereläsats. <_>

 

Ett relä som används som batterifrånskiljare (huvudströmbrytare) till startbatteriet ska även hantera strömmen som startmotorn drar, upp till ett par hundra ampere och är betydligt större och dyrare...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig som har 12v så kanske bilbuttericks 125A för 199:- skulle funka?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/El-12V/Skiljerela-25230/

 

125A skiljerelä för 200kr är superbilligt, man undrar hu f-n de bär sig åt?

 

Helt klart funkar det. Du slipper också koppla in reläets manöverkrets på generatorn, eftersom reläet känner av spänningen och själv kopplar in andra batteriet när laddningsspänningen går över 13,3 volt. I praktiken betyder det nog också att om startbatteriet är nerkört så laddas det först innan förbrukningsbatterierna kopplas in.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om den här varianten då?

Indikatorlampa för varje säkring samt kontrollampa för samtliga.

Möjligen kan jag behöva en säkring för kontrollampan ifall en massa säkringar ger upp samtidigt... :)image.jpg

Funderat lite på denna nu, visst fasen lär lamporna lysa konstant?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst fasen lär de göra det! :D

 

Leta lite på "summalarm", tror du kan hitta lämpliga scheman då... ^_^

Mhm?

Om det blir tyst så är något fel eller? :)

 

Annars kanske man kan modda en glödtrådsvakt, hur fasen fungerar en sån egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mhm?

Om det blir tyst så är något fel eller? :)

 

Annars kanske man kan modda en glödtrådsvakt, hur fasen fungerar en sån egentligen?

 

Mja bara om det sitter en tuta på den... :lol: :lol:

 

Summalarm eller "centrallarm" innebär att flera parametrar övervakas parallellt, t ex ett antal säkringar, och delar en felindikeringslampa eller motsvarande.

 

Glödtrådsvakter har en shunt (motstånd) på plus-ledningen som ger ett litet spänningsfall (mV) över shunten när lyset är på. Inget spänningsfall = trasig glödtråd.

 

Moderna bilar har också en funktion som lägger en svag spänning som ger några mA på glödtråden när lyset är släckt. Inga mA = trasig glödtråd.

 

Typ!  -_-

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P=U*I

R=U/I

 

21=24*I, I=0,875A, R= 27,4 ohm

5=24*I, I= 0,21A, R= 114 ohm

 

Nu är detta lite fusk, då glödtråden inte är ett rent ohmsk motstånd, och du kommer att få en spänningsdelning mellan 87ohm's förkopplingsmotståndet och 21W lampan, och ljuset som lampan ger inte är linjärt mot spänningen "när den avviker" och "ser inte ut" som 5W =>  enklast är att sätta in en 5W lampa i stället, eller att "svärta" glaset eller vad nu orsaken är....

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Äntligen har jag tänkt ta tag i belysningsproblemen bak på Valpen som jag köpte för drygt ett år sedan, Om jag har mörkerbelysningsvredet i läge "daglig belysning" så lyser baklampan på bägge trådarna. Blinkersen och bromsljuset fungerar. Stänger jag av ljuset och motorn så lyser fortfarande bakljuset på en tråd. Detta kallade säljaren för "besiktningsläge".

Läge "Helt släkt" på mörkerbelysningsvredet är något bättre, då lyser bakljuset på avsedd tråd i glödlampan och blinkersen fungerar på den andra tråden som avsett , men inget bromsljus alls. Dock släckt bakljus när man stänger ljuset eller slår av motorn. Så har jag kört för det mesta (utan bromsljus).

Men nu är det dags för besiktning. Efter noggranna studier av elschemat ser jag att strömmen till bromsljus går från bromljuskontakten till mörkerbelysningomkopplaren. Därifrån till blinkerspaken där den ger ström till både höger och vänster lamptrådar i bakljuslamporna.

Så det kan vara felkopplat i mörkerbelysningsomkopplaren och/eller i blinkerspaken, men det kan också vara skit eller fel på kopplingsplinten innanför släpvagnskontakten (det har jag upplevt förr). Eller något annat?  Tips mottages tacksamt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter samtal med en kompis kom vi fram till ett förbättrat elschema av min ack så viktiga kontrollampa :) (bifogad).

Lampan jordar via förbrukarna precis som en säkring med inbyggd LED hade gjort, men för att förhindra att den magiska streten går bakvägen in i allt annat så sitter större likriktardioder(B ) på "baksidan" än de på "framsidan"(A).

Detta borde väl ändå fungera?

Nu när kostnaderna ändå skenat kan man ju lika gärna investera i automatsäkringar också.
(Vi resonerade halvt på skämt att problemet hade kunnat lösts elektriskt enklare med mikrobrytare mot automatsäkringara  :) )

post-5958-0-24896600-1429130862_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter samtal med en kompis kom vi fram till ett förbättrat elschema av min ack så viktiga kontrollampa :) (bifogad).

 

Lampan jordar via förbrukarna precis som en säkring med inbyggd LED hade gjort, men för att förhindra att den magiska streten går bakvägen in i allt annat så sitter större likriktardioder(B ) på "baksidan" än de på "framsidan"(A).

 

Detta borde väl ändå fungera?

 

Nu när kostnaderna ändå skenat kan man ju lika gärna investera i automatsäkringar också.

(Vi resonerade halvt på skämt att problemet hade kunnat lösts elektriskt enklare med mikrobrytare mot automatsäkringara  :) )

 

Vad är vad på bilden?

 

Är cirklar med kryss lampor? Effekt på dom?

 

Hur menar du att B-dioderna är större än A-dioderna?

