c202 Postad 5 Juni , 2015 Rapport Share Postad 5 Juni , 2015 Tänkte kolla om nån kan tipsa mej vad jag ska göra. Den kokar trots bytt topplockspackning och sköljt ur kylaren samt bytt lock på expansionskärlet. Värme kommer i kupén men den kokar ändå. Har slut på idéer nu. Mvh Tomas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 5 Juni , 2015 Rapport Share Postad 5 Juni , 2015 Demontera vattenpumpen och kontrollera skovelhjulet? Har faktiskt hänt för mig att skovelhjulet lossnade på en Ford v6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 5 Juni , 2015 Rapport Share Postad 5 Juni , 2015 Kolla termostaten, kan räcka med att ta ur den och sätta i den igen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 5 Juni , 2015 Rapport Share Postad 5 Juni , 2015 Tätar packningen i locket till kylet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 5 Juni , 2015 Rapport Share Postad 5 Juni , 2015 Du har flöde så alla slangar blir varma? Kan öven var nån/några kanaler i blocket som är täta, men kylare, vattenpump o thermostat är väl de med högst risk Går den från kall direkt till kokning eller går det ett tag? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
c202 Postad 5 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 Juni , 2015 Alla slangar blir varma. O den kokar inte direkt utan den går upp i temp normalt men sen blir den för varm. Svärfar körde den med ett släp då börja den koka snart nog. Och jag ser inga läckage o det försvinner inge vatten. Och pumpen har varit bort tagen såg hel ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 5 Juni , 2015 Rapport Share Postad 5 Juni , 2015 Har du testat med att köra helt utan termostat? Utan termostat i termostathuset tar det en evighet för bilen att komma upp i temperatur och kokning är i princip omöjlig. Slutar bilen koka då så är det termostaten som är felaktig annars cirkulationsfel. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
c202 Postad 6 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 Juni , 2015 Tack för alla tips ska testa dom och se vad som händer. Återkommer med resultat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 6 Juni , 2015 Rapport Share Postad 6 Juni , 2015 Du har säkert redan kollat det, men har bilen bökat runt i terränglådan kan cellerna i kylaren täppas igen med lera eller annat bråte som stoppar luftflödet genom kylaren... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 9 Juni , 2015 Rapport Share Postad 9 Juni , 2015 Jag bytte termostat på min tgb idag, den öppnade för sent vilket gjorde att jag var tvungen att köra med kupévärmen på i 15 minuter innan den normaliserades och jag kunde stänga av fläktarna. Man känner tydligt på den grova slangen när termostaten öppnar, med den nya termostaten blir slangen riktigt varm precis när nålen passerar 90 grader, sedan öppnar termostaten och nålen parkerar sig på 90 grader permanent. Har bara hunnit testa en gång men det verkar lovande. Kan din tgb lida av samma sjuka, trög termostat som låter motorn koka innan den behagar öppna? Denna gång blev det en 88graders termostat, den som satt innan var på 92 grader. Tror ni dessa 4 grader påverkar motorn? (Kallare motor ökad slitage?). 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 9 Juni , 2015 Rapport Share Postad 9 Juni , 2015 92-graders brukar ju kallas för vintertermostat så det ska inte vara någon fara med 88 graders :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 9 Juni , 2015 Rapport Share Postad 9 Juni , 2015 Med det mekaniska under en thermostat är, speciellt efter nåt år i kladdig kylarvätska, så lär inte motorn märka av de där eventuella 4 graderna på märkplåten... (Nån har ju säkert räknat ut att det ska vara olika vinter/sommar, men det var vanligare förr med kylargardiner i olika material på vintern, länge sen man såg det. Hade det på gammelvalpen (mek fläkt) vintertid). 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 9 Juni , 2015 Rapport Share Postad 9 Juni , 2015 Jonas, tack för tipsen senast när vi sågs på o2fort angående termostaten, det förefaller som om det den som var orsaken. Det satt en del kristalliserd glykol, klumpar med skit på termostaten oxå så jag kan ju anta att kylsystemet skulle må bra av en sköljning. Det kan vara så att det var klumparna som var felorsaken så jag sparar den tills jag hinner koka och testa den, om den är ok får den hamna i "bra att ta med sig till island-kartongen". En kylargardin var mycket länge sedan jag såg här i södra Sverige, dock finns det en och annan hemmagjord sådan i de kallaste delarna av landet, så några stycken när jag var i Haparanda i vintras, mestadels bestående av kartonger och vävtejp :-) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 Juni , 2015 Rapport Share Postad 11 Juni , 2015 Min sitter det ny termostat i..minns inte tempmärkningen men max 92 grader valde jag. Både före och efter bytet går min mätare rejält över 100 grader innan termostaten öppnat.. har mest trott att det är pga att givaren sitter i bakkant på toppen och termostaten sitter fram. Kanske jag har dålig cirkulation.. har aldrig brytt mig om pumpen eftersom den är tät och verkar fungera. Har aldrig fått nån koktendens iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 11 Juni , 2015 Rapport Share Postad 11 Juni , 2015 Bytte termostat i vintras, den gamla var det lite nervigt då det tog ett tag vid kallt väder innan den öppnade från vid 120.... "lagomt" några km hemmifrån på wireväg dessutom.