Gå till innehåll

Andreas "pimp my ride" prosjekt


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst Andreas.E

Fungerar som bara det PDT_Armataz_02_02.gif

Men använder den inte just nu, har köpt ett mindre kompakt som inte tar så stor plats. Men är priset riktigt, och du har plats så slå till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Då har det blivit några ändringar sedan jag startade tråden. Igentligen har jag inte lust att bygga så mycket mer sedan jag går och önskar köpa en 13-helkaross. Men några justeringar blir det.

  • Jag kommer att montera en bensinvärmare i stället för parafin, på ca 3-4kw. Problemet med den värmaren jag har idag, är att luften blir stående stilla, och värmen.
  • Stereo/radio skall komma på plats under vintern.
  • GPS/Kartplotter. Jag hade tidigare en sådan som jag körde vi en liten pc i bilen. Det har fungerat ganska så bra, det som är jobbigt är att jag måste göra kartorna som jag skal använda, och det tar för lång tid. Så sedan höst använder jag en liten, men väldigt kraftig Garmin och kartor i 1:20.000 över Norge och lite mindre detaljerade för Sverige.
  • Backkamera - Denna har också fungerat väldigt bra och varit till god hjälp i många situationer. Sedan Pc´n åker ut ur bilen så behöver jag en annan lösning. Ett trådlöstsystem som går på 24v är införskaffat.
  • Justering av sängen skall till.... man är ju ingen ungdom längre, och en bättre madrass som är tjockare än 1cm behövs :D

mobileUpload.jpg

Garmin i drift, fungerar hur grymt som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Då är det tid att byta avgassystem. Jag räknade lite på det, och den jag monterade och nu måste byta har faktiskt hållit i ca 6 år... ganska bra tycker jag.

 

Idag har jag tatt ner det gamla, men sedan jag denna gången inte bygger med orginalburkar blir det lite klurigare. Så till min fråga, ni som monterat "inte" orginal system, har ni något värmeskydd mellan ljuddämparen och golvet? Jag tippar att mitt avstånd mellan dämpare och golv kommer att vara ca 6-7cm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man fått på plats ett nytt system som jag hoppas håller lika länge. Denna gången blev det en enklare lösning. En styck 90 grader ut förbi ramen (höger sida), och sedan ett rakt rör fram mot höger framhjul. Så en nu 90 grader sväng bak, ljuddämparen, och så ett fint rör förbi fotsteget. Förra systemet hade lite problem med att fukt/vatten blev liggande kvar, nu har jag ett mer normalt fall på systemet så att eventuellt vatten enklare rinner ut.

 

avgas_2012.jpg

 

IMG_1619.JPG

 

IMG_1620.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde du en enkel burk eller två burkar. eller en sådan som det går att dra in två rör i ?

Vill ju dra om mitt kom på att avgaserna som jag släpper ut på höger sida ligger väldigt nära insuget till värmepaketet på skåpet :unsure:

Inte helt optimalt kanske. Jag har ju haft funderingar på att dra upp mitt system bakom hytten. Dock avråder vissa det då de säger att man får in avgaserna i hytten i stället :angry:

Men alla alternativ hålls öppna, Skall besiktiga i senast innan december och egentligen kan det vänta med avgassystemet om jag inte kör dit med skåpet på. men då måste jag förlänga stänkskydden, de de måste gå ner till halva däcket, det gör de inte med flaket på, men med skåpet så är det bara några cm skillnad.

Får vi se några bilder på hur du byggt :)

 

Trevligt att du är i gång med fixande av bilen igen i alla fall :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande regelverk på den tiden sade att inga avgaser får vändas mot gångtrafikanter.

 

Jo, jag har hört den synpunkten förr. Men stämmer det? Eller är det en "vandringshistoria"? På valparna går ju avgaserna ut på vänster sida och dom flesta är ju byggda före hösten 1967 då högertrafik infördes. I dag får avgaserna i alla fall mynna ut på valfri sida. Möjligen var det så även tidigare med tanke på gamla Valpars avgassystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Då har jag varit på besök hos Swedol i Drammen och hämtat upp nya speglar till bilen. Dom som har suttit på tills nu har liksom gjort jobben :D

När byxorna ändå var på, passade jag på att byta torkarblad och diverse små plock!

 

Jag har också gjort ändringar på sovande i bilen. Sedan jag framöver kommer resa mer "ensam" på mina äventyr, är nu sängen förminskad. På det sättet fick jag bättre lastutrymme och mer plats i cupéen.

 

Min vinsch som varit med sedan fyra år tillbaka har nu sagt "tack och adjö". Troligen är det bara reläboxen som behöver bytas. Om man tänker på hur få gånger jag använt vinschen är den ganska dyr och ha :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har hört den synpunkten förr. Men stämmer det? Eller är det en "vandringshistoria"? På valparna går ju avgaserna ut på vänster sida och dom flesta är ju byggda före hösten 1967 då högertrafik infördes. I dag får avgaserna i alla fall mynna ut på valfri sida. Möjligen var det så även tidigare med tanke på gamla Valpars avgassystem.

Jodå, så sent som 1994 åkte jag dit i besiktningen och fick 2:a för att avgasröret pekade typ 10 grader åt höger. Så fick det inte vara minsann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag varit på besök hos Swedol i Drammen och hämtat upp nya speglar till bilen. Dom som har suttit på tills nu har liksom gjort jobben :D

När byxorna ändå var på, passade jag på att byta torkarblad och diverse små plock!

 

Jag har också gjort ändringar på sovande i bilen. Sedan jag framöver kommer resa mer "ensam" på mina äventyr, är nu sängen förminskad. På det sättet fick jag bättre lastutrymme och mer plats i cupéen.

 

Min vinsch som varit med sedan fyra år tillbaka har nu sagt "tack och adjö". Troligen är det bara reläboxen som behöver bytas. Om man tänker på hur få gånger jag använt vinschen är den ganska dyr och ha :)

Reläboxen är inte dyr eller svår att byta, så du kan nog ha vinschen i många år till bara du byter den, då blir den i  och för sej inte mindre dyrare, men med åren får du ut mer för slantarna 

 

Denna tex och för 495 kr till får du med trådlösa fjärkontrollen, Och du kanske kan få terrängbil.net rabatt om du ringer och pratar med den som säljer dessa

 

 

rel%C3%A41-96x96.jpg
Relä / Kontaktor 450A 24V

Vattentät solenoid med dubbla funktioner. Kan användas som  uppgradering/ersättning för befintligt relä eller som batterifrånskiljare.

83x61x90mm

 
 

 

495.00 SEKPris: 

0.00 SEKFrakt: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...