SBAT111 Postad 17 Januari , 2015 Rapport Share Postad 17 Januari , 2015 Bra jobbat! Du har rätt inställning och påhittighet så du kommer att klara renoveringen galant Misstänker att du är betydligt bättre på det här än du ger sken av Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 17 Januari , 2015 Rapport Share Postad 17 Januari , 2015 Gillar din lyft, , har du köpt den eller tillverkat själv. Hade jag inte precis fått traktor med lastare själv hemma, så skulle denna lösning gott duga till att lyfta av och på flaket på min 13 bil med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 17 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 17 Januari , 2015 Tackar för de värmande orden! Inställningen är det inget fel på, mycket jag inte kan men man lär sig fort när man har roligt Angående lyften är det en såkallad timmerknekt som vi använder för att lyfta stockar till vårt lilla sågverk och upp på kärror. Svårt att lyfta av och på saker dock då det bara är en "spets" på ca 2dm man trycker in i stocken (i det här fallet under karossen) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 Januari , 2015 Rapport Share Postad 18 Januari , 2015 Ja, men det skulle nog fungera. jag använde hi lift tidigare där finns det bara en decimeter att stoppa in i balkarna och lyfta med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 19 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Vilken är tempgivaren i valpen? Hittar ej det i verkstadshandboken. Kan vara så att ledningen har blivit klippt... Lär inte vara så kul då va? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 19 Januari , 2015 Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 På toppen i bakkant är väl standard på rödmotorn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 Januari , 2015 Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Dessutom är det ingen vanlig kabel utan ett tunt kopparrör eventuellt metallomspunnet med en strumpa som går till tempmätaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 19 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Ajdå, kopparröret är av... Går inte att laga antar jag? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 19 Januari , 2015 Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Jag vet känslan Går går det väl, men säkert inte det lättaste. Själv köpte jag mätare och givare från en 11a ist till min bandvagn. (24v) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 Januari , 2015 Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Medan du funderar på hur du ska göra kan du köpa billiga BILTEMA grejor att köra med så länge http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Vattentemperaturmatare-32242/ Sedan kan du i lugn och ro leta original grejor eller hitta perfekta ersättare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 19 Januari , 2015 Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Tempmätaren går att få reparerad om man skickar den till Instrument-Jige i Leksand..... Timmerknekten som imponerade på Hansen tillverkades i stora antal ca 400m hemmifrån...Har monterat ett antal själv. Mvh/Dexx 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 20 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 20 Januari , 2015 Drygt med tempmätaren, kanske inte är vansinnigt dyrt. Har gott om tid att fundera då det blir en totalrenovering @Dexxas, häftigt! Är det logosolfabriken som ligger där? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 20 Januari , 2015 Rapport Share Postad 20 Januari , 2015 @3315Njet. Logosol köpte tillverkningen av min granne som tagit fram och utvecklat Timmerknekten på sin lilla mekaniska verkstad....... Tror att han ledsnade på att kapa o svetsa plåtbitarna tillslut....och släpa dom till Posten för vidarebefodran till kunderna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 8 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Februari , 2015 Nu har det hänt lite grejer! Jag pappa och timmerknekten har nu fått av karossen! Väldigt fint vårväder här nere, ingen snö och 2 plus Krävdes en del funderande för att det skulle fungera (vilket det gjorde). Började palla upp ett gäng pallar framför bilen för att kunna använda timmerknekten på ett lämpligt sätt sen var det bara att palla under (och upptäcka att man hade glömt en väldans massa kablar och saker) 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 8 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Februari , 2015 Del 2! Värt att nämna var att detta tog i princip en halv dag då vi fick flytta karossen väldigt korta sträckor i taget, både i höjd och sidled. Och äntligen! Ser lite märkligt ut men skyller på vidvinkelobjektivet, är gott om plats på sidor och framför/bakom. Gott om plats bakom ramen. Så nu är det bara att sätta igång och hitta en lämplig angreppsvinkel, ska försöka se vad som behövs göras imorgon kväll eller i veckan! Ps. Ingen i Skåne som har motorlyft och stativ till salu? 