Gå till innehåll

Har någon fördjupat sig i LED arbetsbelysning?


Wingflyer

Rekommendera Poster

LED belysning är en veritabel djungel. Det finns en uppsjö fabrikat och typer på nätet och priserna varierar från någon hundralapp till flera tusen för en lampa.

 

På vanliga halogen förstår man väl ungefär hur mycket ljus man får beroende på hur många watt lampan är på och på Xenonlampor är väl också ljusstyrkan proportionerlig mot effekten.

 

LED är minst sagt förvirrande. Leverantörerna anger både effekt i watt och ljusstyrka i lumen eller lux. För att förvirra ytterligare anger vissa leverantörer både teoretiska och operativa lumen. Lamporna är olika uppbyggda, dioderna är på 3W, 5W, 10W eller mer. Vissa ser ut som en knippe ficklampor bakom klarglas, andra har rastrerat glas som på halogen- eller xenonlampor.

 

Tyri är väl överlägset bäst, i alla fall dyrast, en lampa kan kosta lika mycket som tio kineslampor. Och det dräller av leverantörer på nätet. Googlar man LED arbetsbelysning hittar man bl.a Bilupplysningen, Crazyride, Diodhuset, Ergogruppen, Human Habit, Iyouwebuy, Nelco, Olsson i Ellös, K Lindkvist, Prestandabelysning, SpotiLED, Strands, Thörner Maskin, Valostore, Xenonkungen, osv.

 

CREE-dioder är tydligen extra bra. Dessutom finns det LED ramper, korta och långa. Den dyraste jag hittade kostar nästan 20.000kr! Och uppenbarligen har vissa leverantörer rymligt samvete, jag tror inte en lampa för 600kr med samma uppgivna prestanda som en för 2.500kr, lyser lika starkt. Vilka leverantörer kan man lita på?

 

 

Någon som har erfarenhet av detta? Måste man köpa 70W Tyri för 4.500kr/st för att få bästa ljuset, eller blir det lika bra med 2st 35W No Name för 1.600kr?

 

Vad är bra och vad är bäst per krona?

 

Någon leverantör som är mer ärlig i annonseringen är andra? Vilka leverantörer har ni erfarenhet av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan dela med mej av det lilla jag upplevt från de jag sett och har på min bil.

Jag har kollat på djungeln jag också och förvånats över pris skillnaderna, mitt resonemang har blivit detta. Jag har inte råd att ha lampor som kostar flera tusen kr st på min "leksak" jag vill inte behöva vara rädd om den när jag kör i terrängen, Nu kör jag inte sönder med vilja men totalt dumdristigheter håller jag mej ifrån, en hel del galenskap ja helt ok.  det som går sönder genom otur är en sak, det som går sönder genom att man varit ovördig är en sak och det som går sönder för att det är billigt skit eller dyrt det samma är en sak.

Jag sållade fort bort de dyraste, då blir det kina grejor kvar eller Biltema allt Jula. Biltema lockade med lägre priser och att det i regel aldrig är något krångel med att reklamera något där

Så jag fick erbjudande om att köpa en 120 w ramp av en kompis som köpt två på kinisiska Ebay, totalt hem till dörren 1800 kr för två st 120 w ramper, tydligen räknar man vanligtvis 3 W per LED heter det diod ? ja om inget annat är angivet då som wingflyer påpekat det finns en uppsjö av styrka på dem Jag betalade 1000 kr för denna ramp, utvändigt nästan identiska med andra som kostar runt 3-4 tusen + moms

Om de då lyser 3-4 gånger mer fast de också bara har 40 st 3 w LED på sina ramper då får de göra det, jag är väldigt nöjd med vad den för 1000 kr presterar, hur livslängden bli får framtiden utvisa, min ramp lyser då med alla LED lamporna än.

Sedan var det dags att hänga på ytterligare ett köp, då  27W =  3V X 9 LED, denna gång var det en annan kompis som råkat köpa Spot i stället för flod. vad han gav vet jag inte till 100% men ut priset till mej vart 620 kr för fyra st, så 155 kr st blev det för min del. Då är det svår både för Biltema att konkurera och även Jula som haft en drive på ramper men inte ens de kunnat vara i närheten av de som är köpta på distans

Spot kan man ju diskutera, de lyser ju inte som en halogen spott med en koncentrerad punkt. men helt klart lyser de bra mycket längre än rampen som skall vara flod, men dock så jag med lätthet kan se om det är tex ett djur långt ute på ett gärde/åker.

