Gå till innehåll

Min L3315 (Nybörjare)


3315

Rekommendera Poster

Tackar för de värmande orden! Inställningen är det inget fel på, mycket jag inte kan men man lär sig fort när man har roligt :)

 

Angående lyften är det en såkallad timmerknekt som vi använder för att lyfta stockar till vårt lilla sågverk och upp på kärror. Svårt att lyfta av och på saker dock då det bara är en "spets" på ca 2dm man trycker in i stocken (i det här fallet under karossen) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@3315
Njet. Logosol köpte tillverkningen av min granne som tagit fram och utvecklat Timmerknekten på sin lilla mekaniska verkstad.......

Tror att han ledsnade på att kapa o svetsa plåtbitarna tillslut....och släpa  dom till Posten för vidarebefodran till kunderna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har det hänt lite grejer!  :wub:

Jag pappa och timmerknekten har nu fått av karossen!

Väldigt fint vårväder här nere, ingen snö och 2 plus  :P Krävdes en del funderande för att det skulle fungera (vilket det gjorde).

Började palla upp ett gäng pallar framför bilen för att kunna använda timmerknekten på ett lämpligt sätt sen var det bara att palla under (och upptäcka att man hade glömt en väldans massa kablar och saker) :mellow:

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Del 2!

 

Värt att nämna var att detta tog i princip en halv dag då vi fick flytta karossen väldigt korta sträckor i taget, både i höjd och sidled.  :P

 

post-8793-0-82865000-1423418676_thumb.jpg

Och äntligen!

post-8793-0-94695900-1423418684_thumb.jpg

Ser lite märkligt ut men skyller på vidvinkelobjektivet, är gott om plats på sidor och framför/bakom.

post-8793-0-26630300-1423418708_thumb.jpg

Gott om plats bakom ramen.

 

Så nu är det bara att sätta igång och hitta en lämplig angreppsvinkel, ska försöka se vad som behövs göras imorgon kväll eller i veckan!

 

Ps. Ingen i Skåne som har motorlyft och stativ till salu?

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Del 2!

 

Värt att nämna var att detta tog i princip en halv dag då vi fick flytta karossen väldigt korta sträckor i taget, både i höjd och sidled.  :P

Nu ser det ut såhär här hemma:

attachicon.gifDSC_0092.jpg

Två suspekta paket längs vägen  -_-

attachicon.gifDSC_0095.jpg

Och äntligen!

attachicon.gifDSC_0097.jpg

Ser lite märkligt ut men skyller på vidvinkelobjektivet, är gott om plats på sidor och framför/bakom.

attachicon.gifDSC_0098.jpg

Gott om plats bakom ramen.

 

Så nu är det bara att sätta igång och hitta en lämplig angreppsvinkel, ska försöka se vad som behövs göras imorgon kväll eller i veckan!

 

Ps. Ingen i Skåne som har motorlyft och stativ till salu?

 

Kanoninlägg Hjalmar, bara att fortsätta på samma linje!

 

Är du nära Eslöv kan du låna min lift. Åk annars till Biltema eller Jula, etc och köp en lyft och en motorbock. Så billigt att det knappt lönar sig att leta begagnat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska se om jag kan få tag på svets, lyft/stativ samt högtryckstvätt begagnat i ett paket!

Tackar för uppmuntringarna, upptäckte precis ett enormt hål i ramen vid tanken, även ett mindre på andra sidan, hur lagar man såna?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hål lagas lätt med en bit vinyldekal och lite underredsmassa. -_-  Eller ska du inte sälja bilen :lol:  Kanske bättre att skära bort allt rostigt och sedan snida till en 2mm plåt som du stumsvetsar fast slipar och målar. Det är viktigt att ramen är hel och robust så du slipper en massa följdproblem :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, var faktiskt så den var lagad :( Nästan iallafall... Satt 1mm plåt punktad över rost och jord, inget bortskuret och sen underredsmassa på det. Fast resten av ramen såg fin ut, avgassystemets svetsar var däremot mindre bra, dvs stora hål i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta alltid bort gammal rostig plåt och ersätt med ny. Täck aldrig över rost med annan plåt :angry:  Avgassystem är det som absolut rostar mest på en bil så det tillhör mer regel än undantag att detta är dåligt. Det brukar dock gå att hålla liv i dessa ganska länge med rörbitar plåt och svets :D