 

Resistans på motstånden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är vad på bilden?

Som min förra bild:

post-5958-0-95751500-1426715602_thumb.jp

 

 

 

Är cirklar med kryss lampor? Effekt på dom?

 
.....
 
Resistans på motstånden?

Ja.

Vet ej, är än så länge bara intresserad ifall det hela ens skulle fungera.

 

 

Hur menar du att B-dioderna är större än A-dioderna?

Med "större" menar jag kraftigare/tåligare spec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter samtal med en kompis kom vi fram till ett förbättrat elschema av min ack så viktiga kontrollampa :) (bifogad).

 

Lampan jordar via förbrukarna precis som en säkring med inbyggd LED hade gjort, men för att förhindra att den magiska streten går bakvägen in i allt annat så sitter större likriktardioder(B ) på "baksidan" än de på "framsidan"(A).

 

Detta borde väl ändå fungera?

 

Nu när kostnaderna ändå skenat kan man ju lika gärna investera i automatsäkringar också.

(Vi resonerade halvt på skämt att problemet hade kunnat lösts elektriskt enklare med mikrobrytare mot automatsäkringara  :) )

Funderar lite på vad du vill göra?

 

Kanske nåt sånt här?

En LEDindikering på varje förbrukares säkring.

En huvudindikering om någon förbrukare inte får ström?

post-5290-0-43334200-1429213333_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan lösning är att lägga spolen på ett reedrelä parallellt med säkringen. Det drar väldigt lite ström, som en LED ungefär. Finessen är att du kan parallellkoppla kontakterna på hur många relä som helst och tända lampa eller tuta eller något annat kul. Kolla på t ex Elfa 37-462-25, spolen drar bara 270mW och kontakterna tål en halv ampere.

 

401592f.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen har jag tänkt ta tag i belysningsproblemen bak på Valpen som jag köpte för drygt ett år sedan, Om jag har mörkerbelysningsvredet i läge "daglig belysning" så lyser baklampan på bägge trådarna. Blinkersen och bromsljuset fungerar. Stänger jag av ljuset och motorn så lyser fortfarande bakljuset på en tråd. Detta kallade säljaren för "besiktningsläge".

Läge "Helt släkt" på mörkerbelysningsvredet är något bättre, då lyser bakljuset på avsedd tråd i glödlampan och blinkersen fungerar på den andra tråden som avsett , men inget bromsljus alls. Dock släckt bakljus när man stänger ljuset eller slår av motorn. Så har jag kört för det mesta (utan bromsljus).

Men nu är det dags för besiktning. Efter noggranna studier av elschemat ser jag att strömmen till bromsljus går från bromljuskontakten till mörkerbelysningomkopplaren. Därifrån till blinkerspaken där den ger ström till både höger och vänster lamptrådar i bakljuslamporna.

Så det kan vara felkopplat i mörkerbelysningsomkopplaren och/eller i blinkerspaken, men det kan också vara skit eller fel på kopplingsplinten innanför släpvagnskontakten (det har jag upplevt förr). Eller något annat?  Tips mottages tacksamt.

Tror på mörkerbelysningens vred. lätt att något hoppat av där när man lossar på panelen eller bara hoppat av ändå, och inte kommer rätt när man sätter tillbaka om man inte har full koll på vad som skall till vad. 

Det har väl varit så sedan du köpte bilen om jag ej minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Puh, äntligen fått ordning på belysningen på Valpen. Problemen kom och gick, men i stora drag var det, inget bakljus, inga blinkers, inga stoppljus. När bakljuset gick, fick man släcka det med huvudströmbrytaren.

Nya glödlampor bak.

Ny stoppljuskontakt. (ena kontakten var av till 95%)

Matningen av 24V till mörkeromkopplaren togs bort.

De två kablarna för  stoppljus på mörkeromkopplaren togs bort och kopplades ihop.

Mörkeromkopplaren var sannolikt fylld med oxid och gegga. Jag tog inte isär den för den är omöjlig att få ihop igen p.g.a. massa små

delar. Det misstaget har jag gjort förr och fik köpa ny.

Rengöring av släpvagnskontakten.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med batterifrånskiljare har jag klurat på.

Alla som säljs på biltema/Jula är för 12 volt men då bör de väl funka ännu bättre för 24 volt som kräver mindre ledningsarea?

 

Om allt skall passera batterifrånskiljaren inkl vinsch klarar man sig då med en 12 volt 350 amp?

 

Vinshen suger fler amp än så men är 24 volt och borde då funka?

 

Rätta mig om jag tänker fel...😊

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan....

 

Ampere'n är spänningsoberoende, dvs 10A i en ledare ger samma värme om det är 12 eller 24V

 

Däremot är det skillnad för isolationen, dvs behöver vara tjockare/längre krypsträckor för högre spänningar, jämför olika el ledningar där isolatorerna blir längre ju högre spänningen är.

 

MEN som gamla Albert sa, allting är relativt och skillnaden mellan 12 o 24V vad gäller isolationsavståndet är försumbar (mer mekanisk marginal är elektrisk)

 

350A*24V, dvs 8400W / 8,4kW/i maxeffekt, du smälter nog ner batteri o generator innan brytaren börjar (b)rinna...... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar BÄTTRE med 24 volt! Det mesta på bilarna har ungefär samma effekt oavsett spänning, så då blir strömmen (Ampere) i ett 24 volt system bara hälften mot ett 12 volt system...

 

 

Red.

Haha, vi svarade tydligen samtidigt JWD.

 

Men 10A i 24V ger dubbelt så mycket värme som 10A i 12V. Ohms lag...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...