I skogen är det löjligt ljust där LED lamporna är monterade. vet inte om man behöver allt ljus om man inte sitter och jobbar i timmar med något som kräver att man har koll i mörkret

Hur det kommer att bli på mörkerkörningar framöver vet tusan, vi kommer få köra med solglasögon allihopa för att inte bli bländade av varandra.

Lånade en LED av pigge på mörkerkörningen i Borås för ett par år sedan, och den gav tillräckligt med ljus fram för jag skulle klara mej den kvällen med original ljuset, det var bara bak jag saknade något då. 

 

Nu börjar de ju även sälja tex LED lampor med allt från H3-H4 fattning till u name it, bara att byta ut lamporna och behålla armaturerna. vet att en som provat H3 12 v LED vart lite besviken, så jag vill gärna se om de på 24 v är bättre innan jag byter ut mina halogenisar.

Visst får jag fortsätta löpa tex 27 W för runt 150 kr så skall jag byta ut några halogenlampor åt sidorna och bak enbart för att spara lite på strömmen och att det klara vita ljuset känns bättre än det mer gula från de gamla lamporna.

 

Helt klart så förstår jag att en del av dessa dyrare är bättre och har längre hållbarhet, men hur skall man urskilja dem det har inte jag heller lyckas luska ut än, och inte förrän de garanterar den lystid de utlovar så köper jag dyrare lampor, men då skall de byta ut dem direkt om något felar innan alla dessa lystimmar är förbrukade, och hur de skall kunna veta hur länge de varit påslagna vet då inte jag heller  :ph34r:

.

 

Ja visst CREE-dioder är nog riktigt bra, har flera pannlampor med en sådan i som lyser starkt och långt tack vare zoom på dem, där mäter de i LUMEN, mina är på 1200 lumen, japp det räcker om man skruvar en kväll eller bor utanför all slags utebelysning  ;) 

 

Bara att fortsätta leta i djungeln kan jag tänka mej för jag vart då inge klokare av detta och antagligen ingen annan heller  ^_^

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om belysningen är för dålig blir det knappt ledljus :)

:wub:

 

Fattar inte heller priserna riktigt, är ju lite mysko med E-märkning med allt på E-bay, MEN ser man på nyare tradare/släp så är det knappt några glödlampor kvar (Böter för släckt sido/bak/fram lampa finns väl inte ens kryssalternativ kvar Polisens block?)

 

Rimligtvis borde det ske en prisanpassning/teknikutveckling inom kort.

Har under helgen monterat 230V dimbar LED i nyrenoverade badrummet, var en djungel det med....

 

Får se om det blir målning av JDW frampå vårkanten, har en analog xtraljusramp + 2 H3 arbetsbelysning som legat i garaget några år, om de kommer på nu eller om det kommer nya alternativ. Tänkte byta armaturerna bak till LED iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag åker med den billigare typen av arbetsljus, JULAs runda 27wattare (1700 lumen) med bred/kort ljusbild, 4st. framåt och 4st.bakåt.

 Jag upplever att dem håller för mycket träd och grenar, och att led-ljuset är riktigt behagligt att köra i skogen med.

 

Släcker man dem och kör med vanliga h4-halvljuset blir ögonen mycket tröttare pga det gulare tröttare skenet..

 

  Vi som åker offroad, som vill ha mycket ljus och nära fordonet då vi kör relativt långsamt, rekommenderas led-ljus av mig, alltså dagens diodarbetsljus liknande det jag har. Billiga eller dyra?? Jag har inget problem med de billigare modellerna iaf och jag kör hårt.

 

Vill man ha mycket kräm på ljuset längre fram, som extraljus..ja då rekommenderar jag xenon fortfarande, då led-tekniken inte riktigt kommit så långt än.

Men snart så kommer det vara led i allt, tro mig. :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. jag har också upplevt det som en djungel med LED-lampor men satsade på biltemas 27w runda, lyser utmärkt med två framåt och en bakåt som backljus. Jag har väl uppfattningen att inte lägga för mycket pengar på arbetsbelysningen samtidigt som jag tvivlar på att de som kostar över tusenlappen lyser dubbelt så bra...

Som Svana skrev så är man ju ute efter bra spridning och inte så lång ljusbild när man kör i skogen och där funkar LED bäst än så länge(om man beaktar priset).

Till "vägljus" har jag dock två xenonkonverterade vanliga extraljus då jag vill se långt fram när jag kör på väg, (LED-arbetslysena kompletterar bra på nära håll).

