Gå till innehåll

Säkerheten i tgb, finns den?


Jimmystrom

Rekommendera Poster

Som några av er märkt med min nyfunna nyfikenhet i detta med olika varianter av tgb så har jag förrstått att dom är ungefär lika trafiksäkra som en kundvagn från valfri matbutik.

 

Har letat men inte hittat något så tänkte slänga ut en samlingtråd för filmer och bilder om olika krocktester / väghållning med mer. Ös på med det ni känner är relevant och text är givetvis oxå välkommet.

 

Finns det någon tråd att lägga detta i så är det bara att hojta

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag alltid försökt att transportera min familj i andra fordon till och från träffar. Med bakgrund i säkerheten vid krock, eller avåkning. 
Men det där, är något man givetvis väljer själv.

 

Jag har inte hört om några "civila" olyckor av allvarligare karaktär, där i mot har det varit en god del i försvaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken att bli fastklämd som olyckan på bilden är lindrigt sagt överhängande och det kan - som Svana ovan frågade - Hansen berätta.

 

De största möjligheterna att påverka säkerheten i våra bilar har man - om man frågar mig - genom att ha

1. bromsarna i hundraprocentig kondition

2. moderna däck i bra kondition

3. styrningen glappfri

4. batterifrånskiljare med vajermanövrering från förarplats

5. köra defensivt

 

Det går nog inte justera bromsarna för ofta, flera gånger om året trots man bara kör nåt hundratal mil. Rensa ur röret in till solenoiden som kopplar in framaxeldriften och vidare ner till vakuumklockan så luften har fritt flås där. Bromsar som drar snett i halt eller vått väglag är ingen rolig lek och framaxeldriften kopplar in på rätt sätt om bromsarna fungerar som de ska. Jag har haft oordning på framaxelinkopplingen vid ett tillfälle och bakhjulen åkte kana medan framhjulen knappt bromsade alls, det var INTE roligt...

 

Pildäcken må vara slitstarka, men friktionsdäck är de inte och lämnar nog en hel del att önska i vägegenskaper. Genomgången styrning med minskad dödgång i ratten och justerat spel i lagerskålarna i spindlarna gör mycket på beteendet på vägen. En riktig batterifrånskiljare omedelbart vid batteriet men med fjärrmanövrering är bra. Och visst kan saker hända under leken i skogen med, men ska man stå på ute på landsvägen är det bättre att ta en annan bil.

 

Det är en del som byggt ganska avancerade bågar både fram och runt bilen, men man ska nog inte ha nån övertro på att det gör säkerheten bättre. Man slår sig mer på inredningen om grejerna stannar fortare och hårdare och risken finns också att man tillverkar nåt som bryts av och sticker in genom plåten och genom kroppen istället för att skydda.

 

Jag har ordentliga kval om jag verkligen ska köra runt mina grabbar i min likkista, men jag får försöka hålla mig till mina fem punkter ovan så vi kommer iväg. Jag tröstar mig lite med att grabbarna i alla fall sitter BAK. Men det hjälper ju inte om de inte kommer ut om det börjar brinna.

Redigerad av ErikC304
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma inställning som dig, med barn i bilen är det kortare turer och defensiv körning. halt underlag undviker jag helst helt eftersom man inte vill glida av vägen in i ett träd.

 

Undantaget blir väl Islandsresan när det förhoppningsvis blir några hundra mil. :-)

 

Deformationszoner är ju ickeexisterade och hårda vassa ytor att spräcka skallen mot finns överallt i bilen så även kollisioner i låg hastighet är nog livshotande för både barn och vuxna.

 

Hjälm i bilen är ingen dum idé och det är väl så man egentligen skall använda den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hytten är helt klart farlig för de två som sitter där, frågan är hur farligt det är i passagerarutrymmet?

Defensiv körning och max 80 + bra skick på bilen är väl det man kan göra.

