Gå till innehåll

Torkarmotor, parkeringsläge


3uba296

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag köpte min 11-bil så upplyste ägaren om att han haft problem med passagerarsidans torkarmotor, säkringen gick så fort man satte på den. Lösningen de hade gjort var att ta väck parkeringsfunktionen genom att koppla loss dessa kablar och sedan parkera den manuellt med knappen.

 

Inte jättekul tyckte jag och tänkte att det är väl bara att byta torkarmotor, hjälpte tyvärr inte, säkringen går så fort man sätter igång torkaren med allt inkopplat. "Nya" motorn fungerar även den utmärkt om man låter bli att koppla in parkeringsfunktionen.

 

Jag vet inte hur troligt det är att båda motorerna har samma fel så jag antar nästan att felet sitter utanför motorn, någon som har någon idé om vad som kan vara för problem?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Får ta och skriva i tråden igen efter att idag försökt fixa felet med höger torkarmotor. Jag har lokaliserat att reläerna under instrumentpanelen hör till torkarmotorerna, från vänster är funktionerna vänster motor lågfart, vänster motor högfard, höger motor lågfart och höger motor högfart. Tyvärr gjorde det ingen skillnad att byta något av dessa reläer, är jag rätt ute eller sitter det separata reläer för parkeringsfunktionen? Jag hittar inget i verkstadshandboken. Det är en Aluzinkelva jag grejar med. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm vet inte om det har med nått att göra men...min torkare på höger sida vägrade nyss parkera efter jag haft loss instrument "brädan" och i brist på annan ide' så lossade jag lite, petade lite i försänkningarna å drog åt rejält, sen parkerar den...har för mig att brädan jordar i skruven men om det hade med det att göra eller om det bara var ett sammanträffande vet jag inte :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga separata relän för parleringsfunktionen. När jag haft problem med torkarmotorer som inte stannar eller inte går tillbaka till parkeringsläget har problemet varit blecken i själva motorn. Har varit gott om gammalt torkat fett som ställt till det.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
It should be a very close look at the place where contacts are riveted to the electric motor.

It is very likely that they simply moved away from the studs.

It is possible to determine when the engine is removed .

In addition it is necessary to disassemble the contact group and see what would be the contacts are not oxidised.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte, andra projekt har gått före än så länge. Har du samma problem?

 

Kanske? Jag har haft flera som inte har parkerat. En med trasigt relä, så egentligen inte motorns fel.. En där pinnen hade fastnat ute och och när jag hade fixat det gick den ändå inte, visade sig att ett relä också var bytt till fel sort (inte växlande). En tredje var mer komplicerad, där tryckte pinnen på den första kontakten så den släppte jord, men räckte inte fram till nästa kontakt som kortsluter motorn. Justerade kontaktarmen, sedan ok

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara kopplat som på c202 , när knappen stängs av jordas ledande slinga detta för att om man vid färd eller om torkaren går väldigt lätt annars hoppar över p läget på slingan och går vidare och får kontakt med ledande slinga och på detta sätt inte går att stänga av.  Detta är anledningen till att intervall torkare inte går att sätta på c202'or eller att man måste använda original knapparna annars finns risken att torkarna börjar gå av sig själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har precis väckt min högra torkarmotor från de döda..

 

Passagerarsidans torkarmotor hade länge levt med att den inte ville parkera... så jag skaffade en ny kontaktplatta från Tatanka och monterade.. fick det inte att bli riktigt bra.. säkringen rök mest hela tiden.. så jag lät det vara... till sist lade den av helt.. och fick vara så... vänster fungerade ju  -_-

 

Med vintern närmande sej med stormsteg tänkte jag att det kanske inte är så dumt att ha höger torkare vid liv.. så jag krånglade loss den för att ta en liten titt och se efter om kanske ett kol har fastnat eller nått.. 

 

Fy vilken misär det var under den lilla kåpan!... brun sörja och geggit... nästan all metall hade som stelnade saltflagor och den lilla rotorn satt fast... kolen och kommutatorn på rotorn var en brun klump...  :o

 

Två timmar senare var den och gick som ny   :wub:

 

Jag bullade upp med en liten plastborste, mässingsborte och lite scotchbrite.. WD40, bromstvätt, fett och avfettning.. detta samt några bra skurvmejslar..

