Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Tja när jag insåg att det sket sig med 24v stift hade jag redan skaffat generator och startmotor. Sen var redan "bodelen" av bilen anpassad för 24v oxå. Dieselvärmare, kylskåp osv.

Skulle jag konverterat till 12v hade jag behövt börja redan för 3 år sedan och då fanns inte ett motorbyte med i planerna ;)

 

Har inte 100 koll på det men man behöver förmodligen byta en del kablar pga 12v kräver större kabelarea?

 

Lösningen med glödstiften gillar jag egentligen inte men det fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade just på detta med kabelarea om man byter mellan 24/12v, det påstås att man behöver gå upp i area om man byter till 12v.

 

-Konstigt nog kan jag inte hitta någon 12v-variant av kabelstammar när jag kollar i reservdelskatalogen och om man tänker efter borde det väl varit ganska kostsamt för Volvo att ta fram en 12v-variant av kabelstammarna för de civila varianterna? (dyrt med lagerhållning och utveckling)

 

Kan det vara så att det är samma kabeldimensioner i de civila med 12v system, i så fall skall ju den biten inte vara ett problem ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halveras spänningen dubblas strömmen, det räknas ut enligt följande:

 

I=P/U dvs. Strömmen=Effekten/Spänningen

 

Arean räknas ut enligt följande: Diametern på kabeln delat med 2 = Radien, sedan Radien x Radien x 3,14.

 

35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.

25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.

20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.

16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.

0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant utan att ha kollat kablaget tror jag att förbrukarna inte är något problem men matningen till tändningslåset och sedan vidare till säkringsboxen är förmodligen för klen för 12V. Kanske även från generator till batteri m.m.

 

Hittade en bra kalkylator på nätet som beräknar vilken kabelarea som krävs.

 

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

 

Men som Humlegaard skriver får det kollas upp noggrant innan en konvertering till 12volt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

En liten uppdatering ang mina Hankook dynapro.

De är enl mig knappt bättre än cross countrydäcken i halt väglag. Nu kom inte det som en överaskning eftersom däcken inte är sajpade.

Jag får nog hala upp plånboken och köpa dubb innan olyckan är framme.

 

köp dig samma dubbar jag använder du kommer inte bli besviken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många dubb har du i varje däck?

 

minns inte riktigt.... satt dubbarna lika många som det var förborrade hål för vanliga dubb

Men tror det var kring 8-90 dubbar/däcket ska dubba det sista idag om ca 1h så jag kan räkna dom då :)

Tror jag beställde 400 dubb och har fått en näve över (ca 50 st)

Det sitter ju ganska tätt med dubbar är kanske ca 8 st i marken samtidigt och riktigt så många behövs kanske inte då dom är "stora" och har bra utstick kan fota lite idag så får du se till kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter kalas!

 

Så 86 dubbar/däcket monterar jag bak och fram sätter jag 24 dubbar extra längre in på slitbanan.

Men det går nog med lite mindre då dom dubbarna jag använder är rätt så stora.

 

En bild på hur det ser ut på mina däck.

Den "stora" rutan till höger (min hand och mera) är den yta som är i kontackt med marken på bakhjulen alltså 6 st dubbar ungefär. Framhjulen har större tyngd och har även rutan till vänster med i marken vilket blir 8st dubbar ungefär i kontakt med marken hela tiden.

 

https://dl.dropbox.c...2-12-09 007.jpg

 

Tog även en bild från sidan där dubb utsticket skulle synas men bilden blev för ljus tyvärr men dom sticker då ut fint 3mm typ (3.2 mm står det ju på bestgrips sida och det stämmer då säkert)

 

En sak att tänka på när man skruvar i dubbarna eller dubbar nått i allmänhet är ju att inte sätta dubbarna i rad utan sätta dom lite spritt åt sidorna så man får flera "spår" i isen när man slirar så att inte alla dubbar går i samma spår och får sämre fäste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inför Islandsresan nästa år har jag lite saker som måste fixas till med bilen. Det kommer inte att hända mycket innan våren men det skadar inte att planera och samla ihop det mtrl som behövs.

Har ni någon bra lösning på någon av projekten så tar jag jättegärna emot dem :)

Projekten som återstår är:

 

Färdigställa min fattigmans ctis. Kompressorn är på plats så det är "bara" slangdragning m.m kvar.

 

Ny tank

Jag har som många andra problem med färgflagor från tanken och jag har redan bytt tanken en gång så nu blir det till att bygga en egen tank. Den kommer att rymma ca 130 liter och det ger mig en aktionradie på ca 90 mil +\- beroende på hur vägen ser ut.

Reservdunken har jag inte räknat med.

 

Nytt luftfilter

Idag kör jag med original och det släpper inte igenom tillräckligt med luft.

Vet inte exakt hur jag ska lösa det men förmodligen blir det någon form av cold air intake, typ k&n apollo, pga platsbrist för ett "riktigt" filter.

 

Färskvattenförvaring

På förra resan körde vi med en lös 25 litersdunk och det funkar ju men är inte så säkert om man skulle hamna i en olycka med bilen.

Någon slags fast tank och en vattenpump funderar jag på.

 

Bord

En bordsskiva som man snabbt kan haka fast på sidan av bilen när man stannar och ska laga lite mat och sedan dra igen.

Ska vi stanna längre stunder har vi ett campingbord men det tar en stund att packa upp och packa ner igen.

Funderade på en typ 5mm aluskiva som bord och en gångjärnshalva under under trälisten och andra halvan på bordet. Upphängningen/vinkeln av bordet sker med hjälp av 2 kedjor upp till taklisten.

 

Stereo och en CB radio ska in i bilen.

 

Öppningsbara rutor i passagerarutrymmet.

Här snor jag Eriks fina lösning rakt av!

 

Kommer säkert på något mer under vintern ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju inte hända så mycket innan våren sa jag men det är lika bra att börja lite smått nu :wacko:

Idag har jag måttat ordentligt och lämnat in en skiss till plåtisen som ska bocka och kapa till plåtarna åt mig. Har även beställt en ny bränslegivare och bränslemätare.

I julhelgen hoppas jag kunna pilla lite med detta fast färdigt kommer det inte bli förrän det blir bättre väder eller om jag kan låna ett garage en helg.

Tanken kommer att rymma ca 145 liter vilket ger en aktionsradie på ca 100 mil :) . Åsså slipper jag problemet med färgflagor som sätter igen filter och rör ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle ni använda som rostskydd i en ny tank?

Jag behöver hjälp med att klura ut vilken väg som är bäst.

 

Som jag ser det finns det 3 alternativ

 

1. Någon slags färg typ kreem eller liknande. Denna metod är jag måttligt intresserad av med tanke på problemen vi har med våra tankar.

 

2. Någon slags ytbehandling typ galv, zink, tenn osv.

 

3. Inget rostskydds alls.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...