Jimmystrom Postad 9 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 9 April , 2016 Kan man justera styrstången på nått sätt för att få mindre glapp i styrningen? Är som att åka traktor i 70... Går på de gamla jänkare vi haft iaf då har det blivit lite bättre.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 April , 2016 Rapport Share Postad 9 April , 2016 Menar du denna så vi tänker på samma? Den som kändes som Ett jävligt bra alternativ.. Jepp den ser bra ut men suuuger Torrt urtrampningslager skulle jag gissa på angående kopplings ljud. Grattis till bra besiktning! Nja ett kasst urtrampningslager låter när man trycker ner kopplingen men på Jimmys bil väsnas det när han står i friläge med kopplingen uppe vilket tyder på att lagret på ingående axel börjar bli risigt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 April , 2016 Rapport Share Postad 9 April , 2016 Kan man justera styrstången på nått sätt för att få mindre glapp i styrningen? Är som att åka traktor i 70... Går på de gamla jänkare vi haft iaf då har det blivit lite bättre.. Japp det kan man men hur vet jag inte på rak arm utan att konsultera handboken, å den har jag inte här Sen en del glapp kommer det alltid att vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 9 April , 2016 Rapport Share Postad 9 April , 2016 Det är riktigt lätt att justera bort glapp i ratten. På styrsnäckan sitter det en skruv (nr 12 på ritningen) dra åt den tills det tar emot. Lossa sedan 1/3 varv. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 11 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 11 April , 2016 Ska man skruva in skruven eller skruva på muttern den sitter i? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 11 April , 2016 Rapport Share Postad 11 April , 2016 Bör vara skruven, muttern skall vara en "kontramutter" dvs för att låsa justerskruven i läge. Dvs, lossa muttern, skruva på skruven, dra åt muttern samtidigt som du håller i skruven i läge. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 11 April , 2016 Rapport Share Postad 11 April , 2016 Denna typ av snäckor ska ha ett visst glapp. Du ställer den så den inte kärvar vid ändlägena. Finns det ändå mycket glapp kvar mitt på snäckskruven är det inte mycket att göra åt, skulle du ändå skruva bort detta glapp och den nyper i ändlägena blir det nog en 3 på besiktningen. muttern låsas skruven justeras mutern låser sen kontra skruven. Vill du istället få en bil som känns stadig och glappfri ställ hjulvinklarna nära nollan med något toein, 4x4 bilar brukar ha toeout vilket gör dem vingliga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 19 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 19 April , 2016 Sitter och funderar på kylskåp och värmekälla. Hittat ett kylskåp som drar 0,44 kWh/24h och en gasolkamin man skulle kunna sätta där bakre värmeapparaten sitter idag. Kanske dumt att ta bort en av sittplatserna men som jag förstått det får man sitta även i en soffa man bygger själv sålänge den är sidledes eller bakåtvänd? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 20 April , 2016 Rapport Share Postad 20 April , 2016 Ang vägegenskaper, ställ toe-in fram så däcken står /\ med ca 2-4 mm mät på fälgens fram och baksida på insidan mellan hjulen och det ska vara kortare fram än bak. Justerade galet på min när jag förstärkte paralellstaget och den gick som en orm på vägen. Justerade till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 20 April , 2016 Rapport Share Postad 20 April , 2016 Se till att hjulen står rakt rulla några gånger fram och tillbaks, sätt märke vid tex klockan 3 mät rulla sen bilen så märkena är vid klockan 9 och mät igen. att bara mäta utan att rulla kan bli fel eftersom det kan inkludera skeva fälgar att mäta med frilyfta hjul kan inkludera ev spindeltappsglapp mm. Jag brukar åka så nära nollan som möjligt och aldrig toe out. ang värmare och kylskåp så avger väl kylskåp även en del värme, sommartid behövs nog ingen värme vid camping i ett så litet skåp om du har någon isolering, finns värmepaket bak kan du ju haka på en lite cirkulationspump en bilmotor har rätt mycket värme lagrad efter körning detta kan du utnyttja för att få värme utan att behöva slå på motorn kolla upp cirkulationspumpar på husvagnssidorna eller som reservdel till vattenvärmarna vebaso/ebersprächer. Min har ju köksvarmvattenslingan i kylet och efter en natt stillastående är vattnet både dusch och diskvarmt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 20 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 April , 2016 Lite nojig över Mina tvärgående balkar. Vissa ser ut som på bilden. Vad säger ni som kan? Skall absolut mäta såfort jag kommer till bilen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Samfaran Postad 20 April , 2016 Rapport Share Postad 20 April , 2016 Vill man ha dom kvar så är det ju bara att byta dom mot lämpliga u-profiler för lätthetens skull. Dom är ju till för styrseln i karossen men jag vet inte hur mycket dom gör egentligen då volvo hade en tendens att använda hängslen och livrem på den tiden dessa byggdes. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 21 April , 2016 Rapport Share Postad 21 April , 2016 På min gamla så var det rejält hål i vinkeln, o kexigt runtikring... Det SBP gnällde på var vassa kanter... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 22 April , 2016 Rapport Share Postad 22 April , 2016 Mickes 11 är nybesiktad med blankt papper utan dessa balkar. Dem är bortrostade sedan många år och kex och hål överallt.. ..som alltid är det ju ett lycko lotteri med besiktningar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 22 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 22 April , 2016 Hmm. Ja min bes man sa inte ett ord om rost. Har dock ingen rost i karossen Förutom 1 hål sen är det hjulhusen som är lite smuliga. Ska försöka fixa det innan det blir nått med inredningen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 23 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 23 April , 2016 Påbörjat isoleringen av den änsålänge odöpta bilen? En dörr klar iaf 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 23 April , 2016 Rapport Share Postad 23 April , 2016 Tänk på att masonit rör på sig mycket. tunn alu plåt är mycket bättre som dörrsidor. Är det ljud eller värme/kyla du vill isolera för? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 23 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 23 April , 2016 Hmm jag tog faktiskt det jag hade hemma så får kanske göras om någon gång. Det är både temperatur och ljud som är planen. Får i ca 3 lager av isoleringen jag har som är 8mm. Hur bra det blir har jag ingen aning om hehe.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 23 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 23 April , 2016 Tänker ta bort ac lådan på taket och bakre värmespparaten men vet inte hur jag ska göra med alla slangar hehe.. Det går slangar framifrån in i bakre värmeapparaten och från den in i motorn. Och vidare upp på taket till lådan och tillbaka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 23 April , 2016 Rapport Share Postad 23 April , 2016 Jag tycker du ska ta bort slangarna oxå, dom lär ju inte behövas sedan :) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 23 April , 2016 Rapport Share Postad 23 April , 2016 Tänk på att masonit rör på sig mycket. tunn alu plåt är mycket bättre som dörrsidor. Är det ljud eller värme/kyla du vill isolera för? Hela min bil är klädd invändigt med hålad masonit och visst kan det vid viss väderlek bli lite bulor men det spelar mindre roll. Aluplåt är kass ur ljudsynpunkt, då är hålad masonit betydligt bättre. För isoleringens skull kvittar det vilket ytskikt man har. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 24 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 24 April , 2016 Lite mer isolering på plats. Oljebehandlad masonit på dörrarna men funderar på vanlig träpanel på sidorna. Långt kvar innan sidorna kan täckas iaf men man kan ju inte sluta planera Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 24 April , 2016 Rapport Share Postad 24 April , 2016 På dörrarna har jag aluminium klädd med vanlig inredningsmatta från volvo det är luktfritt, tyst och tål vatten. Bak nedtill i skåpet masonit liknade träfiberskiva med någon form av plastlamint som liknar trä. Från midjan och uppåt har jag bara listat upp samma inredningsmatta som jag har som innertak. Man kan klä bilar med allt möjligt vill man ha enkelt att göra rent och något som tål stänk så vanlig golv plastmatta finns ju alla möjliga mönster. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 22 Juni , 2016 Författare Rapport Share Postad 22 Juni , 2016 Någon som har skiss över hur värmepaketet är draget orginal för jag blir inte klok på vad jag skall ta bort och inte med lådan på taket som har slangar kors och tvärs.. Hade lagt allt på hyllan över sommarn, golf och båt kommer ivägen men så mötte jag en rätt shysst syncro på E4 nyss och blev sugen att skruva vidare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 23 Juli , 2016 Rapport Share Postad 23 Juli , 2016 Jo jag har skissen över kylsystemet , men inte med den lådan på taket. bara hur det är draget på en 11a och tex 13on Är du behjälpt av det ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.