 

 

Att köra på ett orubbligt objekt som på bilden överlever man kanske inte men om man kör på eller krockar med en mindre bil tror jag ändå att man har god chans att klara sig någorlunda eftersom bilen är rätt hög..

Eller vad tror ni?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Sänkta stolar kan i c202 göra att huvudet inte hyvlas av så lätt i takkanten, C versionerna av valpen dvs c202 har också mjukpaneler för att förhindra lite av avhyvlingen.  Vad man än åker i så är det bästa att försöka undvika och förutse olyckor.

 

Något som jag tycker borde vara med i debatten om trafiksäkerhet:  Mobil lås på fordon så de inte fungerar när uppkoppling sker mot 3-4 g näten ser dagligen hur mammor skjutsar ungar till skolan vid  korsningen där jag bor med ansiktet riktat och upplyst från displayen i knät, tycker de kan vänta att uppdatera sina facebook statusar  till de kommit hem från att ha kört ungarna till skolan. De flesta kör rätt över utan att ens titta upp i korsningen.

 

Jag möter hellre ett rattfyllo än ett mobilfyllo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik. Ja det kan tycka det. Men å andra sidan fins det inte en tillstymmelse till deformationszon eller så nackskador är väl oundvikligt och sålänge inte bilen är parkerad inne i garaget är ju alltid risken stt bli påkörd framme. I min privata bil känner jag mig inte ett dugg osäker men tanken slog mig att de är nått annat med dessa bilar

 

Måste erkänna att jag oxå använder mobilen när jag kör och det är ett jävla ofog. Som tur är har jag automatisk uppkoppling i bilen så slipper ha den i örat iaf. Men ändå är den i handen ibland tyvärr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har min miljöbomb och miljöfuskbil stående bredvid varandra härute, så jag gick för att kika lite hur de förhåller sig till varandra. 13-bilens framkofångare har underkant så den träffar huven på Passaten samtidigt som lyktan träffar slitbanan på framdäcket om man tänker sig att bilarna träffar varann med en halvmeters bredd. Tar sig hjulet upp på huven blir det kupÄ—n på Passaten nästa. Men Passatens takframkant är i knähöjd på föraren i terrängbilen, så orkar nåt av det förbi ovankanten av kofångaren klämmer det nog frontplåt med lykta och rattstång gött i skrevet på terrängbilsföraren.

 

Jag såg för några år sen en bild på en elvabil som såg helt oskadad ut förutom att underkant av rutramen fram var avsliten från nederdelen av fronten och rutramen invikt ända till sätena. Det är smidigt med enkelt byggda konstruktioner bestående av moduler, men i de här karosserna är det bara några skruv som håller ihop grejerna och stolparna är inte mycket styvare än tre sugrör.

 

Funderar man för mycket på det här är det ju lika bra att parkera lekbilen för gott, men jag kommer ha olyckan från bilden ovan med i konsekvenscentrum innanför pannan.

 

Det finns ganska gott om riskfordon. Hua för att krocka med folkabussen jag körde i lumpen. Vi hade LT31 också och frågan är hur lätta lastbilar av senare årsmodeller klarar krockar - även om de garanterat är bättre än en tgb. Man sitter ju i regel något längre bak numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt huvudsakliga nöjesfordon är ju motorcykel, så jag betraktar väl 11:an som ett under av säkerhet i förhållande till det...

Brukar dock framföra 11:an med samma filosofi som när jag kör hoj; Samtliga övriga trafikanter betraktas som lika pålitliga och rationella som en Älg, planera körningen och ha marginaler. Ha gärna en escape-plan i osäkra situationer eller vid skymd sikt etc. Håll fordonet i toppskick när det gäller bromsar osv.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"gatukorsningskrock" mellan TGB 11 o 903, med låsta hjul på båda, hastighet xtremt sakta på isen.

