Gå till innehåll

Dekaler 11 13 20


MikaelD

Rekommendera Poster

Nej det är förvånande tyst... Jag har mejlat in lite mera detaljer och inte fått respons på det så jag anar en eventuell semester eller liknande hos dekalansvarige.

Jag står ju och "stampar" lite själv med planer på att fixa färgen och täta skarvarna på bilen så lite dekaler vore fint.

Jag tänkte jag skulle ge det veckan ut och sen se om jag kan nå ansvarig via mobilen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då har det kommit 2 nyans förslag från firman som jag väntat en stund på, men det har säkert varit semester osv.

 

Var lite svårt att få till nyansen på kort men tog en hel hög kort och valde ut dom 2 som jag tyckte såg ut att stämma bäst.

Det lite lustiga var att ute i skymningen / mörkret nu så såg "Gul 255 S 1070-Y20R" nästan grönaktig ut medans den andra såg mera signal gul ut. Men i vanligt ljus så skiljer det inte alls så mycket mellan dom.

 

tgb%20bilder%20005.JPG

 

Och en på nära håll

 

tgb%20bilder%20001.JPG

 

Jag skulle vilja ha dom lite grönare jag känns det som... mera åt signal färgs hållet. (fast jag kanske fastnat för hur mina dekaler ser ut som jag gissar är rätt så blekta för övrigt..)

Men vad säger ni andra? Någon som har målat med försvarets "Gul 255 S1070........." och vet om nyansen stämmer mot den som jag har fått förslag på nu ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är också intreserad av ett par omgångar dekaler. Maxvikt  900 och 1500kg, spolvätska, kylvätska, och däcktryck 160 och 170

Kravet är att de blir så lika original som det bara går. 

 

Har jagat orginaldekalerna ett tag och kommit så långt som till en person som tror sig ha dem men hittar dem inte (han jobbade på miloverkstad under 90 talet)

 

Angående däcktryck så använde man förr bar som storhet därav tex 1,6. Sedan ganska länge är Pa storheten man använder, gjordes även så vid tiden förr karossbyte, därav 160kPa.

 

Kan också bidra med någon bild om det kan hjälpa till att få fram rätt kulör.

 

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Svårt val tycker möjligen att den vänstra passar bättre om man fixar "Retro" ser lite blekt ut. 

Känns som det är den eller en klar gul som på bilden nedan som gäller när man målar om, det blir ju en mer "ny bils stil " med den klara, båda passar nog beroende på hur man renoverar. 

 

Är det bara rätt typsnitt, så är färgen en smak sak, bäst vore ju säkert om alla enades om att ta en å samma färg 

Jag är på oavsett färg, vill ha rätt text och typsnitt, färgvalet kan jag leva med vilket som det än blir, Ja bara det är något åt vad det är på bilarna och inte röd till exempel  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte lite och det enda jag hittade om gula färgkoder inom försvaret var skyddsvaktssymboler och skyltar som ska ha NCS 0580-Y10R. Den här nyansen råkar också vara den som ska vara på svenska flaggan och på vägmärken.

 

Kan det vara den som använts på regskyltar och dekaler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska se om firman kan trycka upp några dekaler med olika nyanser på tex däcktrycket. sen monterar jag samtliga på min så man ser skillnaden mellan dom olika nyanserna och därefter så väljer vi därifrån. Jag lutar ju åt att få en dekal liknande den nyans jag redan har fast med en aning mera "sting" i färgen.

 

Den klargula 4,0 bar var ju också snygg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Nej det står still vid min tanke att låta trycka upp några prov dekaler.

Jag blev upptagen med ett uppdämt behov av saker som behövde göras inför vintern här på gården i kombination med lite extra arbetsbörda på egna fronten så dekalfunderingarna lades på is en stund.

 

Men snart borde jag hinna fundera vidare på det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kan det inte vara så att den gula dekalen ser grönaktigut för att den är sp himla tunn och klistras på en knallgrön yta? Om man gör den med grönstick i det gula är det ju kört från början lixom.. Tjockleken/transparansen på dekalen torde väl spela in en del..  och på så vis avgöra hur mycket av underlagets färg som slår igenom..

 

Kan det inte vara så att de gula oginaldelkalerna verkligen är knallgula, men väldigt tunna? .. typ..

 

 

Appropå dekaler... triangeldekalerna som sitter på insidan av dörrarna fins fortfarande att köpa nya.. skiljer en smula.. "VOLVO" står i lite större text i nedkant på dekalen... faktistk lite snyggare än ursprunget..  Kom på detta när jag fick syn på insidan av dörrarna på den splitt nya Volvo tankbilen på jobbbet.. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...