Pebl Postad 23 Mars , 2016 Rapport Share Postad 23 Mars , 2016 Håller med om att lagom höjd på sängen skulle vara samma som baksätet. Jag har min säng i höjd med ryggstödets ovankant och kan montera ner och förvara säng/madrass bakom baksätet. När jag campar spenderar jag mesta tiden utanför bilen eller sittandes i klaffstolen med baksätets nerfällda ryggstöd som bord eller köksavdelning. Lösningen är inte optimal, den funkar för mig eftersom jag mestadels har sängen nermonterad och vill behålla alla sittplatser, Madrass och alla campingprylar kan jag förvara permanent i bilen bakom baksätet och får ändå in 6 passagerare. MEN: sängen hamnar väldigt högt. Om/när jag gör om alltihop kommer jag skippa "våning två" och göra som R8N beskriver det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 23 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 23 Mars , 2016 Här va en rätt hög defender. har snackat med en återförsäljare här så när bilen är bes får ja åka dit o lägga en kåpa på taket för att se resultatet med egna ögon 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 27 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 27 Mars , 2016 Tändningslåset monterat och fick nu fram ström till säkringspanelen för första gången i min ägo. Alla lampor utom halvljuset fungerar Tankmätaren hoppar till så vet inte om den funkar. Visar tom tank och tanken verkar rätt tom så håller tummarna. Veckans sjukskrivning har även resulterat i att nästan hela bilen blivit slipad och grundad med undantag för de få rosthålen i karossen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 2 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 2 April , 2016 Mätte upp säkringspanelen idag och får ström på allt utom halvljusen.. Mindre nöjd med dagen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 2 April , 2016 Rapport Share Postad 2 April , 2016 Är h-ljuset säkrat så prova att lägg ström vid säkringen och se om de tänds. En gissning med tanke på byte av t-lås: ett automatiskt halvljus relä kan tidigare ha varit kopplat och nu saknar du matningen till detta. Eller har man dragit matning till knapp från tilläggsanslaget på t låset så man aldrig ska kunna glömma bort att slå av halvljuset när man parkerar och du missat detta. Finns halvljus automatik kan den ha kopplats via oljetrycket eller laddningen, tycker att på hobby fordon att man kan låta bli såna kopplingar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 2 April , 2016 Rapport Share Postad 2 April , 2016 På min c303 vattenfallare så har de kopplat in halvljusautomatik så jag får bara ström på halvljusen när motorn är igång Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 2 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 2 April , 2016 Okej. Ska kolla om de funkar när den är igång har inte ens tänkt den tanken... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 2 April , 2016 Rapport Share Postad 2 April , 2016 Så är det på min TGB13. Måste sätta på tändningen för att tända strålkastarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 April , 2016 Rapport Share Postad 3 April , 2016 För att tända halvljus/heljus manuellt krävs tändningen på. För att tända halvljuset med automatiken krävs att motorn är igång och generatorn laddar skapligt. Krypkör man..och motprn går ned för lågt i varv..eller att bara tomgången är för låg, så släcks automatiska halvljuset tills motorn går upp i varv igen. Ganska säker på att det styrs av gwneratorladdningen. Finns fler bilar bla äldre suzuki med samma system. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 April , 2016 Rapport Share Postad 3 April , 2016 tog en snabb titt på schemat som ligger på tysksidan http://www.c303.de/c303-en/service-manuals.htm#p3 och relä 20 och 21 är halvljusautomatik. men ljuspåslaget 54 och reläna ser ut att vara kopplade över 50 vilket ska vara en strömställare en vanlig av och på brytare för ljusautomatik (kan hända sitter den lite dold) så enl schemas borde man kunna välja om man vill ha automatiken eller ej. Hur går det med kaross ombyggnaderna, ställt några stora till klippta kartongbitar i dropplisterna och sett hur hemsk den blir takhöjd? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 3 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 3 April , 2016 Har noll koll på el så måste ta hjälp av min far varje gång men är vid bilen nu och ska leta reda på en laddare så jag får igång bilen och testa lamporna. Annars så har jag lagt hakhöjningen åt sidan och skall ist göra en soffa med utdragbar botten för att kunna göra en 120 säng lite smidigt. Till en början iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 3 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 3 April , 2016 Har bara sett bilder på hur det ser ut orginal men kan någon förklara vad röret som sitter i värmeskyddet vid grenröret är? För detta verkar vara nått hemmabygge av rang... