Gå till innehåll

Ströms 11a


Jimmystrom

Rekommendera Poster

Menar du denna så vi tänker på samma? Den som kändes som

Ett jävligt bra alternativ..

 

Jepp den ser bra ut men suuuger :)

 

Torrt urtrampningslager skulle jag gissa på angående kopplings ljud. Grattis till bra besiktning!

Nja ett kasst urtrampningslager låter när man trycker ner kopplingen men på Jimmys bil väsnas det när han står i friläge med kopplingen uppe vilket tyder på att lagret på ingående axel börjar bli risigt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man justera styrstången på nått sätt för att få mindre glapp i styrningen? Är som att åka traktor i 70... Går på de gamla jänkare vi haft iaf då har det blivit lite bättre..

 

Japp det kan man men hur vet jag inte på rak arm utan att konsultera handboken, å den har jag inte här :)

Sen en del glapp kommer det alltid att vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna typ av snäckor ska ha ett visst glapp.

Du ställer den så den inte kärvar vid ändlägena.  Finns det ändå mycket glapp kvar mitt på snäckskruven är det inte mycket att göra åt, skulle du ändå skruva bort detta glapp och den nyper i ändlägena blir det nog en 3 på besiktningen.   muttern låsas skruven justeras mutern låser sen kontra skruven.

 

Vill du istället få en bil som känns stadig och glappfri ställ hjulvinklarna nära nollan med något toein, 4x4 bilar brukar ha toeout vilket gör dem vingliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och funderar på kylskåp och värmekälla.

 

Hittat ett kylskåp som drar 0,44 kWh/24h och en gasolkamin man skulle kunna sätta där bakre värmeapparaten sitter idag.

 

Kanske dumt att ta bort en av sittplatserna men som jag förstått det får man sitta även i en soffa man bygger själv sålänge den är sidledes eller bakåtvänd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang vägegenskaper, ställ toe-in fram så däcken står /\ med ca 2-4 mm mät på fälgens fram och baksida på insidan mellan hjulen och det ska vara kortare fram än bak. Justerade galet på min när jag förstärkte paralellstaget och den gick som en orm på vägen. Justerade till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att hjulen står rakt rulla några gånger fram och tillbaks,  sätt märke vid tex klockan 3 mät rulla sen bilen så märkena är vid klockan 9 och mät igen.  att bara mäta utan att rulla kan bli fel eftersom det kan inkludera  skeva fälgar att mäta med frilyfta hjul kan inkludera ev spindeltappsglapp mm.   Jag brukar åka så nära nollan som möjligt och aldrig toe out.

 

ang värmare och kylskåp så avger väl kylskåp även en del värme, sommartid behövs nog ingen värme vid camping i ett så litet skåp om du har någon isolering, finns värmepaket bak kan du ju haka på en lite cirkulationspump en bilmotor har rätt mycket värme lagrad efter körning detta kan du utnyttja för att få värme utan att behöva slå på motorn kolla upp cirkulationspumpar på husvagnssidorna eller som reservdel till vattenvärmarna vebaso/ebersprächer.

Min har ju köksvarmvattenslingan i kylet och efter en natt stillastående är vattnet både dusch och diskvarmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ha dom kvar så är det ju bara att byta dom mot lämpliga u-profiler för lätthetens skull. Dom är ju till för styrseln i karossen men jag vet inte hur mycket dom gör egentligen då volvo hade en tendens att använda hängslen och livrem på den tiden dessa byggdes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att masonit rör på sig mycket.  tunn alu plåt är mycket bättre som dörrsidor.

 

Är det ljud eller värme/kyla du vill isolera för?

 

Hela min bil är klädd invändigt med hålad masonit och visst kan det vid viss väderlek bli lite bulor men det spelar mindre roll.

Aluplåt är kass ur ljudsynpunkt, då är hålad masonit betydligt bättre.

För isoleringens skull kvittar det vilket ytskikt man har.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På dörrarna har jag aluminium klädd med vanlig inredningsmatta från volvo det är luktfritt, tyst och tål vatten. Bak nedtill i skåpet masonit liknade träfiberskiva med någon form av plastlamint som liknar trä.  Från midjan och uppåt har jag bara listat upp samma inredningsmatta som jag har som innertak.

 

Man kan klä bilar med allt möjligt vill man ha enkelt att göra rent och något som tål stänk så vanlig golv plastmatta finns ju alla möjliga mönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Någon som har skiss över hur värmepaketet är draget orginal för jag blir inte klok på vad jag skall ta bort och inte med lådan på taket som har slangar kors och tvärs..

 

Hade lagt allt på hyllan över sommarn, golf och båt kommer ivägen men så mötte jag en rätt shysst syncro på E4 nyss och blev sugen att skruva vidare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...