En anledning till att välja LED eller Xenon istället för halogen är att de har ett ljusspektra som mer liknar dagsljus. Halogen "saknar" en massa ljusfrekvenser i sitt spektra medan xenon/LED fyller ut det synbara spektrat bättre.

Fick detta förklarat för mig när jag jobbade på SAAB när vi introducerade Xenon på 9-5:an. Jag hade inte märkt någon vidare skillnad när jag provkörde en bil men fick då förklaringen att jag var "för ung" för att uppleva detta. Skillnaden är inte så stor för en person i 20-års åldern men någonstans runt 40-strecket börjar man märka skilnaden avsevärt. En 60-åring upplever normalt en STOR skillnad mellan Halogen och Xenon. Detta beror på att synen blir sämre med åldern. Fick även detta bekräftat av en kollega i 60-årsåldern på nuvarande jobbet som upplevde våldsam skillnad på sin tjänstebil med halogen och kollegans med Xenon.

-Själv måste jag nog tillstå att jag numera märker skillnaden, men så har jag ju passerat 40 också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det inte bara handlar om mer ljus i dom dyrare lamporna utan det beror ju lite på hur ljusbilden ser ut åxå.

 

Kan bli ganska jobbigt med lampor med säg 9 st dioder där alla ger sin egen ljuspunkt utan att "samarbeta".

Sen lär det nog skilja en del på täthet åxå.

 

Dom vi monterar på kundmaskinerna (27W) ligger på runt tusenlappen, dom är tex EMC godkända vilket jag tvivlar att man får ett intyg på med dom billiga lamporna.

 

Nu säger jag inte att dom billiga är sämre, det har jag för lite erfarenhet av olika lampor för att avgöra, bara en lite tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det inte bara handlar om mer ljus i dom dyrare lamporna utan det beror ju lite på hur ljusbilden ser ut åxå.

 

Kan bli ganska jobbigt med lampor med säg 9 st dioder där alla ger sin egen ljuspunkt utan att "samarbeta".

Sen lär det nog skilja en del på täthet åxå.

 

Dom vi monterar på kundmaskinerna (27W) ligger på runt tusenlappen, dom är tex EMC godkända vilket jag tvivlar att man får ett intyg på med dom billiga lamporna.

 

Nu säger jag inte att dom billiga är sämre, det har jag för lite erfarenhet av olika lampor för att avgöra, bara en lite tanke.

 

Typ och fabrikat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har kört med dessa http://www.hba.nu/custom/_static/order_productinfo.jsp?anr=18-WLB506FB

Såg nu att dom har sänkt priset på dom (moms tillkommer).

 

Jag har 2 st framåt och 2 st bakåt på Willysen och det räcker mycket bra.

 

Hur är den mekaniskt? Tror du den tål att få stryk i skogen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är den mekaniskt? Tror du den tål att få stryk i skogen?

 

Det tror jag inte är nått problem jag har misshandlat de två jag har fram endel, huset är i gjutet alu.

 

Vad jag vet är att dom som sitter på kundernas sopmaskiner har hållit tät och funkat bra. Dom sitter utsatt och högtryckstvättas minst en gång om dagen.

Dom äldsta tror jag är från 2010.

 

Kolla på ditt lokala Swedol då dom har sålt delar av HBA:s sortiment.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som "bilupplysningen.se", i alla fall på pappret, har bland de bästa priserna på marknaden på LED i mellanklassen med 10W dioder, gummiupphängning, mm. Hittar dock inga omdömen om firman på nätet. Någon som har handlat där och har erfarenhet av leverantören och produkterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara gott att säga om Bilupplysningen.se.

Jag har handlat av dom två gånger, en gång tre stycken Hella 3003 till V70n (Ja jag kör volvo även utan terrängbilen ;) ) och en gång lite diverse LED-lampor.

Bor i staden där dom finns och måste säga att dom är trots sin storlek på företaget kunniga, serviceminded och har överlag bra priser.

 

Säger detta helt opartiskt då jag varken är anställd av dom eller känner någon som jobbar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra,tack! Har precis skrivit och frågat dem om radiostörning. Någon jag har pratat med som har köpt billiga med starkt lysande LED arbetsljus, har hört lamporna leva rövare i radion. En annan med Tyrilampor är helt tyst. Ska nog beställa en provlampa från Bilupplysningen.se. Är den OK blir det ett 10-pack. Stor skillnad på priset då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört samma sak om ramper så det blir det inte.