Nu när du har tagit bort karossen kommer du ju åt bra och ramen är faktiskt ett ganska tacksamt ställe att börja öva svetsning på eftersom plåten är tjock och förlåtande :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hänt så mycket förutom lite inköp och avplockande av grejor på ramen.

post-8793-0-56240400-1423859970_thumb.jpg

Den vackra lagningen sen innan.  :unsure:

post-8793-0-25904300-1423859993_thumb.jpg

Under plåten...

post-8793-0-10106900-1423859998_thumb.jpg

Ajdå  :wacko:

post-8793-0-63405300-1423859986_thumb.jpg

Den nya invånaren i garaget, kommer testas i veckan, fick dock bara med 0,5kg flusstråd och glömde köpa mer - var köper man det billigast?  -_-

Köpte även svetshjälmen med autobländning, ska bli kul att lära sig svetsa!

 

Som ni ser såg inte ramen så jättekul ut, redan plockat ut stora rostbitar och kilovis jord. Går det att laga vid hålen eller måste man slänga dit en ny balkbit?

Annars har jag börjat plocka rent ramen på saker, planen som den ser ut för tillfället är:

 

1. Plocka loss allt löstagbart på ramen inklusive hjul, bladfjädrar, stötdämpare och diverse rör.

2. Lyfta ur motorn.

3. Slipa rent ramen och köra högtryckstvätt innan?

4. Laga ramen.

5. Måla ramen.

6. Börja slänga på sakerna jag tog av igen när de är vidgjorda.

 

Synpunkter?

 

post-8793-0-72969700-1423859976_thumb.jpg

Imorgon lossar jag tanken, håller tummarna för att den är lika fräsch som den verkade vara.  :wub:

Ska även försöka fåtag på plåt i veckan, borde gå att få tag på hyfsat billigt hos den lokala Autoplåt-butiken, kanske funkar med spillbitar för att träna och större spillbitar för att laga ramen.

 

Trevlig kväll och helg allihopa!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser väl helt OK ut! Finns det någon frisk plåt kvar att svetsa i så är det enklast att skära bort rosten och svetsa dit nya plåtbitar. Om du inte är barnsligt förtjust i att slipa kan du lämna ramen och grövre plåtdetaljer till någon som blästrar av det för några hundringar. Mycket arbetsbesparande och du blir av med all rost som annars är svår att komma åt :excl:  Här i Eskilstuna så har vi en firma som blästrar mycket åt en galvaniseringfirma som även tar sidojobb B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra, fast hela ramen verkar vara fylld med blöt jord, hur tömmer man den och rostskyddar den efteråt?

Är ju inte superförtjust i att slipa men får nog bli så då jag inte precis kan köra iväg ramen någonstans (vi har en sedan utan drag)  -_- ...

Vad är lättast att slipa med? Vinkelslip med stålborste eller slipmaskin med sandpapper?

 

Har min lilla 50l kompressor med bläster, kanske kan komma åt i vrårna om jag blästrar korta intervaller.  :P

 

Tack för tips och uppmuntran, nu blir det att meka hela sportlovet  :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang tömma ramen på jord så skulle jag kört högtryckstvätt i alla hål och om inga lämpliga finns så göra några som senare svetsas igen, sedan blåsa torrt med tryckluft och köra värmefläkt på max ett tag sedan efter det blåsa i valfri hålrums rostskydd (om det inte svetsas tätt)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...