Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Du har rätt, jag tänkte fel vid kallstart. Däremot har tempen på bränslet stor betydelse på effektuttget. Får du upp tempen tllräckligt vid kallare väder på vägen in i motorn?

Har ingen koll på hur varmt bränslet hinner bli vintertid men jag kan ju känna på returledningen vid tillfälle för att få lite koll på det.

Jag har dammsugit nätet men jag inte hittat något som talar för att effekten på diesel skulle minska om dieseln är kall. Kan du hänvisa till någon sida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll blev den nya tanken monterad. Några bilder blev det inte för det var becksvart ute men jag har några bilder på tanken när den ligger löst i garaget. I veckan ska jag dra om lite ledningar och montera den nya mätaren. Ska bli kul som fan att se vad den rymmer :)

 

 

 

post-5260-0-17258100-1357591124_thumb.jpg

post-5260-0-58862800-1357591138_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjusigt det blir. Stämmer de nedre måtten på tanken ungefär med orginalet?

 

 

Har ingen koll på hur varmt bränslet hinner bli vintertid men jag kan ju känna på returledningen vid tillfälle för att få lite koll på det.
Jag har dammsugit nätet men jag inte hittat något som talar för att effekten på diesel skulle minska om dieseln är kall. Kan du hänvisa till någon sida?

 

Har tyvärr inte någon sida att hänvisa till. Min uppfattning kommer från tidigare diskussioner med några som arbetar som meckar på Peugeot/Citroën. SKa se om jag kan få fram någon mer info den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar. Längden och bredden på den stora delen är identisk med originalet men min bredd går hela vägen ut medans originaltanken har en fals längst ut så själva tankrymden är ett par cm smalare. Det är därför jag har gjort en urfasning som påfyllningsröret sitter i.

Jag har klossat min bill 4 cm och därför kan jag även göra tanken 4 cm högre än original.

Nedåt har jag förlängt den 2 cm och det kan man ju ha synpunkter på men jag resonerar som så att eftersom jag har större hjul än original har jag fortfarande samma mått från marken till tanken som med originalhjulen.

 

 

Vore kalas om du kan hitta någon info om förvärmarens vara eller icke :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen koll på hur varmt bränslet hinner bli vintertid men jag kan ju känna på returledningen vid tillfälle för att få lite koll på det.

Jag har dammsugit nätet men jag inte hittat något som talar för att effekten på diesel skulle minska om dieseln är kall. Kan du hänvisa till någon sida?

Jag har levt i tron att kylt bränsle är att föredra. Nu är jag ju inte kemist, men jag antar att 1 liter diesel har ett visst energiinehåll oberoende av vilken temperatur det håller, och kyler du då bränslet så blir volymen mindre men med samma energiinehåll. Det skulle i så fall betyda att det får plats mer "energi" i pumpelementet i insprutningspumpen, och då mer pulver i maskinen.

 

Som sagt jag är ju inte doktorand eller har de högsta avgångsbetygen, så såga gärna mitt inlägg om det är helt fel tänkt :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Bara en parentes om tempen på diesel"

Angående temeperaturen på diesel när det är kallt, så kan jag som har mekat med  skogsmaskiner vinter tid, då filtrena ofta sätter igen på grund av "paraffinering"

Ja paraffin utsläppningar som sätter igen filtrena, 

Säga ett jag uppskattar att dieseln har i stort sätt samma temperatur som det är i den omgivning den befinner sej,

meka med en diesel med soppa problem när det är -20 grader eller mer,är nästan farligt om man inte är aktsam, det är väldigt lätt att få den kalla vätskan på fingrarna och det säger sej själv att få en vätska på massor av minusgrader på tex fingrarna inte är bra för dem, om man inte värmer dem snarast.

Det finns dyrare diesel som är lite renare från olika tillsatser, dessa kör en del bönder med i tex skördetröskan som står just under den kalla perioden av året, även deras skogsmaskinerna går ofta på samma diesel, då de används lite annorlunda än de maskiner som går dagligen, och även de står längre perioder när det är kallt.

Att övriga maskiner går bättre och drar mindre bränsle med denna diesel jämfört med den som finns på macken, får de som bonus för det högre priset de betalar för dieseln i farmartanken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det här vädras :)

Vid vilken temp börjar parafinet fälla ut? Och då pratar jag om MK1 eftersom det är det vi vanliga dödliga kör på.