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 April , 2016 Rapport Share Postad 3 April , 2016 Förvärmning delvis rätt tänk men ändå felgjort för nu strålar värmen ännu mer upp mot insuget och får bensinen i förgasarna att koka. Gör om bygg rätt! Sätt stor värmeplåt mellan förgasare och grenrör där det nu sitter en liten plåt lägg gärna dit extra fiberpackningar. Vill du ha förvärming på insugsluften så den går jämnare och bättre vid kallkörning sätts en plåthållare vid avgasröret och där ansluter du slangen som nu går felaktigt till plåtkonstruktionen. Vill du inte ha förvärming koppla slangen direkt på den öppna anslutningen som syns på bilden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 3 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 3 April , 2016 lutar åt att ta bort den då bilen inte kommer användas så mycket vintertid, går ju att bygga tillbaka om så krävs. behövs det silvriga filtret eller vad det är som sitter orginal eller kan jag fästa slangen rakt på anslutningen ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 3 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 3 April , 2016 Nu blev det såhär sålänge iaf. Halvljuset funka mycket riktigt när bilen var igång så nu behövs bara ny backspegel och en släpvagnskontakt inför bes. Lät bilen bli genomvarm och får bra med värme fram och på rutan men bakre apparaten blåser bara kallt?... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 3 April , 2016 Rapport Share Postad 3 April , 2016 Vänta lite med att kasta bitarna till förvärmningen, de är original. Se sidan 87 i reservdelskatalogen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 April , 2016 Rapport Share Postad 3 April , 2016 Där ser man, men även om det är original är det en dålig lösning, Värmestrålning ska hållas bort så mycket som möjligt från insugsröret och att isolera ihop dessa båda med en plåt gör mer skada än nytta. En gissning: Att man löst förvärmningen på detta sätt kan ha att göra med att man ville ta insugsluften så högt som möjligt för att minska risken att suga in vatten, lera vid blöt terrängkörning. På C202 är jag rätt säker på att man satte förvärmingen på det vanliga stället dessa hade inte soppakokproblem trots att su'n användes med det lilla flotörhuset. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 April , 2016 Rapport Share Postad 3 April , 2016 "31C" vittrar kroniskt isönder, nån som vet vart man kan köpa en liten bit?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 3 April , 2016 Rapport Share Postad 3 April , 2016 Har du luftfilter i svarta luftburken på förgasarna? Vid någon tidpunkt övergick försvaret till separat burk för luftfilter som brukar sitta där 31a sitter. Om jag förstått rätt var det pga av brandrisk om bensin flödade från förgasarna till filtret som satt varmt och gott ovanpå grenröret. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 April , 2016 Rapport Share Postad 3 April , 2016 "31C" vittrar kroniskt isönder, nån som vet vart man kan köpa en liten bit?? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Slangar/Slangar-ovrigt/Bojlig-aluminiumslang-2000017975/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 April , 2016 Rapport Share Postad 3 April , 2016 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Slangar/Slangar-ovrigt/Bojlig-aluminiumslang-2000017975/ tyckt dom var klena? Har för mig de ska va 70mm? Får mäta bättre... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 3 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 3 April , 2016 Har luftfilter i den svarta burken. Har även den silvriga burken med filter men den ligger i en låda. Japp 70 mm är korekt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 4 April , 2016 Rapport Share Postad 4 April , 2016 Jag är på tok för ung för att ha koll, men när jag hörde mig för om att ta bort varmluftinsuget fick jag svar från de äldre som kan lite mer om förgasarmotorer att det är risk att förgasarna fryser ihop utan, detta redan vid yttertemperaturer från typ +4C, jag antar att det är den dunstande bensinen som ger extra kyleffekt. Resultatet riskerar att bli att bilen dör pga. soppabrist och man får snällt stå och vänta på att förgasarna ska tina igen. Själv antog jag att lösningen endast behövdes i försvaret när man ska köra bilarna i -45C. Exakt hur stort problemet är på våra bilar vet jag inte, var sugen på att plocka bort hela spjällhuset för varmluftinsuget för att minska antalet skarvar på röret och risken att dra in vatten när man badar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 April , 2016 Rapport Share Postad 4 April , 2016 Du ska nog inte lyssna på dessa äldre,frusen soppa är omöjligt med all den sprit som finns iblandat. Haft mängder med volvo's ibland var det bortplockat sattes oftas inte tillbaks när avgasystem byttes eller extraktorör sattes dit och det ända problemet var att de gick lite oroligt när de var kalla och man fick köra lite extra med choken. tidigare b18 hade ingen förvärming och ännu tidigare tex b4b hade spjäll inbyggt i grenröret som brukade skramla och därför låstes fast. Men era orginalförvärmingar är felkonstruerade och kommer bara innebära att soppan blir för varm i flotörhusen och börjar koka och därmed flöda över sen finns även risk att sopamembran/pesaret, tätningar, oringar mm får mycket kortare livslängd då de blir hårda av värmen och börjar läcka. Vill ni ha förvärmingen kvar dra ner den till flänsen till avgasröret gör egen eller använd standarhållaren till b20. skärma sen av förgasaren så mycket som möjligt ,i varma länder åkte jag t.om med kylslinga i fronten för bensinen så att den skulle hålla lägsta möjliga temperatur. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 4 April , 2016 Rapport Share Postad 4 April , 2016 Hmm. Förgasaris uppstår då fuktigheten i luften kyls ned, dels p.g.a. bensinen övergår från flytande till gasform, dels p.g.a. trycksänkningen över förgasarens spjäll. Båda fenomen sänker temperaturen under fryspunkten. Svår förgasaris kan uppstå ända upp till 15-16 plusgrader, se diagrammet nedan. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.