 

TGB11 Krökt fotsteg

903 vek ihop hela framänden

(vi lyckade lirka ur den klena signalisten som körde med enbart en lätt fotskada, men det var trångt...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En soldat från P4 i Skövde 1997 låste hjulen på sin tgb30, fick bredställoch gled sidleds in i aktern på en annan tgb30.

 

Han körde klart för snabbt på isiga vägar i Älvdalen och hann inte få stopp men han hade tur för passagerarsidan av hytten blev helt intryckt, minst 50 cm och han klarade sig oskadd. Han var ensam i tgb:n.

 

Det kunde nog slutat betydligt värre om han hade satt fronten rakt in i aktern på en annan tgb30 eller en stöddig tall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBAT111 hytten var väl i det närmaste 111 "standard"?

 

Dåtidens krocktest (fritt ur minnet)

 

1 cylinder 1 ton 45 grader "sving" mot A-stolpen

1,5 ton vikt släpps 1m(?) över dörr

Dörren ska vara stängd, men kunna öppnas efteråt, bl a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var otydlig.. jag menar att det som skrämmer mig mest, är just att köra på / kollidera / frontalkrocka med en personbil ..  - just pga att man förmodligen kör upp och krossar bilen och personerna i den.

 

 Händer det mig något i en olycka, så känns det som en skitsak.. men blandar jag in en mötande bilist, husdjur eller gångtrafikant i en olycka orsakad av mig, då förlåter jag mig aldrig oavsett hur liten olyckan är.

 Och jag kan ju tänka mig hur det skulle kännas att se en tgb winch-stötfångare närma sig i hög fart och huvudhöjd när man sitter i en sketen personbil..

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde i diket 2 gånger.

En gång en osandat väg under vintern. Vägen var ganska brant en del, det gick ner och bilen blev bara snabbare fast jag bromsade. Inte alls rolig. Till sist hamnade bilen i diket. Ner jag klev ut visade sig att man kunde inte ens gå på vägen - det var ren is. Jag lyckade att vinscha mig fram själv.

Andra gången åkte jag på snötäckt väg under vintern, jag kännde något drag till höger och sen var det redan för sent - jag kom in i diket och bilen tippade till höger sidan. Då behövde jag en bärgningsbil för att rikta upp bilen igen.

Både gånger utan skada för bilen eller förare/passagerare förutom en krossad bakljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Pebl skriver så måste man hålla ett öga på sina medtrafikanter, för man vet aldrig vad de hittar på. Jag har också varit motorcyklist och det är något som jag lärde mig då.

Jag kan förstå att man vill gasa lite om man skall åka på träff eller dyligt, MEN våra bilar är inga racerbilar och har heller inte väghållning som sådana, hög tyngdpunkt och stora hjul, de är ju byggda för att ta sig fram i terrängen!! I min bil sitter en dekal på instrumentbrädan från försvaret som säger att bilen får framföras i Max 70 km/h och i de bilar som Svenska kraftnät har så är det Max 50 km/h.

 

På vintern är de flesta av våra däck inte något att ha, visst är det bra med grovt mönster men vad hjälper det när det är halt. Jag har Siroco-däck på min 20-bil men den är som Bambi på hal is, så jag skruvar i 600 lastbilsdubbar med ett utstick på 3,5 mm i däcken. Vilken skillnad! Nu kan jag få stopp på bilen på blank is utan att den glider ner i diket. På våren är det bara att skruva ur dem igen, har gjort detta i två år nu med samma dubbar och det funkar kanon. Det bästa är att dubbarna har slitits väldigt lite så jag har inte behövt byta ut någon. Kostar en del och tar några timmar att skruva i och ur men väl värt besväret.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Självklart, de som är dyrast ..... :(

När du skruver de ut och in, kommer då ingen sand och grus in i hål under sommaren och det blir besvärligt att skruva de in igen? Jag förstår att gummit slutar hål mer eller mindre men slutar det så tätt att ingen sand eller grus trycks in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...