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 8 Februari , 2015 Rapport Share Postad 8 Februari , 2015 Del 2! Värt att nämna var att detta tog i princip en halv dag då vi fick flytta karossen väldigt korta sträckor i taget, både i höjd och sidled. Nu ser det ut såhär här hemma: DSC_0092.jpg Två suspekta paket längs vägen DSC_0095.jpg Och äntligen! DSC_0097.jpg Ser lite märkligt ut men skyller på vidvinkelobjektivet, är gott om plats på sidor och framför/bakom. DSC_0098.jpg Gott om plats bakom ramen. Så nu är det bara att sätta igång och hitta en lämplig angreppsvinkel, ska försöka se vad som behövs göras imorgon kväll eller i veckan! Ps. Ingen i Skåne som har motorlyft och stativ till salu? Kanoninlägg Hjalmar, bara att fortsätta på samma linje! Är du nära Eslöv kan du låna min lift. Åk annars till Biltema eller Jula, etc och köp en lyft och en motorbock. Så billigt att det knappt lönar sig att leta begagnat... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 8 Februari , 2015 Rapport Share Postad 8 Februari , 2015 Grymt jobbat! Kämpa på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 9 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 9 Februari , 2015 Ska se om jag kan få tag på svets, lyft/stativ samt högtryckstvätt begagnat i ett paket!Tackar för uppmuntringarna, upptäckte precis ett enormt hål i ramen vid tanken, även ett mindre på andra sidan, hur lagar man såna? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 9 Februari , 2015 Rapport Share Postad 9 Februari , 2015 Hål lagas lätt med en bit vinyldekal och lite underredsmassa. Eller ska du inte sälja bilen Kanske bättre att skära bort allt rostigt och sedan snida till en 2mm plåt som du stumsvetsar fast slipar och målar. Det är viktigt att ramen är hel och robust så du slipper en massa följdproblem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 9 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 9 Februari , 2015 Haha, var faktiskt så den var lagad Nästan iallafall... Satt 1mm plåt punktad över rost och jord, inget bortskuret och sen underredsmassa på det. Fast resten av ramen såg fin ut, avgassystemets svetsar var däremot mindre bra, dvs stora hål i. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 10 Februari , 2015 Rapport Share Postad 10 Februari , 2015 Ta alltid bort gammal rostig plåt och ersätt med ny. Täck aldrig över rost med annan plåt Avgassystem är det som absolut rostar mest på en bil så det tillhör mer regel än undantag att detta är dåligt. Det brukar dock gå att hålla liv i dessa ganska länge med rörbitar plåt och svets Nu när du har tagit bort karossen kommer du ju åt bra och ramen är faktiskt ett ganska tacksamt ställe att börja öva svetsning på eftersom plåten är tjock och förlåtande 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 13 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 13 Februari , 2015 Har inte hänt så mycket förutom lite inköp och avplockande av grejor på ramen. Den vackra lagningen sen innan. Under plåten... Ajdå Den nya invånaren i garaget, kommer testas i veckan, fick dock bara med 0,5kg flusstråd och glömde köpa mer - var köper man det billigast? Köpte även svetshjälmen med autobländning, ska bli kul att lära sig svetsa! Som ni ser såg inte ramen så jättekul ut, redan plockat ut stora rostbitar och kilovis jord. Går det att laga vid hålen eller måste man slänga dit en ny balkbit? Annars har jag börjat plocka rent ramen på saker, planen som den ser ut för tillfället är: 1. Plocka loss allt löstagbart på ramen inklusive hjul, bladfjädrar, stötdämpare och diverse rör. 2. Lyfta ur motorn. 3. Slipa rent ramen och köra högtryckstvätt innan? 4. Laga ramen. 5. Måla ramen. 6. Börja slänga på sakerna jag tog av igen när de är vidgjorda. Synpunkter? Imorgon lossar jag tanken, håller tummarna för att den är lika fräsch som den verkade vara. Ska även försöka fåtag på plåt i veckan, borde gå att få tag på hyfsat billigt hos den lokala Autoplåt-butiken, kanske funkar med spillbitar för att träna och större spillbitar för att laga ramen. Trevlig kväll och helg allihopa! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 13 Februari , 2015 Rapport Share Postad 13 Februari , 2015 Det ser väl helt OK ut! Finns det någon frisk plåt kvar att svetsa i så är det enklast att skära bort rosten och svetsa dit nya plåtbitar. Om du inte är barnsligt förtjust i att slipa kan du lämna ramen och grövre plåtdetaljer till någon som blästrar av det för några hundringar. Mycket arbetsbesparande och du blir av med all rost som annars är svår att komma åt Här i Eskilstuna så har vi en firma som blästrar mycket åt en galvaniseringfirma som även tar sidojobb 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 14 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 14 Februari , 2015 Skönt att höra, fast hela ramen verkar vara fylld med blöt jord, hur tömmer man den och rostskyddar den efteråt? Är ju inte superförtjust i att slipa men får nog bli så då jag inte precis kan köra iväg ramen någonstans (vi har en sedan utan drag) ... Vad är lättast att slipa med? Vinkelslip med stålborste eller slipmaskin med sandpapper? Har min lilla 50l kompressor med bläster, kanske kan komma åt i vrårna om jag blästrar korta intervaller. Tack för tips och uppmuntran, nu blir det att meka hela sportlovet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 14 Februari , 2015 Rapport Share Postad 14 Februari , 2015 Ang tömma ramen på jord så skulle jag kört högtryckstvätt i alla hål och om inga lämpliga finns så göra några som senare svetsas igen, sedan blåsa torrt med tryckluft och köra värmefläkt på max ett tag sedan efter det blåsa i valfri hålrums rostskydd (om det inte svetsas tätt) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.