Beau Postad 14 Juli , 2014 Rapport Share Postad 14 Juli , 2014 Det kommer in vatten vid regn som lägger sig på golvet i förarsätet på min tgb 11. Enda tänkbara möjligheten för vattnet att komma in tycker jag verkar vara en rund lucka rakt ovanför i taket. Vad är det för lucka? Hur får man loss den? Är det troligt att vattnet kommer in där? Om inte troligt, var kommer vattnet då in? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svarten Postad 14 Juli , 2014 Rapport Share Postad 14 Juli , 2014 hade nåt liknande problem själv med vatten på golv, tog en skrapa och skavde bort lite gammal tätning i skarvar och fyllde på med sikaflex och tvättade först med lite målartvätt,tog faktiskt alla skarvar på karossen. Vill man vara seriös så maskerar man skarvarna med maskeringstejp så får man snygga tätningar.Har själv en svart bil så behövde inte tänka på några färgskillnader! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 14 Juli , 2014 Rapport Share Postad 14 Juli , 2014 Det är ett täcklock till LUFOR antennfästet. Om du monterar ner taket invändigt i hytten så sitter det en mutter som håller fast locket. Sen finns det en oring som brukar vara trasig och lättbyt när locket väl är av. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 14 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 14 Juli , 2014 Tack för snabba svar. Tänkte jag skulle vara lite lat och fråga först innan jag skruvar ner något. Då skall jag lossa Lufor antennfästet och kolla/byta o-ringen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 23 Juli , 2014 Rapport Share Postad 23 Juli , 2014 Det kan läcka in bakom blinkersen också, hade sådant läckage på min. Var blött på golvet, men ingen annastans, så vid blötläggning av front rann det in då den tätningen var dålig. Tätade om och inget med läckage. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 25 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 25 Juli , 2014 Tack Monkysa. Här läcker det. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tankian Postad 1 September , 2014 Rapport Share Postad 1 September , 2014 Skriver i den här tråden då jag åxå får in vatten. Men jag får vatten i baljorna längst bak i skåpet. Någon som varit med om samma? Tips på vart det kommer ifrån. Är ju säkert någon skarv det här med men "Beau" fick ju bra tips tycker jag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 1 September , 2014 Rapport Share Postad 1 September , 2014 Bakre takskarven läckte på min Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 1 September , 2014 Rapport Share Postad 1 September , 2014 Använde mig av Sikaflex den svarta 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 1 September , 2014 Rapport Share Postad 1 September , 2014 Jag skall ju byta bakre sektionen på 303an och skall då även sika om, frågan är då, skall jag skruva ihop sektionerna och sedan lägga Sika i den lilla fördjupningen/fasen som blir på utsidan där de möts? Inget mellan när jag skruvar ihop? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikL Postad 1 September , 2014 Rapport Share Postad 1 September , 2014 Kom ihåg att använda något tätmedel som är övermålningsbart för framtida renoveringar. Biltema har en som heter lim och tät som är billig och bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 1 September , 2014 Rapport Share Postad 1 September , 2014 Undvik alla typer av silikon bara.. inget fäster på skiten samt är det riktig "silastic" innehåller det även ättiksyra.. inte bra.. Jag har precis gjort detta jobb på mitt läckande elände till tak.. föst bort med det gamla misslyckade silikonet.. sedan bort med så mycket rost som möjligt.. körde sedan med ett amerikanskt karosserikit.. men det blev för hårt och sprack när karossän ändrade storlek lite grand när det skiftade mellan varmt o kallt… blev till att täta med lite sådant vi tätar tankar för flygbränsle på flygmaskiner.. sedan blev det tätt och bra.. :-) Så.. fogen får inte bli helt stum… då spricker den.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 2 September , 2014 Rapport Share Postad 2 September , 2014 Är det någon som testat "husvagnsremsor? Antagligen ganska fult men det är som ett band med extremt klibbigt gummi på undersidan som skall kunna flexa och ska täta i skarvar. Husvagnar flexar ju rejält så dessa borde vara flexibla nog för skogskörning och ändå hålla tätt? Jag har en tanke på att sätt stopp för inregnandet permanent med att täta båda skarvarna med karosseritätning från biltema (segt och god vidhäftningsförmåga då jag testat det tidigare) och sedan dessutom tejpa fast remsor ovanpå skarvarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 3 September , 2014 Rapport Share Postad 3 September , 2014 Man kanske kan hälla smält asfalt i takskarvarna.. segt och nästan stenhårt.. stelnar på nån minut.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 3 September , 2014 Rapport Share Postad 3 September , 2014 Man kanske kan hälla smält asfalt i takskarvarna.. segt och nästan stenhårt.. stelnar på nån minut.. Tänkte på detta klipp när jag läste det där: Om det nu är gångbart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 4 September , 2014 Rapport Share Postad 4 September , 2014 Fönsterkitt har jag använt. Fungerar helt OK. Är det som ska tätas "pilligt" så ta linoljekitt, det är klart mer lättarbetat än syntetbaserat. Hej svejs! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 15 September , 2014 Rapport Share Postad 15 September , 2014 Detta får blir min lösning först karosseritätning från biltema i skarven och sedan en remsa av https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-902-03&toc=0 ovanpå. En rulle kostar 800 spänn och den borde utan problem räcka till takskarvarna på tre bilar. Vill någon/några dela en rulle? Den är övermålningsbar så det skall räcka att försiktigt polera färgen längs skarven, sedan rengöra med T-röd eller motsvarande, tejpa på och pressa hårt med en plastroller. Sedan är det bara att måla över så att den inte syns märkbart. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-902-03&toc=0 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 September , 2014 Rapport Share Postad 15 September , 2014 Varför krångla till något enkelt? Sikaflex bara. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 15 September , 2014 Rapport Share Postad 15 September , 2014 Sikaflex har jag inte testat, du menar att tejpen är "hängsle & livrem" om man kör sikaflex. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 September , 2014 Rapport Share Postad 15 September , 2014 Enligt min personliga åsikt. Men vill man lägga mer jobb kan man det oxå. Jag anser att en skaplig sikaflexfog bör vara det enda som behövs. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 16 September , 2014 Rapport Share Postad 16 September , 2014 Sikaflex använde jag på min 11:a och det fungerade klockrent. Har också målat på skarven efteråt utan problem. Det som var lite slitigt var att få bort en del av gamla tätningen, men gick bra med rak mejsel och sliptrissa. En spackelspade gjorde det enkelt att få det slätt och plant inför målningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 16 September , 2014 Rapport Share Postad 16 September , 2014 Sikaflex 221 är fina grejer... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 17 September , 2014 Rapport Share Postad 17 September , 2014 Ja man använder det ju till träbåtar son nåtmassa de rör sej mycket beroende på att trä både rör sej och sväller samt krymper, Sikaflex håller ett däck på en båt tätt i många år, kanon till just även karosseri tätning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 8 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2014 Kan det vara gångbart att köra med lite linolja innan man tätar helt med sikaflex eller någon av de andra metoderna? Linolja kryper ju långt in innan det stelnar, så kanske man kan börja med det? Sedan "slipar" man skarver ren från linolja, och tätar sedan med sikaflex. Då är linoljan "mellan" plåtarna och sikaflex i fogen. Det borde hålla farbror rost borta också... mvh /E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.