Gå till innehåll

Navigering med terrängkarta och bärbar dator..


Svana

Rekommendera Poster

Hjäp, jag är kass på datorer och sådant..

 

  Jag vill kunna använda min hyfsat nya bärbara dator som en GPS med gröna terrängkartan i.

Många använder ju detta och bygger en liten hylla som datorn kan sättas fast på i bilen, tex vid offroadkörning och orientering.

 

  Hur gör jag, någon snacka om en sk gps-puck?? med USB-kabel.

Var skaffar man terrängkartan och hur, för att grejerna ska lira ihop?

 

 Målet är att få en prick eller figur där man är, och en bild på skärmen som följer automatiskt när man rör sig. :)  Precis som en riktig gps, med skillnaden att man kör efter just terrängkartan som jag tycker är tydlig och bra.

 

 Tips, ideér?

Nån som har komponerat ihop och kan beskriva för mig vad jag ska köpa för grejer? :)

 

/svana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja detta är något som jag och kompisarna exprimenterar med, men jag vet inte hur vi ligger till just nu...

Vi har en fin skärm och något slags program i den men sen har det inte blivit färdigmonterat ännu delvis på grund av att det läcker in vatten från taket så miljön är periodvis inget bra för en pc / läsplatta ännu. Och för min del så är det där med data inte huvudsysslan i umgängeskretsen utan jag har en kompis som sköter det. Kan höra lite hur han har tänkt det....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog enklare med smartphone/ platta, lite behändigare o mer gratis/ billiga app'ar tillgängligla.

 

 

Få tag i karta med detaljeringsgrad är väl det svåraste,. satelit/flygfoto baserade kanske??

Nån smartphone blir det inte..

 Vill ha storlek på skärmen, och då blir det min laptop istället för en platta..eftersom jag redan har laptopen.

 

 Jag har googlat hela kvällen, Fugawi har jag hört om tidigare och verkar intressant ihop med terrängkarta och gps-puck..

 

http://www.soltek.se/kartor/funktioner.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag har provat många, många olika lösningar upp genom åren. Allt från bärbara PC´r med USB-GPS modul och ett Australiskt program, till program från Statens Kartverk (Sverige/Norge) till iPhone/iPad appar. Allt fungerar ifs, men jag har dom sista åren gått helt över till Garmin och deras Topo kartor för hela Scandinavien/Europa. Jag är otroligt nöjd med garmin. Det jag kunde önskat var att displayen var lite större på den enheten jag har.

 

App eller mobil lösningar hade jag inte gått för. Jag vill ha vattentät navigering med allt av kartor installerade på mini-sd kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin etrex som jag tar med mig i min bil och med den kan jag efteråt se vart jag har kört.

När man är ute och kör med bilen så är displayen för liten för att kunna se det direkt.

 

Jag har kunnat koppla upp den till google earth och se där var jag kör men det verkar som om man behöver bra nätverk samtidigt.

 

Jag jobbar på Sony och håller på med en del embedded programmering och funderar på ett ordna något själv till sommaren / hösten / pensionen :)

Ja när man tycker sig få bra med tid.

Den smidigaste lösningen tro jag är att rippa lite kartor från området man skall köra på och sedan fixar man ett lite pc program med en GPS inkopplad.

 

Kartorna måste synkas så rätt position anges. Eventuellt så tar man fotografier från riktiga kartor och använder.

 

/Bluesky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skulle behöva en GPS navigator också. Jag nöjer mig med Värmlandskartan eller Finnskogen. Hade besök av några tyskar där frun var intresserad av "Geo Cashing". Det är gömda meddelande i skogen dom skall hitta. Hon hade en väldigt bra Garmin GPS som talade om på max 5 meter fel var hon var (och gömstället). Kanske någon annan som vet bättre vad Geo Cashing är.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skulle behöva en GPS navigator också. Jag nöjer mig med Värmlandskartan eller Finnskogen. Hade besök av några tyskar där frun var intresserad av "Geo Cashing". Det är gömda meddelande i skogen dom skall hitta. Hon hade en väldigt bra Garmin GPS som talade om på max 5 meter fel var hon var (och gömstället). Kanske någon annan som vet bättre vad Geo Cashing är.

Ja, det var sånt jag har i tankarna, givetvis ihop med offroadkörning. Finns mycket info om man googlar lite, tex OAS hemsida där det utövas sånt i offroad.

 En sorts orientering kan man säga, och Ålänningarna är väl omtalade att pyssla med sådant på några av sina träffar.

 

Det är vad jag har i tanken att testa med tgbn någon gång. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört och gått lite Geocaching

I regel en burk gömd på en intressant plats eller mitt i stan, ute i skogen ja vart som.

I den finns "skatter" kan vara en tärning-fin sten eller vad som ryms, samt ett block och penna, man fyller i att man varit där, man får inte ta skatterna, men det går bra att byta ut dem, då skriver man vad man tagit och lagt dit.

Målet med det hela är väl att man skall komma ut och röra på sej och det är egentligen ganska stort, massor av arrangemang runt om i Sverige och resten av värden dagligen.

Tyckte det var gaska roligt för många var klurigt gömda och tog en till platser man inte skulle ha besökt annars. samt att man fick bra tips på utflyktsmål.

 

Jag har en GPS puck, men får det inte heller att lira i hop med några topografiska kartor. i telefonen har jag google earth och ett program som heter mina spår, de lirar i hop och visar både vart jag är och hur jag rört mej, dock utan topografiska kartor vilket är lite synd.

 

Olerum offroaders "nya" kör områdes karta bygger på det, så alla kan ladda ner det vi ritat in och sedan se vart de befinner sej direkt i telefonen.

Kruxet är att man bör ha internet uppkoppling, och att träd mm skymmer satelliterna i bland. annars funkar det bra, vi gör alla nya banor med mina spår nu, så kan jag och markägaren skicka dem till varandra och på distans jobba med samma kartbild, lägga in punkter symboler markgränser vattendrag mm. 

Tycker det är lite konstigt att inte flera har börjat med det för det är väldigt smidigt att jobba med och dela med sina vänner eller de man bjuder in till en grupp.

det fungerar även på iphone med rätt appar ; ja eller vad de kallas på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick aldrig kartex att funka bra i win.7 tror att det var drivrutinen till gps:en som spökade och någon konflikt med kartex. Men annars gillade jag det, har även trippmätare & hastighetsmätare samt en pil som visar vilket håll man rör sig på. Däremot gillar jag inte en kontors-laptop i en bil, svårt att se i solljus o så bländar den dig i mörker. Sedan föredrar jag pekskäm i en bil. Det finns fina datorer för bil/utomhusmiljö, vi hade en säljare på jobbet igår och dom billigaste 10" skärmarna går på runt 6000kr vilket inte är dyrare än en vanlig bärbar dator. Kan kolla upp det närmare om någon är intresserad.//Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...