 

Det handlade om att försiktigt som en arkeolog tvätta av, borsta rent, dela på bit för bit, mer tvätta och borsta.. först plattan med kolen, sedan hållaren over rotorn och till sist av med rotorn... rotorns lindningar borstades rena med tandborste, man vill ju inte sabba isoeringslacken på lindningstrådarna, och med en skallpell petade jag bort skiten mellan kopparn på kommutatorn..

 

Det som får motorn att starta och stoppa samt parkeringsläget bor under en lite plastbit på ena gaveln.. av med den så är kontaktplattan blottad.... den större fjädern, den som en liten pligg petar på under parkeringsvaret var av för mej... och när jag lödde dit den nya kontaktplattan hade jag missag att en elkabel hade hamnat i kläm.. så kontaktplattan kom inte ned riktigt i spåret.. dessutom var den nya plattan precis lite för stor för att komma ned i spåren.. den lilla pliggen skall putta den stora kontaktfjädern så att änden växlar mellan mässingsbläcket i huset och ett litet kontaktbläck när det rör sej åt andra hållet.. mitt var aldeles för tajt.. så jag justerade på både mässingsbläcket och det lilla kontaktbläcket så att en växing mellan två kontakter faktiskt hände.. 

 

Nåja.. är grejorna hela.. vilket jag betvivlar.. mina kontaktbläck ramlade ur som cornflakes ur motorn.. så går det alltid att justera.. men har den stannat.. eller inte parkerar.. är kontakterna nog med rätt hög sanolikhet av någonstans..

 

Med endast rotorn istoppad på plats och genom att spinna runt på den kände jag efter om resten gick lätt eller inte... turligt snurrade allt på lätt som en plätt.. och jag kollade noga att den lilla pliggen som jobbar mot kontaktbläcket gick lätt.. tog dock ur och stoppade tillbax med lite nytt fett..

 

Jag fick justera lödningarna jag tidigare gjort när jag bytte brytarplatta och petade sedan tillbax densamma.. snurrade på rotorn och kollade att det stora konktaktbläcket faktiskt växlade mellan två kontaktpunkter..  sedan var det bara att montera alltihop medurs.. var försiktig med kolen... det är 3 stycken.. ett jordkol, ett kol för halvfart och ett flr högfart..

 

Orsaken till denna misär är att plåtlocket är tätt.. kondensvatten kommer obönhrligen att samlas innanför... och till sist har man en gäggklimp innanför.. men misströsta inte.. det kan se förjvlgt ut.. men är man försiktig och beslutsam går det att få itu helt och ihop rengjort.. Jag borrade ett dräneringshål ca. 4-5 mm på lägsta punkten för att kondensvatten skall kunna droppa ut..

 

Nu går ju min vänstra långsammare än den högra..  :rolleyes: så kan man ju inte ha det.. bara att kirra om nån dag elelr så..

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.. det är på g.. nästa torkarmotor som görs så skall jag fixa några bilder.

 

Men som sagt.. har kontakterna på brytarplattan gått av, behövs nya.. man får pilla av plastlocket och ta en liten titt... Jag hittade ny kontaktplatta hos Tatanka.. "hittta del - Paypal - brevlåda".. 3-4 dagar... typ

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Den här historien har nu fått ett slut! Det visade sig att när jag granskade de fyra reläna under instrumenten så satt det ett växlande följt av tre slutande.. det ska vara växlande, slutande, växlande och slutande sett från vänster när man sitter i bilen. Nu funkar båda mina parkeringslägen! :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här historien har nu fått ett slut! Det visade sig att när jag granskade de fyra reläna under instrumenten så satt det ett växlande följt av tre slutande.. det ska vara växlande, slutande, växlande och slutande sett från vänster när man sitter i bilen. Nu funkar båda mina parkeringslägen! :)

 

I teorin ja... Bytte ju reläer i somras o det funkade inte förrän det satt 4 slutande?? (12V karossbytt Vattenfallare..)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...