Pratar vi -30 är det inget problem för min del men fäller det ut vid -15 får jag ta en funderare till ang förvärmaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar på min egen fråga. Jag har googlat fram lite siffror

Svensk standard säger att MK1 ska klara minst -16 i grummlingstemperatur (tempen då det börjar fälla ut) och -26 i filtreringstemperatur.

Detta är minkraven och tex OKQ8 klarar -36 innan filtret sätts igen.

 

Med andra ord kan jag med gott samvete skippa förvärmningen av den anledningen och då återstår frågan om effektinnehållet men om det skilljer något så är jag inne på Gripens linje

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var förbi verkstan och pratade med grabbarna om temperatur på dieseln och ska försöka återge vad de berättade.

 

Först Gripen, är det helt rätt att man ska tanka diesel som är så kall som möjligt eftersom man får mer för pengarna. Man betalar ju för volym och inte vikt. :P

 

Temperaturen påverkar inte bara densiteten utan även viskositeten. Viskositeten påverkar tydligen hur mycket bränsle som behövs för att luft/bränsleblandningen ska antända. Om jag förstår rätt krävs det mer bränsle för att få blandningen att självantända om bränslet är kallt. De hade själva upptäckt att placeringen av bränslefiltret verkade påverka förbrukningen och börjat forska i detta och förstått att det var strålningsvärme från motorn som spelade roll. Vid konstruktion av motorer fixar man tydligen att dieseln ska få rätt temperatur genom utformning av spridare, placering av bränsleledning, filter, förvärmning osv. I flera moderna bilar blir ju dieseln så varm att man tom har kylning av bränslet på returledningen.

 

De berättade att det finns en pryl som man ska kunna eftermontera för att höja temperaturen på bränslet med hjälp av kylvattnet. I praktiken har den tydligen ofta inte någon större effekt eftersom man redan vid konstruktionen av motorn tagit hänsyn till uppvärmningen av bränslet. Sökte och hittade bla. en mätning i provbänk som visade på effekten.

 

http://www.ljimport.se/Files/Pdf/Testrapport_DieselEconomizer.pdf

 

Frågade om de hade något råd om en OM606 men det var tyvärr ingen som hade något direkt råd att ge. Min slutsats är att förvärmningen kanske har effekt men det är oklart. Kan vara bra att ha koll på bränsleförbrukningen om du tar bort förvärmningen. Några procent hit eller dit är i och för sig inget som brukar märkas på våra bilar.   :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är kolsvart i blå hallen när man kommer hem efter jobbet så ligger inkopplingen av tanken på is tills i helgen. Jag vill oxå ha ett garage :(

 

För att inte bli helt sysslolös strippade jag idag de 2 dörröverdelarna som jag ska modda ErikC304 style för att få ett öppningsbart fönster i en av bakdörrarna. Tack för inspirationen Erik!

 

Demontering av rutor lister mm

 

post-5260-0-53626100-1357759862_thumb.jpg

 

Jeep (Kapten gråskägg) lånar ut en dörrunderdel så jag slipper ta av en av mina egna dörrar och täcka bilen m.m :)

När underdelen är på plats kan jag gå vidare med att kapa överdelarna och passa ihop dem.

 

post-5260-0-51548100-1357760156_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har 2 överdelar blivit en :)

Det som återstår nu är lite spackling, målning och montering av rutor, lister m.m.

Imorgon åker jag till glasmästaren och beställer en ny ruta för den snedskurna originalrutan har givetvis fel form men är även för kort för att bara kunna skäras rak.

post-5260-0-73149100-1358273828_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag beställt ett nytt glas hos min lokala glasmästare.

Kostar 600 bagis för en härdad ruta med hål borrade för låsmekanismen. Lite dyrt för en såpas liten glasbit kan jag tycka men det är bara att gilla läget :)

 

3 veckors leveranstid så jag har gott om tid att måla dörren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har helt oblygt stulit konceptet av ErikC304 :) och att dela med sig av sina lösningar är ju en stor del poängen med den gemenskap vi har här ;)

 

Det blir bra varmt för passagerarna bak sommartid så de här få timmarna det tar att bygga om dörrarna kommer att öka komforten rejält för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir ju rätt svettigt i baksätet. Jag har funderingar på att göra takluckan, (som på min bil sitter vänster bak) elektriskt öppningsbar med hjälp av ett ställdon jag har liggandes. Gammal gubbe som man är så gillar jag inte korsdrag, så jag skulle vilja kunna reglera luckan från förarplatsen och få lite lagom cirkulation på luften. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...