 

På min gamla Volvolastare (4400) har jag tio st 70W halogen, sex framåt, två åt sidorna, och två bakåt. I stort sett nöjd med ljuset, i alla fall framåt. Nattetid och snöröjning i timmar ställer stora krav på arbetsljus när man börjar bli trött och jag blev rejält förvånad när jag körde en kollegas maskin med LED runt om, vilken skillnad! Så nu blir det LED på "nya" Ljungbyn. Egentligen därför jag startade den här tråden. Men lite On Topic ändå, TGB40 kranbilen ska också få LED när jag har listat ut var jag får mest för pengarna utan att radion lever rövare.

 

Fick svar idag på min fråga om radiostörning från Bilupplysningen: "Generellt är de billigare lamporna mindre lämpliga om man söker en helt störningsfri funktion. De är ej EMC klassade och det har förekommit störningar hos ett par kunder. Jag tar gärna fram ett par bättre alternativ för dig." Ska ringa dem i morgon om jag hinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört samma sak om ramper så det blir det inte.

 

På min gamla Volvolastare (4400) har jag tio st 70W halogen, sex framåt, två åt sidorna, och två bakåt. I stort sett nöjd med ljuset, i alla fall framåt. Nattetid och snöröjning i timmar ställer stora krav på arbetsljus när man börjar bli trött och jag blev rejält förvånad när jag körde en kollegas maskin med LED runt om, vilken skillnad! Så nu blir det LED på "nya" Ljungbyn. Egentligen därför jag startade den här tråden. Men lite On Topic ändå, TGB40 kranbilen ska också få LED när jag har listat ut var jag får mest för pengarna utan att radion lever rövare.

 

Fick svar idag på min fråga om radiostörning från Bilupplysningen: "Generellt är de billigare lamporna mindre lämpliga om man söker en helt störningsfri funktion. De är ej EMC klassade och det har förekommit störningar hos ett par kunder. Jag tar gärna fram ett par bättre alternativ för dig." Ska ringa dem i morgon om jag hinner.

 

 När jag körde och skötte en äldre L70B på folkraceklubben här i Nynäshamn, körde jag med 8st. halogen H3 55watt framåt ,2 åt sidorna och 4 st. bakåt.

  Spelade ingen roll hur maång och vilka man tände..ögonen tröttnade ganska snart.

 

 Men testar man lite snökörning eller entreprenad med nån polares maskin med xenon eller LED, så kan jag intyga och svära på att det inte ens går att jämföra.. ljuset är så otroligt mycket skarpare, vitare och behagligare. :)

 

 Det är även en av anledningarna till att jag alltid vägrat gula hel/halvjus lampor i personbilar..ja om det inte är enbart för stylingsyfte och dagsljuskörning då..

 

>> Angående radistörningar, jag blev lite orolig nu då jag inte testat någon radio i närheten av bilen.

 Hmm, det märker man om man testar.

Har ju iaf tänkt hänga in en stereo i tgbn framöver..då märker man det om inte annat. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, du också?! Blixtljus? Jag flyttade antennen till andra sidan hytten och klämde fast ett knippe ferriter från gamla tjockskärmar, sedan blev det någorlunda tyst i radion. Lustigt nog stör det mindre när all belysning är tänd. Åkeriradion störs fortfarande men den används ju nästan inte längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte haft problem med radiostörning på lamporna :D de sköter saftblandarna alldeles utmärkt :angry:

 

Tycker det är svårt att höra radion i kupen ändå, så det kan ju inte va nåt stort problem ändå???

 

Nu är väl min 100kr kombinerade MC-radio från skroten inte superkvalite men ändå, är ju ingen akustisk klass på hytten ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen bilstereo/radio i TGBn, använder blåtand och ploppar i båda örona och telefonen med musik allt radion i blåtand enheten, om jag kör längre sträckor och de störs ej 

Och  27 Mhz radion störs inte av de LED jag har fått på i alla fall.

Kompisen som köpte "fel" lampor, köpte ju 10 pack, och när jag pratade med han i Onsdags, så hade han beställning på 12 st redan och så 4 till åt mej, så han plockar nog hem 20 st till från samma ställe fast nu med flod sken på, så jag byter ut mina vart efter. 

kan hålla med de andra att man tycker att alla halogen lyser med gult sken nu när det kommit på några LED, och om de kostar ca 160 kr st så gör det inget om de inte håller i massor av år. de timmar man kör med arbetsbelysning på TGBn är ju inte i närheten av vad en entreprenad maskins lampor får lysa, så jag hoppas då att de skall hålla några år innan det är dags att börja byta ut dem  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...