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snetok Postad 11 Juni , 2015 Rapport Share Postad 11 Juni , 2015 god cirkulation kan ses när locket tas bort från synen på kylaren och motorn igång. Om du inte ser en stark rörelse av vatten i cellerna i kylaren är impellern har fastnat eller igensatt kylare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skabblusen Postad 12 Juni , 2015 Rapport Share Postad 12 Juni , 2015 Håller med Wingflyer och snetok. "cellerna i kylaren täppas igen med lera eller annat bråte" - En polare satte igen sin kylare med lervatten. Den kokte direkt när vi skulle köra vidare. En spolning med trädgårdsslang och vips trillade tempen ner till normalt. Du skriver - "sköljt ur kylaren" och "Alla slangar blir varma". Hur är det med slangen efter kylet? Är den lika varm? Det ska den ju inte vara. Kolla att det blir virvlar under kylarlocket. Ser du dom, har du cirkulation och då borde det vara en utvändig kylarspolning som behövs. Lycka till! : ) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snetok Postad 12 Juni , 2015 Rapport Share Postad 12 Juni , 2015 Har jag förstått det rätt, som skulle ersätta topplockspackning? (Bad översättning Googles) Om så är fallet, kan det inte vara så blockerade cirkulations hål i cylinderhuvudet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 13 Juni , 2015 Rapport Share Postad 13 Juni , 2015 The radiator/cooler is the part that is most suspected to be clogged Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 15 Juni , 2015 Rapport Share Postad 15 Juni , 2015 Svana, har du märkt någon förhöjd temperatur efter att du monterade slang-motorvärmaren? Bromsar den vattenflödet något eller har de lyckats designa den så att genomströmningen är samma trots element och impeller? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 16 Juni , 2015 Rapport Share Postad 16 Juni , 2015 Jag har inte märkt någon skillnad alls efter monteringen faktiskt. Jag hade oxå tankar om det vid monteringen men ingen skillnad vad jag kan se. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ROADKILL Postad 16 Juni , 2015 Rapport Share Postad 16 Juni , 2015 Jag hade en 1314 som hade liknande problem. Hittade problemet efter lite jobb. Utgången från expansionskärlet var helt igengjutet. Fabrikationsfel från Volvo. Troligtvis har denna bil haft detta sedan födsel och fick sin första barnsjukdom; sönderkokad topplockspackning. Enkelt att kolla... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 17 Juni , 2015 Rapport Share Postad 17 Juni , 2015 Luft propp i motorn ? Skruva ur temp givaren bak på motorn och se till att det rinner ut vätska utan luft där. Så en fråga fyller du genom expansions kärlet eller tar du bort locken på och under instrument panelen så du kommer åt att fylla direkt i kylaren ? Enbart genom expansions kärlet när man rivit och tömt mycket vatten brukar inte bli bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 17 Juni , 2015 Rapport Share Postad 17 Juni , 2015 Jag fyller alltid direkt i kylaren, gärna med bilen parkerad i lätt motlut. Det spar mycket bekymmer med luftfickor i kylsystemet. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 18 Juni , 2015 Rapport Share Postad 18 Juni , 2015 (redigerade) Jag köpte termostat på nåt av "billig-ställena" (minns inte vilket) och hur jag än luftade och fyllde på så dröjde det inte länge innan det gick varmt. När jag plockade bort och körde utan försvann problemet, så en kraftig humörsvängning drabbade billigtermostaten i form av kompression med släggan. En dyrare monterades istället och sen gick bilen som den skulle. Prisnivå behöver inte betyda bättre eller sämre funktion, men troligen har de billigare inte lika jämn kvalitet som de dyrare och den jag drabbades av föll rimligen inte inom toleranserna. Den som läser detta utan att ha satt sig in i hur kylsystemet är uppbyggt kan tjäna på att få reda på att kylsystemet fylls på genom locket på kylaren som man hittar nedanför bromsvätskebehållarna. När man tagit bort kåpan över bromsvätskebehållarna på instrumentbrädan så finns ytterligare en kåpa som tas bort efter att ha skruvat loss några skruv (fyra?). Fyll systemet där och därefter expansionskärlet från utsidan, så får man fylla på expkärlet tills det har rätt nivå när man kört maskin med rätt temperatur sen. Edit: Jag hade visst inte läst tråden ordentligt, kylarfyllning var redan beskrivet. Redigerad 18 Juni , 2015 av ErikC304 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.